Samen sleutelen: forums voor 'hulp gevraagd en aangeboden'
-
tgremlin
- Geregistreerd lid
Samen sleutelen: forums voor 'hulp gevraagd en aangeboden'
OK, eerst enkele observaties:
Ik kreeg een PB van iemand en die vertelde onder andere dat hij afhankelijk was van een garage om revisie's en onderhoud aan zijn auto te doen. Daardoor was het te duur voor hem en heeft hij zijn Saab weg moeten doen.
Op het forum heb ik iemand zich aan zien bieden om (voor zover ik weet kosteloos) voor iemand zijn ontsteking af te stellen.
Afgelopen week moest ik mijn waterpomp vervangen en was blij dat ik in mijn eigen kennissen-kring iemand heb die mij wilde helpen. Twee weten nu eenmaal meer dan een.
En ten slotte: op dit forum is duidelijk een hoop kennis en ervaring aanwezig met het rijdend houden van diverse Saab-modellen. Het is ook duidelijk dat diverse leden een redelijk ingerichte 'shop' hebben om bepaalde zaken zelf uit te voeren (ik ben zelf druk doende om mijn eigen werkplaatsje in te richten).
Dus bedacht ik het volgende:
Samen sleutelen aan een (klasieke) Saab is natuurlijk best leuk. En als je elkaar zo ook nog kunt helpen is het volgens mij helemaal mooi. Dus het zou volgens mij heel handig zijn als dit forum kon ondersteunen bij het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op dit gebied.
Het zou dus in eerste instantie al heel handig zijn als er een forum zou zijn voor het vragen van assistentie bij bepaalde werkzaamheden. Daar kan een lid dan aangeven wat er moet gebeuren, en in welke omgeving dit is. Andere leden met ervaring, gereedschap en goede zin kunnen dan reageren. Wellicht is het ook een idee om dit te combineren met een forum voor 'hulp aangeboden' waar de die-hards kunnen posten voor welke klussen zij eventueel willen helpen en welk gereedschap en dergelijke zij ter beschikking hebben.
Volgens mij zouden deze twee forums een uitstekende aanvulling zijn voor de 'onderdelen vraag en aanbod' forums.
Wat denken jullie ervan ?
Ik kreeg een PB van iemand en die vertelde onder andere dat hij afhankelijk was van een garage om revisie's en onderhoud aan zijn auto te doen. Daardoor was het te duur voor hem en heeft hij zijn Saab weg moeten doen.
Op het forum heb ik iemand zich aan zien bieden om (voor zover ik weet kosteloos) voor iemand zijn ontsteking af te stellen.
Afgelopen week moest ik mijn waterpomp vervangen en was blij dat ik in mijn eigen kennissen-kring iemand heb die mij wilde helpen. Twee weten nu eenmaal meer dan een.
En ten slotte: op dit forum is duidelijk een hoop kennis en ervaring aanwezig met het rijdend houden van diverse Saab-modellen. Het is ook duidelijk dat diverse leden een redelijk ingerichte 'shop' hebben om bepaalde zaken zelf uit te voeren (ik ben zelf druk doende om mijn eigen werkplaatsje in te richten).
Dus bedacht ik het volgende:
Samen sleutelen aan een (klasieke) Saab is natuurlijk best leuk. En als je elkaar zo ook nog kunt helpen is het volgens mij helemaal mooi. Dus het zou volgens mij heel handig zijn als dit forum kon ondersteunen bij het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op dit gebied.
Het zou dus in eerste instantie al heel handig zijn als er een forum zou zijn voor het vragen van assistentie bij bepaalde werkzaamheden. Daar kan een lid dan aangeven wat er moet gebeuren, en in welke omgeving dit is. Andere leden met ervaring, gereedschap en goede zin kunnen dan reageren. Wellicht is het ook een idee om dit te combineren met een forum voor 'hulp aangeboden' waar de die-hards kunnen posten voor welke klussen zij eventueel willen helpen en welk gereedschap en dergelijke zij ter beschikking hebben.
Volgens mij zouden deze twee forums een uitstekende aanvulling zijn voor de 'onderdelen vraag en aanbod' forums.
Wat denken jullie ervan ?
-
Elevation12,000
- Geregistreerd lid
Ik vind het echt een heel goed idee. Het zal er zeker toe bijdragen met beperkte middelen je zo geliefde auto tot in lengte van dagen te kunnen blijven rijden. Ik worstel ook met deze problematiek. Een recent door mij opgestart topic is hier een goed voorbeeld van:
viewtopic.php?t=6952
Samenspannen om effecient en effectief de boel rijdend te houden is een goede zaak en ik geloof dat jouw idee daartoe bij kan dragen.
viewtopic.php?t=6952
Samenspannen om effecient en effectief de boel rijdend te houden is een goede zaak en ik geloof dat jouw idee daartoe bij kan dragen.
-
Manic
- Lid van verdienste
Persoonlijk denk ik dat hier geen nieuw forumonderdeel voor geopend hoeft te worden. Er is nu al zo'n enorm aanbod aan diverse subfora dat nieuwe bezoekers vaak door de bomen het bos niet meer zien, en derhalve maar berichten in 2 of zelfs meerdere subfora plaatsen (wat weer een bult werk voor ons moderators betekend).
Het gene wat je nu beschrijft gebeurt al in de diverse subfora, het lijkt mij het handigst dit gewoon zo te laten bij wat het is, anders komen alle werkzaamheden nog eens per model ook door elkaar te staan waardoor de overzichtelijkheid al helemaal niet ten goede komt. Als mensen momenteel nu een vraag hebben plaatsen zij deze over het algemeen in het juiste betreffende subforum en wordt ook door de juiste mensen op gereageerd (ik kijk bijvoorbeeld nooit in 900ng en nieuwer, temeer omdat het me niet zo interesseerd, daarnaast kan ik er ook niet echt een bijdrage aan leveren omdat mijn kennis daartoe niet reikt).
Er is momenteel een discussie hieromtrent gaande onder de moderators (gestart door ondergetekende) om hier eens over na te denken. Ik kan me ergens enigzins voorstellen dat het wel een interessant onderdeel is, maar dan moeten we eerst over algemeen eens wat meer overzicht creëren op het forum.
Het voorstel voor een almene technische data bank. met vragen en antwoorden adh van reacties op het forum, is al eens geopperd, maar moet alleen nog uitgewerkt worden.
Gr,
Dennis
Moderator Saabforum.nl
Het gene wat je nu beschrijft gebeurt al in de diverse subfora, het lijkt mij het handigst dit gewoon zo te laten bij wat het is, anders komen alle werkzaamheden nog eens per model ook door elkaar te staan waardoor de overzichtelijkheid al helemaal niet ten goede komt. Als mensen momenteel nu een vraag hebben plaatsen zij deze over het algemeen in het juiste betreffende subforum en wordt ook door de juiste mensen op gereageerd (ik kijk bijvoorbeeld nooit in 900ng en nieuwer, temeer omdat het me niet zo interesseerd, daarnaast kan ik er ook niet echt een bijdrage aan leveren omdat mijn kennis daartoe niet reikt).
Er is momenteel een discussie hieromtrent gaande onder de moderators (gestart door ondergetekende) om hier eens over na te denken. Ik kan me ergens enigzins voorstellen dat het wel een interessant onderdeel is, maar dan moeten we eerst over algemeen eens wat meer overzicht creëren op het forum.
Het voorstel voor een almene technische data bank. met vragen en antwoorden adh van reacties op het forum, is al eens geopperd, maar moet alleen nog uitgewerkt worden.
Gr,
Dennis
Moderator Saabforum.nl
-
Elevation12,000
- Geregistreerd lid
-
tgremlin
- Geregistreerd lid
Mijn idee is juist omdat dit soort zaken nu versnipperd over de andere forums gebeurt en daardoor juist niet overzichtelijk is. Motorisch bijvoorbeeld is er veel kruisbestuiving tussen de verschillende modellen, dus veel kennis is universeel toepasbaar. Echter, iedereen post in het betreffende subforum van zijn/haar model waardoor anderen dit dus niet zien. Goed voorbeeld is de discussie momenteel in het '90' forum over het bekleden van de hemel terwijl hierover een weelde aan informatie kortgeleden in het 'Classic 900' forum bij elkaar geschreven is.Manic schreef:Het gene wat je nu beschrijft gebeurt al in de diverse subfora, het lijkt mij het handigst dit gewoon zo te laten bij wat het is, anders komen alle werkzaamheden nog eens per model ook door elkaar te staan waardoor de overzichtelijkheid al helemaal niet ten goede komt.
En de zoekfunctie, die natuurlijk veel kan helpen is nu eenmaal niet zaligmakend. Veel mensen hebben moeite om de juiste zoektermen te vinden die hun naar de gewenste resultaten kan leiden. En sommige zaken leveren met een eenvoudige zoekopdracht zo veel hits op dat je daarin weer moet gaan zoeken (ik heb pas geleden ook 'even' door enkele honderden zoekresultaten GEZOCHT.
Een specifiek gericht forum voor deze zaken lijkt mij echt heel zinnig. Mijn verwijzing naar het 'onderdelen vraag en aanbod' gedeelte is niet zomaar: daar werkt het duidelijk omdat daar ook sprake is van informatie die niet (altijd) specifiek voor een enkel model is.
Maar goed, ik heb deze topic gestart om andere leden te peilen over dit idee. Ik denk dat de moderators dit pas in beraad moeten nemen als er duidelijk veel animo voor dit plan is
-
tgremlin
- Geregistreerd lid
-
RG-64
- Geregistreerd lid
-
tgremlin
- Geregistreerd lid
Er is slechts één reactie door een moderator gepost, en volgens mij is een forum toch echt bedoeld voor de leden. Dus als iedereen die dit een goed idee vindt nu even hier een berichtje plaatst, dan kunnen we de mods vast wel overtuigenRG-64 schreef:Het is helemaal geen slecht idee tgremlin, integendeel, maar de (forum)wereld is er schijnbaar nog niet rijp voor
-
John.K
- Geregistreerd lid
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
Kenny
- Geregistreerd lid
Misschien een idee :
Waarom geen artikel pagina openen? Dus ipv op het forum posten een nieuwe pagina (zoals bv de fotogallerij) waarop er artikels geplaatst kunnen worden. Iedereen die zich waagt aan een onderhoud / vervanging van onderdelen kan dan een artikel doorsturen (met genoeg fotomateriaal) naar een bepaalde mod (of nieuwe) die deze dan na validatie plaatst op de nieuwe sectie.
Eventueel kunnen er punten gegeven worden op het artikel en kan hierdoor 2 jaarlijks of jaarlijks een sleutelaars prijs gewonnen worden (de eer of een geschenk).
Het is maar een idee...
Groetjes,
Kenny
Waarom geen artikel pagina openen? Dus ipv op het forum posten een nieuwe pagina (zoals bv de fotogallerij) waarop er artikels geplaatst kunnen worden. Iedereen die zich waagt aan een onderhoud / vervanging van onderdelen kan dan een artikel doorsturen (met genoeg fotomateriaal) naar een bepaalde mod (of nieuwe) die deze dan na validatie plaatst op de nieuwe sectie.
Eventueel kunnen er punten gegeven worden op het artikel en kan hierdoor 2 jaarlijks of jaarlijks een sleutelaars prijs gewonnen worden (de eer of een geschenk).
Het is maar een idee...
Groetjes,
Kenny
-
tgremlin
- Geregistreerd lid
Volgens mij kunnen we dit al uitstekend kwijt in het restauratie-forum (wellicht kan de omschrijving daarvan wat worden uitgebreid).Kenny schreef:Iedereen die zich waagt aan een onderhoud / vervanging van onderdelen kan dan een artikel doorsturen (met genoeg fotomateriaal) naar een bepaalde mod (of nieuwe) die deze dan na validatie plaatst op de nieuwe sectie.
Het punt is dat het mij juist gaat om de simpele oproepen en NIET om uitgebreide verslagen. Gewoon eenvoudig iets als 'er zit een sluiting in mijn verlichting, wie kan mij helpen, regio Utrecht'. Als er dan iemand in de buurt zit met een universeelmeter en een werkplaats handboek dan is dat op een zaterdagmiddag zo gefikst en nog gezellig ook
Met andere woorden: laten we het simpel en vooral functioneel houden