Nieuw hier... Carkit nr. 4
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier... met een nieuwe haaienvin
Volgens mij is dit een geschikt verloop om deze GM antenne aan te sluiten: https://www.connects2.co.uk/Product/Pro ... m/CT27AA98" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door RoccoH op do 03 jun, 2021 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.
- 1.9TiD
- Geregistreerd lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo 28 dec, 2016 23:15
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuw hier...
Bizar haha. Dat doe ik met m'n 1.9TiDRoccoH schreef:da's 1 l. op 15.5 km
9-3 sport estate - 1.9 TiD Vector - automaat - DionHPT stage 1
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 22:03
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Nieuw hier... met een nieuwe haaienvin
Ik heb de nieuwe GM haaievin gemonteerd. Zonder verloopstuk. Het werkt meteen goed. Blijkbaar moet het navigatie systeem even inleren voor 5 minuten of zo. De nauwkeurigheid was eerst 50 m. Daarna is nauwkeurig geworden. Hoe kan ik de foto's upgraden naar dit forum?
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 22:03
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Nieuw hier... met een nieuwe haaienvin
[]
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 22:03
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Nieuw hier... met een nieuwe haaienvin
[]
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 22:03
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Nieuw hier... met een nieuwe haaienvin
[]Met ductape en drie tyrewraps zo gemaakt. De tape gaat na een paar jaren toch los, vandaar tyrewraps.
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier...
Er zaten verkeerde voorveren gemonteerd omdat de veerpoten voor een 9-3 Sport Cabrio automaat met 2.8V6/Diesel en standaard onderstel bedoeld waren. Vorig weekend maar eens de veren vervangen voor de juiste voorveren (met dank voor de hulp ).
Jammer genoeg het hoogteverschil niet opgemeten, maar volgens mij is het toch zeker een cm of vijf verschil...
De voorkant voelt nu een stuk soepeler, de hogere veerconstante van de vorige veren gaven wel een betere wegligging eerlijk gezegd maar ik houd het gewoon bij het standaard onderstel. Heb wel eens in een 9-3 Sport Sedan TTiD Aero met sportonderstel gereden maar da's niet prettig meer, veel te stuiterig.
Voor:
Na:
Jammer genoeg het hoogteverschil niet opgemeten, maar volgens mij is het toch zeker een cm of vijf verschil...
De voorkant voelt nu een stuk soepeler, de hogere veerconstante van de vorige veren gaven wel een betere wegligging eerlijk gezegd maar ik houd het gewoon bij het standaard onderstel. Heb wel eens in een 9-3 Sport Sedan TTiD Aero met sportonderstel gereden maar da's niet prettig meer, veel te stuiterig.
Voor:
Na:
Laatst gewijzigd door RoccoH op za 03 nov, 2018 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier... Mishimoto FMIC montage
Een aantal weken geleden bij de laatste APK de opmerking gekregen dat mijn intercooler behoorlijk bol stond, niet ongewoon na ongeveer een jaar rondgereden te hebben met mijn getunede B207R.
Een intercooler hoort zoveel mogelijk in de vrij toestromende lucht te zitten voor het beste koelende effect, het is mij daarom een raadsel waarom deze dan standaard achter een dikke bumperbalk en warme airco-condensor gepositioneerd is. Aftermarket intercoolers mogen dan wel geheel van aluminium zijn en betere flow-eigenschappen hebben, maar zijn dan nog wel steeds niet optimaal gepositioneerd voor het grootste koelend effect. Vandaar dat ik maar op zoek ben gegaan naar een Front Mounted Intercooler (FMIC).
Al struinende op het net naar alternatieven voor een 9-3 SS kwam ik Mishimoto op het spoor. Een regelmatig gebruikte upgrade in de US voor onze 9-3's is de Mishimoto Z-Line intercooler. Een verbeterde versie van de Z-Line is de Mishimoto J-Line, en gezien de goede prijs, eigenschappen (zie hier) en een levenslange garantie (zelfs vervanging bij schade rijden!) heb ik voor deze intercooler gekozen. Op een vrijdag besteld, en 's maandags stond de koerier vanuit de UK al voor de deur!
De standaard IC heeft aansluitingen van 2,25" en de Mishimoto heeft aansluitingen van 2,5". verder is de hoek anders waardoor de standaard slangen niet zo gaan passen. Bij http://www.chargertech.nl de hiervoor benodigde materialen besteld zoals silicone slangen en slangklemmen. Een aanrader, snelle en goede service en een goede prijs!
boodschappenlijstje:
1x 90 Graden bocht silicone met Verloop diameters : 63-57mm
1x 90 Graden bocht silicone met Verloop diameters : 57-51mm
2x Aluminium rechte koppelstukken kort - Diameter : 57mm
1x Rechte verloop silicone met Verloop diameters : 63-57mm
1x Slangenklem extra sterk - Maat : 62-54mm
5x Slangenklem extra sterk - Maat : 68-60mm
2x Slangenklem extra sterk - Maat : 75-67mm
En als laatste bij de bouwmarkt een aluminium hoekprofiel van 1 meter, 40x20x2 mm en wat M5 schroefjes, ringetjes en moertjes. Een veelgebruikte methode is om de FMIC van bovenaf te bevestigen via het gat in de bumperbalk, de X-line heeft heel handig een schroefgat in het midden zitten. Bij de J-line zitten echter alleen twee schroefgaten aan de onderkant dus ervoor gekozen om met behulp van het aluminium hoekprofiel de FMIC aan de onderkant te monteren op de twee beugels voor de koelleiding van de stuurbekrachtiging. Natuurlijk kan je de FMIC ook gewoon omdraaien en dan bovenlangs monteren met een strip en L-beugel(s).
Als handleiding voor het verwijderen van de oude intercooler is de WIS of de instructies van do88 te gebruiken: https://www.do88.se/bilder/artiklar/pdf ... 4-M-Br.pdf
Eerst maar eens de oude intercooler eruit:
Aan de achterkant is duidelijk te zien hoe de banen zijn opgeblazen:
Om voldoende ruimte te creëren voor de FMIC moet de condensor voorzichtig naar achteren geduwd worden. De onderste pootjes kunnen in de voor de IC bestemde gleufjes geplaatst worden, en aan de bovenkant kan de condensor net zoals de IC vastgeschroefd worden aan de radiator:
Aan de rechterkant (ingaande zijde) moeten de aluminium aircoslangen voorzichtig verbogen worden zoals op deze foto om voldoende ruimte te creëren. Hiervoor moet de droger van de airco een schroefgat hoger geplaatst worden.
Voor:
Na:
De Mishimoto J-Line, klaar voor montage (logo heb ik later met aceton eraf gepoetst):
Eerst rechts bij de ingaande kant. Hier is alleen een rechte verloop nodig omdat de originele slang voldoende flex heeft vanwege de lengte om de gewijzigde montagepositie op te nemen:
De koelleiding van de stuurbekrachtiging zit dan echter in de weg, deze moet wat uiteen gehaald worden (beugeltje verwijderen) om voldoende ruimte te creeën voor de ingaande luchtslang. De koelleiding wordt heet, dus ik had nog isolatiemateriaal gebruikt om de luchtslang te beschermen (hier helaas geen foto van):
De koelleiding heb ik aan de rechterkant niet meer vast kunnen maken vanwege de dikte van de nieuwe intercooler. Aan de linkerkant is deze met een ty-rap vastgemaakt aan de beugel ivm de dikte van de FMIC.
De linker (uitgaande) kant was stukken simpeler, hier zijn de twee haakse bochten met verloop nodig. De silicone slang blijft overigens net vrij van de beugel:
De originele uitgaande IC-slang heeft een flinke verdikking als bescherming tegen een uitstekend carosseriedeel. Aangezien de nieuwe silicone slang op exact dezelfde plek zit heb ik maar een stuk van het FMIC verpakkingsmateriaal gebruikt om eenzelfde bescherming te maken voor de 57-51mm bocht:
De intercooler zit zo hoog mogelijk gemonteerd dus tegen de bumberbalk, hierbij komt de hoogte van de onderkant dan ongeveer overeen met de als montagebeugel gemonteeerde hoekprofiel. Het hoekprofiel op 80 cm afgezaagd, en de twee overige stukjes van 10 cm aan beide zijden gebruikt als montage. (te zien op een aantal foto's hierboven). De luchtgeleidingflapjes die op/aan de originele intercooler zaten heb ik met ty-raps gemonteerd op de condensor voor behoud van de luchtstroom door de condensor en radiator:
En het resulaat:
Op het laatst bij het terugmonteren van de bumper kwam ik erachter dat montage aan de onderkant niet zo'n goed idee is, aangezien het hoekprofiel dan in de weg zit voor de juiste montage van de onderlip. Opgelost door eerst de bumper te monteren en daarna pas de onderlip (dus "verkeerd om") en deze met ty-raps vastgezet.
Achteraf gezien denk ik dat montage ondersteboven beter was geweest. Hierdoor komt er dan ook meer ruimte tussen de beugels en de intercoolerslangen, en zal waarschijnlijk aan de rechterkant de intercoolerslang bovenlangs de beide stuurbekrachtigingskoelleidingen lopen.
Een intercooler hoort zoveel mogelijk in de vrij toestromende lucht te zitten voor het beste koelende effect, het is mij daarom een raadsel waarom deze dan standaard achter een dikke bumperbalk en warme airco-condensor gepositioneerd is. Aftermarket intercoolers mogen dan wel geheel van aluminium zijn en betere flow-eigenschappen hebben, maar zijn dan nog wel steeds niet optimaal gepositioneerd voor het grootste koelend effect. Vandaar dat ik maar op zoek ben gegaan naar een Front Mounted Intercooler (FMIC).
Al struinende op het net naar alternatieven voor een 9-3 SS kwam ik Mishimoto op het spoor. Een regelmatig gebruikte upgrade in de US voor onze 9-3's is de Mishimoto Z-Line intercooler. Een verbeterde versie van de Z-Line is de Mishimoto J-Line, en gezien de goede prijs, eigenschappen (zie hier) en een levenslange garantie (zelfs vervanging bij schade rijden!) heb ik voor deze intercooler gekozen. Op een vrijdag besteld, en 's maandags stond de koerier vanuit de UK al voor de deur!
De standaard IC heeft aansluitingen van 2,25" en de Mishimoto heeft aansluitingen van 2,5". verder is de hoek anders waardoor de standaard slangen niet zo gaan passen. Bij http://www.chargertech.nl de hiervoor benodigde materialen besteld zoals silicone slangen en slangklemmen. Een aanrader, snelle en goede service en een goede prijs!
boodschappenlijstje:
1x 90 Graden bocht silicone met Verloop diameters : 63-57mm
1x 90 Graden bocht silicone met Verloop diameters : 57-51mm
2x Aluminium rechte koppelstukken kort - Diameter : 57mm
1x Rechte verloop silicone met Verloop diameters : 63-57mm
1x Slangenklem extra sterk - Maat : 62-54mm
5x Slangenklem extra sterk - Maat : 68-60mm
2x Slangenklem extra sterk - Maat : 75-67mm
En als laatste bij de bouwmarkt een aluminium hoekprofiel van 1 meter, 40x20x2 mm en wat M5 schroefjes, ringetjes en moertjes. Een veelgebruikte methode is om de FMIC van bovenaf te bevestigen via het gat in de bumperbalk, de X-line heeft heel handig een schroefgat in het midden zitten. Bij de J-line zitten echter alleen twee schroefgaten aan de onderkant dus ervoor gekozen om met behulp van het aluminium hoekprofiel de FMIC aan de onderkant te monteren op de twee beugels voor de koelleiding van de stuurbekrachtiging. Natuurlijk kan je de FMIC ook gewoon omdraaien en dan bovenlangs monteren met een strip en L-beugel(s).
Als handleiding voor het verwijderen van de oude intercooler is de WIS of de instructies van do88 te gebruiken: https://www.do88.se/bilder/artiklar/pdf ... 4-M-Br.pdf
Eerst maar eens de oude intercooler eruit:
Aan de achterkant is duidelijk te zien hoe de banen zijn opgeblazen:
Om voldoende ruimte te creëren voor de FMIC moet de condensor voorzichtig naar achteren geduwd worden. De onderste pootjes kunnen in de voor de IC bestemde gleufjes geplaatst worden, en aan de bovenkant kan de condensor net zoals de IC vastgeschroefd worden aan de radiator:
Aan de rechterkant (ingaande zijde) moeten de aluminium aircoslangen voorzichtig verbogen worden zoals op deze foto om voldoende ruimte te creëren. Hiervoor moet de droger van de airco een schroefgat hoger geplaatst worden.
Voor:
Na:
De Mishimoto J-Line, klaar voor montage (logo heb ik later met aceton eraf gepoetst):
Eerst rechts bij de ingaande kant. Hier is alleen een rechte verloop nodig omdat de originele slang voldoende flex heeft vanwege de lengte om de gewijzigde montagepositie op te nemen:
De koelleiding van de stuurbekrachtiging zit dan echter in de weg, deze moet wat uiteen gehaald worden (beugeltje verwijderen) om voldoende ruimte te creeën voor de ingaande luchtslang. De koelleiding wordt heet, dus ik had nog isolatiemateriaal gebruikt om de luchtslang te beschermen (hier helaas geen foto van):
De koelleiding heb ik aan de rechterkant niet meer vast kunnen maken vanwege de dikte van de nieuwe intercooler. Aan de linkerkant is deze met een ty-rap vastgemaakt aan de beugel ivm de dikte van de FMIC.
De linker (uitgaande) kant was stukken simpeler, hier zijn de twee haakse bochten met verloop nodig. De silicone slang blijft overigens net vrij van de beugel:
De originele uitgaande IC-slang heeft een flinke verdikking als bescherming tegen een uitstekend carosseriedeel. Aangezien de nieuwe silicone slang op exact dezelfde plek zit heb ik maar een stuk van het FMIC verpakkingsmateriaal gebruikt om eenzelfde bescherming te maken voor de 57-51mm bocht:
De intercooler zit zo hoog mogelijk gemonteerd dus tegen de bumberbalk, hierbij komt de hoogte van de onderkant dan ongeveer overeen met de als montagebeugel gemonteeerde hoekprofiel. Het hoekprofiel op 80 cm afgezaagd, en de twee overige stukjes van 10 cm aan beide zijden gebruikt als montage. (te zien op een aantal foto's hierboven). De luchtgeleidingflapjes die op/aan de originele intercooler zaten heb ik met ty-raps gemonteerd op de condensor voor behoud van de luchtstroom door de condensor en radiator:
En het resulaat:
Op het laatst bij het terugmonteren van de bumper kwam ik erachter dat montage aan de onderkant niet zo'n goed idee is, aangezien het hoekprofiel dan in de weg zit voor de juiste montage van de onderlip. Opgelost door eerst de bumper te monteren en daarna pas de onderlip (dus "verkeerd om") en deze met ty-raps vastgezet.
Achteraf gezien denk ik dat montage ondersteboven beter was geweest. Hierdoor komt er dan ook meer ruimte tussen de beugels en de intercoolerslangen, en zal waarschijnlijk aan de rechterkant de intercoolerslang bovenlangs de beide stuurbekrachtigingskoelleidingen lopen.
Laatst gewijzigd door RoccoH op do 21 feb, 2019 11:02, 6 keer totaal gewijzigd.
- jonasewp124
- Donateur (3x)
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 28 dec, 2013 10:33
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Nieuw hier... Mishimoto FMIC montage
mooie upgrade.
Saab 9-3 SH Vector 2009, 1.9TiD 130pk/304Nm
Saab 9-3 cabrio aero 1999, 2.0T 205pk (B205R T7) chipped @ 235pk
Saab 9-3 cabrio aero 1999, 2.0T 205pk (B205R T7) chipped @ 235pk
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier... Mishimoto FMIC montage
Dank. Met de originele IC had ik een temperatuurstijging van 9 naar 28 graden bij één keer voluit van 40 naar 140 km/u, benieuwd wat nu het resultaat zal zijn.
- ZSR
- Donateur (3x)
- Berichten: 3536
- Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:44
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Nieuw hier... Mishimoto FMIC montage
Wow respect hoor, niet bang voor een uitdaging. En leerzaam, dank voor de post!
Saab 9-3 1.8t Estate 2006 MINK-BlackTop-4
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km
R.I.P. Saab 9-3 2.0i Coupe LPG uit 1999, 300.001km
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Nieuw hier... Mishimoto FMIC montage
nog 1 tje met een nishimoto Op de 9-5 heb ik een nog grotere geplaatst, maar dit is natuurlijk ook meer dan genoeg
ivm de toegenomen dikte en hij is veel steviger. Ook geschikt tot 5 bar meen ik me te herinneren.
Je iat gaat helemaal goed straks in de zomer met 160 de Sauerlandhellingen op!
ivm de toegenomen dikte en hij is veel steviger. Ook geschikt tot 5 bar meen ik me te herinneren.
Je iat gaat helemaal goed straks in de zomer met 160 de Sauerlandhellingen op!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier... Mishimoto FMIC montage
Deze is geschikt voor een aanbevolen druk van max 2.7 bar en 500 pk, die Z-Line maar max. 1.5 bar en 300 pk.
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier... Mishimoto FMIC montage
Daar is het forum voor!ZSR schreef:Wow respect hoor, niet bang voor een uitdaging. En leerzaam, dank voor de post!
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Nieuw hier... Mishimoto FMIC montage
hoe dan ook is het een zwaar en sterk ding dat de iat goed laag houdt. In Nijkerk zit trouwens ook een verkooppunt van Mishimoto.
Wanneer je hem ondersteboven had gemonteerd was je nog meer kwijt geweest aan klemmen en slangen - geen kleine kostenpost overigens-
gr
Wanneer je hem ondersteboven had gemonteerd was je nog meer kwijt geweest aan klemmen en slangen - geen kleine kostenpost overigens-
gr
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.