Luchtfilters voor de 1.8

2002-2012
Gebruikersavatar
Frans P.
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Luchtfilters voor de 1.8

Bericht door Frans P. » za 20 nov, 2021 21:18

Er zijn hier meerdere 1.8 injectie rijders en daarom wil ik mijn ervaring met K&N filters delen.
Ik heb er veel mee geëxperimenteerd. (Even los van de discussies over het wel of niet, werkt het, werkt het niet of het nut er van)

Het geluid en gedrag bij het gesloten filter van K&N in de bak beviel mij al gelijk. Het geluid is iets donkerder en hij lijkt met optrekken zich iets beter te gedragen.
Alsof deze filter in de auto hoort. Hij voelt meer "sport estate" aan. Met een goedkoop filter hoor je soms dat je wat hoog in de toeren zit.

Later ben ik eerst gaan experimenteren met een goedkope open sportfilter om later de veel duurdere K&N te kopen.
Gek genoeg lijkt het geluid rustig donker te blijven maar laat zich horen als je op snelheid bent en door gaat trekken.
Wat trouwens heel goed werkt bij deze auto. Hij is dan heel vlot.

Eigenlijk lijkt het open filter zich stiller te gedragen. Het word absoluut geen "I want to be" auto met brommend geluid.

Dat weet ik zo goed omdat ik voor de winter het gesloten filter er weer op heb gezet. Het idee met vocht en vorst staat mij met een open filter niet zo aan.
De bak met filter plug je heel vlot weer er in, en de open filter plaats je boven de opening van het gebruikelijke filter met een 30 graden bochtje en pijp van 7 cm. Zwarte tape maakt het af. Vastzetten met een flinke Tyrap.
Het filter zit ver genoeg van het blok af en trekt genoeg lucht van uit de opening en van onder de wagen, vooral als je geen onderplaat hebt zoals de meesten.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT

Plaats reactie