Welke accu

2002-2012
Plaats reactie
cyclinggeorgian
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 24 feb, 2020 23:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Welke accu

Bericht door cyclinggeorgian » vr 31 dec, 2021 15:12

dag forum-mede-leden,

Aantal weken geleden heb ik onderhoud laten doen op mijn 2006 SAAB 9.3 Sportcombi. De dag na ik de auto opgehaald had belde ik garage met problemen die plotseling ontstonden – bestuurdersstoel die niet meer versteld kon worden, audio geluid dat alleen vanuit linker kant hoorbaar was (net als of alle speakers op de rechter kant van de auto kapot waren). Ik heb advies van mecanicien gekregen om zekeringen na te lopen. Alle zekeringen waren goed. Wel heb ik opgemerkt dar er meer zekeringen waren dat in het bokje aangeven was... vreemd. Ik heb "extra" zekeringen er uit gehaald.
Nadat ik zekeringen bekeken had kon ik auto überhaupt niet meer opstarten... dacht ik - shit, kan het zijn dat een van die "extra" zekeringen iets met starter motor doen of zo? Volgens boekje was het niet de geval. Dus hop na de volgende theorie - lege accu.
Heb accu losgemaakt, weer er in en met kabels op de auto van de buurman aangesloten en auto opgestart. Alles werkte weer goed - bestuurdersstoel, alle speakers gaven geluid... Enig wat nog bleef was "valse" bericht op de console in verband met kapotte rechter richtingsaanwijzing. Aanwijzing doet het maar melding komt sporadisch terug.
Auto liep goed voor een week. Gisteren belde mijn vader (ben zelf in het buitenland nu) dat hij de auto niet kon opstarten.(twee dagen stil gestaan)... weer kabels aan de auto van de buurman en auto is opgestart.
Nu heb ik twee theorien: 1. Ik heb een kapotte accu. 2. Of er is ergens elektrische kortsluiting waardoor de accu snel leegloopt (die terugkerende valse melding over kapotte richtingsaanwijzing laat slechte gevoel na).

Ik liet accu uitlezen... dit is het resultaat: Spanning 12.33V, Gemeten 287A, Accuwaarde 660A. Tijdens het meting was de accu uit de auto gehaald.
Wat zou hier een plan van aanpak zijn? - is deze accu nog goed? gaan ik dan verder kijken waar het probleem zit? Of is de accu best slecht en begin ik met een nieuwe accu te plaatsen?
Accu vervagen is uiteraard de snelste en makkelijkste (en goedkoopste) weg, tenzij iemand hier soortgelijke ervaring heeft en "weet" het dat nieuwe accu zal niet helpen.
Als accu vervangen een optie is, dan hoor ik graag welke accu ik moet bestellen... uiteraard sta ik open voor jullie "professionele" :-) suggesties.

Groet,
Nikolai

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2140
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Welke accu

Bericht door NeufegliseThierry » ma 03 jan, 2022 10:49

Hoe graag ik je ook zou willen helpen denk ik dat je er verstandig aan doet de auto door de garage te laten beoordelen, de lage accuspanning kan aan de accu zelf liggen maar ook aan de dynamo of er is ergens sprake van een lekstroom. Met name het doormeten van de dynamo lijkt me een klusje voor de garage, tenzij jij hier meetapparatuur voor hebt, maar dan had je de vraag vast niet gesteld. Hoe dan ook succes met deze uitdaging!

PS, wellicht niet onvermeldenswaardig: ik had in oktober met onze V50 ook eerst van tijd tot tijd een onschuldige alarmmelding, op een gegeven moment had ik er acht tegelijk en ging ook het lampje van de laadstroom branden. Bleek de dynamo te zijn maar wellicht ook als gevolg van te lang met de problematiek doorrijden moest de accu ook vervangen worden.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

cyclinggeorgian
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 24 feb, 2020 23:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Welke accu

Bericht door cyclinggeorgian » ma 03 jan, 2022 10:59

Dank Thierry voor je terugkoppeling.. je hebt gelijk, verstandigste is om garage laten nakijken... ik ga afspraakje zo inplannen.

cyclinggeorgian
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 24 feb, 2020 23:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Welke accu

Bericht door cyclinggeorgian » ma 03 jan, 2022 11:44

met garage gesproken en volgende stappenplan gemaakt:
1. eerst testen of accu überhaupt goed is - auto starten laten lopen voor uur of twee... of een dag gebruiken. 's nachts accu loskoppelen en laten staan dag of twee. Daarna accu weer terugplaatsen en proberen de auto te starten. Als auto niet start - accu vervangen.
2. als auto start.... terugbellen om te kijken wat wij nog kunnen los koppelen om verder te komen met onderzoek (denk aan ICU of zo)...

Heb dubbele gevoelens over deze aanpak - ene kant, ik bel garage voor onderhoud, wil graag goed lopende auto! Dus plan de auto in voor onderhoud en maak het zo dat alles goed loopt.
Andere kant - ben ook blij dat ze meedenken en proberen hiermee mijn kosten te onderdrukken... goed.. ik kijk hoe ver ik zelf kom :-)

knaapje
Geregistreerd lid
Berichten: 50
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 22:18
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Welke accu

Bericht door knaapje » ma 03 jan, 2022 12:18

Om evt. lekstroom op te sporen:
Alles uit zetten, niet starten.
+ pool los en tussen + en auto een multimeter aansluiten. Uurtje laten staan en kijken of een stroom vloeit.
Accu kwaliteit kan iedere garage eenvoudig meten is hij ouder dan 4 a 5 jaar geen probleem van maken , voor EUR 70 a 80 heb je een nieuwe kwaliteitsaccu.

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Welke accu

Bericht door Bummer » ma 03 jan, 2022 17:15

Mocht je voor een nieuwe accu gaan - daar zit nogal wat marge op. Ik heb de D15 Varta 63Ah Silver Dynamic accu, 610A, 12V bij Accudeal.nl . Was veruit de voordeligste in der tijd en een hele snelle levering. Overigens gaat het bij mij om een 9-3 Sport Estate 1.8t.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7009
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Welke accu

Bericht door fozwart » ma 03 jan, 2022 17:59

Als die waarden met een accutester zijn gemeten dan is je accu ver heen. Een gemeten waarde van 287A met een accuwaarde van 660A betekent dat je accu op minder dan de helft van z'n capaciteit zit.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Welke accu

Bericht door RoccoH » di 04 jan, 2022 17:06

De Varta Silver Dynamic E44 past ook bij een B207; is een maatje groter en heeft een grotere capaciteit (77Ah 780A): https://accutotaalcenter.nl/accu/varta- ... namic-e44/

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Welke accu

Bericht door Bummer » wo 05 jan, 2022 12:47

Excuses ! Roccoh heeft het juiste type. Die andere heb ik in de 900ng :bow:
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

cyclinggeorgian
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 24 feb, 2020 23:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Welke accu

Bericht door cyclinggeorgian » ma 17 jan, 2022 9:21

dank iedereen voor de feedback. ik heb toch een nieuwe accu gekocht (dank RoccoH voor de tip). Ik wilde grondig wat tests uitvoeren om te kijken waar precies probleem was, maar laatste keer dat ANWB langs moest komen om mij helpen auto op te starten werd accu weer gemeten. ANWB mecanicien was ook min of meer overtuigd dat uitgelezen waardes waren niet de waardes van een gezonde accu, zelfs als auto een stroomlek veroorzaakte.
Dus heb ik besloten om eerst een nieuwe accu gaan kopen. Ik zal komende tijd even "vinger op de pols" houden door met multimeter af en toe gaan meten. Als ik merk dat accu toch onverwacht meer stroom verliest over paar nachten dan zal ik wat "uitsluit" werk gaan doen door zekeringen uithalen en zo...

nogmaals dank voor jullie feedback.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Welke accu

Bericht door reiernumans » di 18 jan, 2022 12:04

Bummer schreef:
ma 03 jan, 2022 17:15
Mocht je voor een nieuwe accu gaan - daar zit nogal wat marge op.
Nou, dat valt vies tegen hoor. De reden waarom het bij een gemiddelde garage duurder is dan bij een prijsknaller is niet marge, maar servicelevel (van hun leverancier). Als jouw auto bij de garage staat en er moet een nieuwe accu in, ga je niet blij zijn als ze je vertellen dat je auto daar 2-3 dagen moet blijven staan tot de accu binnen is. Je garage bestelt zo'n ding bij een automaterialenzaak in de buurt, die het lokaal op voorraad heeft en doorgaans ook nog eens in een (van de meerdere) bezorgrondes komt brengen. Net als met banden valt er voor de gemiddelde garage niet echt eer te behalen aan het verkopen van accu's.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Welke accu

Bericht door Bummer » vr 21 jan, 2022 17:11

Als ik dezelfde accumaat Blue-label van Varta bij de Brezan kocht (als particulier kon dat nog bij Brezan - tevens toeleverancier van de garages), was ik hetzelfde kwijt als een Zilver-label via Accudeal.nl . Dus Brezan nam, incl. statiegeld op de oude accu, behoorlijk wat marge. (mijn garage zit op nog geen 100 mtr van de Brezan)
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
alewijn
Geregistreerd lid
Berichten: 535
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 2:09
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Welke accu

Bericht door alewijn » zo 23 jan, 2022 2:05

Pas bij de garage geweest voor een APK en een grote beurt ( APK in Covid - 19 tijd, ook niet meer gratis ! ) en mijn Saab stond anderhalve week stil, hij startte direct maar na de grote beurt in de garage was opeens mijn accu leeg.
Rondje gereden, na accu hulp in de garage, thuis geparkeerd en na de ochtend weer alles dood, maar de afstand bediening werkt ook niet meer.
Nieuwe accu besteld met behulp van Rocco zijn link en besteld met 50% korting :P.
Nu op de levering wachten en dan maar met de sleutel van de afstand bediening de bestuurders deur openen en dan de klep openen.

:O:
Saab 9.3 SS 1.8T 2007 Hirsch Stage 1
Saab 9.3 SS 2.0t 2006
Saab 900 NG Talladega 2.3i Coupé ( rode )
Volvo 340

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3112
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Welke accu

Bericht door jaap noord » zo 23 jan, 2022 2:39

Nooit een accu onbelast meten, geeft geen goede meting.
En áls je hem onbelast meet,en hij geeft 12 Vdc, dan is de accu niet al te best meer.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
alewijn
Geregistreerd lid
Berichten: 535
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 2:09
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Welke accu

Bericht door alewijn » zo 23 jan, 2022 13:35

Saab 9.3 SS 1.8T 2007 Hirsch Stage 1
Saab 9.3 SS 2.0t 2006
Saab 900 NG Talladega 2.3i Coupé ( rode )
Volvo 340

Plaats reactie