Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

2002-2012
Mnauta
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 okt, 2016 7:14
Regio: NL - Provincie Friesland

Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Mnauta » di 19 okt, 2021 20:36

Hallo,

Ik ben al lang fan van saab maar durf niet een te kopen,
Omdat Ik altijd om me heen krijg te horen van “moet je niet doen is veel te duur in onderhoud “
Of “er zijn geen onderdelen meer voor te krijgen “

Alleen maar dat soort uitspraken,nou wil ik graag weten waar ik op letten moet als ik wel een kopen wil/ga en kwa onderhoud waar ik het mee vergelijken kan

Hopelijk kunnen jullie me helpen en over de streep trekken wel een te halen

Mvg

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 19 okt, 2021 20:45

Allereerst wat leuk dat je op zoek bent naar een Saab! :D Natuurlijk heeft een Saab onderhoud nodig. Een paar vragen die het makkelijker maken om je van advies te voorzien: Heb je enig idee naar welke motorisering je op zoek bent (Diesel/Benzine) en welke motor precies want ze zijn niet allemaal hetzelfde. Zoek je een automaat of een Handbak. Sedan/Estate/Cabrio? Een range van bouwjaren kan ook helpen om je te voorzien van (gericht(ter)) advies.

Wat betreft de uitspraak: zijn geen onderdelen meer voor te krijgen. Kan ik je vertellen dat het onzin is. Natuurlijk zijn sommige dingen niet meer te krijgen (veelal cosmetisch), qua slijtage onderdelen en onderhoudsdelen is het 99,9% van de tijd geen probleem.
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door phanot » di 19 okt, 2021 21:08

Leuk dat je een Saab wil rijden, je loopt wel risico om ook besmet te raken met het Saabvirus.
ik rij nu 33 jaar met mijn 900 en vind de onderhoudskosten best meevallen in verhouding tot de gereden kilometers, (voornamelijk gebruik voor lange afstanden (voor korte afstanden neem ik wel de fiets))
op 498.000 km heb ik
4x nieuwe radiator
3x nieuwe uitlaat
3x koppeling
3x voorruit
1x revisie versnellingsbak (na 460.000 km)
1x krukaslager
1x wissel primair 6 naar 7
motor is nog steeds fit en gezond
+ normale slijtonderdelen (remmen, banden etc..en ca 40.000 liter benzine :D )
In vergelijking met andere merken zijn originele Saabonderdelen bovendimensioneel sterk uitgevoerd.
ik spaar niet op onderhoud en doe mijn best om de auto roestvrij te houden.
Ja, soms kost een niet alledaagse herstelling behoorlijk geld, maar daar heb je dan weer behoorlijk lang plezier van en wat er niet op zit gaat ook nooit stuk
een Fiat is algemeen goedkoper, maar daarentegen is er bij Saab geen waardeverlies mits goed onderhouden. Goedkoper worden ze niet meer, eerder duurder. dat geldt voor alle modellen
Als je niet speciaal van een bepaald model houdt, of teveel gaat boekhoudersrekenen, moet je het vooral niet doen.

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Daimster » wo 20 okt, 2021 9:28

Zelden meegemaakt dat de onderdelen zo goed te betalen zijn en zelden meegemaakt dat de onderdelen zo goed te verkrijgen zijn.

Saab. Mijn beste Auto ooit!
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Mnauta
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 okt, 2016 7:14
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Mnauta » wo 20 okt, 2021 9:33

Bedankt voor de reacties!

Het betreft een Saab 9-3 vanaf 2007 met benzine motor,
Welke maakt me niet zo veel uit de meest betrouwbare/zuinige😬🙈
En als je het vergelijkt met een diesel variant?

Als ik bijv een motorisch iets heb of raam motor dat stuk is o i d, dat als ik hem naar een garage breng, dat het onderdeel wel te vinden is en niet ongelofelijk duur?

Want heb ooit eens met iemand gesproken die een half jaar aan zoeken is geweest voor een achter raam.

En als je hem met bmw/Mercedes gaat vergelijken kwa onderhoud e.d

Sorry voor zoveel vragen

Mvg

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Daimster » wo 20 okt, 2021 9:42

Waar ik in NL mijn spullen haal is bij

www.rendsaab.nl

In UK zitten de meesten bij

www.neobrothers.co.uk

Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Daimster » wo 20 okt, 2021 9:42

Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Daimster » wo 20 okt, 2021 9:44

Persoonlijk zou ik ook even polsen bij Velteck in Drachten..
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Bummer » wo 20 okt, 2021 11:00

Altijd leuk om er een nieuwe SAAB-rijder bij te krijgen hier op het forum! Als je voor het type 9-3 Sport Sedan (of estate, of cabrio) gaat, mag ik je dan wel aanraden om een 1.8t of hoger te nemen en niet de injectie!?! Met Turbo hebben deze auto's net even dat beetje meer pit wat ze nodig hebben. Ik denk niet dat ik de enige ben hier, die je dit zou aanraden. De 1.8t is in basis gelijk aan een 2.0 blok. De 1.8 (i) is een heel ander blok en toch vaak net even wat minder in onderhoud.

Voor wat betreft de garagekosten... Ik zou hoe dan ook wel naar een garage gaan die vaker met SAABs werkt. Juist bij onderdelen bestellen is het soms net even dat ene andere onderdeeltje ivm de variant die je hebt. Overigens is de meest gangbare motorvariant de 1.8t met 150pk standaard.

De modellen t/m modeljaar 2006 zijn voorzien dan een geluidssysteem en electronica met een redelijk uniek optisch signaal. Dus mocht je in de gelegenheid zijn om een nieuwer type te kopen, dan heb je mbt de electronica en radio een gangbaarder systeem. (2007 was een overgangsjaar.) Kijk maar een op deze site... Daar staat heel veel nuttige info.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5534
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door rutgerreinier » wo 20 okt, 2021 13:54

Mnauta schreef:
wo 20 okt, 2021 9:33
Bedankt voor de reacties!

Het betreft een Saab 9-3 vanaf 2007 met benzine motor,
Welke maakt me niet zo veel uit de meest betrouwbare/zuinige😬🙈
En als je het vergelijkt met een diesel variant?

Als ik bijv een motorisch iets heb of raam motor dat stuk is o i d, dat als ik hem naar een garage breng, dat het onderdeel wel te vinden is en niet ongelofelijk duur?

Want heb ooit eens met iemand gesproken die een half jaar aan zoeken is geweest voor een achter raam.

En als je hem met bmw/Mercedes gaat vergelijken kwa onderhoud e.d

Sorry voor zoveel vragen

Mvg


De betrouwbaarste vond ik de 1.8t, de leukste de 2.0T en de zuinigste 1.9 ttid. Dit zijn mijn ervaringen. 2.8V6 niet gehad, hoor wel dat deze niet zuinig en te zwaar in de neus is voor de 9-3.

Verder is een Saab 9-3 echt niet duur in onderhoud.
Vergelijken met Mercedes en bmw is beetje appels en peren. Want wie gaat het onderhoud doen? Die twee merken staan niet bekend als ‘goedkope’ garages.
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

Gebruikersavatar
fuga
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door fuga » wo 20 okt, 2021 17:14

Rijd nooit naar een bedrijf in Geldermalsen die Saabs beweren te kunnen onderhouden. Ze draaien je een poot uit en maken meer kapot dan er kapot was.
Saab 9³ ss '04 Vector

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Frans P. » vr 22 okt, 2021 19:41

Mijn avontuur met de 9.3 Estate begon 2 jaar geleden. Na 2 weken ging een raam achter kapot. En al met al viel het mij wat tegen, qua onderhoudt.
Het staat hier beschreven: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... port-2006/

Ik heb na de keuring een jaar geleden nog een scheur in mijn spruitstuk gekregen wat hier niet staat beschreven.
Verder dit jaar geen problemen maar ik werk niet meer en het is een boodschappenwagen geworden. Jammer genoeg voor de auto. Het is een heerlijke auto.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Daimster » vr 22 okt, 2021 20:47

Een 1.8. Is eigenlijk niet te vergelijken met een B207 turbomotor.
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Jungleman » vr 22 okt, 2021 20:57

Ik had een 1.8t Estate die vanaf dag 1 getuned was met 45pk extra van Hirsch. Ik vond de auto niet sneller dan de Volvo V60 (150pk 1.6) die ik ervoor had.

Punt van aandacht: de balansaskettingspanner wil nog wel eens stuk gaan waardoor de ketting verspringt en het is dan handig als je een Saabspecialist weet te vinden die de diagnose in 3seconden weet te stellen (eigen ervaring).
Verder: ik vond de bak niet lekker schakelen naar de 2e versnelling. Ongeacht uit welke versnelling ik kwam.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Mrwhoopie » vr 22 okt, 2021 22:15

Het zijn leuke wagens maar ze worden ouder dus komen er kosten aan en sommige onderdelen beginnen schaars te worden het hangt er maar net van af wat je gaat kopen met welke opties.
There are no old Saab's,only new owners

Plaats reactie