legaal???

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
rode ridder
Geregistreerd lid

legaal???

Bericht door rode ridder » do 18 aug, 2005 18:06

ik had laatst een discussie met een maat van mij.
zijn ouders hebben een huisje in frankrijk. zij kunnen dus een auto met franse plaat aanschaffen. mag hij nu ongestraft 100% van de tijd in de auto van zijn ouders rijden hier in nederland?...en
hoe is het dan allemaal verzekering-technisch geregeld. in frankrijk verzekeren? schade hier gereden dar zien te verhalen? bekeuringen hier opgelopen ..worden naar frankrijk gestuurd, waar maar 5* per jaar iemand komt (beetje laat om een boete dan pas te voldoen.)
kortom ....ik denk van niet, hij denkt van wel.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 18 aug, 2005 18:48

je zult officieel uit nedeland uitgeschreven moeten zijn en frankrijk als domicilie hebben, lijkt me.

verde900
Donateur
Donateur

Re: legaal???

Bericht door verde900 » do 18 aug, 2005 19:26

rode ridder schreef:ik had laatst een discussie met een maat van mij.
zijn ouders hebben een huisje in frankrijk. zij kunnen dus een auto met franse plaat aanschaffen. mag hij nu ongestraft 100% van de tijd in de auto van zijn ouders rijden hier in nederland?...en
hoe is het dan allemaal verzekering-technisch geregeld. in frankrijk verzekeren? schade hier gereden dar zien te verhalen? bekeuringen hier opgelopen ..worden naar frankrijk gestuurd, waar maar 5* per jaar iemand komt (beetje laat om een boete dan pas te voldoen.)
kortom ....ik denk van niet, hij denkt van wel.
Dan heeft hij het mis, je moet een niet ingezetene van Nederland zijn om in Nederland legaal te mogen rondrijden in een auto waarvan de Nederlandse belastingen niet betaald zijn, het is anders gewoon belastingontduiking, zijn ouders mogen dat als ze niet officieel in Frankrijk wonen dus net zo min.
De sanctie is doorgaans directe inbeslagname van het voertuig (erg lullig als je onderweg bent) en na betaling van de BPM plus een boete van doorgaans 100% van die BPM wordt het voertuig weer teruggegeven, mocht dat naheffingsbedrag niet binnen de gestelde termijn betaald kunnen worden (b.v. omdat je het niet hebt) wordt het voertuig via de Domeinen verkocht om uit de opbrengst de vordering alsnog te kunnen voldoen (let wel, die opbrengst is doorgaans niet voldoende voor de invulling van de opgelegde sanctie omdat de koper van het voertuig ook de BPM nog moet voldoen)
De verzekering en verkeersboetes zijn dus in die contekst gezien zeker de minste van zijn problemen.

dpw_vd_wijk
Geregistreerd lid

Bericht door dpw_vd_wijk » do 18 aug, 2005 20:56

Verde heeft gelijk. Wij hebben een Land Rover Freelander op een EU-diplomatiek kenteken uit Kosovo maar daar mag alleen mijn vader in rijden omdat hij niet meer in Nederland is ingeschreven. Als ik in die auto wil rijden of de monteurs van de garage dan moeten ze er handelaarskentekenplaten op monteren.
Het rijden als ingezetene van Nederland in een auto op buitenlandse kentekenplaten ziet men als belastingontduiking.

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » vr 19 aug, 2005 16:50

Als ik een vriendin in Zwitserland heb mag ik dus zowel daar als hier niet in haar auto rijden als ik het goed begrijp??

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 19 aug, 2005 17:05

daar in zwitserland mag wel, in nederland niet.

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » vr 19 aug, 2005 17:17

oke, is toch handig om te weten, just in case.....

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » vr 19 aug, 2005 18:25

Vergeet Luxemburg niet :shock:

Binnen nu en een jaar veel auto's in Nederland met Luxemburgse platen...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 19 aug, 2005 19:50

Red76 schreef:Vergeet Luxemburg niet :shock:

Vanwaar?

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » vr 19 aug, 2005 19:58

verde900 schreef:

Vanwaar?
Ik had het niet helemaal goed gelezen. :drinker:

Ik dacht dat jullie het hadden over het belasting voordeel, indien je een auto in het buitenland koopt en hem dan daar verzekeren. Om de bpm regeling te ontlopen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 19 aug, 2005 20:03

Red76 schreef:
verde900 schreef:

Vanwaar?
Ik had het niet helemaal goed gelezen. :drinker:

Ik dacht dat jullie het hadden over het belasting voordeel, indien je een auto in het buitenland koopt en hem dan daar verzekeren. Om de bpm regeling te ontlopen.
Als je de BPM regeling op die manier zou ontlopen ben je per definitie onderverzekerd, schiet je bij een schade dus ook weinig mee op.

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » vr 19 aug, 2005 20:15

verde900 schreef:Als je de BPM regeling op die manier zou ontlopen ben je per definitie onderverzekerd, schiet je bij een schade dus ook weinig mee op.
B.V. openen in Luxemburg en Nederland en dan de Directie auto op Luxemburgse platen laten rondrijden. :D

Dat mag. :shock:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 19 aug, 2005 20:26

Red76 schreef:B.V. openen in Luxemburg en Nederland en dan de Directie auto op Luxemburgse platen laten rondrijden. :D
Dat mag. :shock:
Dat is iets te simpel gesteld, die BV moet ook nog eens echt actief zijn.
Normaliter moet diegene die rondrijdt op een buitenlands kenteken ook in dat land wonen, in situaties waar een auto beschikbaar gesteld wordt door een buitenlandse werkgever voor werkzaamheden o.a. in dat land terwijl je in Nederland woont kan er door de belastingdienst een ontheffing verstrekt worden.
Van die ontheffingen zijn er niet zo heel veel, voor zover ik weet betreft die ontheffing dan alleen de werknemer en niet zijn gezinsleden, heb je toch ook nog een "Nederlandse" auto nodig.

FuTuReMaN
Geregistreerd lid

Bericht door FuTuReMaN » vr 19 aug, 2005 20:45

Als directeur/eigenaar van een buitenlandse onderneming mag je met buitenlands kenteken in Nederland rijden mits het woon- werkverkeer betreft en wel via de kortste weg en indien je de ontheffeing hebt. Een rondje door Nederland op zondag met de familie zit er dus niet in :(

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 19 aug, 2005 22:07

FuTuReMaN schreef:Als directeur/eigenaar van een buitenlandse onderneming mag je met buitenlands kenteken in Nederland rijden mits het woon- werkverkeer betreft en wel via de kortste weg en indien je de ontheffeing hebt. Een rondje door Nederland op zondag met de familie zit er dus niet in :(
Ik meen mij te herinneren dat een paar jaar geleden Connie Breukhoven (die dus) hier op gepakt is Hoe dat is afgelopen weet ik echter niet.

Plaats reactie