Koplamp verlichting

2002-2012
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Koplamp verlichting

Bericht door Steve-O » do 07 okt, 2021 8:32

@punt 6) - Het feit dat tegenliggers niet knipperen - hoeft niet uit te sluiten dat het niet vervelend ervaren wordt. Veel moderne auto's hebben ook rotlicht, maar ik knipper niet bij al die auto's. Dan ben ik gekke Henkie en niemand die begrijpt waarom ik zoveel knipper. Hele volksstammen gaan niet hun lampen lopen controleren. Meestal kniper je als je denkt dat de ander groot licht aan heeft. Maar als de tegenligger weet dat hij dimlicht aan heeft zal hij hooguit met zijn vinger naar zijn voorhoofd wijzen. Er is ook een soort tolerantieverschuiving gaande, lijkt het. We kunnen het steeds feller wordende licht van nieuwere auto's niet goed tegenhouden. Maar goed, dat probleem speelt meestal als het donker is en je ogen grotere stappen moeten maken om zich aan te passen; niet als je overdag naar de APK rijdt. Daglicht is geen goed ijkpunt, zeg maar.

De APK test, geloof ik, niet de irritatiegraad van lampen, maar alleen of de minimale lichtopbrengst wordt gehaald en of de richting van de bundel klopt. Ik weet ook niet of testapparatuur in staat is een onderscheid te maken in Lumen en kleurspectrum. Daar zou eigenlijk nog een verloopcurve van beide in meegenomen moeten worden, om te bepalen of iets in het donker als verblindend wordt ervaren en op welke afstand/hoek.

Maar ja, als je vers gemonteerde lampen door de keuring komen, ga je ervanuit dat alles goed is. Dat snap ik ook.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » do 07 okt, 2021 20:29

Steve-O schreef:
do 07 okt, 2021 8:32
@punt 6) - Het feit dat tegenliggers niet knipperen - hoeft niet uit te sluiten dat het niet vervelend ervaren wordt. ...............Maar ja, als je vers gemonteerde lampen door de keuring komen, ga je ervanuit dat alles goed is. Dat snap ik ook.
Dit zou ik zelf geschreven kunnen hebben.
Mijn eerste check was APK zoals geschreven. De avond, afgelopen maandag ben ik naar een parkeerplaats gereden, uitgestapt en een meter of 20 verderop naast een andere auto gaan knielen tot ff stuurhoogte om in eigen koplampen te kijken. Niet vervelend totdat verder bukken de bundel recht in mijn snufferd scheen. HEEL irritant. Dat was op ongeveer bumper hoogte.

Vanmorgen in donker achter andere auto's gereden. Geen of zeer weinig licht in de cabines. In lage stand van koplampen raakt de lichtstreep de achterwielen van voorligger bij gepaste afstand. De streep komt niet boven de bumpers uit op kortere afstand.
De kleur van licht, die 6000Kelvin, stoort mij meer dan ...doorsnee.... nee, fout woord... meer dan mensen die moderne auto's gewend zijn met LED of xenon, denk ik.
Ik vind het geen mooi licht, zoals ik al eerder schreef. Daar kocht het ook niet voor.
Ik denk ook onbruikbaar in mist/ dichte nevel waar ik woon in veengebied met sloten etc. Daarom komt er geel licht in mistlampen, zonder dimlicht te gebruiken in mist.

Ik had een forumlid toegezegd dat ik ervaring met deze LED lampjes zou posten. Ik heb meer dan ruimschoots gepost lijkt mij. Ik beperk mij weer tot lezen in de hoop dat iemand anders betere, mooiere, verstandiger, economischer, Saab-worthy lampjes weet te vinden, voor standaard OG koplampen.
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Koplamp verlichting

Bericht door Steve-O » do 07 okt, 2021 22:08

:O:
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koplamp verlichting

Bericht door J.vandermeulen » zo 26 dec, 2021 15:54

WilNiks schreef:
di 05 okt, 2021 23:42
Als je hetzelfde setje hebt gehaald is het plug en play vervangen. Er is geen ventilator maar een "koellichaampje' op deze lampjes die netjes in de zwarte afdichtdop past.
Ik ben met mijn linkerhanden nog ff aan het prutsen geweest maar ik vraag mij echt af hoe je de lampjes met de transformator in de lamp zelf krijgt en het rubber deksel er nog op weet te plaatsen. Iemand enig idee?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » zo 26 dec, 2021 16:49

Aan linkerzijde was het met wat krachttermen gelukt. Rechts had ook ik met relatief kleine handen te weinig wriemel ruimte.
Ik schroefde luchtinlaat los en kon er toen veel beter bij. Rubbers pasten (ook tot mijn verbazing) er prima op.
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koplamp verlichting

Bericht door J.vandermeulen » zo 26 dec, 2021 17:07

Ook het transformatorkastje paste in de lamp?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
WilNiks
Geregistreerd lid
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 26 okt, 2020 21:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Koplamp verlichting

Bericht door WilNiks » zo 26 dec, 2021 17:41

Ter info: In pb afgekaart ivm merk/winkel reclame uitingen.
9.3 cabrio
MT-01

Gebruikersavatar
JanO
Donateur
Donateur
Berichten: 82
Lid geworden op: za 08 jan, 2022 12:08
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Koplamp verlichting

Bericht door JanO » vr 04 mar, 2022 10:41

H4 Pro Canbus Cree LED Line dimlicht grootlicht

Heb afgelopen week ondestaande h4 led lampen geinstalleerd,storings vrij.
Geen fout meldingen.of andere storingen.
Alles past probleemloos in de koplamp unit.

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond eens kijken of dit een verbetering is ten opzichte van de philips xtreme vision,
9.3 2.0t coupe zwart stage 1 ( verkocht )
9.3 2.0t cabrio zilver

Gebruikersavatar
Sa93Ve
Geregistreerd lid
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 24 jan, 2021 20:59
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Koplamp verlichting

Bericht door Sa93Ve » wo 09 mar, 2022 19:55

Waar heb je deze lampen gekocht? Ben wel benieuwd naar je ervaring. Zelf heb ik xenon ingebouwd en ben daar ook erg tevreden over.

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koplamp verlichting

Bericht door J.vandermeulen » vr 27 mei, 2022 16:16

Ik kwam weer eens ergens waar ze niet hadden wat ik wel moest hebben maar wel wat ik niet moest hebben. Toch maar meegenomen. Past dit in een halogeenlamp van een 9-3 ng my 2005? Of heb je toch een bepaalde adapter nodig?
Afbeelding
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koplamp verlichting

Bericht door J.vandermeulen » zo 29 mei, 2022 12:39

Het is mij nu duidelijk, er is een adapter nodig.
Ik schrik wel ff van het feit dat het kennelijk niet legaal is om halogeen door led te vervangen. De cabrio kwam net zonder mankeren door de apk maar hoe gaat dat met led?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Koplamp verlichting

Bericht door fozwart » zo 29 mei, 2022 13:26

De originele koplampunits hebben een goedkeuring voor Xenon (ook bij auto's die met halogeen zijn geleverd}. Ze hebben dus geen goedkeuring voor led. Echter, in de Saab is gebruik gemaakt van een lens voor het dimlicht. Meestal is het zo dat als je een juiste halogeen/xenon/led lamp in de koplampunit zet dat het lichtbeeld goed is. De meeste garages kijken naar het lichtbeeld van de koplamp en als dat goed is dan wordt de auto goedgekeurd. M.a.w. als je lichtbeeld goed is dan hoef je daar niet al te veel problemen bij te verwachten. Kijk wel of je lamp geschikt is voor projectorlampen en niet voor reflectorlampen.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Koplamp verlichting

Bericht door J.vandermeulen » zo 29 mei, 2022 13:33

fozwart schreef:
zo 29 mei, 2022 13:26
Kijk wel of je lamp geschikt is voor projectorlampen en niet voor reflectorlampen.
Hoe kun je dat zien?
Overigens verder een verhelderend en geruststellend antwoord.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Koplamp verlichting

Bericht door fozwart » zo 29 mei, 2022 14:28

J.vandermeulen schreef:
zo 29 mei, 2022 13:33
Hoe kun je dat zien?
Bij LED weet ik het niet maar bij Xenon staat er een R bij een reflector lamp (H7R). Verwacht dat dat bij de omschrijving staat maar wellicht doen ze dat bij LED niet.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Koplamp verlichting

Bericht door Ronnes » vr 28 jul, 2023 22:07

Ronnes schreef:Ik heb de H7 4300K http://www.lince.nl/lince-xenon-auto/p-4/lince.nl
Vandaag gemerkt dat één lamp het niet meer doet. Ik wilde bij Lince een set met dezelfde lampen kopen, maar 4300K is daar blijkbaar niet meer te verkrijgen in H7 Xenon, enkel nog 8000K en 10.000K. http://www.lince.nl/lince-xenon-lampen/ ... -h7-lampen
Kan ik zomaar even welke H7 Xenon 4300K aanschaffen en verwachten dat die gaat werken met de huidige ballast? Bv deze: https://www.bol.com/be/nl/p/h7-xenon-la ... 099355736/ Of is er iets specifieks waar ik op moet letten?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Plaats reactie