Luchtkwaliteitseisen
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Luchtkwaliteitseisen
Ik zie aankomen dat er nog eens beleid gevoerd gaat worden op het onder restricties of niet meer toelaten van oude (vervuilende) auto's op de openbare weg en zeker qua parkeerbeleid/vergunningsbeleid in de grote steden.
Dat kan de doodsteek zijn zeker voor katalysatorloze classic Saabs. Wat denken jullie?
Dat kan de doodsteek zijn zeker voor katalysatorloze classic Saabs. Wat denken jullie?
-
Dc
- Geregistreerd lid
Ik zag gisteren iets op TV West (regionale omroep) over het willen invoeren van parkeer en vergunningtarieven in Rotterdam waarvan de hoogte dan inderdaad afhankelijk gemaakt wordt van het type auto dat je rijdt. Voorbeeld: Het parkeren met een Suzuki Swift is dan goedkoper dan voor een Hummer of inderdaad Saab classis zonder katalysator.
Hoe men dit in de praktijk wilde gaan uitvoeren , daar moest nog over nagedacht worden maar men dacht aan een sticker op de voorruit. Een soort energielabel dus die je ook op koelkasten e.d. ziet in de winkel.
Het was allemaal nog in een erg prematuur stadium maar het zou me niets verbazen als dit er daadwerkelijk gaat komen. Rotterdam was toch ook de eerste waar je alleen met chippas kon betalen voor parkeren?
Hoe men dit in de praktijk wilde gaan uitvoeren , daar moest nog over nagedacht worden maar men dacht aan een sticker op de voorruit. Een soort energielabel dus die je ook op koelkasten e.d. ziet in de winkel.
Het was allemaal nog in een erg prematuur stadium maar het zou me niets verbazen als dit er daadwerkelijk gaat komen. Rotterdam was toch ook de eerste waar je alleen met chippas kon betalen voor parkeren?
-
jelger
- Geregistreerd lid
aan de ene kant lijkt het me erg zinnig, aan de andere kant natuurlijk jammer voor het autopark.
helaas toch een onvermijdelijk iets, want uitzichzelf gaan mensen echt niet wat doen aan het milieu, het plebs heeft ale vrijheid genoeg gehad om zelf eea aan gedrag te 'veranderen' op eigen houtje.
al is het een miniscule druppel op de wereld-plaat, we zijn vooral zelf ook gebaat bij het in de hand houden van lokale verontreiniging.
meer verkeer betekent meer uitbraak.. en aangezien mobiliteit an sich gewoon enorm toeneemt en dat voorlopig nog zal blijven toenemen, zal er ergens een inperking van vervuiling moeten plaatsvinden.
en die ruimte zit in het de-stimuleren van veelverbruikers, cq veelvervuilers. ook al zijn zij 'schoon' - zij braken netto meer uit dan een zelfde technologisch uitgeruste minder-verbruiker.
of dat via parkeer-vergunningen moet gaan... ik zit eerder te denken aan 'vervuiler betaald' - dus op het moment dat je daadwerkelijk vervuild, via de nog in te voeren kilometer-heffing.
helaas toch een onvermijdelijk iets, want uitzichzelf gaan mensen echt niet wat doen aan het milieu, het plebs heeft ale vrijheid genoeg gehad om zelf eea aan gedrag te 'veranderen' op eigen houtje.
al is het een miniscule druppel op de wereld-plaat, we zijn vooral zelf ook gebaat bij het in de hand houden van lokale verontreiniging.
meer verkeer betekent meer uitbraak.. en aangezien mobiliteit an sich gewoon enorm toeneemt en dat voorlopig nog zal blijven toenemen, zal er ergens een inperking van vervuiling moeten plaatsvinden.
en die ruimte zit in het de-stimuleren van veelverbruikers, cq veelvervuilers. ook al zijn zij 'schoon' - zij braken netto meer uit dan een zelfde technologisch uitgeruste minder-verbruiker.
of dat via parkeer-vergunningen moet gaan... ik zit eerder te denken aan 'vervuiler betaald' - dus op het moment dat je daadwerkelijk vervuild, via de nog in te voeren kilometer-heffing.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
Dc
- Geregistreerd lid
Als Rotterdam het via de parkeertarieven doet stroom het geld naar de gemeentekas en niet de overheidskas. Dus of het milieu nou werkelijk op de eerste plaats komt, ik vraag het me af.jelger schreef:of dat via parkeer-vergunningen moet gaan... ik zit eerder te denken aan 'vervuiler betaald' - dus op het moment dat je daadwerkelijk vervuild, via de nog in te voeren kilometer-heffing.
-
jelger
- Geregistreerd lid
waar heeft Rotterdam het geld voor nodig? zijn ze zo armlastig?
oh ja, de Nieuwe Politiek van Leefbaar Rotterdam was het niet? afrekenen met Linkse zakkenrollerij..
maar goed.. laten we gewoon vaststellen dat de 'gewone' man niks van doen wil hebben met een 'beter' milieu.
dit soort voorstellen komen niet omdat we allemaal zo ons best doen, en daarvoor gestraft moeten worden.
toch?
ik mis vaak een retrospectie vanuit de burgerij in dit soort opzichten.
tot zover mijn kritische noot
oh ja, de Nieuwe Politiek van Leefbaar Rotterdam was het niet? afrekenen met Linkse zakkenrollerij..
maar goed.. laten we gewoon vaststellen dat de 'gewone' man niks van doen wil hebben met een 'beter' milieu.
dit soort voorstellen komen niet omdat we allemaal zo ons best doen, en daarvoor gestraft moeten worden.
toch?
-
marq101
- Geregistreerd lid
Ik begrijp het ff niet Jelgert. De volgende vragen.jelger schreef:
toch?
Wat betekent: "afrekenen met linkse zakkenrollerij"
Hoezo heeft de gewone man niets met het milieu?
Komen daar dan de voorstellen uit voort?
Bedoel je echt retrospectie of toch introspectie
Ik ben de weg kwijt.
-
jelger
- Geregistreerd lid
in vrijwel elke maatschappelijke discussie in NL komt naar voren hoe gefrustreerd een deel van de bevolking is omtrent Paars en de Linkse Kerk."afrekenen met linkse zakkenrollerij"
dit was een 'sneer' naar zulke mensen die vergeten dat onder de jaren die men definieert als de jaren van de Linkse Kerk (1994-2002) Nederland er nog nooit eerder zo op vooruit is gegaan in een boel opzichten. dat er zaken zijn blijven liggen, of beter hadden gekund doen niet af aan de prestatie van het kabinet.
mijn excuus voor het dedain.. maar ik heb dan ook langzamerhand niet veel meer met wat hedendaags de norm van de burgerij is.Hoezo heeft de gewone man niets met het milieu?
als er blijkt dat een snelheidsbeperking wel degelijk heeft geleid tot een luchtkwaliteitsverbetering wil men dat gewoonweg niet accepteren, en al helemaal niet als er meer van zulke stukken weg komen (en dan volgt vaak een tirade over 'die bomenknuffelaars')
het is zelfs in 'gewone' kringen geaccepteerd om in SUV's of andere meerverbruikers-dan-'nodig' is te rijden. Tegelijkertijd wordt de overheid de huid volgescholden....
de 'gewone modale' leaserijder prefereert dieselwalmen zonder filter boven LPG.
Kinderen worden in toemenende mate met de auto van en naar school gebracht...
und so weiter.
4 jaar geleden was er een enorme Leefbaar golf... waar men massaal achteraan rende, wat ik onder leefbaar maken van de maatschappij versta is onder andere OOK denken om luchtkwaliteit in onze directe lokale omgevingen (en niet alleen mondiaal).
op het moment dat zulke zaken door de overheid in beleid worden gevat is het land te klein.
welke Leefbaarheid wil men nu??
De huidige voorstellen komen voort uit het feit dat we te maken hebben met Europese wetgeving.Komen daar dan de voorstellen uit voort?
misschien wel beidBedoel je echt retrospectie of toch introspectie
-
Dc
- Geregistreerd lid
-
puude
- Geregistreerd lid
-
MISTY
- Geregistreerd lid
reeel gezien zullen die paar klassiekers zonder kat alleen maar afnemen dus dit is niet het probleem,al wil men ons dat doen geloven.
Bij de zwaar vervuilende industrie durven ze niet zo snel aan te kloppen ,ivm economisch belangen terwijl daar de meeste ""winst" te behalen is.
Maaar..zoals gezegd is ;verbeter de wereld ,begin bij je (saab) zelf.
Bij de zwaar vervuilende industrie durven ze niet zo snel aan te kloppen ,ivm economisch belangen terwijl daar de meeste ""winst" te behalen is.
-
DDJ
- Geregistreerd lid
Ik denk dat de zwaar vervuilende industrie al aan enorme eisen moet voldoen. Dat die eisen wellicht te licht zijn is een ander verhaal. Wat ik wel raar vind is dat ik zoveel topics tegenkom met mensen die hun kat. eruit slopen, voor wat extra pk's....MISTY schreef:reeel gezien zullen die paar klassiekers zonder kat alleen maar afnemen dus dit is niet het probleem,al wil men ons dat doen geloven.
-
MISTY
- Geregistreerd lid
Door de kat te verwijderen zullen de pk,s niet toenemen.
Het voordeel valt alleen te behalen met een geblazen motor(turbo)
Deze zal iets sneller opspoelen dus geen enorm vermogentoename.
Hiervoor zal je een echte raceuitlaat moeten monteren
Btw; waar blijven al die afgescheven katalysatoren eigenlijk???
Het voordeel valt alleen te behalen met een geblazen motor(turbo)
Deze zal iets sneller opspoelen dus geen enorm vermogentoename.
Hiervoor zal je een echte raceuitlaat moeten monteren
Btw; waar blijven al die afgescheven katalysatoren eigenlijk???
-
ralph12
- Geregistreerd lid