Haaievin vervangen makkelijk te doen?

2002-2012
Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door sweetspeed » wo 27 jun, 2012 22:53

In het dashboard zit de ICM3....Saab nrs van positieunit zijn crossreference met Delphy
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

Gebruikersavatar
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2652
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door postma » wo 27 jun, 2012 23:19

Wat voor bestanden staan er op de dvd, zijn dat SDAL of KWI?
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, 2009 (sold)
VW T-roc Sport 1.5 TSI aut. MY 2020 ( Past)
VW Tiguan 1.4 4-motion Highline business R-line MY 2018
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door sweetspeed » wo 27 jun, 2012 23:33

Hugh.daar moet je me even op weg helpen? Ben met die termen onbekend?
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

Gebruikersavatar
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2652
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door postma » do 28 jun, 2012 7:48

Je stopt de dvd in je computer en kijkt wat voor bestanden erop staan, dat zie je vanzelf SDAL of KWI.
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, 2009 (sold)
VW T-roc Sport 1.5 TSI aut. MY 2020 ( Past)
VW Tiguan 1.4 4-motion Highline business R-line MY 2018
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door sweetspeed » do 28 jun, 2012 8:56

Het is SDAL..(stond op DVD :oops: )
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

Gebruikersavatar
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2652
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door postma » do 28 jun, 2012 16:58

nou dan is het dus geen Delphy, maar een Aisin navigatie.
Nu het probleem van de antenne, gebruik een van de stekker welke kleur dat weet ik niet meer, maar de andere is voor de telefoon en die heb je niet begrijp ik.
Dus even proberen welke past en dan zou hij het moeten doen.
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, 2009 (sold)
VW T-roc Sport 1.5 TSI aut. MY 2020 ( Past)
VW Tiguan 1.4 4-motion Highline business R-line MY 2018
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door sweetspeed » do 28 jun, 2012 17:08

Aisin..ha, dacht dat die alleen automaten maakten.

De roodbruine stekker paste prima..was alleen geen verbetering. Terug bij af dus ( met wat gebarsten plasticspul als bonus ;-|+ ).
Ik denk dat ik de positie-unit maar ga vervangen, al schijnt die dus nooit stuk te gaan.....
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

Hempie
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 09 feb, 2010 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door Hempie » di 02 okt, 2012 23:56

Vandaag haaievin van 9-3 SS december 2002 vervangen. Bij RenDcarparts vooraf een nieuwe besteld à € 55 ex. Pakket was binnen 24 uur bezorgd, razendsnel dus. Achteraf bleek dat er op mijn auto een dummy gemonteerd is. Kortom, ruim €25 teveel uitgegeven. De nieuwe antenne is wel geschikt voor GSM. Kan ik ongewtijfeld ruilen maar dan ben ik weer enkele dagen verder.
Belangrijker echter voor de leden is
De montage:
Klap de leuningen van de achterbank omlaag en neem de drie blauwe plastic sluitpennetjes los die de bekleding van de hoedenplank vastzetten. Til de hoedenplank enigszins op en trek hem zoveel mogelijk rechtstandig naar voren uit de clips waarmee die onder de achterruit op zijn plaats gehouden wordt.
Neem de afdekclips met benaming AIRBAG rechtstandig uit de C-Stijlen. Daarachter bevindt zich een bout met kop 10mm. Neem beide bouten er uit. Daar waar de C-stijl afdekking in de achterportieren doorloopt moet je het afdichtrubber 'omklappen', zodanig dat die afdekking er niet meer door tegengehouden kan worden. Neem nu die C-stijl bedekking uit de auto door deze met voorzichtig wrikken naar het midden van de achterruit te bewegen zoals je bijvoorbeeld een schilderij rechtstandig van de muur zou halen. Denk er aan dat de C-stijl bedekking aan de bovenkant een lip heeft ter hoogte van het achterportier. die lip steekt achter de hemelbekleding.
Neem de beide handgrepen links en rechts boven de achterportieren los, deze zijn met clips gemonteerd en zonder schroeven. In het midden boven de achterruit zit nog een clip die de hemel aan het dak bevestigd houdt, die moet natuurlijk los en dan zit er nog het derde remlicht waarvan alleen de afdekking gedemonteerd hoeft te worden.
Zorg nu dat de hemel niet meer door de rubbers van de achterportieren wordt tegengehouden en je hebt voldoende ruimte om met een steeksleutel 22mm de antenne los te draaien en uiteraard een nieuwe te monteren. Voor diegenen die vertrouwd zijn met de 'Vraagbaak' van Olyslagers: Monteren in omgekeerde volgorde!
Er zijn ook mensen die veel minder losmaken en er ook in slagen om de antenne te vervangen. Die lopen wel meer risico op het beschadigen van de hemel en dan ben je verder van huis. Het kan ook goed gaan natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Hempie op za 06 okt, 2012 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door sweetspeed » wo 03 okt, 2012 8:53

Tja.....bij mij viel een boutje van zo'n zijpaneel ergens in een holle ruimte, ik had vouwen in mijn hemeltje en er brak een clipje af. Geen klus om bij 25 graden te doen ;-|+
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

steven19851
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 20:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door steven19851 » zo 24 feb, 2013 16:34

Hallo,

Misschien is dit een goede oplossing?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... mympSeller" onclick="window.open(this.href);return false;

vliegende ton
Geregistreerd lid
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 apr, 2013 21:13
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door vliegende ton » vr 19 apr, 2013 20:50

Met alle informatie hier op het forum& tips van monteur van Van Aalderen uit Lochem is het mij op volgende wijze vrij snel gelukt;

Zoek op youtube; Saab 9-3 OnStar Antenna.

Daarnaast met de informatie van Hempie, de hoedenplank weggetrokken, ik kon echter maar 1 C-stijl losmaken maken, en er zelfs niet uit trekken. Door de C-stijl echter los te maken kreeg ik wel meer ruimte om de het hemeltje voorzichtig mijn hand er tussen te krijgen& met steeksleutel 22 los- en weer vast te maken. Ik heb de handgrepen boven de achterdeuren dus niet losgemaakt. Ik weet ook niet hoe je dat zou moeten doen. Het was voor mij zo een half uurtje werk.

Succes allemaal (en zeg maar dag tegen een verweerde haaievin)

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door J.vandermeulen » ma 27 jul, 2020 18:39

Ik heb bij mijn saabrio de antenne vervangen omdat de oude na 15 jaar verweerd was. Het rare is dat alleen het rubber kapot is en je daarom zou verwachten dat er losse rubber hoezen te krijgen zouden moeten zijn die je op de eigenlijke antenne zou kunnen plakken. Heeft iemand al eens zoiets gezien?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Jan Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door Jan Geert » ma 27 jul, 2020 22:24

Je hebt zgn. 'dummies', dat zijn in feite alleen de hoesjes, verder leeg op het bodemplaatje na. Ik heb onlangs zo'n ding laten komen, blijkt om 1 of andere onnaspeurbare reden het schroefjespatroon van het bodemplaatje anders dan dat van het bodemplaatje van een 'echte'' antenne. Waarom nou toch???? De enige reden voor zo'n dummy model kan zijn:
- stoer doen dat je navigatie hebt terwijl dan niet zo is :twisted: ;
- als donor van de rubber hoes voor een 'echte' antenne. Maar waarom maak je het patroon dan anders?

Het enige dat ik ermee zou kunnen doen is vastkitten met powerfix :mrgreen: Dus als je toch al van plan was te plakken dan kun je dat doen. Kost een euro of 50. Vind ik duur, maar een volledige antenne is zoals zo veel specifieke Caab delen nogal aan de prijs.

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door fozwart » di 28 jul, 2020 0:26

Er zijn twee originele antennes met inhoud.
Eén met alleen telefoon, art-nr 12792067
Eén met telefoon en navigatie, art-nr 12805063
Ook is er een dummy verkrijgbaar https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD12762122, op ebay zijn er ook verkrijgbaar maar die zijn net weer even anders.
Ook wordt voor de 9-3 wel de antenne van de nieuwe 9-5 gebruikt, moet nog wel in kleur worden gespoten.https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... e/1059116/
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Jan Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Haaievin vervangen makkelijk te doen?

Bericht door Jan Geert » di 28 jul, 2020 14:10

fozwart schreef:
di 28 jul, 2020 0:26

Ook is er een dummy verkrijgbaar https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD12762122
Dat is dus degene die ik hier nog heb liggen.
9-3caab haaievin.png
Zoals je ziet heeft deze 3 schroefjes waarmee het bodemplaatje op de haaievin vastzit. De originele antenne heeft bij mij echter 6 (geloof ik) minitorx schroefjes op andere plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie