Benzine van de Tinq

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
mkranendijk
Geregistreerd lid

Benzine van de Tinq

Bericht door mkranendijk » vr 17 jun, 2005 8:23

Mijn tank was gisteren bijna leeg toen ik in Oss een Tinq tankstation tegenkwam en heb hem toen lekker voordelig :D (dacht ik) vol gegooid voor 1.289 de liter. Bleek later in Drunen bij de Shell voor 1.259 de liter te kunnen tanken :( , dus dat viel weer tegen. Echter mijn echte probleem nu is een haperende moter (900 classic '92 automaat). Voordat ik tankte liep ie al weer maanden als een zonnetje en vandaag over een stukje van Arnhem naar Oss 4 keer naast de snelweg gestaan met "Check engine"-lampje aan en een moter die niet meer wil als ik gas geef. Moter uit, moter aan, check-engine aan, check-engine weer uit en dan loopt ie weer lekker (voor even). Heb er 2500 km geleden nieuwe bougies in zitten en grote beurt (alle vloeistoffen zijn op pijl), lambda sensor is ca. 5000 km geleden al vervangen. Ik verdenk toch echt die benzine van de Tinq :evil: . Hebben anderen daar ook problemen mee gehad :? ? Zodra de tank ca. half leeg is maar weer snel andere benzine er in.

Gegroet

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Benzine van de Tinq

Bericht door RoccoH » vr 17 jun, 2005 8:44

heb hetzelfde probleem als ik met de 205 1.6i van mijn stiefvader in spanje ga tanken bij een bepaald merk. stotteren, inhouden... en alleen als je bij dat tankstation getankt hebt, zou dus best wel eens aan de benzine kunnen liggen.

Pelendur
Geregistreerd lid

Bericht door Pelendur » vr 17 jun, 2005 9:26

Het zou inderdaad zo maar eens kunnen, wij hebben thuis ook een twingo en als der weer bij de tinq getankt is is het weer feest.
Inhouden bij volgas, pruttelen bij stationair etc.

Mijn broer verdacht mij ervan dat ik had zit scheuren en ouwehoeren met dat bakkie :roll: , maar dat lag gewoon aan de benzine zoals ik al zei. :wink:

Leuke handrem heeft zo'n twingo trouwens, iemand ervaringen ?
:twisted:

Jappieveder
Geregistreerd lid

Bericht door Jappieveder » vr 17 jun, 2005 10:48

Hallo,

Erg herkenbaar probleem, zit nu alweer aan mijn derde tankje BP ultimate. Voldoet me veel beter (zelfs nog beter als V-power). Hij stottert niet en loopt als een zonnetje. Dit is wel anders met die tinq troep erin.

Groeten Jaap.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 17 jun, 2005 10:56

Tank zelf regelmatig Tango (wel 98octaan), geeft tot nu toe geen enkel probleem.

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » vr 17 jun, 2005 11:03

Ik herken het probleem, alleen heb ik nooit problemen met benzine van Tinq alleen wel de euro 95 van Q8, twee keer na het tanken (verschillende filialen overigens) onverklaarbare haperingen (pingelen?), daar tank ik dus niet meer.

Mr Piet
Geregistreerd lid

Bericht door Mr Piet » vr 17 jun, 2005 21:03

Jappieveder schreef:Hallo,

Erg herkenbaar probleem, zit nu alweer aan mijn derde tankje BP ultimate. Voldoet me veel beter (zelfs nog beter als V-power). Hij stottert niet en loopt als een zonnetje. Dit is wel anders met die tinq troep erin.

Groeten Jaap.
Ik tankte in het verleden vaak bij de merkloze pomp met 8 eurocent korting. Nooit problemen gehad. Maar tegenwoordig altijd BP Ultimate 98. Mijn auto rijdt er veel beter op en je rijdt waarschijnlijk ook nog zuiniger :shock:

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » vr 17 jun, 2005 22:02

Ik tank altijd bij de Texaco, waarom? Ik heb er 2 in de buurt. Niets geen problemen mee, en in de regel gemiddeld wat betreft de prijzen hier in Deventer.

Een paar maanden lang heb ik hier vlakbij buitenaf bij een tankstation (merkloos) getankt. Kon daar 24 uur per dag tanken en het scheelde zo'n 7 tot 8 cent per liter op een liter euro 98 met de Texaco hier. Nooit geen problemen mee gehad. Maar omdat het me teveel moeite is om daar steeds naar toe te rijden ( +/- 7 km ) doe ik dat ook niet meer.

Ik heb één keer uit nood bij een onbemand station getankt in de omgeving van Enschede meen ik, ik geloof dat het iets als Tango heette. Een heel groot verschil merkte ik niet, wél had ik het gevoel dat nadien ik de tank weer met Texaco benzine gevuld had de prestaties beter waren. Maar niet echt grote problemen.

Ik denk dat het verschil vooral in de kwaliteit van de benzine zit. Ik heb mij weleens laten vertellen dat deze goedkope pompen een benzine verkopen die wat minder van kwaliteit is (net niet helemaal de de kwaliteit van de duurdere pompen voldoet) en er ook wat meer vuil in kan zitten. Prestaties zouden daarom minder zijn. Veelal in de oudere auto's mn met een caburateur moter minder goed merkbaar, daar de kwaliteit van de benzine voor deze motoren een minder grote rol speelt, modernere auto's voorzien van high-tech inspuitings- en motormanagementcomputers schijnen gevoeliger te zijn voor de kwaliteit van de benzine die verbruikt wordt.

Gr,

Dennis

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » za 18 jun, 2005 0:07

Ik tankte voorheenaltijd bij BP gewone 95, deze pomp zit gemiddeld 6 cent onder de normaal prijs.
Wat de ulimate 98 betreft heb ik ook een 3 tanks geprobeerd maar geen grote verschillen kunnen ontdekken. Het verbruik bleef ongewijzigd.

Nu zag ik laatst dat er daar ook een TinQ in de buurt zat en heb daar nu 3 getankt zonder problemen, 12 cent onder de normaal prijs. Trouwens op dat tankstation was alleen maar 95 en diesel te koop geen 98!!

Het enige kleine verschil is dat het verbruik iets voordeliger is bij TinQ, 8.4l/100km ipv 8.6.

Dus al met al is mijn ervaring niet slecht.

Ik weet echter niet wie de brandstoffen aan TinQ tankstatins leveren. Misschien is dat wel per tankstation verschillend of komen er verschillende maatschappijen langs waardoor je een mix krijgt

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » za 18 jun, 2005 9:32

Tango is, of was (is nu Shell Expres geloof ik) van Shell, ik meende Tinq ook, maar weet dat niet zeker. In de Delftse TU-wijk stond 'vroeger' ook een Tinq, is nu Shell Expres geworden.

Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid

Bericht door Peter van den Heuvel » za 18 jun, 2005 9:35

Ik zit zelf in de chemie en weet dus hoe het zit met specificaties voordat een produkt de deur uit gaat. Ik kan mij niet voorstellen dat een 'slechte' benzine een te laag octaangehalte zou hebben. 99=98 en 95=95. Antiklopmiddelen zoals MTBE worden volledig automatisch gedoseerd en alle percentages van additieven zijn strikt gecontroleerd.

Toch gaf ook mijn kar de geest in de Thomassentunnel (Botlek) waardoor er een behoorlijk gevaarlijke situatie ontstond. Volgens de garage een gevolg van V-Power waar de DI-cassette niet tegenkon.

Ik sta voor een raadsel... :?:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 18 jun, 2005 11:37

sinds wanneer heeft je brandstof invloed op je ontsteking? :S dat je injectoren verstopt kunnen raken begrijp ik nog wel, maar je Direct Ignition?!? :? hoogstens je bougies zou ik zeggen...

gertjan
Donateur
Donateur

Bericht door gertjan » za 18 jun, 2005 12:07

Tango is, of was (is nu Shell Expres geloof ik) van Shell, ik meende Tinq ook, maar weet dat niet zeker. In de Delftse TU-wijk stond 'vroeger' ook een Tinq, is nu Shell Expres geworden.
Tango was Petroplus, is nu Q8. Tinq was van Shell, is nu voor het grootste deel Gulf. Nog enkele van Shell (de betere en best lopende) De beste zijn omgekleurd naar Shell-express.
Echter ook shell of esso of ... op de luifel geeft niet altijd zekerheid over het merk benzine. Veel stations zijn van grotere lokale oliehandeleren die brandstof overal inkopen.

Ga voor de grap eens kijken bij bijvoorbeeld het Shell depot in Arnhem. Binnen een uur heb je 6 merken voorbij zien komen die allen uit dezelfde bulktank laden! Enige verschil is eventuele additieven die per merk worden toegevoegd (volgens mij alleen bp en shell)

Wat ik ervan weet is dat er maatschappijen zijn die het soms minder nauw nemen met vervuiling van de tankwagens en brandstoftanks op de stations (water, roest etc) Aangezien ik geen proces aan mijn broek wil wegens smaad zal ik hier maar geen merk noemen, maar trek je eigen conclusies uit bovenstaande reakties :roll:

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » za 18 jun, 2005 12:28

heb altijd Gulf getankt ,totdat ik vpower in germany ontdekte.

100 octaan, wat een verschil, vooral geblazen motoren :twisted:

Nu zuiniger en kost hetzelfde als die Gulf troep !!!!

Echt het proberen waard!(mits je geen 100km van D woont :lol: )

gr Misty w

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » zo 19 jun, 2005 12:44

De motor van mijn Saab 900 uit 1984 draait als een zonnetje op V-power van Shell. Ik vraag mij echter af of ik mij aan super 97/98 moet houden? Met andere woorden, heeft iemand ervaring met het draaien van motor van dit type moter met euro 95? Wel of niet aan te bevelen?

Gesloten