Nieuw hier... Carkit nr. 4

2002-2012
Gebruikersavatar
shearwater
In memoriam †
Berichten: 5617
Lid geworden op: zo 17 apr, 2005 22:17
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Nieuw hier...

Bericht door shearwater » wo 13 mei, 2015 20:09

RoccoH schreef:
shearwater schreef:...
Net even gechecked en inderdaad, ik heb vaste (niet geventileerde) remschijven achter. Hoe is een optioneel sportchassis te herkennen?
Vaste schijven is ook wel weer apart, want met deze motor heb je doorgaans toch geventileerde 292mm schijven achter, dacht ik . Maar dit zal ook wel zo'n marktspeciefiek ding zijn. Amerikanen rijden sloom, ondanks grote motoren, en hoeven dus ook niet hard te remmen.
Sportchassis: even naast een andere 9-3 parkeren met een standaard chassis en dan zie je of hij net iets lager staat of niet. 10 mm is niet veel, maar je ziet het toch.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door RoccoH » wo 13 mei, 2015 22:07

Hmm, toch niet het stabilisatorstangetje... :?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig ben ik de komende dagen vrij en is de auto de komende dagen niet nodig, dus dat komt goed. Gelijk steunlager en veerslang vervangen. De steunlagerzitting hoeft niet vervangen te worden? (want waarom is het immers dan opgedeeld in zitting en lager als slijtdeel?)

Veercode is wit-oranje en dempercode rood-paars, dus standaard chassis...
Laatst gewijzigd door RoccoH op za 03 nov, 2018 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door RoccoH » zo 17 mei, 2015 14:15

Blijkbaar moet volgens de wettekst in de USA een linker buitenspiegel vlak zijn, bolle buitenspiegels zoals overal elders in de wereld gebruikt worden zijn niet toegestaan: http://www.saabnet.com/tsn/press/062798.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrijdag een nieuwe non-US buitenspiegel opgehaald (dus bol en met dode-hoek stukje) en het zicht links is nu bijna twee keer zoveel! :D

Verder heeft J&D van den Bosch complete nieuwe veerpoten op voorraad voor een interessante prijs dus met hulp van de lokale Saab Master Technician een vervangende set veerpoten uitgekozen uit de kleurcodebrei en gelijk die middag nog gemonteerd. Voortrein is weer stil en ligt als een blok op de weg. Nu nog even laten uitlijnen want het stuur staat nu iets scheef, waarschijnlijk doordat de vorige eigenaar de auto heeft laten uitlijnen met gebroken veren...

oud en nieuw naast elkaar:
Afbeelding

Het resultaat, links:
Afbeelding
Afbeelding

En blijkbaar was de veer rechts ook gebroken:
Afbeelding

Opmerkelijk is dat je eigenlijk niks merkte van de gebroken voorveren op een asfaltweg; ik moest tijdens de proefrit nog een noodstop maken voor een stoplicht op de provinciale weg (80 km/u tot in de ABS) maar geen scheeftrekken of ESP dat ingreep. Je hoort alleen maar wat geklapper als je over een klinkerweg rijdt.
jansen schreef: Op het zwarte plaatje welk op de deurpost zit geplakt linksvoor staat op de onderste regel de onderstel codering, daarin kan je via EPC zien welke soort veren en stabilisatoren eronder horen te zitten af fabriek.
De eerste twee codes zijn voor de voor-en achterveren/dempers, maar waar zijn de andere codes voor? ik kan daarvan in de WIS geen lijstje van terugvinden... of ik kijk gewoon niet goed! :P

Volgende projectje is SPA (originele parkeerhulp) monteren, setje 32025904 is al onderweg vanuit de UK :D
Laatst gewijzigd door RoccoH op za 03 nov, 2018 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6045
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door jansen » zo 17 mei, 2015 14:46

De eerste twee codes zijn voor de voor-en achterveren/dempers, maar waar zijn de andere codes voor? ik kan daarvan in de WIS geen lijstje van terugvinden...
In Wis onder Algemene Informatie, daarna rechter tabblad, Vin-plaatje veren en schokdempers.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door RoccoH » do 18 jun, 2015 18:58

Dank!
Zo weer eens wat klusjes kunnen doen! Als eerste hier een nieuwe originele set SPA (Saab Park Assist) op de kop getikt en geïnstalleerd.
De handleiding 32025904 is op Saabworld.net te downloaden, ook in het Nederlands voor wie het Engels of Zweeds niet machtig is :P
Afbeelding

Verder hier nog een Motorola TK30 Bluetooth carkit uitgekozen. Voordelen van deze kit zijn een klein display, slecht één bedrade bedieningsunit (ipv zo'n Parrot Mki met losse afstandsbediening op batterijen...) Bluetooth streaming audio, maar ook line-in en USB via een aparte line-out!
Afbeelding

De Saab Aux-in losgehaald en de line-out van de carkit hierop aangesloten mbv een verloopkabel
Afbeelding

In plaats van de Saab Aux-in nu een USB en een line-in stekkertje
Afbeelding

Zoek de bedieningsunit :)
Afbeelding

Carkit werkt super maar helaas was de microfooningang van de blackbox niet goed... Binnen twee dagen de vervangende blackbox van NIQ gekregen dus vandaag of morgen maar eens testen en dan definitief inbouwen :O:

Oh, en als iemand nog zo'n los afdekplaatje (12 797 196) over heeft waar normaal gesproken de aux-in komt te zitten dan houd ik mij hiervoor aanbevolen!
Laatst gewijzigd door RoccoH op za 03 nov, 2018 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door RoccoH » do 30 jul, 2015 13:22

Ik was al positief verbaasd dat mijn vrouw 1 l. op 13 km. wist te halen met haar dagelijkse forens naar-van werk (2x 72km) over de A2-A10, maar stond gister toch wel even raar te kijken toen ik gister exact 55,00 l. euro95 aftankte na 529.4 mi (852 km). da's 1 l. op 15.5 km... :shock: voor een 2.0T met automaat en bijna 1500 kg...

ok mijn vrouw rijdt netjes de limiet van 100 km/u, maar ik heb toch 2x 135km afgelegd met voornamelijk 130-140 km/u!

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door RoccoH » za 08 aug, 2015 11:19

Vorige week een aardig setje Alu46 Double Evo velgen gescoord en gisteren eronder laten zetten met Michelin CrossClimate in 225/45R17 94W. Ben benieuwd of ze de beloften van Michelin gaan waar maken.

Gelukkig geen verschil in comfort vergeleken met de Conti's in 215/55R16, wel veel minder zwabberiger dus een verbetering in rijkwaliteit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RoccoH op za 03 nov, 2018 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Sander1337
Geregistreerd lid
Berichten: 465
Lid geworden op: di 28 jul, 2015 0:02
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Nieuw hier...

Bericht door Sander1337 » za 08 aug, 2015 16:20

Chique auto! Veel plezier er mee!
[ON ORDER] 2019 BMW 320d G20 Advantage Automaat Mineralgrau Metallic
[CURRENT] 2016 Jeep Grand Cherokee 3.6 Laredo UniBlack
[SOLD] 2009 Saab 9-3 Vector 1.9TiD Jet-Black Metallic @155 bhp/350 Nm DionHPT

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door RoccoH » vr 12 feb, 2016 14:26

Aangezien de (massieve) achterschijven en -remmen toch aan vervanging toe waren gelijk gekozen voor een upgrade naar 292 mm geventileerd. Uiteraard ook gelijk de voorkant opgewaardeerd van 302mm naar 314mm :D

een mooie complete set 302mm is dus beschikbaar ;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RoccoH op za 03 nov, 2018 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door RoccoH » vr 30 dec, 2016 11:27

Onlangs een MY2006 folder uit de US laten over komen via eBay. Interessant om te zien dat sommige opties zoals park assist niet eens mogelijk waren. Blijkbaar heb ik dus een 2.0T met het Premium Package met optioneel de automaat, metallic lak, stoelverwarming en schuifdak.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RoccoH op za 03 nov, 2018 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door RoccoH » zo 05 feb, 2017 21:10

Vandaag maar eindelijk eens mijn nieuwe haaienvin gemonteerd, lag al twee maanden op de plank te wachten. Plan was eerst om deze in kleur van de carrosserie te spuiten maar uiteindelijk toch vanaf gezien, origineel is immers ook gewoon zwart.

Het betreft deze haaienvin (GM 13241308), met GSM en telefoonantenne, inclusief bezorging naar NL kost deze EUR 22,80: http://www.ebay.com/itm/401629163796

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De stekkeraansluiting is zeer makkelijk te verwijderen van de nieuwe haaienvin, en volgens mij kunnen de stekkers zo overgezet worden van de oude antenne. Ik had toch geen ingebouwde telefoon of Onstar of navigatie dus de nieuwe haaienvin is nu niet aangesloten bij mij.

Eerst maar eens wat bevestigingen van het hemeltje verwijderd zodat ik voldoende ruimte had om net mijn hand ertussen te kunnen komen
Afbeelding

Het originele gat is 15mm vierkant, voor de nieuwe antenne is een gat van 20mm vierkant nodig.
Afbeelding

Netjes afgemeten en afgeplakt als mal voor de dremel en vijl
Afbeelding

Klaar, alleen nog even een likje verf op de randjes
Afbeelding

Zo zit de antenne geklemd aan de onderkant, lijkt erop in de EPC dat de nieuwere haaienvinnen voor de 9-3 dezelfde bevestiging hebben
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door RoccoH op ma 19 nov, 2018 21:29, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RonnieW
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1193
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 20:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw hier...

Bericht door RonnieW » zo 05 feb, 2017 21:54

Ziet er weer strak uit zo, handig die foto's. Die van mij is ook niet meer de mooiste. Ik ben er wel 1 nodig met gps omdat ik een icm3 met navigatie heb. Daar zou deze vin niet geschikt voor zijn volgens Ebay. Een originele kost bij J&D 220,22 euro :shock: zonder bevestigingsmoer ook nog.
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuw hier...

Bericht door RoccoH » zo 05 feb, 2017 22:23

Zo'n GPS antenne is volgens mij universeel, en in die nieuwe van mij zit een GPS en GSM antenne... volgens mij rechtvaardigt de prijs van deze in vergelijking met een originele 9-3 GPS-antenne wel een gokje ;) linkje naar ebay staat in mijn vorige post.

Sterker nog, ik zit even de stekkertjes van de oude en nieuwe haaienvin te vergelijken, en volgens mij is blauw voor de GPS. De stekker is volgens mij passend, het enige wat mist is het nokje aan het eind om deze vast te klikken maar dat is natuurlijk ook vast te maken met een stukje tape (die er sowieso al ohmheen zit om rammelen tegen te gaan).

Nieuwe:
Afbeelding

Originele met navigatie (zonder navigatie is alleen donkerrood stekkertje):
Afbeelding

ErikC
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 22:03
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Nieuw hier... met een nieuwe haaienvin

Bericht door ErikC » ma 06 feb, 2017 20:43

Ik ga een gokje wagen om deze nieuwe antenne aan te schaffen. En kijken of het gaat werken met mijn originele navigatie systeem voor Saab 9-3 cabrio bj. 2004.

Gebruikersavatar
RonnieW
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1193
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 20:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Nieuw hier... met een nieuwe haaienvin

Bericht door RonnieW » ma 06 feb, 2017 21:03

Ben benieuwd 8)
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005

Plaats reactie