lichten uit bij een Saab?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Liefhebber
Donateur (2x)
Donateur (2x)

lichten uit bij een Saab?

Bericht door Liefhebber » di 02 mar, 2004 12:32

Hallo Allen,

Als Saab-liefhebber verbaas ik mij regelmatig dat sommige Saabrijders rijden zonder verlichting. Zijn dit technische jongens die de automatische lichtschakeling ongedaan maken? En zo ja .... waarom eigenlijk?

Als liefhebber is dit een zeer onbelangrijke vraag die me al geruime tijd bezig houdt.

Erik
Lid van verdienste

Re: lichten uit bij een Saab?

Bericht door Erik » di 02 mar, 2004 14:31

Denk dat dit saabrijders zijn die overdag gewoon de schakelaar op "uit" zetten.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » di 02 mar, 2004 16:14

Ja precies

Je kunt je lichten gewoon uitschakelen links naast het stuur.
Al weet ik niet precies hoe dit bij de nieuwste modellen is...

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 02 mar, 2004 16:24

ben je wel zeker dat je geen volvo liefhebber bent? :wink:

Sjaak
Geregistreerd lid

Bericht door Sjaak » di 02 mar, 2004 17:13

Ik ben zo iemand die overdag zonder licht rijdt,ik voel me namelijk altijd een beetje onprettig als ik met mijn zonnebril op en mijn lichten aan rijd.Een beetje rare combinatie in mijn opinie,en ik ben absoluut niet technisch maar in het instructieboekje staat welke zekering je moet verwijderen.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 02 mar, 2004 18:04

Sjaak schreef:Ik ben zo iemand die overdag zonder licht rijdt,ik voel me namelijk altijd een beetje onprettig als ik met mijn zonnebril op en mijn lichten aan rijd.Een beetje rare combinatie in mijn opinie,en ik ben absoluut niet technisch maar in het instructieboekje staat welke zekering je moet verwijderen.
? Je kan je lichten toch gewoon met de schakelaar aan of uitzetten?
Mocht dit bij jou niet gaan (zoals bij volvo) kan je gewoon de DRL's uitzetten met behulp van tech2. Ik wist niet dat deze programmatie ook in Nederland aan werd gezet...

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 02 mar, 2004 18:20

Ook bij onze 900 classic is het onmogelijk om helemaal zonder licht te rijden. Zelfs in de uit stand van de schakelaar brand de stad/parkeerverlichting nog.

Hannes

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 02 mar, 2004 18:22

Dan heb je de essentie van het waarom overdag voeren van verlichting niet helemaal begrepen. SAAB en Volvo bedenken dit niet voor de grap,
in zowel Scandinavie als Noord Amerika zijn de z.g. "running daylights" verplicht om de zichtbaarheid overdag te vergroten.
Het automatisch inschakelen van dimlicht vergroot dus primair de veiligheid en voorkomt terloops het (per ongeluk) vergeten aan te zetten.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 02 mar, 2004 18:33

Volgens mij zijn er ook jaren geweest dat de Saabs die in Nederland werden geleverd, werden uitgerust volgens dit 'running daylights' principe (?). Dus met continu brandende lampen, ook wanneer je de knop volledig naar links draaide op "off".

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » di 02 mar, 2004 19:02

in dit onderwerp ontgaat mij even volledig de essentie,

waar hebben jullie het over? waarom moeten overdag de lichten uit? Laat lekker branden! :shock:

Gr,
Easy 8)

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » di 02 mar, 2004 19:32

Het wel of niet werken van "running daylights" is slechts afhankelijk van één specifieke zekering welke buiten Zweden en Nederland standaard worden verwijderd (tenzij de dealer dat bewust niet doet, bijvoorbeeld op verzoek van de klant).
De toegevoegde veiligheid is niet zo straightforawrd als het lijkt, zo is bijvoorbeeld bewezen dat het inschatten van de afstand van een auto met lichten aan overdag lastiger is dan met de lichten uit (hangt uiteraard af van de precieze weersomstandigheden).

Zelf rijdt ik altijd met lichten aan, maar wel geoon door de schakelaar op aan te laten, niet via de running daylights zekering.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 02 mar, 2004 19:48

Hanm schreef:Het wel of niet werken van "running daylights" is slechts afhankelijk van één specifieke zekering welke buiten Zweden en Nederland standaard worden verwijderd (tenzij de dealer dat bewust niet doet, bijvoorbeeld op verzoek van de klant).
Dat verklaart een heleboel! Ik denk dat die zekering in de US modellen ook gewoon blijft zitten. Is trouwens ook een hele poeha om niets... Mijn lichten staan ook altijd aan, maar ik vind dat ik zelf nog wel kan beslissen of ik ze aan of uit wil...

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » di 02 mar, 2004 20:01

Oops :oops: ik bedoelde buiten Zweden en de US.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 02 mar, 2004 20:08

In Zweden is het voor alle auto's na een bepaald bouwjaar, ik meen 1989 of ergens in die buurt, verplicht om de lichten zo geschakeld te hebben zodat deze niet uitgeschakeld kunnen worden. Als de schakelaar dan op off wordt gezet dan branden inderdaad alleen de stadlichten.

Voor de europese markt zijn alle Saabs na dat bouwjaar zo geproduceerd (volvo's die o.a. ook in nl werden gemaakt trouwens ook). Enkelen zijn echter bij de dealer omgezet.

Maar het blijft echter verstandig om met verlichting aan te rijden, zien en gezien worden is toch een belangrijk issue, ik heb een veiligheidstraining gedaan een tijdje geleden (met zo'n 'omgaan met een auto die in de slip raakt" praktijkcursus) daar zag je op een video heel duidelijk het verschil.
Men is er op europees niveau trouwens mee bezig om het voor alle landen in de EG verplicht te stellen om overdag ook verlichting te voeren.

Een goede zaak wat mij betreft.... voor de levensduur van de lampen maakt het niet zoveel uit, dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is uit onderzoek gebleken.

Greetz,

Dennis

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » di 02 mar, 2004 20:57

tja, je hoort en leest toch steeds verschillende onderzoeken. zo las ik laatst dat zilvergrijs de meest veilige autokleur is, en dat werd aan zichtbaarheid geweten. Terwijl ik die dingen altijd onzichtbaar als de pest vind.
Uit mijn saab jaren weet ik echter wel dat ik het vervelend vond dat ook het dashboard dimde in verlichting,, met name boardcomputer. (heb ik in de bmw nu dus ook last van) gelukkig zit daar dan in een subaru weer een apart knopje voor, om het dimmen van het dashboard ongedaan te maken, zo komt t allemaal weer goed....
en tot slot: bij een bmw is licht standaard aan nu programmeerbaar in de contactsleutel... t is maar waar je op zat te wachten!
ik rij in ieder geval altijd met licht overdag (en s nachts) aan.

Plaats reactie