Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

2002-2012
Wouter1973
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 07 feb, 2022 16:33
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Wouter1973 » di 19 apr, 2022 9:29

Ik heb mijn Saab 9-3 ss 1.8t nu een ruime twee maanden, heb daar destijds ook wel even over getwijfeld, maar heb inmiddels best vertrouwen gekregen in de betrouwbaarheid van deze auto. Ondanks z'n ervaring (inmiddels 340.000 km).
Rijdt prima op lpg, met veel snelwegkilometers zelfs behoorlijk zuinig te noemen (1:10 - 1:12 gemiddeld). En tot nu toe alleen een gloeilampje van het dimlicht hoeven te vervangen.
Bedenk ook dat deze auto's voor relatief (erg) weinig te koop zijn (ik heb voor de mijne 1500 euro betaald, inclusief nieuwe APK), dus dat geeft je bij de aanschaf al direct wat ruimte voor eventuele onderhoudskosten. En mijn gedachte was ook: als het ding binnen een jaar onverhoopt onherstelbaar defect raakt, ben ik 1500 euro kwijt. Dat is te overzien.
Het enige dat ik kan opmerken is dat er soms een kleine storing is in de centrale vergrendeling, waardoor het bestuurdersportier niet altijd mee op slot of open gaat. Vind ik niet echt een probleem.
De Saab heeft iets minder karakter dan de Volvo's 850 en 940 die ik veel heb gereden de afgelopen jaren, maar het is een enorm fijne wagen tot nu toe. Zeker geen spijt van gehad.

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Bummer » wo 20 apr, 2022 0:12

Of een Saab nu net even meer ouderhoud/liefde nodig heeft dan een andere auto... En waarom zou je bij twijfel over een Saab maart beter voor iets anders kunnen kiezen... :shrug: Er zijn hier velen die getwijfeld hebben en toch door de liefde voor het merk zijn bevangen. Het kwartje kan twee kanten op vallen :wink:

Een 2008+ model... Sedan, Cabrio of Estate - LPG of benzine? Budget? Je kunt in Friesland altijd wel bij Wassenaar of Schaap voor een aankoopkeuring terecht. Zelf hebben ze vast ook wel iets staan.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
phanot
Geregistreerd lid
Berichten: 397
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door phanot » wo 20 apr, 2022 4:39

Ik rij sinds 1988 met dezelfde Saab 900 inmiddels 507.000 km
Deze auto heeft mij nog nooit in de steek gelaten en verdient daarom ook mijn respect
Als je een tweedehandsje koopt voor weinig (ook Saab), dan heb je vaak een stuwmeer aan uitgesteld onderhoud, als je dan daarop een inhaalbeweging maakt, dan kost het wel wat, maar de (vooral latere modellen) kosten dan ook bijna niets in aankoop en goedkoper als nu worden Saabs echt niet meer.
Goedkoop is duurkoop, dus als je niet gaat besparen op onderhoud en eventueel achterstallig onderhoud inhaalt, komt het allemaal wel goed denk ik. Een tweedehands BMW of Mercedes kost aanzienlijk meer in aankoop en vooral in onderhoud. Saab is dan ook geen budget wagentje voor weinig. Een dure aankoop heeft ook aandacht en liefde nodig.
Olieverbruik van mijn Saab na 507000 km is nu ca 0.75 liter op 10.000 km (ik heb ook kort een BMW 518 gehad, die verbruikte 2,5 liter olie op 1000 km en die had maar 120.000 km op de teller)
Saab 900C sedan 1988 (sinds 1988)
Saab 900 T16 Cabriolet 1988 (sinds 2014)
Volvo PV544 1961 (sinds 2016)
Cadillac deville 1959 (sinds 2009)
Peugeot 203 familiale 1955 (sinds 2022)

Gebruikersavatar
keesvanputten
Geregistreerd lid
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 03 mar, 2010 15:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door keesvanputten » zo 24 apr, 2022 8:59

Dat is wel heel gaaf, dat je al zo lang met je 900 rondrijdt 8)

Het zijn geen budgetauto’s, Saabs. Wil je goedkoop rondtuffen moet je een Toyota Aygo of iets dergelijks nemen. Net zoals bij de middenklassers van andere (duurdere) merken geldt dat je voor weinig een tweedehandsje aanschaft, maar dat je rekening moet houden met al dan niet achterstallig onderhoud. Het is niet erg verstandig om je laatste centen in de aanschaf te stoppen en dan te hopen dat je jarenlang zonder kosten rondrijdt.

Het is ook een kwestie van geluk. Ik heb bijna vier jaar rondgereden in een 900ng zonder noemenswaardige problemen, alleen regulier onderhoud. Met mijn huidige 9-3 een stuk meer gehad: koppeling, balansasketting, veren/dempers etc. Dit zijn natuurlijk slijtageonderdelen, maar het kwam allemaal in anderhalf jaar. Maakt het geen slechte of onbetrouwbare auto nmm.
Saab 9-3 1.8t Arc LPG (2003)
Saab 900 NG 2.0i (1998) (verkocht)
Saab 9-3 2.0t (2002) (rip)

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Bummer » wo 27 apr, 2022 20:05

Onze 900ng is de auto die we veruit het langste hebben en de minste (onderhouds-)kosten aan hebben, anders dan slijtagedelen. En dan heb je wel een stevige kooiconstructie om je heen, met kreukelzone. De kreukelzone van een Aygo en equivalenten gaan van voor naar achter. Dan vraag ik me af wat ‘duur’ is.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
wrvh
Donateur 2016
Donateur 2016
Berichten: 121
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 11:45
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door wrvh » do 28 apr, 2022 8:40

Mijn 9-3 turbo met 275k op de teller kost me inmiddels gauw 1200 euro per jaar aan onderhoud + banden. Dat is wel allemaal preventief onderhoud, er is nog nog nooit iets (significants) spontaan stuk gegaan en de auto heeft me nooit in de steek gelaten. Ik probeer de auto technisch in een zo goed mogelijke staat te houden. Onderhoud wordt gedaan bij een oud Saab dealer dus ook niet de goedkoopste (maar wel specialisten).

Maar wat krijg je dan? Een betrouwbare, veilige en fijn rijdende auto met karakter die all-in (verzekering+wegenbelasting+onderhoud+banden+afschrijving) zo'n 200 euro per maand kost. Ik vind het nog steeds een goede deal.
Saab 9-3 Sport Sedan 2007 Hirsch

Gebruikersavatar
MartinvR
Geregistreerd lid
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 03 jun, 2007 19:50
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door MartinvR » ma 09 mei, 2022 20:54

Ik heb een 9-3 ss aero 2.0T (bj 2003) gehad gedurende 6 jaar en een aero 2.8T V6 gedurende 7 jaar (bj 2008).

Onderhoudskosten lagen jaarlijks zo tussen de 1000 en 2000 euro. Gemiddeld zo'n 100 per maand.
Daarbij alles inbegrepen zoals banden, apk, standaard onderhoud en speciale reparaties.

Zo'n speciale reparatie is bijv de spanner van de balansas, het vervangen van een xenon koplamp (het leveling mechanisme ging zomaar stuk) en het vervangen van de koppeling incl nemercilinder en de oliekering. Dit waren allemaal reparaties aan de 4-cilinder.
Aan de V6 heb nooit speciale reparaties gehad behoudens enkele Bosch sensoren (kosten weinig) zoals de brandstofdruksensor en de turbodruksensor en de 6 bobines (bekend euvel van de V6).

Het benzine verbruik varieert sterk.
De 4-cilinder van 6 tot 9 liter per 100 km en de V6 van 8.5 tot 12 liter per 100 km.

Martin
SAAB,veni vidi vici

9-3 SS 2.8T V6 Aero, jan 2008 (Maptun Stage 1)
9-3 SS 2.0 Turbo Aero, dec 2003 (BSR Stage 1)
9-3 SE 2.0 Turbo Anniversary, 2002
9-3 SE 2.3i, 1998
99 Turbo-2, 1980
99 EMS 1974, ge-upgradet tot model 1980

Mnauta
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 okt, 2016 7:14
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Mnauta » do 12 mei, 2022 22:29

Als ik het zo lees verschilt het eigenlijks weinig met andere merken en zijn ze betrouwbaar.
Kwa onderhoud doelde ik er meer op dat ik bang was, omdat de onderdelen wellicht moeilijker verkrijgbaar zouden zijn en daarom duurder dan andere merken, maar dat lijkt volgens mij wel mee te vallen als ik het zo lees.
Kwa model wil ik het liefst een turbo 1.8t of 2.0t, maar kwa budget word het denk ik eerder de 1.8i.
Mijn budget ligt rond de 4000/5000 en dan vind ik meestal exemplaren die 250+ op de teller hebben en als ik dan de 1.8i zou halen,moet ik misschien wel meteen de distributie snaar vervangen?

Bedankt voor alle reacties!

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 171
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Frans P. » vr 13 mei, 2022 18:08

Mnauta schreef:
do 12 mei, 2022 22:29
en als ik dan de 1.8i zou halen,moet ik misschien wel meteen de distributie snaar vervangen?

Bedankt voor alle reacties!


Zeer tevreden 1.8i rijder; ik zie dat er veel aanbod is in de injectie. Meestal is dit type auto goed onderhouden, en zal de snaar ook vervangen zijn. Ik heb met de mijne de hele onderhoudshistorie meegenomen en zo kon ik alles nagaan.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Gerardus » vr 13 mei, 2022 19:11

Distributie inclusief de waterpomp van een 18i vervangen is appeltje eitje, niet duur en vervang gelijk de multiriem en de koelvloeistof mee.

Mnauta
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 okt, 2016 7:14
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Mnauta » vr 13 mei, 2022 22:44

Gerardus schreef:
vr 13 mei, 2022 19:11
Distributie inclusief de waterpomp van een 18i vervangen is appeltje eitje, niet duur en vervang gelijk de multiriem en de koelvloeistof mee.
En bij welke km stand zou dit moeten?

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Gerardus » za 14 mei, 2022 1:11

De Z18XE is een Opel motor het verschil zit in de rollen van de distributieset.
Kunststof rollen: 60.000 km of 4 jaar, stalen rollen: 90.000 km of 6 jaar.
Een veilige marge is de 4 jaar of 60.000 km aanhouden zo werkt het ook bij Opel.
Onderzoek bij aankoop goed wanneer de distributie vervangen is, bij twijfel niet aarzelen en vervangen of dat laten doen.

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Gerardus » za 14 mei, 2022 9:36

Ergens werd er bij de fabriek besloten dat de termijn voor het vervangen van de distributie bij de Z18XE motoren verlengd kan worden, dat was volgens mij vanaf een bepaald motornummer?
De blokken waren hetzelfde geen modificaties in/of uitwendig.
Dit is wat ik nog kan terughalen het is een tijd geleden dat ik daar meer mee bezig was.
Er doen veel horrorverhalen de ronde over deze Z18XE blokken, de mensen die er mee rijden zijn over het algemeen genomen postief. Vooral op lpg, gisteren heb ik één liter olie bijgevuld na 15.000 km. En dat voor een auto met bijna 4 ton op de klok.
Aan de andere kant hoe is er met de auto omgegaan? Rechtervoet en rechterhand?
Ik rij al mijn voertuigen rustig warm, de turbo uitvoeringen laat ik een flinke rit een paar minuten rustig stationair afkoelen. Ook bij een tankbeurt onderweg, kortom ik mishandel mijn voertuigen niet.
Ik heb ook wel eens pech en dan kost het geld, wat je meestal na de volgende kilometers weer vergeten bent.
Laatst gewijzigd door Gerardus op zo 15 mei, 2022 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 4680
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door rutgerreinier » zo 15 mei, 2022 18:36

Ergens leek mij het wel eens tijd om te vertellen hoe het is met de onderhoudskosten van mijn Saabs.

Tot even geleden had ik echt bijna geen kosten aan onderhoud. Gewoon netjes mee omgaan en goed de beurtjes bijhouden. Niks aan het handje. Dit geldt voor de 2.0t, 2.0T en 1.8t. De 1.9 ttid ligt net even wat anders.
Dat is echt voor veel km een top motor. Hij trekt als een malle met de boot er achter en 5 liter op 100km is echt niet raar in je sid. Tot……

Hij kvs gaat lekken. Mijne heeft nu bijna 230k km gelopen is van 12/2008. Als je eenmaal begint te sleutelen dan blijf je bezig.
De ttid zit zeer onlogisch in elkaar, maar ondanks dat het een hoofdpijndossier begint te worden, vind ik steeds weer moed om hem in top conditie te krijgen. Want hij rijdt zo lekker…
Ik begon met een kvs lekkage. Maar het was een interne lekkage, dus we begonnen met het vervangen van de EGR koeler, daarna een nieuwe inlaatspruitstuk, alle slangen van kunststof vervangen want die scheuren als je ze beetje buigt. Het is allemaal al bijna 14 jaar oud. Uiteindelijk bleek er een scheurtje in de kop te zitten. Auto weggebracht om de kop te vervangen. Lekkage is over, maar de motor loopt nog niet mooi, dus we gaan gewoon verder…

Inmiddels vervangen: inlaat, EGR module, thermostaat, cilinderkop, alle pakkingen, bijna alle slangen waar kvs door loopt.

Soms geeft het mij hoofdpijn, maar zolang ik een smile heb als ik weer rij, blijf ik door sleutelen. Ik denk dat ik straks de specialist ben in ttid gebied haha
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evolution AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
Fiat Seicento Abarth 2001
VW Golf III GTI 16V 1996
Renault Clio 16V 1991

Plaats reactie