Accu nr 6?

2002-2012
Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Accu nr 6?

Bericht door Ronnes » do 11 aug, 2022 12:49

Sinds ik mijn cabrio gekocht heb in 2011 moet ik met een abnormale regelmaat de accu vervangen. De symptomen beginnen met willekeurige foutmeldingen. Wanneer de accu dan vervangen is, is alles weer normaal en kan ik gemiddeld twee jaar verder. Deze week was het weer zover: mijn vrouw zet de auto 's morgens buiten voor een wasbeurt en drie kwartier later weigert hij te starten. 's Middags sluit ik een druppellader aan en om half vijf start hij moeizaam, maar ik kan de auto terug binnen stallen. Om negen uur 's avonds geeft de druppellader aan dat de accu vol is en OK. 's Anderdaags doe ik een rit van +/- 2 x 40km en de dag daarop 2 x 20km. Gisteravond nog 2x 4km en vanmorgen was de accu leeg. Na 10 minuten aan de gewone lader startte hij terug. Ik doe twee ritjes van 4 km. Nu is de accu weer leeg. Ik meet een 12,2 V op de polen en bij draaiende motor 14,3V. Dit lijkt mij toch OK. Moet ik weer een nieuwe accu aanschaffen, dat is dan de zesde op 11 jaar tijd?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
vanderzanden
Geregistreerd lid
Berichten: 2054
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Accu nr 6?

Bericht door vanderzanden » do 11 aug, 2022 14:25

Los van een 9-3 cabrio uit 2011:
een lege accu na 10 minuten laden en dan 2 ritjes van 4 km lijkt me nogal weinig wanneer je een accu echt wil opladen. Heb je de dynamo (alternator) al eens getest al laten testen, inclusief diode? Rijdend gebruikt je auto immers ook stroom.
Volle accu loskoppelen, spanning meten met een multimeter en dan na 24 of 48 uur nog eens meten: geen noemenswaardig verlies, dan lijkt de accu niet de hoofdverdachte.
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.

90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Accu nr 6?

Bericht door fozwart » do 11 aug, 2022 17:50

Welk merk accu heb je er in zitten? Voel eens aan de polen van de accu nadat je hebt gereden in de klem aansluiting wil wel eens een behoorlijke weerstand zitten. Als de polen heet zijn dan moet je die vervangen.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Accu nr 6?

Bericht door Ronnes » do 11 aug, 2022 20:11

Accu is een Varta model E85 74Ah - 750A. Ik ben zojuist met de auto naar Auto 5 geweest (vergelijkbaar met Kwik-Fit e.d.). Daar hebben ze de batterij getest. Na meerdere keren starten achter elkaar had de accu nog steeds een startcapaciteit van 545A, zo'n 73% dus. Ze verzekerden me dat de accu helemaal niet versleten is. De alternator gaf 13,98V. Dat was dus ook OK. Vermoeden is nu dat er ergens een lekstroom is. Het vreemde is dat ik deze situatie al meerdere malen heb gehad en dat het plaatsen van een nieuwe accu de symptomen (dubieuze foutmeldingen) deed verdwijnen voor enkele jaren. Ik zal de polen schoon maken en vannacht de accu aan de druppellader. Morgen naar Intsaab in Luxemburg.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Accu nr 6?

Bericht door fozwart » vr 12 aug, 2022 1:00

Ronnes schreef:
do 11 aug, 2022 20:11
. Ik zal de polen schoon maken en vannacht de accu aan de druppellader. Morgen naar Intsaab in Luxemburg.
Voel aan de accupolen in Luxemburg of ze heet zijn. Mocht dat zo zijn dan heeft schoonmaken geen zin maar moeten ze vervangen worden. De polen zijn inwendig verlijmd met de stroomkabel. Als ze heet zijn heeft hij daar een overgangsweerstand en moet dat vervangen worden. Ouderwetse klemmen op de kabel kan ook.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Accu nr 6?

Bericht door Ronnes » vr 12 aug, 2022 9:09

De druppellader gaf vanmorgen een volle accu aan. Na het inladen van de auto willen we vertrekken, maar de accu lijkt zo goed als dood: bij het starten enkel flikkerende lampjes en rammelende relais. Stuurslot valt weg en de tijdsaanduiding op het display ook (net als de afgelopen dagen). Ik vind het vreemd dat ik gisteren 7 à 8 keer probleemloos heb kunnen starten en dat de voedingskabels nu opeens niks meer door geven.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5550
Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Accu nr 6?

Bericht door evo » vr 12 aug, 2022 9:19

Ik dacht dat je aan gaf dat een garage de diagnose lekstroom heeft gesteld. Klinkt mij ook niet echt vreemd. En het feit dat het vroeger niet leek voor te komen met een nieuwe accu, was wellicht omdat deze dan nog net goed genoeg was om het te halen. Kan gaan om een verbruiker die soms niet goed afgeschakeld wordt. Plakkend relais oid.

Met een ampere meter en zekeringen aan de slag gaan lijk mij de manier.

Aangezien je op vakantie gaat, zou ik voorlopig een starthulp en wellicht startkabels meenemen.... kom je tenminste altijd weer weg.

My2p
SAAB 9-3 Aero Cabrio MY01 AUT Black (B204/B205X Hybrid, STGX, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-5 Aero Estate MY03 AUT Black (B235X, STG5, BioPower - Blacktop-Tuning)
SAAB 9-3 SE - he is no more
SAAB 9000 CDE - she is no more

Uw SAAB professioneel getuned? Informeer via PB of email!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Accu nr 6?

Bericht door ReinO » vr 12 aug, 2022 9:35

is wel zoeken naar een speld in de hooiberg soms. toevallig kwam ik er achter bij de 9-5 van mijn zoon
dat soms de verlichting niet automatisch uitging..... .
Na elke rit de accu afkoppelen is ook zoiets.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Accu nr 6?

Bericht door RoccoH » vr 12 aug, 2022 9:50

Volgens mij staat er in de WIS ergens een TSB met daarin dat de pluskabel bij sommige 9-3 NG tot modeljaar 05 niet goed zijn en vervangen moeten worden. Kan het alleen zo snel niet terug vinden in de online WIS versie. Thuis heb ik ergens een print versie liggen...

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Accu nr 6?

Bericht door Ronnes » vr 12 aug, 2022 10:15

evo schreef:
vr 12 aug, 2022 9:19
... diagnose lekstroom ...

Aangezien je op vakantie gaat, zou ik voorlopig een starthulp en wellicht startkabels meenemen.... kom je tenminste altijd weer weg.
Accu was vanmorgen geladen en de auto gaf geen krimp. Lijkt me sterk dat een lekstroom op een halfuurtje de accu kan leegtrekken. We hebben enkel de deuren open en dicht gedaan (net als afgelopen maandag met de wasbeurt).
Startkabels liggen klaar. Maar daarbij de volgende bedenking: als een volle accu geen resultaat heeft, hebben startkabels dan wel zin als het probleem in de poolaansluitingen zit?

Ik ben net bij Brezan (met de fiets, 5 km verderop) twee klemmen gaan halen, ik wilde ze eerst meenemen, maar ik zal ze nu monteren. Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Kan het contactslot een mogelijke oorzaak zijn?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Accu nr 6?

Bericht door Ronnes » vr 12 aug, 2022 10:53

Eerst even gezocht op een lekstroom. Mijn oude analoge multimeter van de Kijkshop tussen minpool en accuklem. Ik meet een stroom groter dan 250 mA. Eén voor één de zekeringen uit de zekeringkast naast de accu gehaald, zonder resultaat. Dan de beurt aan de zekeringen in de zijkant van het dashboard. Maar hier moet de deur helemaal voor open en daar was geen plaats voor. Dus ik neem de sleutel om de auto in zijn vrij te kunnen zetten, zodat ik hem kan verduwen. De minpool had ik terug losjes gemonteerd. Ik steek de sleutel in het contact en merk direct dat ik volop spanning heb op het dashboard. Ik start en de auto slaat aan alsof er niks aan de hand is. Een halfuur geleden was hij nog gewoon dood. Kabelbreuk in de massa-aansluiting? Want daaraan had ik eerst flink getrokken.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Accu nr 6?

Bericht door RoccoH » vr 12 aug, 2022 10:56

Zou zomaar kunnen...

Had je wel de auto op slot gedaan en minstens 25 minuten gewacht? Anders blijf je een hele grote "lek"stroom meten. Er zitten meer dan 30 modules (computers) in de auto die pas gaan slapen nadat de auto op slot gegaan is.

Zie ook: viewtopic.php?f=18&t=173654&p=1884542 en vele andere onderwerpen over lekstroom

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Accu nr 6?

Bericht door ReinO » vr 12 aug, 2022 11:56

wat evo ook al aangaf: 1 relais dat te lang blijft hangen kan de boel leegtrekken in een half uur. maar
wat jij beschrijft lijkt meer op een slecht contact of verbinding ergens, incl je contact.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Accu nr 6?

Bericht door fozwart » vr 12 aug, 2022 18:41

RoccoH schreef:
vr 12 aug, 2022 9:50
Volgens mij staat er in de WIS ergens een TSB met daarin dat de pluskabel bij sommige 9-3 NG tot modeljaar 05 niet goed zijn en vervangen moeten worden. Kan het alleen zo snel niet terug vinden in de online WIS versie. Thuis heb ik ergens een print versie liggen...
Het is vaak de min-kabel die zo heet wordt. Maar het komt ook voor bij de plus kabel. Als dat zo is dan lijkt het of je lekker aan het laden bent maar in de praktijk is dat dan niet zo.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Accu nr 6?

Bericht door Ronnes » ma 15 aug, 2022 23:03

Vrijdagmorgen dan toch vertrokken zonder enige aanpassing gemaakt te hebben. Bij aankomst de accupolen gecontroleerd. Heel de motorruimte was heet, maar de polen voelden niet extreem warm aan. Heel het weekend heeft de auto telkens gestart zonder problemen, maar vanmorgen was het weer zover: sleutel in contactslot, draaien en alles valt dood, de tijdsaanduiding valt weg en de koffer gaat niet meer open (daar zaten mijn startkabels in). Koffer ging wel open met de afstandsbediening. Starten met startkabels wilde hij ook niet direct (bleef dood). Dan hebben we eventjes gewacht met aangesloten kabels en terwijl heeft mijn helper een beetje met de zekeringen naast de accubak liggen spelen. Na 10 minuten een nieuwe startpoging. Zodra ik de sleutel in het contact stak merkte ik al dat het ging lukken. En jawel, hij start gewoon. 15 km verder na het tanken is het weer zover: helemaal dood (geen klok, koffer vast). Startkabels helpen niet, maar na wat gepruts aan de zekeringen (toeval?) is hij er weer (voor de volledigheid: ook nu weer gestart met de startkabels nog aangesloten). Ik ben in één ruk naar huis gereden. Bij thuiskomst de polen nog eens gecontroleerd, maar die voelden gewoon aan. Ik verdenk nu het contactslot. Maar voor ik hier aan begin: zit er bij de accu een zekering die mogelijk een slechte verbinding geeft en de oorzaak kan zijn?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Plaats reactie