Saab 99 Kosten

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
RDNZL
Geregistreerd lid

Saab 99 Kosten

Bericht door RDNZL » vr 04 nov, 2005 21:33

Hoi,

Update van mijn Saab-queeste...

Na een week rekenen ben ik tot de conclusie gekomen dat inruil van een Opel Corsa (2000) op een Saab 900 Classic (1990) voor mij meer dan een verdubbeling van de kosten betekend (brandstof, verzekering, enzovoort).

Wat ik eigenlijk ook liever wil...

Een Saab 99 van bouwjaar 1975 tot 1980.

Dat is dus een klassieker.

Met welke kosten heb ik van doen, afgezien van de aanschaf, wat motorrijtuigenbelasting en verzekering betreft?

En, wat is handig, hoort zo'n auto beschermd binnen te staan of kan het nog in weer en wind?

Bedankt!

AeroJelmer
Geregistreerd lid

Bericht door AeroJelmer » vr 04 nov, 2005 22:41

maar weinig afschrijving op een 900 ! op de corsa juist veel !

Paul99
Geregistreerd lid

Re: Saab 99 Kosten

Bericht door Paul99 » za 05 nov, 2005 11:52

RDNZL schreef:Hoi,

Update van mijn Saab-queeste...

Na een week rekenen ben ik tot de conclusie gekomen dat inruil van een Opel Corsa (2000) op een Saab 900 Classic (1990) voor mij meer dan een verdubbeling van de kosten betekend (brandstof, verzekering, enzovoort).

Wat ik eigenlijk ook liever wil...

Een Saab 99 van bouwjaar 1975 tot 1980.

Dat is dus een klassieker.

Met welke kosten heb ik van doen, afgezien van de aanschaf, wat motorrijtuigenbelasting en verzekering betreft?

En, wat is handig, hoort zo'n auto beschermd binnen te staan of kan het nog in weer en wind?

Bedankt!
Hoi RDNZL

Goede keuze :lol: :wink:

Ik laat mijn Saab 99 ('83) in weer en wind staan. De jaartallen die jij noemt kunnen tricky zijn. Auto's van eind jaren '70 roesten erg goed. Ik weet niet precies vanaf welk bouwjaar. Kan je ook wel aan de advertenties zien. Wanneer zie je een '78 te koop staan? Nooit. Als je je auto in weer en wind wilt laten staan zou ik voor 74-76 gaan of anders voor 82-84.

Waar je verder mee rekening moet houden is brandstof. Als ik echt mijn best doe haal ik 1:10 en er moet super in met loodvervanger => geen daily runner, tenzij je een enorm goede km-vergoeding hebt :wink: . Voor dagelijks gebrijk is gas de enige optie.

Verder zie ik geen echte struikelpunten. Bedenk je wel goed dat je over klassiekers hebt en dus over iets minder comfort, luxe en accessoires. (interval op de ruitenwisser zit er niet op :fight_headbang: ). Met goed onderhoud zijn Saab "onverslijtbaar".

RDNZL
Geregistreerd lid

Bericht door RDNZL » za 05 nov, 2005 11:53

Dat is wel zo maar afschrijvingskosten schaar ik onder de noemer 'onzichtbare kosten' (ik heb -whatever ik koop- direct na aanschaf al compleet afgeschreven...).

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 05 nov, 2005 12:10

Als daily runner is deze van medeforummer ideaal denk ik: viewtopic.php?t=8497&start=0&postdays=0 ... highlight=

Op gas met een "nieuw" blok. Geen contactpuntjes meer. En een CombiCoupe. Heb je ook nog wat bagageruimte over ondanks de gastank.

Plaats reactie