saab 9-3 ss koppeling/vliegwiel

2002-2012
monzav8
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

saab 9-3 ss koppeling/vliegwiel

Bericht door monzav8 » di 04 aug, 2026 23:21

Goede dag saab/tuners.....
ik heb een getuned saab 9-3 ss van 2004 met een nieuwe motor B207R erin, nieuwe originele 5-speed handgeschakelde bak en daar zit tussen een standaard dubbele mass vliegwiel en een 9-5 aero koppeling.
Na een dynotest is het vermogen van 301 PK en 480 NM koppel naar 310 PK en 430 NM koppel veranderd omdat mijn koppelingsset het niet houdt. Vraag mij niet waarom want volgens de specs van een 9-5 aero koppeling max 450 nm zou deze het moeten houden maar dat doet ie dus niet.
Navraag gedaan bij maptun-sachs-pmc en mijn garage en tuner loop ik een beetje vast met de koppeling en vliegwiel.
Bij maptun hebben ze de 500NM XT al heel lang out of stock en bij sachs hebben ze geen versterkte vliegwiel.
Wat ik wel heb kunnen vinden bij maptun is de 450 nm koppeling en bij pmc een enkele lichtgewicht vliegwiel gevonden.
Weet iemand of dit gaat werken en zoja of dit dan wel een sterke setup is???? Heeft iemand ervaring met deze of in 1 of 2 van deze onderdelen?
Bij voorbaat dank
John

Afbeelding

Afbeelding

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: saab 9-3 ss koppeling/vliegwiel

Bericht door werli » wo 05 aug, 2026 8:42

heey
ik heb nog en kitt liggen van maptune
zo een koppeling met koperen blokjes (kan niet op,de naam komen )

misschien is dat iets

mvg werner

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door jansen » wo 05 aug, 2026 15:23

Een zogenaamde gesinterde koppelingsplaat die krijg je niet aan het door slippen maar worden veel in de rally sport gebruikt en dat zijn ook een beetje aan/uit koppelingen dan ga je automaat rijden weer waarderen als in de file staat.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door jansen » wo 05 aug, 2026 15:39

Maar waarom gebruik je een standaard dualmash vliegwiel die wordt gewoon veel te warm, en slijt te snel op de drukveren, je moet gewoon een vaste vliegwiel hebben met een nieuwe 9-5 aero plaat en bijbehorende drukgroep die kwamen ook aan de 310pk en 440nm zonder problemen.
Van Werli setje is van Maptune dat moet dan wel van de XT serie zijn want die zijn gesinterd, vraag is alleen een 5bak prise as of een 6bak prise as.

monzav8
Geregistreerd lid

Bericht door monzav8 » wo 05 aug, 2026 17:22

Hallo, ik heb in mijn vraagstelling wel uitgelegd dat de xt koppelingen van maptun al heel lang niet te leveren zijn, heb ze gecontacteerd en ze willen graag dat ik eerst geld overmaakt maar krijg geen garantie weer te leveren, fabriek die ze maken schijnen problemen te hebben, meer info krijg ik niet... Nu zegt een saabtuner( bekende onder jullie en mij) dat de 450nm van maptun die niet gesintert is wel een hele goede is, nu nog de vraag of het vliegwiel (zie post) in combi met de maptun koppeling een goede setup zou zijn en of dat uberhaubt zou passen.

monzav8
Geregistreerd lid

Bericht door monzav8 » wo 05 aug, 2026 17:27

jansen schreef:
wo 05 aug, 2026 15:23
Een zogenaamde gesinterde koppelingsplaat die krijg je niet aan het door slippen maar worden veel in de rally sport gebruikt en dat zijn ook een beetje aan/uit koppelingen dan ga je automaat rijden weer waarderen als in de file staat.
Ik rijdt 4000 km in week met een automaat en merk dat ik lui word😉. Toch wel fijn als ik in weekend met me saabje zelf mag bepalen wanneer ik op of terug wil, en zeker wanneer een Tesla mij in de weg staat🤣

monzav8
Geregistreerd lid

Bericht door monzav8 » wo 05 aug, 2026 17:33

jansen schreef:
wo 05 aug, 2026 15:39
Maar waarom gebruik je een standaard dualmash vliegwiel die wordt gewoon veel te warm, en slijt te snel op de drukveren, je moet gewoon een vaste vliegwiel hebben met een nieuwe 9-5 aero plaat en bijbehorende drukgroep die kwamen ook aan de 310pk en 440nm zonder problemen.
Van Werli setje is van Maptune dat moet dan wel van de XT serie zijn want die zijn gesinterd, vraag is alleen een 5bak prise as of een 6bak prise as.
Vanuit gegaan van de expertise van mijn saabgarage, toen nog niet wetende dat er 480 nm torque inzat, meten is weten, maar te laat of een foutieve montage wat bijna niet mogelijk is, maar ik sluit niks uit.

monzav8
Geregistreerd lid

Bericht door monzav8 » vr 07 aug, 2026 0:19

Van pmc torque-specs single-mass vliegwiel binnen gekregen van wat hun kunnen leveren en is meer dan voldoende en dankzij dit forum kan werli wellicht iets betekenen met zijn produkten voor mijn saabje. Hopend dat het allemaal past.
Dank voor jullie inzet.👍

a3426rage
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Flevoland

Bericht door a3426rage » vr 07 aug, 2026 11:34

Ik heb het ouder type 9-3Og met B205 maar inmiddels wel veel ervaring opgedaan met koppelingsplaten. De conclusie die ik heb getrokken is dat een 9-5 Aero koppeling met 240mm vliegviel ook na flink wat kilometers prima 450nm kan houden en sommige die na ruim 100k km nog 500nm weten te houden.

Sinterplaat of puck koppeling klinkt leuk tot je ermee wil rijden, die van mij was vanwege het vele slippen dan ook op na 30km en begon vervelend geluid te maken.

Tip, neem hier eens een kijkje: https://a-zperformance.com/categories/s ... h-376.html

De andere route is maatwerk, zo heb ik wat Saab, Volvo en BMW vrienden rijden met een koppelingsetup van Vekoma.
Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

Huidig: Saab 9-3 Cabrio Turbo Stage X DionHPT