Met z'n allen aan het gas

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Met z'n allen aan het gas

Bericht door Style&Co » za 30 jul, 2005 0:10

Zo ff een overpeinzing:

Ben als klein kind opgegroeid met Saabs (vandaar de afwijking)... veel van die saabs reden op gas. Heb er nooit veel problemen (extra onderhoud etc.) over gehoord in de familie.

dat zal de reden zijn dat ik zelf ook een positieve grondhouding heb (om Ruud Lubbers maar te citeren) jegens deze brandstof en dit is dan ook de reden dat ik (van gas naar benzine naar diesel naar benzine) nu vrolijk op gas rijdt. Een 9-3 lpt (MY '00 dus T5 etc. schijnen er goed/beter tegen te kunnen) met Hirsch chip én een Vialle installatie. Ergo; supersnelle bak die ondanks de 1 op 9 toch heel voordelig uitpakt qua kostenplaatje. Zijn niet veel auto's van 200 pk die voor 4,5 eurocent per km rondrijden.

Momenteel is het verschil bij mijn pomp (de Makro in A'dam) meer dan 1 euro per liter (!). Ook diesel is duur vind ik (2 jaar geleden nog onder de 80 eurocent, nu 1,05 o.i.d.).

Alle verhalen over dat gas om op te koken is en dat t duurder zou zijn (meer kans op slijtage) ten spijt; Volgens mij is een gasrijder (zeker met G3 installatie én zeker bij een occassion waar t al inzit) momenteel en in de toekomst de lachende derde. Benzine zal er niet goedkoper op worden lijkt me. Ceteris Paribus het huidige WB regime.

Saabs zijn bij uitstek auto's die daar goed tegen kunnen als je in ogenschouw neemt dat vele i-tjes en lpt's (en een aantal sporadische fpt's) er vrij probleemloos mee rondrijden.

Het frappante aan bovenstaande vind ik dat het tij zo snel kan keren. Nog geen jaar geleden was er sprake van dat lpg inbouw en tankmogelijkheden aan de pomp aan t uitsterven waren. Nu schijnt het een dermate grote revival mee te maken (er zijn meer rekenaars die zat worden om 100 euro benzine in een tank te gooien) dat inbouwboeren het werk net aankunnen én dat er een capaciteitsprobleem wordt verwacht bij de productie en bevoorrading van lpg.

Positieve bijkomstigheid is dat het milieu er veel minder mee belast wordt dan igv diesel (die ook nog es gezondheidrisico's mee zich meebrengt, zeker met de common rails) en benzine.

Anyway; lang verhaal met als moraal; Ben blij dat ik op gas rij (en dat rijmt ook nog es ;-)) En ik kan me voorstellen dat meer saabrijder dit zijn of zullen zijn.

PS En voor de fun rij ik in t weekend vervolgens weer heerlijk en hard in mijn classics op benzine die ik aan de pomp ook lachend weer verwen met Vpower of andere dure verwennerij. Beetje paradoxaal dus.

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » za 30 jul, 2005 0:43

Heb bij de aankoop van m'n 9-3 ook gas overwogen. Er waren drie punten die me tegenhielden:

(1) geen reservewiel.

(2) volgens m'n dealer bestaat er bij lang aangehouden snelheden (bijvoorbeeld 's nachts van Hamburg naar Frankfurt) kans op klepverbranding. Had hij zelf ook al voorgehad met LPI. Gebeurt volgens hem niet alleen bij SAAB. Z'n schoondochter werkt bij de garantie-afdeling van BMW, en dat is ook bij BMW een vaak terugkerende klacht.

(3) een extra gat in m'n koetswerk. Als SAAB toch zo vaak met LPI geleverd wordt, kunnen ze dan geen nettere oplossing bedenken om gas te tanken?

Maar verder sta ik vierkant áchter je overpeinzingen :)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 30 jul, 2005 0:51

punt 1. is bij mij niet van toepassing. Heb inbouw en geen onderbouw. Daarbij; hoe vaak heb je een lekke band? Tegenwoordig zijn er ook van die spuitbuissen om een paar km verder te komen.
punt 3. klopt maar ik vind een deuk of een kras irritanter
punt 2. klopt ook... maar blijf bij het punt dat Saab daar goed tegen bestand is. En daarbij; Ik las laatst dat A&P voor 70 euro een klepsmeringsmod. levert die dit soort problemen minimaliseert. Exact het kostenverschil tussen een volle gastank en een volle benzinetank.
punt 2. Flauw maar waar; Bmw staat al jaren op nr. 1 als het merk waar de wegenwacht het vaakst voor moet uitrukken.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 30 jul, 2005 10:38

ik zit serieus dit al een poosje te overwegen. de grijze T8 moet dan plaats maken...

:cry:

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » za 30 jul, 2005 10:43

brammelo schreef:Heb bij de aankoop van m'n 9-3 ook gas overwogen. Er waren drie punten die me tegenhielden:

(1) geen reservewiel.

(2) volgens m'n dealer bestaat er bij lang aangehouden snelheden (bijvoorbeeld 's nachts van Hamburg naar Frankfurt) kans op klepverbranding. Had hij zelf ook al voorgehad met LPI. Gebeurt volgens hem niet alleen bij SAAB. Z'n schoondochter werkt bij de garantie-afdeling van BMW, en dat is ook bij BMW een vaak terugkerende klacht.

(3) een extra gat in m'n koetswerk. Als SAAB toch zo vaak met LPI geleverd wordt, kunnen ze dan geen nettere oplossing bedenken om gas te tanken?

Maar verder sta ik vierkant áchter je overpeinzingen :)
Ik heb voor hetzelfde dillemma gestaan bij m'n overwegingen rond de aanschaf van m'n 9-3 SE.
Ruimteverlies: ik heb toch graag een reservewiel bij me en zo'n spuitbus is ook niet alles. De band moet daarna toch vervangen worden. En die 17 inch-dingen kosten ook niet niks. Dus toch altijd een reservewiel als lig-in-de-weg in de kofferbak. Een gat in de carosserie (bumper meestal) is inderdaad ook niet zo fraai. De kans op een cylinderkoprevisie na pak'm beet 2-3 jaar rijden. Eerdere ervaringen met lpg waren toch ook minder positief. De milieubezwaren van een diesel zijn met een roetfilter een heelstuk minder geworden. Maar wat ook argumenten waren: ik heb geen zin om elke 400 km bij de pomp te staan. Bovendien heeft een dieselmotor toch een ander karakter: de pull van een diesel voelt anders, plezieriger in mijn geval, dan die van benzinemotoren. Het rijdt gewoon lekkerder (kwestie van smaak natuurlijk). Diesel is bij voldoende km's nog altijd flink goedkoper dan benzine, lpg is dat weliswaar nog meer, dat kan niet ontkend worden. Maar ja, leven kost geld, nietwaar. En leuk leven een klein beetje meer. Daarbij: autorijden is natuurlijk toch voor een flink deel emotie. En dat gaat soms vóór een rationele keuze. Een lachende tweede dan maar en dat niet alleen in het weekend. :wink:

Shearwater

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » za 30 jul, 2005 23:27

heb bewust gekozen voor een gasinbouw. Ben een arme student die veel kilometers maakt, dus dan is gas goedkoper. En met een gastank van 60Liter en bezine van 30 Liter kan ik vlink uit de voeten.
Gas rijdt heerlijk, en goedkoop !

///edit:
en met een onderbouw heb ik nogsteeds mijn enorm ruime kofferbak :wink:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 31 jul, 2005 10:42

is het niet 60L benzine en 30L LPG?

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » zo 31 jul, 2005 12:06

jelger schreef:is het niet 60L benzine en 30L LPG?
Onderbouw, dus kleinere benzinetank. Die 60 ltr lpg zal wel bruto zijn dus 80% van 60= 48 liter netto. En ben het er mee eens, lpg rijdt super! :wink:

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » zo 31 jul, 2005 17:55

ooit voor max 52L getankt.... maar idd het is gewoon 60L LPG :D
alleen die belasting is echt belachelijk ! :evil:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 31 jul, 2005 18:28

DaVinz schreef:ooit voor max 52L getankt.... maar idd het is gewoon 60L LPG :D
alleen die belasting is echt belachelijk ! :evil:
Dat is de literprijs van gas ook in relatie tot die van benzine, dus niet zo zeuren.

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » zo 31 jul, 2005 19:24

als je genoeg rijdt inderdaad, dan wel anders heft het niet op 8)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 31 jul, 2005 19:48

DaVinz schreef:als je genoeg rijdt inderdaad, dan wel anders heft het niet op 8)
Een SAAB 900i 3drs van 1987 weegt 1147kg
Uitgaande van een verbruik van 1:10 voor de benzine en 1:9 op gas zijn de kosten bij 10.000km/jr:
1.000ltr benzine a 1.41= € 1.410,-- + 1 jaar mrb a € 364,-- = tl € 1.774,--
1.100ltr lpg a € 0,42 = 462,-- + 1 jaar mrb a € 932,-- = tl. € 1.394,--
Ergo, je omslagpunt ligt al bij 6.000km.
Kortom, als de tank er al inzat zeur je, anders moet je e.e.a. nog terug gaan terugverdiienen, maar bij 10.000km/jr moet dat er met een jaar of 3 uit zijn.

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » zo 31 jul, 2005 19:53

heerlijk hè... dat gas 8)

///edit: jah de tank zat er zeker in

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 31 jul, 2005 19:56

DaVinz schreef:heerlijk hè... dat gas 8)

///edit: jah de tank zat er zeker in
Gewoon een beetje zielig doen dus?

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » zo 31 jul, 2005 20:52

Is er eigenlijk een manier om je auto zo lang mogelijk voor gas-gerelateerde problemen te behoeden? Met welke rijstijl spaar je de motor zodat de inbouw van gas geen kwaad kan? Ik rij trouwens met een 9-5 2.0lpt op Vialle LPI

Plaats reactie