drukgroep + koppelingsplaten

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
easy
Geregistreerd lid

drukgroep + koppelingsplaten

Bericht door easy » wo 11 feb, 2004 18:12

Heren,

Eindelijk is het me dan toch gelukt. Echt zonder èèn enkele waarschuwing ben ik de drukgroep en koppelingsplaten kwijt.

Èèn keer koppeling intrappen en hij ging wat zwaar tweede keer intrappen en helemaal niks meer en gelijk stil moeten zetten langs de kant van de weg.

Mijn vraag.....

Aangezien er wat werkzaamheden verricht gaan worden :D kunnen jullie mij wat tips geven wat ik verder nog zal vervangen nu we daar toch zijn.

Gr,
Easy

Garrett
Lid van verdienste

Re: drukgroep + koppelingsplaten

Bericht door Garrett » wo 11 feb, 2004 18:22

Heb je je koppelingsvloeistof (Dot 4.0 remvloeistof) ook nagekeken? Misschien een lek in die cilinder oid...

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » wo 11 feb, 2004 18:30

Flèche Rouge schreef:Heb je je koppelingsvloeistof (Dot 4.0 remvloeistof) ook nagekeken? Misschien een lek in die cilinder oid...
Waar kan ik dit controleren :o

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 11 feb, 2004 18:42

Geen idee, bij mij vorige auto zat het onder de motorkap zowat tegen de ruit aan bij bestuurderszijde...

Toen had ik op een ochtend geen koppelingspedaal meer over en kon ook niet meer schakelde... Dacht dat mn versnellingsbak in de soep was gelopen maar bijvullen en ontluchten en was achteraf dus niets aan de hand...

Zitten onder je kap als het goed is minstens 2 reservoirs waar Dot 4.0 brake fluid opstaat...

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » wo 11 feb, 2004 18:50

De auto staat niet hier, ik ga dit morgen even controleren

Gr,
Easy :wink:

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » wo 11 feb, 2004 22:25

Bij de 900 (classic i.e.) wordt de hydraulische vloeistof uit het remvloeistof bakje betrokken (e.a.) is uiteraard wel van elkaar gescheiden zodat een lek in het koppelingcricuit geen remproblemen kan veroorzaken.
Wellicht is dit bij de 9000 ook zo !

Grtz,

René L

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 13 feb, 2004 0:21

naar alle waarschijnlijkheid is 1 van de 2 koppelingcilinders, kaduk!! eentje zit in de bak (red.wat werk) die andere moet je achter het kop.pedaal (easy :P ) zoeken...

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » wo 18 feb, 2004 17:37

Heb haar net terug,

Koppelingsplaten en drukgroep vernieuwd ( 700,- inc. arbeid... koopje 8) )

Het bleek dat het spul niet versleten was maar dat er op de plaat bij een veer een stuk van diezelfde plaat was afgebroken. Dat stuk bleek weer tussen de drukgroep gekomen te zijn. Met alle gevolgen van dien.

Wel, gelijk een stukje snelweg en na 10-15 min volgas, waarna de koppeling begon te slippen. Dit gebeurde nog een keer of vier ( bij full throttle ) en daarna hield het op.

Is het zo dat de platen zich aan moeten passen ofzo?

Gr,
Easy :wink:

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » wo 18 feb, 2004 19:47

Yep, gelijk met nieuwe remblokken.

Rhunee

ralph12
Geregistreerd lid

Vraag over koppelingsvloeistof

Bericht door ralph12 » vr 13 aug, 2004 11:07

Ik vul zo nu en dan koppelingsvloeistof bij in het expansievaatje. Is steeds minder geworden.
Nu zet ik mijn Saab niet meer in de versnelling als ik hem parkeer, zodat (is mijn gedachte) de koppeling niet in gebruik is. Helpt dat inderdaad tegen lekkage?

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » vr 13 aug, 2004 19:36

? Je hebt een Saab 99/90? Moet die dan niet in z'n achteruit als je de sleutels uit het contact haalt? Of laat je die erin zitten?
Moppersmurf

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » vr 13 aug, 2004 22:58

Moppersmurf schreef:? Je hebt een Saab 99/90? Moet die dan niet in z'n achteruit als je de sleutels uit het contact haalt? Of laat je die erin zitten?
Moppersmurf

Zoals bij nogal wat Saabs (als ik het zo behoor) kan je bij mijn 90 de sleutel er uit halen zonder in zijn achteruit te hoeven zetten.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » vr 13 aug, 2004 23:01

is bij mijn 99 ook zo. Bij mij 900 al niet anders. Ik kan bij mijn 99 in elke gewenste stand de sleutel uit het slot halen, ook van de achterklep. Stukje slijtage waar veel Saabs last van hebben.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » vr 13 aug, 2004 23:12

Ik dacht ergens een keer eerder op dit forum gelezen te hebben dat het pas vanaf de 900 zo was dat je de versnelling in z'n achteruit moest zetten om de sleutel eruit te halen.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » vr 13 aug, 2004 23:26

Ruud schreef:Ik dacht ergens een keer eerder op dit forum gelezen te hebben dat het pas vanaf de 900 zo was dat je de versnelling in z'n achteruit moest zetten om de sleutel eruit te halen.

Ja fijn allemaal hoorrrrr maar niemand die nog antwoord heeft kunnen geven op mijn vraag...
Nu zet ik mijn Saab niet meer in de versnelling als ik hem parkeer, zodat (is mijn gedachte) de koppeling niet in gebruik is. Helpt dat inderdaad tegen lekkage?

Plaats reactie