Ik ben nog steeds een beetje van slag.

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
marq101
Geregistreerd lid

Ik ben nog steeds een beetje van slag.

Bericht door marq101 » do 19 mei, 2005 21:57

Dit moet ik fff kwijt.

Ik had wat moeite met het vinden van het juiste onderdeel (nummer) voor mijn '84 900T16. Ik moest een meenemer hebben. Dit ding dus:

Afbeelding

Vraag was alleen welke. Op de EPC durfde ik niet te vertrouwen want deze gaat terug to '86. Internet was niet eenduidig en de lokale onderdelen leverancier durfde het ook niet te zeggen. Er stond er een in zijn bestand maar of het de goede was.......Prijs in ieder geval 60 euro, merk lobro/GKN dus volgens mij oem (bleek later wel de goede).

Nu woon ik bij Saab Haarlem om de hoek dus daar maar even naar binnen gestapt (aardige verkopers, symphatieke magazijnmeester, beetje ehhh zwijgzame monteurs zullen we maar zeggen).

Die kwamen er ook niet uit maar de prijs wisten ze wel.

Komt 'ie......................hou je vast...............TWEEHONDERD en ZESTIG Euro....................................ex btw!!! Nou moe! :shock: Ik weet niet wie die prijzen verzint maar dat je van de pot gerukt bent weet ik wel. Ik kan werkelijk niets bedenken waarom ze zulke onbeschofte prijzen verzinnen behalve dat ze bij Saab (NL)minachting hebben voor mensen die een oudere Saab rijden.:x

Andere merken houden speciaal voorraad voor het rijdend houden van hun oude auto's (oa Mercedes, BMW), want goede reclame voor het merk, maar voor Saab (NL) is het kennelijk allemaal ouwe meuk.

Nou, lange leve Elferink en consorte zullen we maar zeggen
:D

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Ik ben nog steeds een beetje van slag.

Bericht door Oosthoek » do 19 mei, 2005 23:16

Sorry hoor, maar als je een ouwe Benz naar de apk stuurt kost het je ook gauw een rooie, weet ik uit ervaring. Niks jopiegoeiekopie ouwe voorraad, gewoon het volle pond.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 20 mei, 2005 1:37

Marc: Ik heb vorig jaar een gebruikte bij Elferink gekocht voor 15 euri :D

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » vr 20 mei, 2005 10:41

Oosthoek schreef:Sorry hoor, maar als je een ouwe Benz naar de apk stuurt kost het je ook gauw een rooie, weet ik uit ervaring. Niks jopiegoeiekopie ouwe voorraad, gewoon het volle pond.
Ik heb zelf bij de Mercedes-groothandel gewerkt, en weet uit ervaring dat dat de meeste onderdelen juist heel goedkoop zijn.
Hoe ouder je Mercedes hoe duurder natuurlijk, want ze moeten deze onderdelen speciaal bijmaken, maar er wordt door Mercedes amper winst op gemaakt. En zeker kleine onderdelen zijn helemaal niet duur.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 20 mei, 2005 10:41

Bijna iedereen hier heeft wel een dergelijk verhaal. Onderdelen bij de dealer zijn gewoon krijsend duur. Niet komen dus, tenzij het niet anders kan. Ik had vorig jaar een zelfde ervaring: een boutje van 15 Euro (productiekosten misschien 1,5 cent. Ik ken niet veel bedrijven die het presteren om de consumentenprijs 1000x de productiekosten te laten zijn.. :shock: )

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 20 mei, 2005 10:50

Als dat ene boutje niet op voorraad is (maakt eigenlijk niet zoveel uit trouwens), dan moet dat besteld worden. Het ligt ergens op voorraad. Dat ene boutje moet verstuurd worden. In de administratie verwerkt worden. Enzenz.

Je hebt gelijk als je zegt dat het een belachelijke prijs is, maar ik kan de kosten wel grotendeels plaatsen.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » vr 20 mei, 2005 12:22

Bovendien moet er gewoon op het onderhoud van auto's winst worden gemaakt, aangezien de verkopen niet bepaald hoge marges hebben...
(dit heb ik althans begrepen, niet zelf bedacht)

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » vr 20 mei, 2005 14:39

Yep, voorbeelden te over, die van mij 2 weken geleden:

Door m'n 99 stoel gezakt (100kg plus dus grappen en grollen genoeg!)

rep setje:

Joel Groningen 64 Euro ex (verder niks verkeerds over deze mensen)
Elferink 16.90 incl

Ik rij weer als een koning op deze fijne troon!

Utan (en nu weer met......)

bberends
Geregistreerd lid

Bericht door bberends » vr 20 mei, 2005 14:43

Maak jezelf wat dat gewicht betreft geen verwijten: met mijn 65 kg ben ik ook al eens door een stoel van een 99 gezakt.

Trollian
Geregistreerd lid

Bericht door Trollian » wo 08 jun, 2005 10:26

Laten we niet vergeten dat Saab in het Nice segment zit en dat het van zichzelf al geen geodkope auto's zijn. Dat wij allen in een Saab uit het jaar kruik rijden geeft weinig recht om de prijsstelling van een dergelijk merk naar benden te halen. Onderdelen van een duurder merk zijn nou eenmaal duurder en de ouder het voertuig, hoe duurder het onderdeel omdat ze idd speciaal geproduceerd moeten worden. Dus goed recht dat je dan op zoek gaat naar een alternatief, maar verwijt ze niks. Iedereen z'n handel...toch?

Trollian

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » wo 08 jun, 2005 11:40

Eigenlijk is het ook wel knap dat die mensen met een pokerface zo'n bedrag uit kunnen spreken....

Zeker ook op cursus geleerd.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 08 jun, 2005 13:46

Ja, zonder enige spoor van schaamte.

Trollian, Je redenering gaat niet helemaal op. Er zijn duurdere merken wiens onderdelen relatief goedkoop zijn. Omdat je een duur merk bent betekent dat nog niet dat je onderdelen ook duur moeten zijn.

Op welke gronde is een onderdeel van een Opel Vectra dat ook in een Saab zit (interieurfilter in een ng900 bijv.) goedkoper bij Opel dan bij Saab. Waar betaal je extra voor?

Het is juist zo dat onderdelen goedkoper kunnen worden naarmate ze langer op de markt zijn. Eventuele ontwikkelingskosten zijn al betaald, er zijn er al veel van gemaakt. Allemaal redenen waarom het onderdeel goedkoper kan. Waarom is een onderdeel van hetzelfde merk bij Saab 6x zo duur? Alleen als iets echt meerwaarde heeft kan de prijs hoger zijn (bijvoorbeeld als de kwaliteit beter is). De meerwaarde van het kopen van een onderdeel bij Saab van hetzelfde merk als bij de onderdelenboer zie ik niet/is er niet. Daarnaast zijn er tegenwoordig alternatieve merken met vergelijkbare kwaliteit die goedkoper zijn

Aangezien onze ouwe gebakkies een grote schare fans heeft zijn er bedrijven die nog gewoon de onderdelen produceren (bijv scantech in Zweden). Alleen als een onderdeel speciaal gemaakt moet worden dan zou het duurder kunnen zijn.

Ik ben nog steeds van mening dat als Saab meer Saabs wil verkopen zij de klant heel goed binnen kunnen halen via de garage. De klant is dan in het pand. Een uitgelezen kans om een klant eens te informeren over die mooie nieuwe Saabs. Ze moeten dan wel meer verkeer in de garage genereren. Dat kan door de onderdelenprijzen niet zo schaamteloos hoog te maken en daardoor mensen met 900's en 9000's naar binnen te lokken....tenzij ze dat niet willen natuurlijk.

Elevation12,000
Geregistreerd lid

Bericht door Elevation12,000 » wo 08 jun, 2005 15:20

Nog iets: Ondanks dat ik een snuitneus van 27 ben blijven die mensen maar volharden in 'Mijnheer X' zeggen..... Creeert afstand; kunnen ze je makkelijker een poot uitdraaien.

Laatste keer dat ik er kwam was met die winteractie voor 10 euro etc. Motorolie gelijk maar laten vervangen, klein beetje bakolie erbij: 210 euro! ....klaarstaan, vaseline erbij, huppaké

Geloof dat Saab gewoon de mazzel heeft dat het merendeel zakelijk rijdt en de rekening dankbaar in ontvangst neemt.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 09 jun, 2005 0:47

Betreft onderhoud: als je het niet kunt of wilt betalen (meerwaarde niet ziet) kom er dan ook niet.

Wat betreft die onderdeel prijzen, die komen gewoon uit Zweden. Misschien moet je daar gaan klagen...... :wink:

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 09 jun, 2005 8:20

Betreft onderhoud: als je het niet kunt of wilt betalen (meerwaarde niet ziet) kom er dan ook niet.
Sorry hoor B235R maar dat vind ik een beetje een opmerking voor mensen met meer geld dan hersenen.

Dat de prijzen in Zweden zouden worden bepaald doet natuurlijk niets af aan het feit dat ze onbeschoft hoog zijn

Plaats reactie