Voorjaarsschoonmaak

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
doktorevil
Geregistreerd lid

Voorjaarsschoonmaak

Bericht door doktorevil » do 08 jan, 2004 17:34

Ik kreeg afgelopen Zaterdag een paar opmerkingen over de toestand van mijn motorcompartiment :cry: . Volgens de aanwezigen zou dat een stuk schoner kunnen :roll: .
Nou vraag ik me af wat de beste manier is. Ergens zegt mijn voorgevoel me dat een hogedrukspuit een beetje overenthousiast is. Maar om nu met een oude tandeborstel en een beetje zeepig water aan de gang te gaan vergt teveel van mijn geduld.
Dus, collega saabrijder, hou doet U dat?

TA,

Tijn

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Voorjaarsschoonmaak

Bericht door Style&Co » do 08 jan, 2004 17:41

voor vet en olievlekken (hoe erg ook): remmenreiniger! Vooraf met sopje, stofzuiger, lucht en/of laffe straal uit tuinslang een beetje om de draadjes heen alles schoonpoetsen.

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » do 08 jan, 2004 18:08

herkenbaar :lol: zag laatst bij mijn garage een 900 lpt in bijna concourconditie, en man wat zag dat er onder de motorkap clean uit :shock:

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » do 08 jan, 2004 18:34

Maak even een foto van te voren en er na.. :P

Zodra het schoon is natuurlijk wel netjes bijhouden he ;)

Voordeel van de meeste ex-Italiaanse Saabs, stof is makkelijker schoon te maken dan algen en roest! :lol:

Succes ermee :!:

Afbeelding

FrankM
Geregistreerd lid

Bericht door FrankM » do 08 jan, 2004 18:37

Is dat jouw motorruimte,Michiel?
Wat ziet dat er gelikt uit zeg,echt om je vingers bij af te likken :P

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door michiel » do 08 jan, 2004 18:39

Haha was dat maar zo, is van broer Herco..

Maar ik heb wel helpen poetsen! :P :mrgreen:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 08 jan, 2004 19:24

Je moet niet gaan schoonmaken joh...

gewoon een auto kopen waarbij je het blok gewoon niet hoeft schoon te maken :P

Sinds ik em heb geen doekje in de motorruimte geweest. Dus een schoon goed blok voor 2750 euro ;);)

Afbeelding

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 08 jan, 2004 23:00

doktorevil schreef:Ik kreeg afgelopen Zaterdag een paar opmerkingen over de toestand van mijn motorcompartiment :cry: . Volgens de aanwezigen zou dat een stuk schoner kunnen :roll: .
Nou vraag ik me af wat de beste manier is. Ergens zegt mijn voorgevoel me dat een hogedrukspuit een beetje overenthousiast is. Maar om nu met een oude tandeborstel en een beetje zeepig water aan de gang te gaan vergt teveel van mijn geduld.
Dus, collega saabrijder, hou doet U dat?

TA,

Tijn
Ik deed het als volgt:

Auto in de garage rijden.

Luchtmassameter en luchtfilter verwijderen.

Intercooler met pijpen en radiateur verwijderen.

Brandstofleidingen loskoppelen, brandstoffilter verwijderen.

Elektrische verbindingen loshalen.

Motor en versnellingsbak er uit takelen.

Koppeling verwijderen.

Versnellingsbak van motor scheiden

Kop van blok scheiden.

Nieuw blok volgens race-specs laten bouwen.

Turbo laten reviseren/upgraden.

Cilinderkop uit elkaar laten halen.

Cilinderkop met Dremel bewerken.

Kleppendeksel met draadborstel kaal maken en vervolgens polijsten.

Cilinderkop weer in elkaar laten zetten.

Motorruimte schoonmaken met hogedrukstraal.

Roestplekjes aan naden en onderkant motorruimte kaalschuren.

Metaal behandelen met Fertan.

Daarna 24 uur laten inwerken, afspuiten met water. Herhalen.

Behandelde gedeelten in epoxyprimer spuiten.

Vervolgens lak spuiten.

Alle gelakte delen in motorruimte poetsen en in de was zetten.

Uitlaatspruitstuk met draadborstel en schuurpapier schoonmaken, daarna in hittebestendige (minimaal 850 C) aluminium coating spuiten.

Inlaatspruitstuk van 2,1 liter motor uit Canada over laten komen en polijsten.

Gasklephuis aan de binnenkant 'flowen' (Dremel) en aan de buitenkant poetsen (Dremel).

Motorsteunen, stuurbekrachtigingspomp etc. met motorreiniger en hogedrukspuit schoonmaken.

Huis versnellingsbak met hogedrukstraal reinigen.

Motorblok, kop en distributie weer in elkaar laten zetten.

Motor terug op versnellingsbak.

Koppeling met nieuwe gesinterde plaat monteren.

In- en uitlaatspruitstuk monteren.

Turbo monteren.

Motor en versnellingsbak weer in auto laten zakken. Motorsteunen vastzetten.

Radiateur terugzetten, slangen aansluiten, koelsysteem vullen.

Motorolie vullen.

Intercooler met pijpen terugzetten.

Luchtmassameter met luchtfilter terugzetten.

Brandstofleidingen weer aansluiten.

Alle stekkers weer aansluiten.

Starten, direct nadat de motor voor het eerst aanslaat geconfronteerd worden met een brandend oliedruklampje. Motor afzetten. Constateren dat er twee liter olie onder de auto ligt omdat die )(*&^ vergeten zijn de bout van de oliegalerij terug te zetten (eerlijk is eerlijk, de motorbouwer had het terloops gemeld en ik was het vergeten door te geven aan mijn Saabgarage die de motor weer in elkaar zette).
NB: Deze stap is niet noodzakelijk.

Auto op laten halen door Saabgarage.

Garagevloer schoonmaken.

Een dag of twee later met goed functionerende auto terug naar huis rijden. Auto thuis weer in garage zetten.

Nog een poetsdoekje door motorruimte halen. Schoon! :)

Op (na) Speed 2003 door je mede-Saabisten geconfronteerd worden met het feit dat het toch weer wat stoffig is langs de spatborden, en dat er zich zelfs een spin heeft genesteld!

Poetsdoek weer tevoorschijn halen en jezelf plechtig beloven dat je de volgende keer op een show het goede voorbeeld van je vrienden ('polishing your pipe' I en II) zult volgen...

Heel eenvoudig, eigenlijk. ;)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 08 jan, 2004 23:19

:lol: Koning!

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 08 jan, 2004 23:45

Eric,

Ik had op een wat simpeler karwei gehoopt :shock: .

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » do 08 jan, 2004 23:52

Volgens mij is dit zo'n geval van: "je kan het overdrijven", maar als je er lol aan beleefd en het resultaat er naar is, zou ik zeggen: veel plezier! (ik hou het bij afspuiten op een speciaal daarvoor bedoelde put (milieu) en hier en daar een beetje poetsen denk ik :P

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 09 jan, 2004 10:25

Manic schreef:Volgens mij is dit zo'n geval van: "je kan het overdrijven", maar als je er lol aan beleefd en het resultaat er naar is, zou ik zeggen: veel plezier! (ik hou het bij afspuiten op een speciaal daarvoor bedoelde put (milieu) en hier en daar een beetje poetsen denk ik :P
Uh, ik dacht dat de ironie in mijn berichtje voor iedereen overduidelijk zou zijn. . ;) Volg mijn instructies stap voor stap en je hebt aan het eind een nieuwe, opgevoerde motor (en een lege portemonnee) - mijn punt was dat je motorruimte daar tegelijkertijd óók erg mooi schoon van wordt...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 09 jan, 2004 10:28

Na een walgelijk bougieprobleem met m'n MR2 heb ik de zgn. "motorreiniger" bij de hogedrukstraat voorgoed verbannen.

Als je het met beleid doet kan het goed gaan, maar als er een paar spetters op je bougies zitten ben je wel ff aan het poetsen met een föhn in je handen :evil: :x :shock:

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 09 jan, 2004 11:17

900T-R schreef:
Manic schreef:Volgens mij is dit zo'n geval van: "je kan het overdrijven", maar als je er lol aan beleefd en het resultaat er naar is, zou ik zeggen: veel plezier! (ik hou het bij afspuiten op een speciaal daarvoor bedoelde put (milieu) en hier en daar een beetje poetsen denk ik :P
Uh, ik dacht dat de ironie in mijn berichtje voor iedereen overduidelijk zou zijn. . ;) Volg mijn instructies stap voor stap en je hebt aan het eind een nieuwe, opgevoerde motor (en een lege portemonnee) - mijn punt was dat je motorruimte daar tegelijkertijd óók erg mooi schoon van wordt...

Ik voelde je ironie wel hoor.. :D

FrankM
Geregistreerd lid

Bericht door FrankM » vr 09 jan, 2004 11:59

900T-R schreef:[
Onder het motto:Beter 250 onder de motorkap,dan in mijn portemonnee :P

Plaats reactie