Het begon allemaal met het feit dat drie weken geleden de Airco er mee stopte. Lekkere timing en een boze familie als gevolg. Daarnaast ging het motorblok lampje aan en waren er nog wat zaken als gerammel en gefrutter in het vooronder. Wat klonk geluiden bij het nemen van een scherpe bocht naar links. Natuurlijk kreeg ik ook een right dip light failure voor mijn kiezen van de Lince xenon ballast of lamp. En regelmatig het irritant, vooral voor de buurt, afgaan van het alarm. (Het rechter passagier slot heeft al een jaar keuren). Na uitlezen kreeg ik twee codes: P0134 en P1682
Kortom tijd voor wat liefde en aandacht (en geld vermoede ik al) omdat de Saab naast de leasebak toch wel het ondergeschoven kindje was. Daarbij deelt de familie mijn roze bril en liefde voor de “stink bak” niet.
Dus afspraak gemaakt bij mijn vaste stek Mink in Breda om een en ander aan te pakken. Hoopte op lege airco en nieuwe bougies voor de zekerheid. Wellicht de nieuwe Esid3 (maar die kan je tegenwoordig heel gemakkelijk zelf monteren) en zo’n schildje om de Ecu toch op wat afstand te zetten van de motor.
Moest helaas twee weken wachten, met deze zon wilde helemaal niemand meer met mij mee in de luchtgekoelde Saab. Maar toch eerst zelf maar eens een dagje klussen.
Lamp bleek een water/corrosie geval te zijn bij de stekker op de ballast van de Lince lamp. Die had ik nog liggen. Kosten van 60e voor zo’n set is ook de hoofdprijs niet. Zit wel te kijken naar Led als opvolgers. Iemand tips?
Dan het geklepper en gefrut. Loden (?) kap naast de turbo verwijderd, die zat achterin met de klem niet op zijn plek. Na enig verbuigen en beleid kreeg ik deze op zijn plek. En bleek bij bestudering dat de moer waarmee de uitlaat aan de turbo vast zit, enorm los te zitten. Het is die fijne onderin dicht tegen je motor blok. Dus die weer aangedraaid. Gerammel en gefruit was minder. Maar bij gaslos nog wel gefrut dus ik denk dat er nog ergens een lekje bij de uitlaat zit. Ik dacht dat het motorblok hiermee opgelost was. (Kleine achtergrond, tijdens de apk in feb moest de boel gereset, door de tuning krijg ik dan vaak een lampje omdat een van de lambda’s op de uitlaat uitgeschakeld is - dit gaat na verloop weg). Was me nog wel opgevallen dat de fan bij de radiator het niet deed. (Dat wordt weer nieuwe fan en/of transistor of zekering dacht ik)
Op naar Mink dus, hopende dat nu alleen de Airco/ fan ding de issues waren. Hij kon best eens leeg zijn na 4 jaar. Geen enkel probleem verder de auto reed de afstand tussen Rotterdam en Breda heerlijk en gelukkig was het afgelopen woensdag een relatief koele dag. Had mijn spullen mee om ook zelf wat aan de auto te rommelen terwijl ik zou moeten wachten.
Aangekomen bij Mink werd er een rondje gereden. Tijdens dit rondje ging de Saab in noodloop. Tijd om de Saab aan de Tech te leggen. Een hele rits codes: van gasklep tot..
Diagnose; je ECU is niet meer ok.🫡
Crap! Ik had in de afgelopen weken ondertussen al gelezen dat deze niet meer nieuw geleverd worden en zelfs een tweedehandsje met software overzetten al op het bedrag uitkwam wat ik hoopte uit te geven aan wat liefde. (Blijft een dure tante die Saab). Dus nu hopen dat het allemaal gaat lukken vandaag en dan vingers crossed dat we niet van het een in het andere rollen.
Eerst baalde ik, dat ik het schildje niet eerder heb gedaan. In de tijd dat ik nog (te) veel tijd op het forum en met de Saab doorbracht was dit nog geen issue. De Saab heeft trouwens ook niet veel gereden in de afgelopen 3 jaar, maar goed. Het lijkt dat dit nu wel een dingetje aan het worden is met die ECU’s na 23-15 jaar dienst op het motorblok.
Mijn oude wil ik straks opsturen voor een goede revisie. Hoor dat daar nogal wat kaf onder het koren zit. Dus rustig uitzoeken. Altijd goed om die op de plank te hebben liggen en anders is er straks vast wel iemand die er een nodig heeft. Misschien dat t.z.t. er aftermarket Ecu komen als de vraag ooit groot genoeg wordt.
Nu even afwachten op bericht uit Breda, en ja ik laat er meteen een schild tussen zetten.
Wordt vervolgd.
Saab vertoont issues ->ECU. Saabje bij Mink
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Re: Saab vertoont issues ->ECU. Saabje bij Mink
Mark van Kampen van https://www.kmtronics.nl/ reviseert o.a. de T8 ECU's voor Hedin / Saab Parts. Zal mij niks verbazen als Mink hier ook shopt.
-
ZSR
- Donateur (3x)

Re: Saab vertoont issues ->ECU. Saabje bij Mink
Bij deze even een update.
De ECU is vervangen en op een hitteschild geplaatst, de 1e lamba is vervangen en Airco bijgevuld + UV.
Even aankijken of en zo ja waar het lek zit. De Airco etc doet het voor nu weer.
Nu verder weg te werken:
1-Uitlaat 'frut' geluid lijkt alsof het bij de deuren eruit komt
2-All seasons banden... Vredestein Quatrac Pro (parallelle stroken) of de Goodyear Vector 4seasons Gen 3 in 225-45-17 met V profiel..Gaat dat niet cuppen? (zie Ultieme banden Topic)
3-'Klonk" geluid - ik denk vanachter- bij scherpe bocht naar rechts
4-Alarm blijft issues geven. Heb al geprobeerd om de instellingen op doors only te zetten, maar gaf geen verschil. Vooral in hitte gaat ie af
5-Maar kan ook met slot passagierskant achter te maken hebben, die heeft keuren
6-5e versnelling zingt. Doet ie al zolang als ik hem heb. Maar las ergens dat je 'redelijk gemakkelijk' bij de zijkant kan komen waar de 5e versnelling zit. Bijvullen??
7-Bougies en Bobine worden ook al weer wat ouder. Dus eerst eens de Bougies vervangen
8-Geluid blower. Begint nu wel af en toe irritant te piepen. Ik ga eerst voor de siliconen spray via het gaatje - als mijn versie dat heeft, anders uitbouwen en sprayen. Anders een nieuwe erin. Viel me mee wat die kosten.
De ECU is vervangen en op een hitteschild geplaatst, de 1e lamba is vervangen en Airco bijgevuld + UV.
Even aankijken of en zo ja waar het lek zit. De Airco etc doet het voor nu weer.
Nu verder weg te werken:
1-Uitlaat 'frut' geluid lijkt alsof het bij de deuren eruit komt
2-All seasons banden... Vredestein Quatrac Pro (parallelle stroken) of de Goodyear Vector 4seasons Gen 3 in 225-45-17 met V profiel..Gaat dat niet cuppen? (zie Ultieme banden Topic)
3-'Klonk" geluid - ik denk vanachter- bij scherpe bocht naar rechts
4-Alarm blijft issues geven. Heb al geprobeerd om de instellingen op doors only te zetten, maar gaf geen verschil. Vooral in hitte gaat ie af
5-Maar kan ook met slot passagierskant achter te maken hebben, die heeft keuren
6-5e versnelling zingt. Doet ie al zolang als ik hem heb. Maar las ergens dat je 'redelijk gemakkelijk' bij de zijkant kan komen waar de 5e versnelling zit. Bijvullen??
7-Bougies en Bobine worden ook al weer wat ouder. Dus eerst eens de Bougies vervangen
8-Geluid blower. Begint nu wel af en toe irritant te piepen. Ik ga eerst voor de siliconen spray via het gaatje - als mijn versie dat heeft, anders uitbouwen en sprayen. Anders een nieuwe erin. Viel me mee wat die kosten.
-
ZSR
- Donateur (3x)

Re: Saab vertoont issues ->ECU. Saabje bij Mink
Puntje 9:
Mijn vrouw met de auto van Rdam naar Goes, geen probleem. Parkeren en 2-3 uur later loopt ze weer naar de auto en appt me; “is dit limo?” Verzocht om even de klep op te gooien en hoeveel de kvs stond…. Ze zag toen ook bij het starten de melding met KVS en refil.o


Ze moest nog in de buurt van Veere zijn en dan de volgende ochtend terug naar Rdam. Voor het wegrijden naar Rdam stond het tankje met nog twee cm kvs in de tank. Ze heeft er toen een halve liter gedistilleerd water ingegooid. (Als we toch aan het lekken zijn dan liever niet overal die meuk op de weg.)
Bij thuis komst nog redelijk, maar de motor was warm en de kvs stond hoog.
2 uur later moesten we door naar Maastricht/Blieberg…
In die twee uur rust was de kvs gezakt tot op de half lijn.
Van Rdam naar Maastricht tot op een half uurtje van locatie “kvs laag refil” bij aankomst tankje leeg. Gelukkig hadden we ingeslagen dus voor de terugweg naar huis moest er een hele liter in.
Op de terugweg geen melding refil gekregen.
Na avondje rust vanochtend maar eens gekeken of ik plasjes kon vinden en hoe het tankje er voor stond. “Slechts” een cm onder de half lijn, dus dat viel niet tegen. Olie goed, geen zichtbare druppels rond tankje (is al eens vervangen, wellicht weer) of andere slangen
Morgen maar eens kijken of de Saab deze week naar Mink kan…

Ps. Wat me te binnen schiet. Na de reis van Blieberg terug naar Rdam, ruim 2 uur knallen want na 7 uur (was 1 uur ‘s nachts dus reed lekker door) na parkeren toch nog even onder de klep gekeken. KVS was redelijk normaal.
-vanochtend er nog een cm of twee ingegooid. Dus in totaal is er ongeveer “4cm tankje” doorheen gegaan. Op 166km.-
Maar ‘s nachts dus na parkeren de klep omhoog viel het me op dat de ventilator niet aan ging. Je zou toch denken hete bedoening onder de klep. Geen koeling meer door rijwind, dat de auto nog even moest afkoelen??
Mijn vrouw met de auto van Rdam naar Goes, geen probleem. Parkeren en 2-3 uur later loopt ze weer naar de auto en appt me; “is dit limo?” Verzocht om even de klep op te gooien en hoeveel de kvs stond…. Ze zag toen ook bij het starten de melding met KVS en refil.o


Ze moest nog in de buurt van Veere zijn en dan de volgende ochtend terug naar Rdam. Voor het wegrijden naar Rdam stond het tankje met nog twee cm kvs in de tank. Ze heeft er toen een halve liter gedistilleerd water ingegooid. (Als we toch aan het lekken zijn dan liever niet overal die meuk op de weg.)
Bij thuis komst nog redelijk, maar de motor was warm en de kvs stond hoog.
2 uur later moesten we door naar Maastricht/Blieberg…
Van Rdam naar Maastricht tot op een half uurtje van locatie “kvs laag refil” bij aankomst tankje leeg. Gelukkig hadden we ingeslagen dus voor de terugweg naar huis moest er een hele liter in.
Op de terugweg geen melding refil gekregen.
Na avondje rust vanochtend maar eens gekeken of ik plasjes kon vinden en hoe het tankje er voor stond. “Slechts” een cm onder de half lijn, dus dat viel niet tegen. Olie goed, geen zichtbare druppels rond tankje (is al eens vervangen, wellicht weer) of andere slangen
Morgen maar eens kijken of de Saab deze week naar Mink kan…

Ps. Wat me te binnen schiet. Na de reis van Blieberg terug naar Rdam, ruim 2 uur knallen want na 7 uur (was 1 uur ‘s nachts dus reed lekker door) na parkeren toch nog even onder de klep gekeken. KVS was redelijk normaal.
-vanochtend er nog een cm of twee ingegooid. Dus in totaal is er ongeveer “4cm tankje” doorheen gegaan. Op 166km.-
Maar ‘s nachts dus na parkeren de klep omhoog viel het me op dat de ventilator niet aan ging. Je zou toch denken hete bedoening onder de klep. Geen koeling meer door rijwind, dat de auto nog even moest afkoelen??