Saab liefhebber in de problemen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
patrickhansen
Geregistreerd lid

Saab liefhebber in de problemen

Bericht door patrickhansen » ma 08 aug, 2005 19:07

Onderwerp: Saab liefhebber in de problemen

Tot voor kort heb ik altijd lease-auto's gereden. Echter bij overstap van onderneming was ik in de gelegenheid om zelf een auto aan te schaffen. Nu ben ik al jaren een Saab-fan en vond ik een prachtige Saab 9-3 2.2 TDI bij de Saab-dealer. Omdat ik voor mijn werk afhankelijk ben van een auto , wilde ik geen risico lopen en besloot bij een merkdealer de auto te kopen. Ik kocht de auto zes weken geleden . Vorige week is vermoedelijk door slijtage aan een olieleiding van de Turbo, olie in de motor terecht gekomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de motor 'op hol' is geslaan, resultaat is dat de kosten meer bedragen dan de aanschafprijs. De Saab-dealer beroept zich op het feit dat er geen garantie is afgesproken. De auto is volgens de boekjes altijd dealer-onderhouden.
De Saab merkdealer wil mij op geen enkele manier tegemoetkomen in de kosten. Dit betekent voor mij dat ik na zes weken Saab rijden niets meer over heb gehouden aan het Saabavontuur.
Kunt u mij een advies geven of kan ik dit beter overdragen aan een juridisch adviseur?

Ik hoop dat u mij advies kan geven, daar dit mijns inziens niet de bedoeling kan zijn van een auto bij een merkdealer aanschaffen.

rode ridder
Geregistreerd lid

!@#$%^&

Bericht door rode ridder » ma 08 aug, 2005 19:16

dit is een van de meest vervelende verhalen die ik ooit heb gehoord.

helaas ik kan je geen direct advies geven....geen ervaing, maar ik denk dat je verzekering (rechtsbijstand je wel uit de brand moet kunnen helpen) anders heb je altijd nog de mogelijkheid gratis gerechterlijke informatie in te winnen bij een "rechtswinkel".

mond-op-mond reclame is de beste reclame die er is.
met andere woorden...."welke dealer is dit geweest?", dan weet ik in ieder geval zeker mijn nieuwe saab daar NIET te bestellen.

maak de dealer bekend en voorkom deze verschrikkingen voor andere SAAB-liefhebbers

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 08 aug, 2005 20:18

Informeer eens bij de bovag.

En Rode ridder. Volgens mij noemt ie de naam wel 3x.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 08 aug, 2005 20:23

Dit is niet echt fatsoenlijk van de Saab dealer.
Krachtens het consumentenrecht mag je als particuliere koper ook zonder verdere garanties
meer dan 6 weken plezier van een SAAB verwachten.
Volgens mij moet je hier een succesvolle zaak van kunnen maken, heb je rechtsbijstand? zet ze aan het werk!

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » ma 08 aug, 2005 21:35

Mag een BOVAG bedrijf uberhaupt een auto zonder garantie verkopen??

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 08 aug, 2005 21:46

Inderdaad is het consumentenrecht in het leven geroepen om je te beschermen bij een dergelijke ellende, ook als je de auto zonder garantie is gekocht mag je er vanuit gaan dat je een redelijke gebruiksduur hebt voor je zuurverdiende geld en da's in het geval van een auto en zeker merk als Saab zeker meer dan 6 weken. Tussen geen garantie afspreken en hebben zit ook een wereld van verschil, zeker als de auto een bepaalde waarde vertegenwoordigt en de dealer bij een brancheorganisatie als bijv de BOVAG is aangesloten, lijkt me dat een vanzelfsprekendheid.
Jammer dat een dealer niet begrijpt wat een opstelling zoals ze nu hebben aan negatieve reclame met zich meebrengt. Dit zo gehoord hebbende en er niet eens zover vandaan wonende bedenk ik me op het grond van wat je vertelt wel voordat ik er ook maar een euro spendeer, laat staan een auto koop zolang dezelfde baas dat bedrijf uitbaat.
Leg je verhaal naast een rechtshulpverlener ook voor aan de importeur, ik hoop en ga er ook eeen beetje vanuit dat zij bemiddelen met de dealer mbt coulance.
Suc6!
Cornell

boxeruitzoetermeer
Geregistreerd lid

Wel even geschrokken

Bericht door boxeruitzoetermeer » ma 08 aug, 2005 22:14

Ik heb een twee weken geleden net een tweedehands Saab 2.2 Tid uit 2001 met 109.000 km daar gekocht die aanstaande zaterdag wordt afgeleverd. Als ik dit lees, krap ik achter mijn oren en hou ik mijn hart vast. Ik heb een officiele dealer gekozen en werd daar erg netjes behandeld. Ik heb wel vandaag gebeld omdat ik hier las dat de "rollenband" in de motor bij 110.000 km vervangen moest worden. Men zou navragen bij de garage of dat gedaan was. Nogmaals ik werd niet gerust na dit verhaal........

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 08 aug, 2005 23:00

www.bovag.nl schreef:BOVAG-leden geven u bij aankoop van een gebruikte personenauto vanaf 4.500 euro altijd BOVAG Garantie (tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk uitgesloten op de koopovereenkomst). Ook krijgt u BOVAG Garantie indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan 4.500 euro maar meer is dan 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.
lijkt me dus altijd stront aan de knikker als een Bovaggarage uitdrukkelijk geen garantie meeverkoopt, of de auto moet echt enorm onder de marktwaarde te koop staan waardoor je met het prijsverschil eventuele reparaties die anders onder garantie waren gevallen nog mee kan opvangen...

boxeruitzoetermeer
Geregistreerd lid

Garantie

Bericht door boxeruitzoetermeer » ma 08 aug, 2005 23:12

Hoe is dat eigenlijk met de garantie gergeld met een tweedehands Saab ? Ik kreeg mondeling te horen dat er 12 maanden garantie en mobiliteitsgarantie op zat, zodat ik overal in Nederland terug kon met problemen..... Krijg je bij aflevering een certificaat of iets dergelijks ?

Ik hoorde dat je met je kenteken bij Saab NL kan navragen of alle modificaties zijn uitgevoerd aan die auto. Boven de 100.000 km moet men voor de modificaties betalen en onder de 100.000 km is dat gratis ?

Weet ik meteen wat ik bij aflevering moet vragen....

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » di 09 aug, 2005 6:31

Ik krijg kippevel van dit verhaal :cry:
Als dit echt zo is ,is 't schandalig en zit je met een echt probleem.
Maar als dit verhaal verzonnen is door een ontevreden klant of een jaloerse concurrent of een ex-werknemer of...
Gevaarlijk spelletje vind ik dit :shock:

Ps:Ik heb 't dus niet persoonlijk tov de oorspronkelijke auteur van dit topic maar in 't algemeen,we horen hier maar 1 kant van de versie.
Mijn zaak is zelf slachtoffer geweest van een voor mij nog altijd onbekende op fora van m'n stad en verenigingen van de omgeving,sportclubs tot sites van culinaire tijdschriften,dat is echt niet om te lachen hoor,d'r klopte niets van dat verhaal,ik kon me niet verweren en plots doken er overal op 't internet onwaarschijnlijke verhalen op...
Voorzichtig zijn met conclusies is de boodschap. :wink:

BaasM
Geregistreerd lid

Bericht door BaasM » di 09 aug, 2005 11:08

Ik hoop dat je hier iets aan hebt:

http://www.stichtingdeombudsman.nl/cont ... /auto2.htm

Verborgen gebreken

De onderzoeksplicht is beperkt tot de waarneembare gebreken. U moet de gebreken kunnen zien, zonder allerlei toeren uit te halen of technische kennis te hebben. Gebreken onder de motorkap zijn niet direct waarneembaar. Bijvoorbeeld een teruggedraaide kilometerteller, een gescheurde krukas of een versleten distributieriem. Dit zijn verborgen gebreken. Is de verkoper op de hoogte van deze gebreken, dan moet hij u hierover informeren.

U mag verwachten dat de auto in goede staat is. Tenzij u weet dat de kans op een goede auto heel klein is. Bijvoorbeeld als u een auto koopt uit 1972 voor €150.

U ontdekt na de koop van de auto verborgen gebreken. Wat kunt u doen?
Komen er kort na uw koop verborgen gebreken aan het licht, dan moet de verkoper deze alsnog repareren. Vaak gebeurt dat kosteloos onder de garantie. Wil de verkoper dit niet doen, dan heeft u twee mogelijkheden:

1. U ontbindt de koop
2. U laat de auto door een ander bedrijf repareren en de vordert de kosten terug bij de verkoper.

Houd wel het juridische stappenplan in de gaten:

1. Stel de verkoper in de gelegenheid om binnen een bepaalde termijn de verborgen gebreken kosteloos te verhelpen;
2. Helpt dat niet en het bedrijf is lid van de BOVAG dan kunt voor hulp terecht bij het ANWB/BOVAG-bemiddelingsbureau.
3. Als ook dat de problemen niet oplost, dan kunt u als het bedrijf lid is van de BOVAG terecht bij de Geschillencommissie Voertuigen. Uw eis is ontbinding van de overeenkomst of vergoeding van de reparatiekosten.
4. Is het bedrijf geen BOVAG-lid, dan kunt u met behulp van een advocaat of gerechtsdeurwaarder overgaan tot dagvaarding. Uw eis is ontbinding van de overeenkomst of vergoeding van de reparatiekosten.

Garantie

De koop van een auto is een consumentenkoop. Bij een consumentenkoop heeft u in principe een wettelijke garantietermijn van 6 maanden. Als binnen deze termijn gebreken ontstaan, dan stelt de wet dat deze gebreken al bij de koop aanwezig waren. De verkoper moet het tegendeel bewijzen.
Koopt u een auto bij een BOVAG-aangesloten garage dan is heeft u in bepaalde gevallen BOVAG-garantie. U kunt ook door de ANWB een eindegarantiekeuring laten verrichten. De gebreken die tijdens die keuring worden geconstateerd, kunnen dan nog binnen de garantie worden verholpen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 09 aug, 2005 11:24

Ik schrijf ook niet voor niets "als particuliere koper" mocht je namelijk op z.g. "handelsbasis" de aankoop gedaan hebben gaat dat hele consumentenrecht niet op en dan heb je dus echt een probleem.

J.kappe
Geregistreerd lid

Bericht door J.kappe » di 09 aug, 2005 11:30

beste saab liefhebbers.
Wij betreuren het ten zeerste wat deze Saab liefhebber na 4000 km ongestoord rijden is overkomen met de Saab die hij bij ons heeft aangeschaft.
Deze heer heeft de auto aangeschaft met de duidelijke afspraak dat er GEEN AFLEVRINGSBEURT EN GEEN ENKELE GARANTIE gegeven zou worden.
Om de aanschafprijs voor hem zo laag mogelijk te houden heeft hij zelf voor deze keus gekozen!
Wij vinden het ook heel jammer dat hij op deze manier ons bedrijf en onze medewerkers zo in een kwaad daglicht zet, daar wij een hoge score hebben met betrekking tot klanten tevredenheid!

Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » di 09 aug, 2005 11:44

Hmm, ja, andere kant van het verhaal ...

Wellicht niet 100% verstandig van de koper om te kiezen zo te handelen, zeker gezien de opmerking:
" Omdat ik voor mijn werk afhankelijk ben van een auto , wilde ik geen risico lopen "

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » di 09 aug, 2005 12:10

J.kappe schreef:beste saab liefhebbers.
Wij betreuren het ten zeerste wat deze Saab liefhebber na 4000 km ongestoord rijden is overkomen met de Saab die hij bij ons heeft aangeschaft.
Deze heer heeft de auto aangeschaft met de duidelijke afspraak dat er GEEN AFLEVRINGSBEURT EN GEEN ENKELE GARANTIE gegeven zou worden.
Om de aanschafprijs voor hem zo laag mogelijk te houden heeft hij zelf voor deze keus gekozen!
Wij vinden het ook heel jammer dat hij op deze manier ons bedrijf en onze medewerkers zo in een kwaad daglicht zet, daar wij een hoge score hebben met betrekking tot klanten tevredenheid!

Een iets geloofwaardiger verhaal dan dat van de heer Hansen

Plaats reactie