Koplamp verlichting

2002-2012
Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » ma 04 okt, 2021 17:35

Ter info: De halogeenlampjes H4 (combilamp dim en grootlicht) van cabrio 2001 sneuvelden mij te snel.
Osram nightbreaker bijvoorbeeld maar 6 maanden licht van gehad. Is in mijn geval 10.000 km en altijd licht aan.

Op zoek naar LED dus. Onderstaande lampjes kosten zeker ook geld maar zit 2 jaar garantie op. MET Europese ECE keuring !
Vanmiddag mee naar APK geweest. Keurmeester: "Veel licht en prachtig scherp beeld. Absoluut APK goed".

Afbeelding
Lampjes gevonden op googlevraag: Legale / goedgekeurde led verlichting auto. Kwam uit bij een bedrijf in Utrecht met (natuurlijk :roll: ) deftige Engelse naam voor handelsvisie.

Nog geen nachtelijke ervaring. Loop ik vanavond wel op. Eerst ff bijkomen van 400km. Wat je van ver haalt is lekker toch? Lekkere koffie bij de APK telt ook. :D
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » ma 04 okt, 2021 22:11

Geen woord gejokt in verkoop taal. LED geeft veel meer licht dan halogeen.
De licht horizon klimt messcherp hoger bij iedere trede van hoogteverstelling.
Groot licht op een parkeerplaats met weiland erachter. Boze koeien op 2/300 meter.
Als lampjes de gegarandeerde 2 jaar halen ben ik tevreden. Het omslagpunt in prijsverschil halogeen<->LED
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
Sa93Ve
Geregistreerd lid
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 24 jan, 2021 20:59
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Koplamp verlichting

Bericht door Sa93Ve » di 05 okt, 2021 10:43

Zonder enige aanpassing? Dus halogeen eruit en LED erin? Geen aanpassing met Tech2?

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » di 05 okt, 2021 18:21

geen tech2 nodig. 1 op de 5 keer starten geeft sid: headlight failure. Wegdrukken en rest van de rit / dag blijft melding weg.
SID 'merkt' dus soms wel afwijking maar houdt het na 1 waarschuwing voor gezien. :)
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Koplamp verlichting

Bericht door fozwart » di 05 okt, 2021 18:34

WilNiks schreef:
di 05 okt, 2021 18:21
geen tech2 nodig.
Misschien iets anders gesteld. Jij vindt dat Tech II niet nodig is. Ik vind dat een bewakingssysteem moet doen waarvoor het is ontworpen.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Sa93Ve
Geregistreerd lid
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 24 jan, 2021 20:59
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Koplamp verlichting

Bericht door Sa93Ve » di 05 okt, 2021 22:42

[q]

Daar ben ik het ook mee eens. Kan het zo zijn dat je via Tech2 een instelling moet wijzigen?
Laatst gewijzigd door Vyv op vr 13 okt, 2023 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koplamp verlichting

Bericht door J.vandermeulen » di 05 okt, 2021 22:54

Ik heb zo'n ledsetje gehaald. Moet de starter ook in de lamp zelf geplaatst worden? Ik dacht dat led niet warm werd maar er zit een ventilator achterop?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » di 05 okt, 2021 23:39

fozwart schreef:
di 05 okt, 2021 18:34
Misschien iets anders gesteld. Jij vindt dat Tech II niet nodig is. Ik vind dat een bewakingssysteem moet doen waarvoor het is ontworpen.
De waarschuwing dat een headlight faalt is een prachtige vinding. Helemaal mee eens. Met een ander soort verlichting meldt dat 'bewakingssysteem' dat een lamp kapot is, terwijl de lamp wel werkt.
Met tech2 schakel je dan het bewakingssysteem uit. Dus geen andere verlichting plaatsen omdat het bewakingssysteem dan zijn taak niet kan doen waarvoor het ontworpen is?
Met of zonder tech2 functioneert LED, = m.i. geen tech2 nodig. Of ???
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » di 05 okt, 2021 23:42

J.vandermeulen schreef:
di 05 okt, 2021 22:54
Ik heb zo'n ledsetje gehaald. Moet de starter ook in de lamp zelf geplaatst worden? Ik dacht dat led niet warm werd maar er zit een ventilator achterop?
Als je hetzelfde setje hebt gehaald is het plug en play vervangen. Er is geen ventilator maar een "koellichaampje' op deze lampjes die netjes in de zwarte afdichtdop past.
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Koplamp verlichting

Bericht door Sonab » wo 06 okt, 2021 9:04

Volgens mij worden bij ledlampen de lampjes zelf vrijwel niet warm, maar is het de driver die warmte produceert (waar het ledje dan weer niet zo van houdt)
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Koplamp verlichting

Bericht door Steve-O » wo 06 okt, 2021 10:10

Verzoekje: Er missen nog een twee hi-res foto's met voor/na zichtbeeld vanuit de bestuurder gezien met een goede DSLR-camera met handmatige gelijke instellingen bij beide foto's. Of 3 als je standaard Halogeen-peertjes, Osram Nightbrakers en deze LED-lampen wil vergelijken. Foto's in advertenties zijn vaak van de voorkant en geoptimaliseerd om de contouren van de lampbehuizing te zien. Dat is onwerkelijk en geeft niet weer wat je als bestuurder zou kunnen ervaren.

Ik vraag me trouwens af waarom jouw Osramlampen al na 6 maanden overleden. Vele Halogeenlampen houden het jaren vol. Productiekwaliteit, vibraties tijdens transport (online gekocht wellicht?) klemmen de lampstekkers niet goed meer ... ???

€ 130 is best veel geld voor twee lampjes die naar jou eigen inschatting een jaar of 2 meegaan. Dat omslagpunt geldt in jouw geval voor jouw Nightbrakers. Heeft iedereen/hebben velen diezelde ervaring van 6 maanden? ZIjn er niet andere altenatieven die langer dan 6 maanden meegaan?

Ik zie het koellichaam niet op de door jou geplaatste foto. Heb je een ook nog foto van je gemonteerde lampen vanaf achter-/bovenzijde koplamp?

Is dit ook een alternatief? Dat heeft een lens voor de ledlamp die een bij de LED-lamp passende bundel creeërt? Mogelijk beter zicht met minder verblinding van tegenliggers ???
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 6712%22%7D
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door RoccoH » wo 06 okt, 2021 11:49

WilNiks schreef:
ma 04 okt, 2021 17:35
Ter info: De halogeenlampjes H4 (combilamp dim en grootlicht) van cabrio 2001 sneuvelden mij te snel.
Osram nightbreaker bijvoorbeeld maar 6 maanden licht van gehad. Is in mijn geval 10.000 km en altijd licht aan.

Op zoek naar LED dus. Onderstaande lampjes kosten zeker ook geld maar zit 2 jaar garantie op. MET Europese ECE keuring !
Vanmiddag mee naar APK geweest. Keurmeester: "Veel licht en prachtig scherp beeld. Absoluut APK goed".

Afbeelding
Lampjes gevonden op googlevraag: Legale / goedgekeurde led verlichting auto. Kwam uit bij een bedrijf in Utrecht met (natuurlijk :roll: ) deftige Engelse naam voor handelsvisie.

Nog geen nachtelijke ervaring. Loop ik vanavond wel op. Eerst ff bijkomen van 400km. Wat je van ver haalt is lekker toch? Lekkere koffie bij de APK telt ook. :D
Als ik het goed begrijp gaat dit over een 2001 9-3, dus een compleet andere auto met koplampreflectoren in plaats van lenzen.

Oerigens, de geclaimde goedkeuring van jouw LED lampen slaat op ECE-regulation No. 10.05 maar ECE-Regulation R10 slaat alleen maar op "Automotive EMC testing" dus heeft niks te maken of je deze verlichting wel of niet is goedgekeurd om te gebruiken als verlichting voor een voertuig op de openbare weg.
https://www.tuvsud.com/en-us/industries ... lation-r10
https://www.tradevision.nl/verlichting/ ... ing-auto-s

Osram heeft sinds kort ook H7 LED in het assortiment maar dit is vooralsnog alleen toegestaan op een paar markten (Duitsland, Oostenrijk en Kroatië) en volgens mij alleen voor koplamplenzen voor nieuwere auto's die al goedgekeurd zijn voor LED verlichting: https://www.osram.com/am/night-breaker-led.jsp

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Koplamp verlichting

Bericht door fozwart » wo 06 okt, 2021 13:09

WilNiks schreef:
di 05 okt, 2021 23:39
Met tech2 schakel je dan het bewakingssysteem uit.
Absoluut niet waar, ik weet niet waar je dat sprookje vandaan hebt maar de bewaking voor de koplampen gaat in een andere modus werken en de rest van de lampen blijft op de normale bewaking werken.
Overigens meldt het systeem als er een afwijking in de karakteristiek van een lamp zit. Gebeurt vaak voordat hij echt kapot gaat.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » wo 06 okt, 2021 20:47

Steve-O schreef:
wo 06 okt, 2021 10:10
Verzoekje: Er missen nog een twee hi-res foto's met voor/na zichtbeeld vanuit de bestuurder gezien met een goede DSLR-camera met handmatige gelijke instellingen bij beide foto's. Of 3 als je standaard Halogeen-peertjes, Osram Nightbrakers en deze LED-lampen wil vergelijken. Foto's in advertenties zijn vaak van de voorkant en geoptimaliseerd om de contouren van de lampbehuizing te zien. Dat is onwerkelijk en geeft niet weer wat je als bestuurder zou kunnen ervaren.

Ik vraag me trouwens af waarom jouw Osramlampen al na 6 maanden overleden. Vele Halogeenlampen houden het jaren vol. Productiekwaliteit, vibraties tijdens transport (online gekocht wellicht?) klemmen de lampstekkers niet goed meer ... ???

€ 130 is best veel geld voor twee lampjes die naar jou eigen inschatting een jaar of 2 meegaan. Dat omslagpunt geldt in jouw geval voor jouw Nightbrakers. Heeft iedereen/hebben velen diezelde ervaring van 6 maanden? ZIjn er niet andere altenatieven die langer dan 6 maanden meegaan?

Ik zie het koellichaam niet op de door jou geplaatste foto. Heb je een ook nog foto van je gemonteerde lampen vanaf achter-/bovenzijde koplamp?

Is dit ook een alternatief? Dat heeft een lens voor de ledlamp die een bij de LED-lamp passende bundel creeërt? Mogelijk beter zicht met minder verblinding van tegenliggers ???
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 6712%22%7D
1) Ik reed met een kapotte lamp en maakte dus geen geen voor- en na- foto's.
2) Ook voor mij zeer onverwacht. De eerste lampen die sneuvelden kwamen met de auto die ik kocht bij een Saab garage. De tweede set inclusief advies op de toonbank bij R&D.
3) Die 2 jaar is geen schatting maar de garantie van verkopende partij.
4) Ik heb die Osram best hoog zitten. In een vorige auto 6 jaar. Osram LEDdriving mistlampen ook 2 jaar tot aan verkoop. Mijn alternatief was dus LED met 2 jaar garantie.
5) Ik kopieerde een plaatje van de website. Lampjes zitten nu in de auto. Ik schiet morgen wel een plaatje.
6) Ik plaatste lampjes en reed linea recta naar apk keuring. Geen strooilicht, mooi scherp lichtbeeld (APK keurmeester) is voor mij voldoende geruststelling voor: geen verblinding. Heen en weer naar en van APK (400km) ook geen geknipper van tegenliggers.Vanmorgen goot het en was nog donker. 40 kilometer over 80 en 100km/wegen en tevreden over zicht.
Puur persoonlijk: De 6000K zou voor mij best minder mogen zijn. In mist/nevel en opspattend water is geler licht 3500/4000k voor mij prettiger.

p.s. APK keuring op 200 km klinkt misschien absurd.Ik kijk nou éénmaal niet op een meter/liter meer of minder als ik een goede garage weet. Dit was de garage waar ik Saab kocht en waar deze Saab al 10 jaar in onderhoud is geweest. Call me nuts.. :shrug:
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » wo 06 okt, 2021 20:50

fozwart schreef:
wo 06 okt, 2021 13:09
Absoluut niet waar, ik weet niet waar je dat sprookje vandaan hebt maar de bewaking voor de koplampen gaat in een andere modus werken en de rest van de lampen blijft op de normale bewaking werken.
Overigens meldt het systeem als er een afwijking in de karakteristiek van een lamp zit. Gebeurt vaak voordat hij echt kapot gaat.
Ach. Het houdt me scherp. Als ik nu de foutmelding krijg bij starten,stap ik uit en loop een rondje om de auto.Is geen straf. Ik vind het nog steeds een beauty. :)
9.3 cabrio
MT-01

Plaats reactie