tussensprint vergelijken

2002-2012
LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: tussensprint vergelijken

Bericht door LarsJanse » za 07 feb, 2026 13:17

loebassie schreef:
za 07 feb, 2026 12:35
die dus; maar ook via de app (OBDII) zakt ie snel terug en draait eigenlijk altijd in het negatieve.

Afbeelding

mij vorige 1.8t gaf bijna 16 psi op max aan.. ik dacht dat de standaard waarde voor lpt op 7 psi zat en de fpt op 12 psi.. vandaar dat ik dacht te kort te komen

zou dat invloed hebben op boost .. tank vaak E10 tis mijn daily driver hé
Als je met constante snelheid rijdt (80 in 3 omschreef je) draai je op weinig vermogen en dus weinig boost. Dat klopt dus wel dat je boost weer terugzakt naar negatief.

Denk wel dat E10 of E5 (of eigenlijk 95 of 98) wat uitmaakt qua maximale throttle positie vanwege de klopsensor, maar dan ga je zo diep in op de materie dat je dat echt aan een tuner moet gaan vragen.
Grootste verschil qua gevoelsmatige acceleratie zal bij jou toch waarschijnlijk in het extra gewicht zitten tov een sedan

loebassie
Geregistreerd lid

Bericht door loebassie » za 07 feb, 2026 13:56

oké gewicht it is... [me]loopt naar de schuur om de achterbank en zijpanelen te verwijderen :wow: [/me]

dan zal ik t.z.t wel een afspraak met Dion maken om er een andere mapping in te laden.. en die boost wat op te krikken.. die +20% toename die dat opleverd zal ik in het begin wél merken :D maar ook dat zal snel wennen ben ik bang :cry:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 07 feb, 2026 20:24

tunen is idd gewenning: maar ondertussen heb je wel ff lol! gewoon doen.
Wat geld achter de hand houden voor sneller onderhoud nodig hebben, maar het rijdt zoveel lekkerder
ook wanneer je het niet gebruikt en gewoon lekker aan het toeren bent.
Als je het slangetje van de wastegate haalt heb je onbeperkte turbodruk: dan
kun je vast ff voelen wat het is. Niet teveel fuelcuts doen want dat vind de aandrijflijn minder
geslaagd.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 09 feb, 2026 9:20

Ff testen met de slang van de gate eraf is wel een van de gevaarlijkere adviezen die ik in lange tijd heb gelezen op dit forum. Zo rondrijden/gassen terwijl je je niet goed bewust bent van hoe aansturingssystemen hierop reageren of hoe de turbo erop reageert is een recept voor het veroorzaken van motorschade.

Tuning is, zeker bij moderne motormanagementsystemen zoals Trionic 8, véél meer dan het opschroeven van de turbodruk. De meeste tuners zullen zelfs proberen de druk zo laag mogelijk te houden voor de gewenste vermogens.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 09 feb, 2026 10:48

Mee eens hoor maar ik had toch een waarschuwinkje er bij gezet?

Plaats reactie