Kachelradiateur
-
rutgerreinier
- Donateur

Kachelradiateur
Hoe kan ik het makkelijkst de kachelradiateur zien zitten?
Niet de motor van de aanjager die achter het dashboardkastje zit.
Ik wil even controleren of hij lekt. Ik sprak vanmorgen een monteur van ex dealer en toen hadden we het er over. Vergeten te vragen hoe ik daar het beste bij kan komen, want hij moest door en ik ook…
Het schijnt dat natte matten niet hoeft bij een lekke radiateur, omdat het lekwater via een gootje wordt afgevoerd onder de auto. Mocht het dan op een hete uitlaat vallen dan is het vrij logisch dat ik niks kan terug vinden.
Niet de motor van de aanjager die achter het dashboardkastje zit.
Ik wil even controleren of hij lekt. Ik sprak vanmorgen een monteur van ex dealer en toen hadden we het er over. Vergeten te vragen hoe ik daar het beste bij kan komen, want hij moest door en ik ook…
Het schijnt dat natte matten niet hoeft bij een lekke radiateur, omdat het lekwater via een gootje wordt afgevoerd onder de auto. Mocht het dan op een hete uitlaat vallen dan is het vrij logisch dat ik niks kan terug vinden.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Kachelradiateur
Als ik de beschrijving in WIS voor het demonteren van de kachelradiateur zo lees denk ik dat je 'm moet kunnen zien als je het dashboardkastje en het rechter zijpaneel van de middenconsole demonteert.
-
rutgerreinier
- Donateur

Re: Kachelradiateur
Thnx
Ik had afgelopen weekend al even de rechterkant van de middenconsole los gehaald, maar zag niks vanwege wat isolatie materiaal.
Ik had afgelopen weekend al even de rechterkant van de middenconsole los gehaald, maar zag niks vanwege wat isolatie materiaal.
-
rutgerreinier
- Donateur

Re: Kachelradiateur
Als ik de kachel op standje 16 graden zet en de AC uit. Eventueel de aanjager ook, heb ik dan de toevoer naar de kachel dicht gezet? Morgen een ritje van 80 heen en 80km terug.
Kan ik mooi kijken of de kachel kvs lekt.
Kan ik mooi kijken of de kachel kvs lekt.
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Re: Kachelradiateur
Zal denk ik van de buitentemperatuur afhangen.rutgerreinier schreef: ↑di 29 mar, 2022 16:04Als ik de kachel op standje 16 graden zet en de AC uit. Eventueel de aanjager ook, heb ik dan de toevoer naar de kachel dicht gezet? Morgen een ritje van 80 heen en 80km terug.
Kan ik mooi kijken of de kachel kvs lekt.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Kachelradiateur
Voor zover ik weet stroomt er altijd koelvloeistof door de kachelradiateur en wordt de luchtstroom daar doorheen geleid of niet met een klep. Er zit geen kachelkraan in zoals bij een 900.
-
fozwart
- Donateur (7x)

Re: Kachelradiateur
Zoals rutgerreinier al schreef. De warmtewisselaar krijgt altijd koelvloeistof. Warme lucht/koude lucht wordt geregeld via een mengklep. M.a.w. je hoeft niet te zoeken naar een kachelkraan of iets dergelijks.
-
Sandr
- Geregistreerd lid
Re: Kachelradiateur = stoomapparaat
Vorige week constateerde ik een lekke kachelradiateur bij mijn cabrio.
Haalde even wat rommelend verkeer in en toen kwam er een rookpluimpje uit mijn linker luchtroostertje met de lucht van verbrande stroomkabels
Onder de kap niet kunnen constateren wat maar de schijn had van schade van enige soort.
Vervolgens werd de binnenzijde van de voorruit vochtig, op zich niet vreemd vocht in een cabrio, maar dit rook naar warme koelvloeistof.
's Ochtend constateerde ik een verlaagd niveau in het expansievaatje.
Om 7:00 uur is op zaterdagochtend nergens koelvloeistof te koop natuurlijk en sinds het afscheid van de oudere auto's heb ik ook niks meer standaard in huis.
Met het sterke vermoeden van een lek en daarmee met het vervangen van een onderdeel in het systeem en dus het aftappen van dat systeem, tegen de gewoonte in er maar 2dl leidingwater bij gedaan.
Voorruit bleef vochtig worden, tenzij de kachel op low stond en er bleef koelwater verdwijnen.
Maandagochtend op weg naar den specialist bij het inschakelen van de verwarming na eerst koud/low te hebben gereden was het net een verborgen gehouden stoom feature om de voorruit aan de binnenzijde schoon te stomen, op zich best handig.
Bij Tinga in Leimuiden toch maar de radiateur laten vervangen.
Als service kreeg ik een ander dashboardkastje gemonteerd omdat van de mijne beide van/rem beugels waren afgebroken
Prettige service van Jeroen nu het kastje er toch uit moest om de kachelradiateur te vervangen.
Haalde even wat rommelend verkeer in en toen kwam er een rookpluimpje uit mijn linker luchtroostertje met de lucht van verbrande stroomkabels
Onder de kap niet kunnen constateren wat maar de schijn had van schade van enige soort.
Vervolgens werd de binnenzijde van de voorruit vochtig, op zich niet vreemd vocht in een cabrio, maar dit rook naar warme koelvloeistof.
's Ochtend constateerde ik een verlaagd niveau in het expansievaatje.
Om 7:00 uur is op zaterdagochtend nergens koelvloeistof te koop natuurlijk en sinds het afscheid van de oudere auto's heb ik ook niks meer standaard in huis.
Met het sterke vermoeden van een lek en daarmee met het vervangen van een onderdeel in het systeem en dus het aftappen van dat systeem, tegen de gewoonte in er maar 2dl leidingwater bij gedaan.
Voorruit bleef vochtig worden, tenzij de kachel op low stond en er bleef koelwater verdwijnen.
Maandagochtend op weg naar den specialist bij het inschakelen van de verwarming na eerst koud/low te hebben gereden was het net een verborgen gehouden stoom feature om de voorruit aan de binnenzijde schoon te stomen, op zich best handig.
Bij Tinga in Leimuiden toch maar de radiateur laten vervangen.
Als service kreeg ik een ander dashboardkastje gemonteerd omdat van de mijne beide van/rem beugels waren afgebroken
Prettige service van Jeroen nu het kastje er toch uit moest om de kachelradiateur te vervangen.
-
J.vandermeulen
- Donateur

Re: Kachelradiateur
Ik zat eens te kijken welke parts nodig zijn om dit te fixen. Het blijkt dat de pakkingsset op de kachel bijna niet meer te krijgen zijn. Dan wordt dus bij de 9-3 ng ook de onderdelenvoorziening een issue? https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD93171800rutgerreinier schreef: ↑ma 28 mar, 2022 14:31Hoe kan ik het makkelijkst de kachelradiateur zien zitten?
Niet de motor van de aanjager die achter het dashboardkastje zit.
Ik wil even controleren of hij lekt. Ik sprak vanmorgen een monteur van ex dealer en toen hadden we het er over. Vergeten te vragen hoe ik daar het beste bij kan komen, want hij moest door en ik ook…
Het schijnt dat natte matten niet hoeft bij een lekke radiateur, omdat het lekwater via een gootje wordt afgevoerd onder de auto. Mocht het dan op een hete uitlaat vallen dan is het vrij logisch dat ik niks kan terug vinden.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Re: Kachelradiateur
Kijk hier maar even:
https://www.jendvandenbosch.nl/montages ... 1800/a5103
https://www.jendvandenbosch.nl/montages ... 1800/a5103