Accu nr 6?
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Die + klem heb ik gisteren aangepakt. Het resterende stukje kabel uitgeboord en de pluskabel er terug in gesoldeerd:
Vannacht heeft de accu aan de lader gehangen. Na verwijderen van de klemmen heb ik 13,45V gemeten tussen de polen, maar deze zakte met +/- 10mV per seconde Tijdens het starten (ging vlot!) zakte de spanning weg tot net boven 11V, spanning steeg daarna tot 14,40V. Na stilleggen nog eens gemeten: 12,85V maar zakt weer met 10mV/sec.
Ik ga binnen een halfuurtje nog eens meten.
Vannacht heeft de accu aan de lader gehangen. Na verwijderen van de klemmen heb ik 13,45V gemeten tussen de polen, maar deze zakte met +/- 10mV per seconde Tijdens het starten (ging vlot!) zakte de spanning weg tot net boven 11V, spanning steeg daarna tot 14,40V. Na stilleggen nog eens gemeten: 12,85V maar zakt weer met 10mV/sec.
Ik ga binnen een halfuurtje nog eens meten.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Spanning terug gemeten: 12,87V en bleeft constant. Na deuren openen zakte de spanning. Startte zonder problemen.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Vrijdagmiddag startte de auto ook zonder enig probleem. 's Avonds na een rit van 20 km en een tussenpauze van +/- 7 uur startte hij ook vlot. We hadden gehoopt dat het probleem opgelost was. Maar na een heel weekend stilstand wilde hij maandagnamiddag weer niet starten. Accu had nog een spanning van 9,5V. Ik heb de acculader om 16.30u weer aangesloten. Om 20.30u heb ik de lader afgekoppeld en de de klemmen losgemaakt en ben beginnen meten:
ma 20.35u: 13,40V
ma 23,00u: 12,89V
di 06.40u: 12,82V
di 12.30u: 12,79V
di 16,30u: 12,79V
di 19.00u: 12,78V
Dan heb ik de klemmen terug aangesloten (ik hoorde de CD wisselaar laden) en weer gemeten:
di 19.10u: 12,61V
di 23.15u: 12,76V
wo 06,40u: 12,73V
wo 12,10u: 12,72V
wo 16.00u: 12,71V
Tussen de - pool van de accu en de starter: 12,71V (kabelverbinding lijkt mij OK)
Na openen van bestuurdersdeur zakt de spanning naar 12,25V
Contact aan: 11,99V
Starten gaat vlot. Rit van 20km. Na 2 uur stilstand start de auto moeizaam. Starter gaat wel vlot rond, maar ik moet langer dan anders doorstarten. Weer een rit van 20 km huiswaarts. Bij aankomst (19.45u) na stilleggen meet ik 12,68V.
Zojuist (21,30u) meet ik 12,71V
Al die waarden lijken mij normaal, toch? Of interpreteer ik iets verkeerd? Ik zelf begin meer en meer het contactslot te verdenken.
Wat ons de laatste tijd ook opvalt is dat de sleutel niet altijd van de eerste keer geaccepteerd wordt (er verschijnen geen meldingen hieromtrent op de SID). Ik haal de sleutel dan terug uit het contactslot en draai hem 180°, probeer opnieuw en dan lukt het wel. Ook de sleutel uit het contactslot nemen gaat soms stroef.
ma 20.35u: 13,40V
ma 23,00u: 12,89V
di 06.40u: 12,82V
di 12.30u: 12,79V
di 16,30u: 12,79V
di 19.00u: 12,78V
Dan heb ik de klemmen terug aangesloten (ik hoorde de CD wisselaar laden) en weer gemeten:
di 19.10u: 12,61V
di 23.15u: 12,76V
wo 06,40u: 12,73V
wo 12,10u: 12,72V
wo 16.00u: 12,71V
Tussen de - pool van de accu en de starter: 12,71V (kabelverbinding lijkt mij OK)
Na openen van bestuurdersdeur zakt de spanning naar 12,25V
Contact aan: 11,99V
Starten gaat vlot. Rit van 20km. Na 2 uur stilstand start de auto moeizaam. Starter gaat wel vlot rond, maar ik moet langer dan anders doorstarten. Weer een rit van 20 km huiswaarts. Bij aankomst (19.45u) na stilleggen meet ik 12,68V.
Zojuist (21,30u) meet ik 12,71V
Al die waarden lijken mij normaal, toch? Of interpreteer ik iets verkeerd? Ik zelf begin meer en meer het contactslot te verdenken.
Wat ons de laatste tijd ook opvalt is dat de sleutel niet altijd van de eerste keer geaccepteerd wordt (er verschijnen geen meldingen hieromtrent op de SID). Ik haal de sleutel dan terug uit het contactslot en draai hem 180°, probeer opnieuw en dan lukt het wel. Ook de sleutel uit het contactslot nemen gaat soms stroef.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Bummer
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Accu nr 6?
Dan zou de CIM-module achter het stuur mijn eerste verdachte zijn. Heb ik jaren geleden ook ooit hele vage storingen mee gehad. O.a. dat de CC tijdens het rijden spontaan uitviel. Eerst de richtingaanwijzerhendel vervangen met CC-knop - geen soelaas. TechII eraan gehad - geen meldingen.
Net lees ik in mijn oude topic terug dat ik het wegvallen van de CC toen heb gewijd als een voorbode van een overleden accu. Dat bleek achteraf een misvatting te zijn. Want een paar maanden en een accu verder en de spanning ging weer omlaag en de CC viel ook weer uit.
Ik weet niet exact meer hoe ik op het idee gebracht werd dat de CIM nog weleens de boosdoener zou kunnen zijn. Misschien was het op SAABscene of een ander SAAB-forum. Dat was in mijn geval de oplossing. Maar ja… Of dit ook in jouw geval zo is, durf ik niet te garanderen.
En daarbij dat een nieuwe CIM ook betekent dat je bijpassende sleutels nodig hebt en de boel moet aanmelden - dan ben je wel weer wat Euro’s verder.
Net lees ik in mijn oude topic terug dat ik het wegvallen van de CC toen heb gewijd als een voorbode van een overleden accu. Dat bleek achteraf een misvatting te zijn. Want een paar maanden en een accu verder en de spanning ging weer omlaag en de CC viel ook weer uit.
Ik weet niet exact meer hoe ik op het idee gebracht werd dat de CIM nog weleens de boosdoener zou kunnen zijn. Misschien was het op SAABscene of een ander SAAB-forum. Dat was in mijn geval de oplossing. Maar ja… Of dit ook in jouw geval zo is, durf ik niet te garanderen.
En daarbij dat een nieuwe CIM ook betekent dat je bijpassende sleutels nodig hebt en de boel moet aanmelden - dan ben je wel weer wat Euro’s verder.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: do 24 dec, 2009 18:54
- Regio: - kies een regio
Re: Accu nr 6?
Hallo Ronnes,
Ik ben je topic aan het volgen met veel interesse.
Het contactslot is een vaak voorkomend punt van aandacht/probleem.
Nu ik jou opmerking lees over het soms niet bij de eerste keer accepteren
van de sleutel zou ik zeker het contactslot nakijken.
succes met de oplossing.
gr. Harry
Ik ben je topic aan het volgen met veel interesse.
Het contactslot is een vaak voorkomend punt van aandacht/probleem.
Nu ik jou opmerking lees over het soms niet bij de eerste keer accepteren
van de sleutel zou ik zeker het contactslot nakijken.
succes met de oplossing.
gr. Harry
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Ik ga vanmiddag het contactslot demonteren. Toen ik ging zoeken naar de handleiding stuitte ik op mijn eigen oude topic. Had ik eerder moeten doen. Ik ben nu vrijwel zeker dat de oorzaak daar zit.
Daarnet heb ik de passagiersdeur open gezet om te kijken of ik genoeg werkruimte heb. Ik meet nu een accuspanning van slechts 11,79V, vanmorgen was die nog 12,71V. Problemen doken telkens op na een wasbeurt en inladen van bagage. Openen van chauffeursdeur gaf gisteren nauwelijks verschil. Is er een verband?
Daarnet heb ik de passagiersdeur open gezet om te kijken of ik genoeg werkruimte heb. Ik meet nu een accuspanning van slechts 11,79V, vanmorgen was die nog 12,71V. Problemen doken telkens op na een wasbeurt en inladen van bagage. Openen van chauffeursdeur gaf gisteren nauwelijks verschil. Is er een verband?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Contactslot verwijderd en open gemaakt. Er zat wel een héél smerig contact bij:
Na reinging met een wattenstaafje en wat speeksel:
En het wattenstaafje:
Maar het heeft allemaal niks opgeleverd. Na terugplaatsen van het contactslot heb ik de accu terug aangesloten (12,57V) en proberen te starten. Sleutel werd niet van de eerste keer aanvaard. 180° gedraaid en toen wel. Auto is gewoon dood: flikkerende lamjes , etc...
Na reinging met een wattenstaafje en wat speeksel:
En het wattenstaafje:
Maar het heeft allemaal niks opgeleverd. Na terugplaatsen van het contactslot heb ik de accu terug aangesloten (12,57V) en proberen te starten. Sleutel werd niet van de eerste keer aanvaard. 180° gedraaid en toen wel. Auto is gewoon dood: flikkerende lamjes , etc...
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Accuspanning net gemeten: 9,98V. Hoe kan de accu op zo'n korte tijd leeg geraken?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 49
- Lid geworden op: do 24 dec, 2009 18:54
- Regio: - kies een regio
Re: Accu nr 6?
Hallo Ronnes,
Het antwoord voor dit probleem zal zeker op dit forum te vinden zijn.
Wanneer je in de groep 9-3 gaat lezen met als zoekwoord Lekstroom zul je
zeker de herkenbare symptomen en oplossing vinden.
succes.!!!
Harry
Het antwoord voor dit probleem zal zeker op dit forum te vinden zijn.
Wanneer je in de groep 9-3 gaat lezen met als zoekwoord Lekstroom zul je
zeker de herkenbare symptomen en oplossing vinden.
succes.!!!
Harry
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Ik heb net gemeten naar een lekstroom. Deuren dicht (chauffeurskant open, maar met schroevendraaier dicht), auto op slot, + klem los en dan meer dan een halfuur gewacht. Multimeter tussen accupool en + klem op schaal 200µA. Resultaat: 0,00 ; op schaal 200mA: 0,00. Ook eerder deze week gaven de spanningsmetingen aan dat er geen verlies is.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Accu nr 6?
Zou kunnen dat je accu inwendig stuk is, waardoor er soms een hele hoge zelf ontlaad stroom gaat lopen. Dat kan bijvoorbeeld als er materiaal uit de platen is los gekomen wat nu onderin ligt en daar sluiting veroorzaakt.
9000 Anniversary 2.3T
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Ik heb de digitale multimeter vervangen door de oude analoge en daar meet ik wel een stroom (> 250mA). Als ik de meter aansluit gaat binnen de wijzer van de snelheidsmeter "bibberen". Ik sta nu even ver als vrijdag 12 aug. Om bij de zekeringen in het dashboard te kunnen heb ik alles weer moeten aansluiten om de auto te verduwen. Dadelijk weer verder als alles is afgesloten.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Ik heb alle zekeringen één voor één uitgenomen en gemeten: de analoge meter blijft uitslaan en de snelheidsmeter blijft bibberen. Is er dan een lekstroom bij het hoofdinstrument?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Deze voormiddag langs geweest bij de ex-Saabdealer in Turnhout om de auto te laten uitlezen met de TechII. Deze gaf geen foutmeldingen. De auto dan enkele malen stilgelegd en terug gestart. Na 3 of 4 pogingen gaf hij het op, helemaal dood. Dan is de accu nagemeten en die gaf nog een startcapaciteit van 80A. In eerste instantie konden ze niet meten omdat de accu instabiel was (spanning schommelde constant), dan gemeten met de klemmen los. Verdict was: accu overleden. Daarna naar Auto 5 gereden en daar gaf de accu dan weer een startcapaciteit van 430A (veertien dagen geleden nog 545A). Ik heb de accu laten vervangen door een zelfde nieuwe. En ik heb de facturen nog eens nagekeken: dit is nu accu nr 5 en niet 6 zoals ik aangaf in de topictitel. Hopelijk is het nu opgelost.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)