Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

2002-2012
Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Frans P. » za 23 okt, 2021 15:47

Daimster schreef:
vr 22 okt, 2021 20:47
Een 1.8. Is eigenlijk niet te vergelijken met een B207 turbomotor.
Maar degene die post geeft ook niet aan welk blok hij wil gaan rijden.
Ik ben blij dat met de huidige benzineprijs én nadat we maar 100 km p/u mogen rijden ik een 1.8 I heb.
Je gaat geen turbo kopen voor de stoplicht sprintjes. En met een k&n filter heb je een heerlijke auto.
Laatst gewijzigd door Frans P. op za 23 okt, 2021 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Flowe Kitttt99 » za 23 okt, 2021 16:07

Wat verbruik je gemiddeld dan met die 1.8i Frans?
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Flowe Kitttt99 » za 23 okt, 2021 16:11

Jungleman schreef:
vr 22 okt, 2021 20:57
Ik had een 1.8t Estate die vanaf dag 1 getuned was met 45pk extra van Hirsch. Ik vond de auto niet sneller dan de Volvo V60 (150pk 1.6) die ik ervoor had.

Punt van aandacht: de balansaskettingspanner wil nog wel eens stuk gaan waardoor de ketting verspringt en het is dan handig als je een Saabspecialist weet te vinden die de diagnose in 3seconden weet te stellen (eigen ervaring).
Verder: ik vond de bak niet lekker schakelen naar de 2e versnelling. Ongeacht uit welke versnelling ik kwam.
Als ik alle berichten lees die je over de 9-3NG hebt geplaatst kan ik niet anders oordelen dan dat je een afgeragd exemplaar hebt gehad :oops:.
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Jungleman » za 23 okt, 2021 17:08

[]

Aantoonbaar dealer onderhouden (Saab Amersfoort) met aantoonbaar 105.000km op de teller noem ik niet ‘afgeragd’.
Laatst gewijzigd door Sander op di 26 okt, 2021 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Flowe Kitttt99 » za 23 okt, 2021 17:26

Nou als ik hoor dat hij moeilijk in de 2 schakelt weet ik genoeg, dat is niet normaal voor een F35 bak. Zeker niet met die KM-stand. Mijn insteek met het vorige bericht was overigens niet om je te beledigen, maar om duidelijk te maken dat de problemen die jij had met die auto niet representatief zijn. Het gaat er vooral om dat alles werkt zoals het moet als je er mee gaat proefrijden, slecht schakelen naar de 2 is er daar niet een van.
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Jungleman » za 23 okt, 2021 18:42

No offence 😉

Mijn 9-3 was overigens geen ‘oud lijk’. Een van de laatste bouwjaren (2009, 15-HTF-9). Schakelen was dus nooit echt een feestje.

Ik reageerde slechts op de vraag van TS wat hij/zij kan verwachten als hij/zij een 9-3 wenst. ‘T lijkt mij wel een dingetje om rekening mee te houden, vooral als een Saabspecialist in Achterveld zoiets in 3 tellen weet te diagnostiseren.

Overigens vond ik de materialen van het interieur van de 9-3 nou niet bepaald ‘premium’, iets wat Saab graag wilde zijn. Maar de bezuinigingen van GM waren al merkbaar. De BMW die ik erna had, zat qua interieur beter in elkaar geschroefd, ondanks leeftijdsverschil (2jaar, 40.000km), maar daarvan was de aandrijflijn weer ‘ruk’…
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Flowe Kitttt99 » za 23 okt, 2021 19:32

Ja qua balansasketting heb je helemaal gelijk, echt iets om in de gaten te houden!
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Frans P. » za 23 okt, 2021 19:49

Flowe Kitttt99 schreef:
za 23 okt, 2021 16:07
Wat verbruik je gemiddeld dan met die 1.8i Frans?
Ongeveer 1 op 13 a 14 lange afstanden op nieuwe all seasons banden.
Maar in de stad valt het verbruik niet heel veel terug omdat het geen zware motor is. Dat op zich heb ik nooit gemeten.

By the way; ik heb een Saab met een atmosferisch blok met directe inspuiting á 122 pk. Net zoveel als diverse 2 liter auto's. :D
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Jungleman » za 23 okt, 2021 22:20

…met dit verschil dat het bij jou uit een 1.8 komt. De 1.8t is namelijk een 2liter :wink:
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Flowe Kitttt99 » za 23 okt, 2021 22:34

Op lange afstanden rijdt ik met m'n 1.8t automaat 1 op 13/13.5 8)
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Mrwhoopie » zo 24 okt, 2021 2:04

Frans P. schreef:
za 23 okt, 2021 15:47
Maar degene die post geeft ook niet aan welk blok hij wil gaan rijden.
Ik ben blij dat met de huidige benzineprijs én nadat we maar 100 km p/u mogen rijden ik een 1.8 I heb.
Je gaat geen turbo kopen voor de stoplicht sprintjes. En met een k&n filter heb je een heerlijke auto.
Awel, hoewel ik zelf een Turbo blok heb, ik heb al een paar keer meteen 1,8i gereden en eerlijk? Dat was een leuke wagen dat is best vlot. Uiteraard hebben de meeste hier meer vermogen etc maar de 1,8i is echt wel een wagen waar je plezier aan kan hebben.
There are no old Saab's,only new owners

Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Frans P. » zo 24 okt, 2021 13:25

[]
In de reviews op Autoweek zijn de bezitters van deze auto ook goed te spreken. :lol:
Laatst gewijzigd door Sander op do 28 apr, 2022 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Mnauta
Geregistreerd lid
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 okt, 2016 7:14
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Mnauta » zo 17 apr, 2022 9:30

Bedankt voor de reacties!

Ik heb een poos niet gekeken kwam wat tussen,
Maar nu bezig met het zoeken van een 9-3 2008+
Gister eentje bekeken, die reed verders lekker alleen Brande het service lampje en bijrijders portier wou niet van slot af, ik had verder geen goed gevoel bij die auto dus nu weer verder zoeken.
Maar nu was bij mij dus de vraag waar echt op letten bij zo’n bezichtiging en proefrit ?

En welke modellen hebben ketting ?
Als als ze wel distributie riem hebben welke km stand moet het vervangen worden?

Mvg Martin

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Sapphire » zo 17 apr, 2022 10:07

De benzine turbo motoren (1.8t/2.0t/T en 2.8T) hebben ketting distri. De diesels en 1.8i hebben een riem.

Ik vind overigens als ik zo vrij mag zijn de adviezen in dit al oude topic niet helemaal on point.

Bijv zo’n deur die niet open wil, is meestal een deurslot unit die gereviseerd moet worden. Bij de juiste adressen prima te doen maar veel universele garages krijgen zoiets niet voor elkaar want geen netwerk.

Het is verder belangrijk voor jezelf een beeld te hebben op wat voor niveau je een auto wilt hebben. Dat klinkt misschien gek, maar je vraagt naar onderhoudskosten. Echter er zit qua onderhoudskosten een groot verschil tussen apk-noodzakelijke reparaties en dat als uitgangspunt nemen, maar dan lees ik jouw vraag hoe het zich verhoudt tegen BMW/Mercedes, waardoor ik in gedachte al op een hoger niveau denk dan puur apk. Echter wat noem je onderhoudskosten? Dat is een heel rekbaar begrip. Sommige mensen noemen nieuwe banden/remmen/uitlaat een “investering”, ik noem het onderhoud. Sommigen vinden de auto niet leuk meer als de distributie vervangen moet, maar ook dat hoort “gewoon” bij het onderhoud. Andere velgen/audio/optische verfraaiingen zijn “Nice to have”. Maar het is heel persoonlijk, ik ken genoeg auto’s die technisch een wrak zijn maar er wel mooi bijstaan. En ook het omgekeerde (dat heb ik zelf dan liever). Mooi én goed heeft zeker z’n kostprijs, maar zo was het wel ooit bedoeld.

Mijn conclusie is over het algemeen dat mensen die een Saab vinden tegenvallen een slecht exemplaar hebben (gehad) en/of niet bereid zijn te accepteren dat zowel goedkope als dure exemplaren altijd nog werk behoeven. Universeel of dealer onderhouden doet allemaal niets ter zake, het blijft oud spul inmiddels dus eigenlijk is onderhoud op maat de enige weg voor het gros van de Saabs. Maar als je hem echt goed op punt koopt of zo maakt is het echt geweldig rijden en op sommige punten overtreft het de Duitse 3.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Betrouwbaarheid en onderhoudskosten

Bericht door Saapie » zo 17 apr, 2022 11:58

Goed advies hierboven. Maar de topic starter gaf zelf al het antwoord op zijn twijfel. Ben je bang / aarzel je een Saab te kopen… dan kan je dat beter niet doen. Het zijn auto’s die nu eenmaal net iets meer liefde vragen - maar je krijgt er ook meer voor terug.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Plaats reactie