Andere motor in classic?
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Andere motor in classic?
Op TV heb je allerlei autoprogramma's, vooral op Discovery Channel, waarbij andere dan de oorspronkelijke en zelfs compleet nieuwe motorblokken worden gelepeld in klassiekers. M.n. natuurlijk bij Amerikanen. Vaak natuurlijk met aanpassing van alles wat ervoor nodig is.
Is dat bekend van classic Saabs? Kijk, we houden allemaal van de typische shape van de Saab, dus een new lease on life zou interessant zijn met een ander hart. Met inbegrip bijv. van een moderne turbodiesel die de 9-3 er nu in heeft hangen.
Okay, volgende leuke vraag is natuurlijk: wat de classic liefhebbers, 99 en 90 rijders inbegrepen, er dan in zouden willen hangen als dat kon. Mag ook van andere merken zijn.... Saab is toch al 'verworden' tot een GM greep uit de magazijnen. Of vloek ik in de kerk?
PS: ff wegdenken dat de vierpitter er longtitudinaal inzit...
Is dat bekend van classic Saabs? Kijk, we houden allemaal van de typische shape van de Saab, dus een new lease on life zou interessant zijn met een ander hart. Met inbegrip bijv. van een moderne turbodiesel die de 9-3 er nu in heeft hangen.
Okay, volgende leuke vraag is natuurlijk: wat de classic liefhebbers, 99 en 90 rijders inbegrepen, er dan in zouden willen hangen als dat kon. Mag ook van andere merken zijn.... Saab is toch al 'verworden' tot een GM greep uit de magazijnen. Of vloek ik in de kerk?
PS: ff wegdenken dat de vierpitter er longtitudinaal inzit...
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
sb153b
- Geregistreerd lid
Heb heel wat andere motorblokken in mijn andere (niet Saab-
) auto's gehad of geplaatst. Zo heb ik bijv een Mazda 818 coupé gehad met een Fiat 131 rallyblok
en voorzag ik m'n Soes coupé rugzakje van een Honda CBR 1000F motorfietsblok.
Bij een classic Saab lijkt me plaatsing van een ander blok lastig door de smalle motorruimte, het ontbreken van een tunnel zorgt ervoor dat het eveneens lastig is om onder voorwielaandrijving uit te komen.
Van hetzelfde principe: motor in de lengterichting en voorwielaandrijving bediende zich enkele kleine Renaults en de al lang vergeten Toyota Tercel
. (allemaal stukken te licht voor plaatsing in een classic Saab)
Cornell
Ps een Saab 92 uit begin jaren 50 met een Saab/GM V6 is heiligschennis maar toch ook wel heel leuk!..
Bij een classic Saab lijkt me plaatsing van een ander blok lastig door de smalle motorruimte, het ontbreken van een tunnel zorgt ervoor dat het eveneens lastig is om onder voorwielaandrijving uit te komen.
Van hetzelfde principe: motor in de lengterichting en voorwielaandrijving bediende zich enkele kleine Renaults en de al lang vergeten Toyota Tercel
Cornell
Ps een Saab 92 uit begin jaren 50 met een Saab/GM V6 is heiligschennis maar toch ook wel heel leuk!..
-
ralph12
- Geregistreerd lid
-
sb129h
- Donateur (2x)

Ik zag in de laatste Saaberichten een 90 te koop staan met een Turbo-blok erin gelepeld ("wolf in schaapskleren"
) - hing overigens een beestachtig
maar enigszins begrijpelijk prijskaartje aan, ik weet zo gauw niet meer hoeveel.
't Is niet direct een "andere motor", maar toch al wel erg grappig
!
Lian
't Is niet direct een "andere motor", maar toch al wel erg grappig
Lian
-
Robbert
- Donateur (6x)

Bij zo'n 90 transplantatie zal het geen probleem zijn, maar bij andere autos moet je toch wel erg uitkijken dat je het onderstel en remmen en dergelijke aanpast aan de zwaardere motorsb129h schreef:Ik zag in de laatste Saaberichten een 90 te koop staan met een Turbo-blok erin gelepeld ("wolf in schaapskleren") - hing overigens een beestachtig
maar enigszins begrijpelijk prijskaartje aan, ik weet zo gauw niet meer hoeveel.
't Is niet direct een "andere motor", maar toch al wel erg grappig!
Lian
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
Robbert
- Donateur (6x)

-
John.K
- Geregistreerd lid
Kwam op internet een saab 900 met een corvette blok +500 pk ls1 blok tegen
Zal de link even zoeken.
Das pas evil
Of deze:
http://f64.nu/photo/saab/nh-10-1024.jpg
John
las trouwens dat de saab 99 ook met een v8 gemaakt is, das apart om te hebben, hoezo collectors item.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_99
Zal de link even zoeken.
Das pas evil
Of deze:
http://f64.nu/photo/saab/nh-10-1024.jpg
John
las trouwens dat de saab 99 ook met een v8 gemaakt is, das apart om te hebben, hoezo collectors item.
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_99
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Te smal??... als ik de laatste suggestie van een Corvette blok mag geloven... Volgens Autovisie zouden alle Audi's nog steeds hun blokken in lengterichting erin hebben hangen. Daar is wel iets uit te zoeken met een vergelijkbaar gewicht en waarschijnlijk ruim 2 x zoveel pk's. Audi blokken zijn van lichtmetaal.sb153b schreef: Bij een classic Saab lijkt me plaatsing van een ander blok lastig door de smalle motorruimte, het ontbreken van een tunnel zorgt ervoor dat het eveneens lastig is om onder voorwielaandrijving uit te komen.
Van hetzelfde principe: motor in de lengterichting en voorwielaandrijving bediende zich enkele kleine Renaults en de al lang vergeten Toyota Tercel. (allemaal stukken te licht voor plaatsing in een classic Saab)
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Doet u mij maar een 2,5 tdi audi/vw blok. Of de 3.0 natuurlijk. Beestachtige prestaties bij een prettig verbruik.
Maar een porsche 6-cilinder boxer klinkt zo mooi dat die er ook wel in mag. Of het kan is een 2e.... Een subaru 4 cilinder boxer WRC klinkt ook goed, is een alternatief als de porsche niet past. Misschien zelfs wel beter want het blok zal wel lichter zijn, dus dan wordt de neus niet zo zwaar.
En met de wankelmotor van mazda heb je natuurlijk helemaal iets bijzonders. Heb alleen niet zoveel vertrouwen in de duurzaamheid. Past dus niet bij Saab.
Maar een porsche 6-cilinder boxer klinkt zo mooi dat die er ook wel in mag. Of het kan is een 2e.... Een subaru 4 cilinder boxer WRC klinkt ook goed, is een alternatief als de porsche niet past. Misschien zelfs wel beter want het blok zal wel lichter zijn, dus dan wordt de neus niet zo zwaar.
En met de wankelmotor van mazda heb je natuurlijk helemaal iets bijzonders. Heb alleen niet zoveel vertrouwen in de duurzaamheid. Past dus niet bij Saab.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

-
sb153b
- Geregistreerd lid
Paul99gl83 schreef:
Wankelmotor... Heb alleen niet zoveel vertrouwen in de duurzaamheid.
Als echt wankelliefhebber kan ik je zeggen: De naam doet het ergste vermoeden maar dat is zeker vandaag de dag onterecht.
De rotatiemotor van de NSU (sportspider en RO 80) was idd een vrij onbetrouwbaar blok. Er wordt beweerd dat eigenaren elkaar vriendelijk groetten, en dat voor elke vinger waarmee ze dat deden, een motorblok stond. Sommige zouden zelfs de andere hand van het stuur hebben moeten nemen....
Er waren gevallen bekend van motoren die de 8000 km niet haalden (lijkt wel een beetje op eerdere Smartjes) en in stadsverkeer roetten de dure bougies dicht. Die huidige revisieblokken voor de RO80 worden met Mazda technologie verbeterd en zijn goed voor veeeeeeeel meer km's.
Vele fabrikanten (oa Honda, Mazda, Suzuki en Yamaha) hebben licentierechten gekocht van NSU-Wankel maar slechts weinigen hebben het tot de productiefase geschopt en dat vaak nog met zeer matig succes.
Mazda heeft zeer veel tijd en geld in optimalisatie gestoken en dat heeft zich uitbetaald in hoge productie-aantallen (ca 2000000 stuks, zo goed als alleen bij Mazda, de eerstvolgende in het rijtje, de NSU RO 80 kwam bijv tot 33000 exemplaren), hoge vermogens uit kleine blokken en een steeds grotere economie (niet het sterkste punt van een wankelblok) en betrouwbaarheid. Vooral het gebruik van ander materiaal voor de afdichtingslijsten en de rotorkamers gedurende de 70-er jaren zorgden voor een grote sprong voorwaarts of het gebied van beheersing van het olieverbruik en de slijtage. Mazda heeft voor studie enige blokken van de eigenaars teruggekocht (geruild voor een fabrieksnieuw blok) met zeer hoge kilometerstanden, er is een blok bekend dat nog is zeer goede staat verkeerde (zonder revisie of andere sleutelacties) en wat al 385000 km
achter de rug had! Inmiddels kan men zeggen dat de wankelmotoren door intensieve innovatie zo goed als uitontwikkeld zijn en dat in ca. een derde van de tijd van de Otto-motor. Ook het winnen van de 24 uur van Le Mans in 1992 (oa Johnny Herbert) met een 4-schijfs wankel zegt wel iets over de enorme betrouwbaarheid..
Blijft echt geweldig die turbine-achtige, trillingvrije loop met bruut vermogen
! Heb gereden in een RX5 en RX 7, mocht een RX8 ooit nog eens betaalbaar worden.. neem ik er 1 naast m'n Saab.
Jammer dat zoiets in een Saab slechts moeilijk toepasbaar is, weer vanwege de plaatsing die eigenlijk achterwielaandrijving behoeft.
Cornell
Wankelmotor... Heb alleen niet zoveel vertrouwen in de duurzaamheid.
Als echt wankelliefhebber kan ik je zeggen: De naam doet het ergste vermoeden maar dat is zeker vandaag de dag onterecht.
De rotatiemotor van de NSU (sportspider en RO 80) was idd een vrij onbetrouwbaar blok. Er wordt beweerd dat eigenaren elkaar vriendelijk groetten, en dat voor elke vinger waarmee ze dat deden, een motorblok stond. Sommige zouden zelfs de andere hand van het stuur hebben moeten nemen....
Vele fabrikanten (oa Honda, Mazda, Suzuki en Yamaha) hebben licentierechten gekocht van NSU-Wankel maar slechts weinigen hebben het tot de productiefase geschopt en dat vaak nog met zeer matig succes.
Mazda heeft zeer veel tijd en geld in optimalisatie gestoken en dat heeft zich uitbetaald in hoge productie-aantallen (ca 2000000 stuks, zo goed als alleen bij Mazda, de eerstvolgende in het rijtje, de NSU RO 80 kwam bijv tot 33000 exemplaren), hoge vermogens uit kleine blokken en een steeds grotere economie (niet het sterkste punt van een wankelblok) en betrouwbaarheid. Vooral het gebruik van ander materiaal voor de afdichtingslijsten en de rotorkamers gedurende de 70-er jaren zorgden voor een grote sprong voorwaarts of het gebied van beheersing van het olieverbruik en de slijtage. Mazda heeft voor studie enige blokken van de eigenaars teruggekocht (geruild voor een fabrieksnieuw blok) met zeer hoge kilometerstanden, er is een blok bekend dat nog is zeer goede staat verkeerde (zonder revisie of andere sleutelacties) en wat al 385000 km
Blijft echt geweldig die turbine-achtige, trillingvrije loop met bruut vermogen
Jammer dat zoiets in een Saab slechts moeilijk toepasbaar is, weer vanwege de plaatsing die eigenlijk achterwielaandrijving behoeft.
Cornell
-
marq101
- Geregistreerd lid
Als technische oplossing vind ik de wankel/rotatiemotor prachtig. Ook de turbine-achtige loop is geweldig. 3 dingen vind ik echter minder. Het verbruik, de trekkracht bij lage toerentallen en het total loss systeem van de olie.
Alles bij elkaar genomen denk ik dat ik een 4 cilinder, in een saab, nog steeds het leukste vind (alhoewel een vette V8 errug fijn is).
Ik denk dan aan een compressor en een turbo en maximaal 9000 toeren.
Alles bij elkaar genomen denk ik dat ik een 4 cilinder, in een saab, nog steeds het leukste vind (alhoewel een vette V8 errug fijn is).
Ik denk dan aan een compressor en een turbo en maximaal 9000 toeren.