Tikken klep na verversen motorolie

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
prvandevelde
Geregistreerd lid

Tikken klep na verversen motorolie

Bericht door prvandevelde » di 30 aug, 2005 12:36

Onlangs heb ik mijn 900 S laten voorzien van nwe olie OW/40. Sindsdien blijft een van mijn kleppen tikken. Ik heb me laten vertellen dat de terugslagklep voor de olie kan blijven hangen waardoor er niet voldoende olie in de klepstoter blijft.... :roll: Ik vond het een vreemd verhaal omdat ik voor die tijd geen last had. het begint me nu echt vreselijk te irriteren en wil acties gaan ondernemen. Wat te doen?

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » di 30 aug, 2005 13:21

0W40 is net water, ik zou er 10W40 in gooien.

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » di 30 aug, 2005 15:49

ik zou er 10W40 in gooien.
Staat volgens mij ook aanbevolen in het onderhoudsboek. 0w40 is inderdaad wel erg dun...ik gebruik zelf in zowel de 900 als de 9000 10w40 en dat gaat prima!

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 30 aug, 2005 18:33

Ik rijd op dit moment op 5w40 omdat er geen 10w40 voor handen was. Bevalt me prima tot zover. 0w40 had ik er denk ik minder snel ingegoten.

[edit] om even wat meer ontopic te komen :oops: ik zou zo snel mogelijk een dikkere olie in je blok doen. 5 of beter 10w40 zou je probleem op moeten lossen met dit warme weer.

prvandevelde
Geregistreerd lid

tikken vh blok

Bericht door prvandevelde » di 30 aug, 2005 18:45

maar zou dunne olie niet alle kleppen laten tikken dan? Ik ga het wel even proberen trouwens, het is echt heel erg.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 30 aug, 2005 23:32

Ik gooi 0W40 in alles. Van mijn vorige peugeot 205 xs 1.4i (met nu inmiddels 288.000km), mijn vorige saab , mijn huidige en mijn motor. Altijd zonder problemen.
Een volsynthetische 0W40 is gewoon van bijzonder hoge kwaliteit.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 01 sep, 2005 10:19

een 0W40 is bij bedrijfstemperatuur net zo visceus als een 10W40. Het verschil zit 'm in het feit dat een 0W40 bij koude temperatuur net zo visceus is als bij bedrijfstemperatuur terwijl een 10W40 "dikker" is bij lagere temperatuur. M.a.w. een 0W40 zorgt voor een betere smering bij koude motor vergeleken met een 10W40.

En in dat temperatuurbereik (lees: bij koude motor) treedt de meeste slijtage op... ;)

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » do 01 sep, 2005 10:25

Nu zal tegenwoordig het verschil allemaal niet zo groot meer zijn en de werking ook niet. Bepaalde motoren hebben echter het juiste soort olie nodig maar de "oudjes" vinden de meeste wel prima. Hoor wel vaak dat je het beste bij een soort of type olie kunt blijven.

Maar even over die tikkende klep...heeft het wel iets te maken met de olie verversing, is het niet toeval?

prvandevelde
Geregistreerd lid

Tikkend klep

Bericht door prvandevelde » do 01 sep, 2005 23:20

Tja ik weet het niet... Het is wel erg toevallig. Het lijkt overigens wel dat wanneer de auto scheef staat het tikken minder tot weg is. Een collega van me wist me te vertellen dat het kan zijn dat er een terugslagklep niet goed functioneerd waardoor de olie uit de hydraulische klepstoter wegloopt of iets dergelijks. Tja ik heb er echt geen verstand van....dat blijkt wel. Ik ga binnenkort even naar mijn "oude" monteur Robert Wiering in A'dam. Hij onderhoeld ook altijd mijn cabrio. Wellicht weet hij raad.

:cry:

R. Thoms
Geregistreerd lid

Bericht door R. Thoms » vr 02 sep, 2005 17:45

Heb je wel met originele oliefilters gewerkt. Imitatie geeft wel eens problemen ook bij overige merken.

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » vr 02 sep, 2005 23:51

Een volsynthetische olie (0W..) heeft een reinigende werking. Het is niet aan te raden om in een auto die niet van nieuw af aan volsyntheet gehad heeft synthetische olie te gaan gebruiken. Halfsynthetische olie of minerale olie laten altijd wat resten achter. Die worden opgelost met synthetische olie. Er zijn reinigingsmiddelen, maar dan moet je in korte tijd een aantal keren verversen. Het beste kun je weer naar 5 of 10W gaan.

prvandevelde
Geregistreerd lid

tikkende klep

Bericht door prvandevelde » za 03 sep, 2005 22:23

Ik vermoed ook dat er zoiets gebeurt is. Kan het zijn dat het vuil een oliepoortje heeft laten verstoppen? Welk reinigingsmiddel stel je voor om te gebruiken? En welk merk olie? Het filter is een originele van Saab. Die is overigens bij de laatste verversing niet vervangen. Eigenlijk was het helemaal niet nodig om de olie te vervangen, het was meer een gevoels kwestie. Wel jammer....

prvandevelde
Geregistreerd lid

Tikkende klep

Bericht door prvandevelde » wo 07 sep, 2005 12:50

Het is ongelofelijk! Het getik is weg!!!! Ik heb het idee dat het "vuiltje" doorgeschoten is of zo waardoor de klep weer olie krijgt. Geen idee maar erg blij. Iedereen bedankt voor het reageren.

grtn Patrick

Plaats reactie