Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: ma 22 jan, 2018 10:14
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
[]
Hij zal bij Saab Rhenen eerst worden afgeperst, zodat we kunnen zien waar het vandaan komt
Hij zal bij Saab Rhenen eerst worden afgeperst, zodat we kunnen zien waar het vandaan komt
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: ma 22 jan, 2018 10:14
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
UPDATE
Albert Vago van Saab Service Rhenen heeft het uiteindelijk opgelost. Gelukkig was het niet de waterpomp. Probleem bleek een defecte thermostaat, waardoor het koelwater te heet en de druk te hoog werd. Het koelwater dat ik kwijt raakte bleek via de dop te worden afgevoerd.
Albert Vago van Saab Service Rhenen heeft het uiteindelijk opgelost. Gelukkig was het niet de waterpomp. Probleem bleek een defecte thermostaat, waardoor het koelwater te heet en de druk te hoog werd. Het koelwater dat ik kwijt raakte bleek via de dop te worden afgevoerd.
- J.vandermeulen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
Als de temperatuur te hoog wordt, zie je dat ook aan het metertje in het dashboard?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5534
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
Dat hoef je niet te zien aan je meter.
Meter geeft bij bedrijfstemp 90graden aan.
KVS loopt bij serieuze business al tegen en over de 100graden.
Meter blijft dan gewoon op 90 staan.
En geloof mij, ik heb al heel veel ervaring met kvs… helaas!
Meter geeft bij bedrijfstemp 90graden aan.
KVS loopt bij serieuze business al tegen en over de 100graden.
Meter blijft dan gewoon op 90 staan.
En geloof mij, ik heb al heel veel ervaring met kvs… helaas!
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- J.vandermeulen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
In de 9-3x heb ik een esid. De kvs temperatuur komt eigenlijk nooit boven de 100 graden volgens mij.
De thermometer is toch afgeregeld op 82 of 88 graden en dan koelt het systeem het kvs toch terug?
De thermometer is toch afgeregeld op 82 of 88 graden en dan koelt het systeem het kvs toch terug?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 7016
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
De ventilator bij de radiator slaat aan bij 100 graden en stopt bij 96 graden, stage 2 (2de ventilator of hogere stand) slaat aan bij 108 graden en stopt bij 104 graden. M.a.w. de koelwatertemperatuur kan boven de 100 graden komen. Rijdend eigenlijk niet maar bij stilstaande auto wel.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5534
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
KVS komt wel boven de 100 graden hoor
Hang er maar eens een boot achter en ga door Duitsland naar Kroatië. 102graden met gemak! In Nederland haal je idd de 100 niet.
Hang er maar eens een boot achter en ga door Duitsland naar Kroatië. 102graden met gemak! In Nederland haal je idd de 100 niet.
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- peterberg
- Donateur (3x)
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
Met de TX In Duitsland bij 30+ graden ongeveer 130/170 een uurtje rijden: temp tussen de 100 en 109graden. Stond bij stilstaan nog een hele tijd na te blazen.
9-3 TurboX SE aut. 2008 Dion stage 1
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km
- J.vandermeulen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
Dan helpt die grote intercooler ook niet veel? Of zeg ik nu iets stoms.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
- peterberg
- Donateur (3x)
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 22:08
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
Als je iets niet weet is het nooit stom..daarom uitleg intercooler en radiateur:J.vandermeulen schreef: ↑ma 08 aug, 2022 18:17Dan helpt die grote intercooler ook niet veel? Of zeg ik nu iets stoms.
Wat is de werking van een intercooler?
De taak van de intercooler is om de gecomprimeerde lucht af te koelen. De gecomprimeerde lucht komt vanaf turbo, gaat door de intercooler heen en gaat vervolgens naar het inlaatgedeelte van de motor. De gecomprimeerde lucht wordt via de buizen aan de zijkant, door de kleine kanalen van de intercooler heen geblazen.
Hoe werkt de radiateur
De radiateur is een zogenaamde warmtewisselaar. De door de waterpomp onder enige druk binnenstromende koelvloeistof wordt door de kleine kanaaltjes in de radiateur geleidt waarbij de warmte via het materiaal van de kanaaltjes afgegeven wordt aan de buitenlucht. De radiateur is dus een onderdeel van het koelsysteem en voorkomt oververhitting van de motor. Daarnaast voorkomt de radiateur eventuele beschadigingen van aan de motor. Bij de verbranding van brandstof komt veel warmte vrij. Hierdoor kan er oververhitting plaatsvinden.
In de TX zit nu zowel een grotere intercooler van DO88 die zorgt tijdens de zomer dus voor koelere lucht naar het inlaatgedeelte(koelere lucht is meer vermogen simpel gezegd) Anders regelt de software automatisch het vermogen naar beneden als de lucht te warm wordt. En er zit van hetzelfde merk ook een grotere radiateur die de hitte van het blok beter weet te koelen....
zo ziet het eruit in de TX: https://photos.app.goo.gl/4V4Xmx6Hx3z5Qo1D8
9-3 TurboX SE aut. 2008 Dion stage 1
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km
9-3 2.0T SS Aero Exclusiv XWD 2008(MY2009 -Diontune) (vriendin)
9-3 2.8 V6 Aero SE aut. 2006 Hirsch 275 PK 168.000
9-3 SS 1.8t SS Hirsch 2008 (vriendin) 211.000
9-5 3.0t V6 Sedan Steelgrey aut. 2003 207.500km
9000 2.3T-S CD Scarabeegroen aut. 1991 300.000km
- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5534
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
Vrij normaal hoor
Vooral dat nablazen. Ik blaas ook flink na een uurtje inspanning met 30+
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Koelvloeistoflekkage via kachelhuis?
De koelwatertemperatuurmeter bij de 9-3 NG modellen heeft eigenlijk maar een aantal standen en geeft je geen informatie over de daadwerkelijke koelwatertemperatuur als deze hoger dan gemiddeld wordt:
Zie: https://saabwisonline.com/b3/9-3/2006/2 ... mperature/
Zie: https://saabwisonline.com/b3/9-3/2006/2 ... mperature/
WIS schreef:The coolant temperature gauge provides the driver with information on the engine coolant temperature.
The coolant temperature gauge is supplied with current and controlled from the main instrument unit.
The engine control module sends continuous information on the bus concerning the coolant temperature.
The coolant temperature gauge is divided into 5 fixed break points. The main instrument unit is programmed to move the gauge needle to the fixed break points at specific temperatures in order to provide a stable display at normal coolant temperatures.
The following break points are programmed in the main instrument unit (factory setting):
Code: Selecteer alles
Gauge needle: Coolant temperature starts to move 50 °C (fixed value) into "horizontal" position 80°C out of "horizontal" position 115 °C into "red" zone 129 °C ("ENGINE COOLANT HOT" shown on SID) out of "red" zone 133 °C (fixed value)