Zwart

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
CADIFA
Geregistreerd lid

Zwart

Bericht door CADIFA » wo 17 aug, 2005 23:30

Ik zit net een post te lezen van een Lagunarijder die een 9-3 wil aanschaffen. Hij is aan het twijfelen m.b.t. de kleur.

Zwart wordt genoemd, kan iemand mij vertellen wat Saab heeft met de kleur zwart.

Wordt volgens mij procentueel gezien veel meer verkocht dan bij andere merken!

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Zwart

Bericht door Wouter » do 18 aug, 2005 0:19

CADIFA schreef:kan iemand mij vertellen wat Saab heeft met de kleur zwart
Een van de kleurenkenners hier is Verde (what's in a name), misschien heeft hij een idee. Ik heb een mogelijke redenering:

Zwart was ten tijde van de 99, 900 classic en 9000CC naar mijn idee juist een zeldzame kleur. Alleen bij het type "Amsterdamse jaren tachtig yup rijdend in een 900 Turbo" was zwart DE kleur voor je vroege T16. Vraag maar aan Style. 8)

Met de komst van de 9000 CS en de 900NG heb ik het idee dat zwart wel een veel gekozen kleur werd om reden van een financieel-esthetische afweging. De goedkope uitvoeringen van deze modellen hadden namelijk geen meegespoten (enorme) bumpers, in tegenstelling tot de duurdere uitvoeringen. Vooral de 900NG ging er hierdoor naar mijn mening erg cheap uitzien. Een witte of rode 900NG (uiterst zeldzaam) met zwarte bumpers doet toch gewoon pijn aan je ogen?! Het is dan ook precies de kale 900NG (49.995 gulden) uitvoering die bijna altijd zwart is. Want dan vielen die zwarte bumpers niet op en was het wel toonbaar. Daarbij hoefde je niet voor metallic lak te betalen en kon je de prijs ook echt onder een halve ton houden. Ook raar trouwens, waarom klanten die 1800 guldens neerlegden voor metallic lak niet meteen belonen met meegespoten bumpers!? De 9000CS kreeg pas vanaf modeljaar '96 meegespoten bumpers.

De 900 classic zalmneus en de 9000 niet CS-neuzen waren er simpelweg niet met meegespoten bumpers (exoten als Carlsson en Ruby daargelaten). Dit maakte het zwarte-bumper-complex tot een minder groot issue toen, denk ik. In de jaren tachtig waren flinke zwarte bumpers zowiezo nog gemeengoed.

En het meest recente tijdperk 9-3 en 9-5.. Tsja, daar heb ik minder sterk een theorie bij. Zwart blijft natuurlijk value for money. Prima kleur en geen meerprijs. Daarnaast is het verdere niet-metallic kleurenpallet een drama. Bestel een 9-5 in wit of rood en je bent een dief van je eigen portemonnaie.

Vanuit psychologische blik kijken is ook interessant. Is het typisch des-Saabrijders om voor eenvoudig (en billig :oops: ) zwart te kiezen?

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » do 18 aug, 2005 0:36

Ik vindt zwart helemaal niet eenvoudig en goedkoop, maar juist heel stijlvol bij Saab. Zwart kan altijd, en kleed gewoon lekker af, ahum... Waarom is een Ferrari vaak rood?

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 18 aug, 2005 11:24

Gripen schreef:Ik vindt zwart helemaal niet eenvoudig en goedkoop, maar juist heel stijlvol bij Saab. Zwart kan altijd, en kleed gewoon lekker af, ahum... Waarom is een Ferrari vaak rood?
Zwart is zeker stijlvol. Met goedkoop bedoelde ik meer te zeggen dat je toch een leuke 1000 Eurootjes in de zak houdt bij aanschaf van een nieuwe wagen. Terwijl het er toch goed uitziet. Een rationele Saabrijder ziet dit als een argument of voor zwart te kiezen.

Ik zou persoonlijk voor metallic gaan..

Gripen
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Gripen » do 18 aug, 2005 11:30

Wouter schreef:
Ik zou persoonlijk voor metallic gaan..
Ja, gewoon zwart metallic :wink:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 18 aug, 2005 11:50

Doet me denken aan een citaat uit de film 'Shaft' waarin hij antwoorde op de vraag hoe hij de koffie wenstte:

'Black, just like my bitch'!

Laatste classic jaar was trouwens zwart metallic ook een optie; Java black.

Heb zelf idd 3x een zwarte Schaab maar ook nog een oodoardo T16s en ik moet zeggen dat ik dat grijs metallic in combi met de grijze skirts ook erg mooi vind.

Theorie van Wouter kan ik me wel in vinden, overigens.

puude
Geregistreerd lid

Bericht door puude » do 18 aug, 2005 14:07

Misschien ben ik een beetje subjectief, maar ik vind het logisch dat een saab zwart is. Een kleur is een vorm van emotie, bij een kleur heb je bepaalde imago-ideeen. Bij de kleur zwart denk ik aan tijdloos, betrouwbaar, chique, voornaam, introvert, kwaliteit.
Dit zijn allemaal omschrijvingen die ik ook bij saab vindt passen, dus de combinatie zwart en saab past uitstekend.
Ik heb meerdere auto's niet gekocht omdat ze niet zwart waren, en al mijn recente auto's waren zwart. Dus nogmaals, mischien bekijk ik het eenzijdig.
De theorie zoals aangegeven door Wouter geeft volgens mij aan dat saab zwart min of meer als huiskleur heeft uitgebuit bij de vorige modellen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 18 aug, 2005 17:14

Een zwarte 900 is erg mooi, vooral een late.

een late 4drs 99 vind ik vaak minder mooi dan de 2drs equivalent, maar een zwarte is opeens door het chroom contrast wel erg sjiek !

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 18 aug, 2005 19:14

puude schreef:Misschien ben ik een beetje subjectief, maar ik vind het logisch dat een saab zwart is. Een kleur is een vorm van emotie, bij een kleur heb je bepaalde imago-ideeen. Bij de kleur zwart denk ik aan tijdloos, betrouwbaar, chique, voornaam, introvert, kwaliteit.
Dit zijn allemaal omschrijvingen die ik ook bij saab vindt passen, dus de combinatie zwart en saab past uitstekend.
Ik heb meerdere auto's niet gekocht omdat ze niet zwart waren, en al mijn recente auto's waren zwart. Dus nogmaals, mischien bekijk ik het eenzijdig.
De theorie zoals aangegeven door Wouter geeft volgens mij aan dat saab zwart min of meer als huiskleur heeft uitgebuit bij de vorige modellen.
Ik ben het er helemaal mee eens :D

Afbeelding

Plaats reactie