Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

2002-2012
arie@bruinholding.nl
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 22 jan, 2018 10:14
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door arie@bruinholding.nl » zo 15 nov, 2020 0:06

[]

Hij zal bij Saab Rhenen eerst worden afgeperst, zodat we kunnen zien waar het vandaan komt 😉

arie@bruinholding.nl
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 22 jan, 2018 10:14
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door arie@bruinholding.nl » do 19 nov, 2020 14:53

UPDATE

Albert Vago van Saab Service Rhenen heeft het uiteindelijk opgelost. Gelukkig was het niet de waterpomp. Probleem bleek een defecte thermostaat, waardoor het koelwater te heet en de druk te hoog werd. Het koelwater dat ik kwijt raakte bleek via de dop te worden afgevoerd.

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2684
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door J.vandermeulen » zo 07 aug, 2022 17:14

Als de temperatuur te hoog wordt, zie je dat ook aan het metertje in het dashboard?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5519
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door rutgerreinier » zo 07 aug, 2022 20:05

Dat hoef je niet te zien aan je meter.
Meter geeft bij bedrijfstemp 90graden aan.
KVS loopt bij serieuze business al tegen en over de 100graden.
Meter blijft dan gewoon op 90 staan.
En geloof mij, ik heb al heel veel ervaring met kvs… helaas!
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2684
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door J.vandermeulen » zo 07 aug, 2022 20:12

In de 9-3x heb ik een esid. De kvs temperatuur komt eigenlijk nooit boven de 100 graden volgens mij.
De thermometer is toch afgeregeld op 82 of 88 graden en dan koelt het systeem het kvs toch terug?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7009
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door fozwart » zo 07 aug, 2022 21:08

De ventilator bij de radiator slaat aan bij 100 graden en stopt bij 96 graden, stage 2 (2de ventilator of hogere stand) slaat aan bij 108 graden en stopt bij 104 graden. M.a.w. de koelwatertemperatuur kan boven de 100 graden komen. Rijdend eigenlijk niet maar bij stilstaande auto wel.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5519
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door rutgerreinier » ma 08 aug, 2022 16:07

KVS komt wel boven de 100 graden hoor
Hang er maar eens een boot achter en ga door Duitsland naar Kroatië. 102graden met gemak! In Nederland haal je idd de 100 niet.
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

Gebruikersavatar
peterberg
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door peterberg » ma 08 aug, 2022 17:18

Met de TX In Duitsland bij 30+ graden ongeveer 130/170 een uurtje rijden: temp tussen de 100 en 109graden. Stond bij stilstaan nog een hele tijd na te blazen.
9-3 TurboX SE aut. 2008 Dion stage 1
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2684
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door J.vandermeulen » ma 08 aug, 2022 18:17

Dan helpt die grote intercooler ook niet veel? Of zeg ik nu iets stoms.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
peterberg
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door peterberg » di 09 aug, 2022 6:17

J.vandermeulen schreef:
ma 08 aug, 2022 18:17
Dan helpt die grote intercooler ook niet veel? Of zeg ik nu iets stoms.
Als je iets niet weet is het nooit stom..daarom uitleg intercooler en radiateur: :wink:

Wat is de werking van een intercooler?

De taak van de intercooler is om de gecomprimeerde lucht af te koelen. De gecomprimeerde lucht komt vanaf turbo, gaat door de intercooler heen en gaat vervolgens naar het inlaatgedeelte van de motor. De gecomprimeerde lucht wordt via de buizen aan de zijkant, door de kleine kanalen van de intercooler heen geblazen.

Hoe werkt de radiateur

De radiateur is een zogenaamde warmtewisselaar. De door de waterpomp onder enige druk binnenstromende koelvloeistof wordt door de kleine kanaaltjes in de radiateur geleidt waarbij de warmte via het materiaal van de kanaaltjes afgegeven wordt aan de buitenlucht. De radiateur is dus een onderdeel van het koelsysteem en voorkomt oververhitting van de motor. Daarnaast voorkomt de radiateur eventuele beschadigingen van aan de motor. Bij de verbranding van brandstof komt veel warmte vrij. Hierdoor kan er oververhitting plaatsvinden.

In de TX zit nu zowel een grotere intercooler van DO88 die zorgt tijdens de zomer dus voor koelere lucht naar het inlaatgedeelte(koelere lucht is meer vermogen simpel gezegd) Anders regelt de software automatisch het vermogen naar beneden als de lucht te warm wordt. En er zit van hetzelfde merk ook een grotere radiateur die de hitte van het blok beter weet te koelen....

zo ziet het eruit in de TX: https://photos.app.goo.gl/4V4Xmx6Hx3z5Qo1D8
9-3 TurboX SE aut. 2008 Dion stage 1
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5519
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door rutgerreinier » di 09 aug, 2022 12:53

peterberg schreef:
ma 08 aug, 2022 17:18
Met de TX In Duitsland bij 30+ graden ongeveer 130/170 een uurtje rijden: temp tussen de 100 en 109graden. Stond bij stilstaan nog een hele tijd na te blazen.
Vrij normaal hoor
Vooral dat nablazen. Ik blaas ook flink na een uurtje inspanning met 30+
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?

Bericht door RoccoH » di 09 aug, 2022 14:52

De koelwatertemperatuurmeter bij de 9-3 NG modellen heeft eigenlijk maar een aantal standen en geeft je geen informatie over de daadwerkelijke koelwatertemperatuur als deze hoger dan gemiddeld wordt:

Zie: https://saabwisonline.com/b3/9-3/2006/2 ... mperature/
WIS schreef:The coolant temperature gauge provides the driver with information on the engine coolant temperature.

The coolant temperature gauge is supplied with current and controlled from the main instrument unit.

The engine control module sends continuous information on the bus concerning the coolant temperature.

The coolant temperature gauge is divided into 5 fixed break points. The main instrument unit is programmed to move the gauge needle to the fixed break points at specific temperatures in order to provide a stable display at normal coolant temperatures.

The following break points are programmed in the main instrument unit (factory setting):

Code: Selecteer alles

Gauge needle:				Coolant temperature

starts to move				50 °C (fixed value)

into "horizontal" position		80°C

out of "horizontal" position		115 °C

into "red" zone				129 °C ("ENGINE COOLANT HOT" shown on SID)

out of "red" zone			133 °C (fixed value)

Plaats reactie