Tikken klep na verversen motorolie
-
prvandevelde
- Geregistreerd lid
Tikken klep na verversen motorolie
Onlangs heb ik mijn 900 S laten voorzien van nwe olie OW/40. Sindsdien blijft een van mijn kleppen tikken. Ik heb me laten vertellen dat de terugslagklep voor de olie kan blijven hangen waardoor er niet voldoende olie in de klepstoter blijft....
Ik vond het een vreemd verhaal omdat ik voor die tijd geen last had. het begint me nu echt vreselijk te irriteren en wil acties gaan ondernemen. Wat te doen?
-
szaab
- Geregistreerd lid
-
Oosthoek
- Donateur

Ik rijd op dit moment op 5w40 omdat er geen 10w40 voor handen was. Bevalt me prima tot zover. 0w40 had ik er denk ik minder snel ingegoten.
[edit] om even wat meer ontopic te komen
ik zou zo snel mogelijk een dikkere olie in je blok doen. 5 of beter 10w40 zou je probleem op moeten lossen met dit warme weer.
[edit] om even wat meer ontopic te komen
-
prvandevelde
- Geregistreerd lid
tikken vh blok
maar zou dunne olie niet alle kleppen laten tikken dan? Ik ga het wel even proberen trouwens, het is echt heel erg.
-
Erik
- Lid van verdienste
-
RoccoH
- Donateur (5x)

een 0W40 is bij bedrijfstemperatuur net zo visceus als een 10W40. Het verschil zit 'm in het feit dat een 0W40 bij koude temperatuur net zo visceus is als bij bedrijfstemperatuur terwijl een 10W40 "dikker" is bij lagere temperatuur. M.a.w. een 0W40 zorgt voor een betere smering bij koude motor vergeleken met een 10W40.
En in dat temperatuurbereik (lees: bij koude motor) treedt de meeste slijtage op...
En in dat temperatuurbereik (lees: bij koude motor) treedt de meeste slijtage op...
-
szaab
- Geregistreerd lid
Nu zal tegenwoordig het verschil allemaal niet zo groot meer zijn en de werking ook niet. Bepaalde motoren hebben echter het juiste soort olie nodig maar de "oudjes" vinden de meeste wel prima. Hoor wel vaak dat je het beste bij een soort of type olie kunt blijven.
Maar even over die tikkende klep...heeft het wel iets te maken met de olie verversing, is het niet toeval?
Maar even over die tikkende klep...heeft het wel iets te maken met de olie verversing, is het niet toeval?
-
prvandevelde
- Geregistreerd lid
Tikkend klep
Tja ik weet het niet... Het is wel erg toevallig. Het lijkt overigens wel dat wanneer de auto scheef staat het tikken minder tot weg is. Een collega van me wist me te vertellen dat het kan zijn dat er een terugslagklep niet goed functioneerd waardoor de olie uit de hydraulische klepstoter wegloopt of iets dergelijks. Tja ik heb er echt geen verstand van....dat blijkt wel. Ik ga binnenkort even naar mijn "oude" monteur Robert Wiering in A'dam. Hij onderhoeld ook altijd mijn cabrio. Wellicht weet hij raad.

-
R. Thoms
- Geregistreerd lid
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
Een volsynthetische olie (0W..) heeft een reinigende werking. Het is niet aan te raden om in een auto die niet van nieuw af aan volsyntheet gehad heeft synthetische olie te gaan gebruiken. Halfsynthetische olie of minerale olie laten altijd wat resten achter. Die worden opgelost met synthetische olie. Er zijn reinigingsmiddelen, maar dan moet je in korte tijd een aantal keren verversen. Het beste kun je weer naar 5 of 10W gaan.
-
prvandevelde
- Geregistreerd lid
tikkende klep
Ik vermoed ook dat er zoiets gebeurt is. Kan het zijn dat het vuil een oliepoortje heeft laten verstoppen? Welk reinigingsmiddel stel je voor om te gebruiken? En welk merk olie? Het filter is een originele van Saab. Die is overigens bij de laatste verversing niet vervangen. Eigenlijk was het helemaal niet nodig om de olie te vervangen, het was meer een gevoels kwestie. Wel jammer....
-
prvandevelde
- Geregistreerd lid
Tikkende klep
Het is ongelofelijk! Het getik is weg!!!! Ik heb het idee dat het "vuiltje" doorgeschoten is of zo waardoor de klep weer olie krijgt. Geen idee maar erg blij. Iedereen bedankt voor het reageren.
grtn Patrick
grtn Patrick