Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
- Frans P.
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Ik vind op basis van je verhaal én het stuur dat naar rechts trekt dat je het niet moet doen. Je moet zoeken naar een auto met een goed historie. Dat je goed kan zien wat er aan gebeurd is en hoe hij onderhouden is. Er is genoeg te koop. Als het iets goed is aan deze auto's is het wel de wegligging. En als daar iets niet klopt dan vraag ik mij af hoe dat zit.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: ma 17 jan, 2022 20:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
De garageman zelf heeft er trouwens 4 maanden en 3.000 km in gereden en was nu toe aan iets anders.
Estates met het 2.0T of 2.0t blok zijn helaas bijna niet te vinden binnen de middenmoot qua prijs. Automaat zou ik inderdaad liever hebben, mijn XM heeft dat nu ook, maar omwille van betrouwbaarheid en brandstofverbruik ga ik nu toch voor een handgeschakelde.
Andere exemplaren waar ik ook in geïnteresseerd ben:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... 4cdb933efb
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... ise-climat
Estates met het 2.0T of 2.0t blok zijn helaas bijna niet te vinden binnen de middenmoot qua prijs. Automaat zou ik inderdaad liever hebben, mijn XM heeft dat nu ook, maar omwille van betrouwbaarheid en brandstofverbruik ga ik nu toch voor een handgeschakelde.
Andere exemplaren waar ik ook in geïnteresseerd ben:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... 4cdb933efb
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... ise-climat
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Voor betrouwbaarheid zou ik juist voor een automaat gaan bij deze auto's. Zeker in combinatie met tuning zal je vroeger of later toe zijn aan een nieuwe koppeling bij een handgeschakelde versie (tenzij het een 2.0T is want die heeft al een sterkere koppeling), de automaatbak heeft daar geen last van.
En brandstofverbruik is alleen een issue als je korte stukjes rijdt; de automaat heeft een lock-up in de hoogste versnelling dus geen extra slip. Met alleen snelweg haal je ook gewoon minstens 1 op 13 op benzine met de automaat.
Jammer, deze is net verkocht: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... -2e-eig-na
2.0T met automaat en Vialle Lpi (en ervaring): https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... 3-automaat
Met een kleurtje, NAP en te koop bij een Saab specialist: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... -navigatie
En brandstofverbruik is alleen een issue als je korte stukjes rijdt; de automaat heeft een lock-up in de hoogste versnelling dus geen extra slip. Met alleen snelweg haal je ook gewoon minstens 1 op 13 op benzine met de automaat.
Jammer, deze is net verkocht: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... -2e-eig-na
2.0T met automaat en Vialle Lpi (en ervaring): https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... 3-automaat
Met een kleurtje, NAP en te koop bij een Saab specialist: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... -navigatie
- vanderzanden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Gewoon gaan kijken en eventueel rijden en navraag doen naar de onderhoudshistorie. Auto ziet er op de foto's niet verwaarloosd uit. Kilometerstand is bij regelmatig, goed onderhoud geen probleem.Ligne prestige schreef: ↑zo 23 jan, 2022 11:44https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saa ... ise-climat
Mijn handgeschakelde 9.3 1.8t estate heeft ondertussen een vergelijkbare kilometerstand en rijdt gewoon zonder kraken of piepen of afwijkingen naar rechts of wat dan ook. Deze auto's kunnen een dergelijke kilometerstand hebben.
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
- keesvanputten
- Geregistreerd lid
- Berichten: 900
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2010 15:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Mee eens. En verder ook realistisch zijn. Je koopt een auto van circa 15 jaar oud en vaak meer dan 200.000 op de teller. Die is echt niet meer in concours staat. Kies voor een auto die in de basis oké is en neem kleine gebreken voor lief of herstel ze na aankoop.
Regelmatig onderhoud en een proefrit geeft natuurlijk wat vertrouwen, maar je zult simpelweg ook geluk moet hebben. Kans op een flinke rekening bij een oudere auto uit dit segment is altijd aanwezig.
Motorkeuze lijkt mij ondergeschikt. In de basis is 1.8t, 2.0t en 2.0T identiek. Mocht je 150 of 175 pk te weinig vinden kun je softwarematig makkelijk opwaarderen naar een kleine 200 pk. Ik zou dus breed zoeken en je niet focussen op de typeplaatjes 2.0
Regelmatig onderhoud en een proefrit geeft natuurlijk wat vertrouwen, maar je zult simpelweg ook geluk moet hebben. Kans op een flinke rekening bij een oudere auto uit dit segment is altijd aanwezig.
Motorkeuze lijkt mij ondergeschikt. In de basis is 1.8t, 2.0t en 2.0T identiek. Mocht je 150 of 175 pk te weinig vinden kun je softwarematig makkelijk opwaarderen naar een kleine 200 pk. Ik zou dus breed zoeken en je niet focussen op de typeplaatjes 2.0
Saab 9-3 1.8t Arc LPG (2003)
Saab 900 NG 2.0i (1998) (verkocht)
Saab 9-3 2.0t (2002) (rip)
Saab 900 NG 2.0i (1998) (verkocht)
Saab 9-3 2.0t (2002) (rip)
- Frans P.
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
En kijk ook eens, gezien de huidige situatie op de weg met 100 km p/u en de benzineprijs, naar een 1.8 injectie. Wij zijn er maar wat blij mee.
Dit ben ik: https://youtu.be/CZKsADN776Y
Dit ben ik: https://youtu.be/CZKsADN776Y
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT
- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5534
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Rijervaring van 1.8t of 2.0T vond ik wel heel verschillend.
1.8t houdt van lage toeren, turbo is al aanwezig met 1500 toeren, daardoor kan je al lekker versnellen zonder terug te schakelen.
2.0T houdt meer van hogere toeren. Dan merk je echt met 210pk onderweg te zijn.
1.8t houdt van lage toeren, turbo is al aanwezig met 1500 toeren, daardoor kan je al lekker versnellen zonder terug te schakelen.
2.0T houdt meer van hogere toeren. Dan merk je echt met 210pk onderweg te zijn.
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 946
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Wat mij verbaasd is hoe goed je de motor hoort werken, natuurlijk 3000 RPM maar toch. 1.8t automaat doet 2000 RPM bij 100 km/u.Frans P. schreef: ↑zo 23 jan, 2022 14:24En kijk ook eens, gezien de huidige situatie op de weg met 100 km p/u en de benzineprijs, naar een 1.8 injectie. Wij zijn er maar wat blij mee.
Dit ben ik: https://youtu.be/CZKsADN776Y
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto )
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje )
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje )
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Dit, al vind ik ze bij lage toeren eender rijden.rutgerreinier schreef: ↑zo 23 jan, 2022 14:25Rijervaring van 1.8t of 2.0T vond ik wel heel verschillend.
1.8t houdt van lage toeren, turbo is al aanwezig met 1500 toeren, daardoor kan je al lekker versnellen zonder terug te schakelen.
2.0T houdt meer van hogere toeren. Dan merk je echt met 210pk onderweg te zijn.
Ik heb een Sport Cabrio met 1.8t getuned naar ongeveer 200pk/300Nm en een ongetunede Sport Estate met 2.0T met 209pk/300 Nm en die laatste rijdt (qua motor) echt stukken fijner! Beide met automaat overigens.
Maar goed, een Estate met echte 2.0T (B207R) kom je amper tegen, ik zat dus ook al bijna een half jaar te kijken voordat mijn Estate te koop kwam. Geduld loont in deze!
- Frans P.
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Ik heb er later een K&N filter ingezet en ik de zomer plaats ik weer de open K&N filter. Een "lekker" sportief geluid.Flowe Kitttt99 schreef: ↑zo 23 jan, 2022 14:28Wat mij verbaasd is hoe goed je de motor hoort werken, natuurlijk 3000 RPM maar toch. 1.8t automaat doet 2000 RPM bij 100 km/u.
Ze zijn ook lang niet zo zwaar als de 2.0 T en andere. Jeetje, 1505 kilo. Is dus meer dan 100 kilo zwaarder. Ik zit op 1375 kilo.
Er staan er op Gaspendaal al 20 van te koop.
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT
- Mrwhoopie
- Donateur (5x)
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Idd een 2.OT (en dan nog met Hirsch) is echt een heerlijk blok en zou ik altijd verkiezen boven de 1.8t of een 1.8t helemaal ombouwen naar een 2.0T maar dan ben je meer kwijt dan gewoon direct een 2.0T kopen.rutgerreinier schreef: ↑zo 23 jan, 2022 14:25Rijervaring van 1.8t of 2.0T vond ik wel heel verschillend.
1.8t houdt van lage toeren, turbo is al aanwezig met 1500 toeren, daardoor kan je al lekker versnellen zonder terug te schakelen.
2.0T houdt meer van hogere toeren. Dan merk je echt met 210pk onderweg te zijn.
There are no old Saab's,only new owners
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: ma 17 jan, 2022 20:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Uiteraard ben ik ook realistisch hoor. Ik koop inderdaad een wat oudere auto en daar hoort nu eenmaal een auto bij die niet in concoursstaat is. En dat is ook niet erg, want dan is het ook niet zonde als je een kras maakt. Ik heb de blauwe vector daarom nog niet afgeschreven, maar feit is wel dat de staat van de auto wat slechter bleek dan geadverteerd.
Wat betreft motorkeuze: de 1.8i lijkt me toch minder lang meegaan dan de 1.8t (de 1.8i heeft ook een distributieriem met een interval van 90.000 km) én de 1.8i maakt een stuk meer toeren op de snelweg. Ik maak veel snelweg kilometers, dus vraag me af of de 1.8i daadwerkelijk (of significant) zuiniger gaat zijn dan de 1.8t. Tuning is leuk, maar 150pk is ook voldoende en heb liever een exemplaar die in de basis oké is. Kortgezegd, ik ben me aan het orienteren op de 1.8t (en 1.8T en 2.0T) in de prijsklasse rond de 4 à 5 duizend euro.
Wat is ongeveer een acceptabele kilometerstand bij de turbo blokken (mits goed onderhouden!), zodat je er in ieder geval nog een aantal jaar betrouwbaar mee kunt rijden (circa 100.000 km)?
Bij een handbak hoort koppeling inderdaad bij het onderhoud, maar als er bij een automaat iets kapot gaat ben je meestal ook meteen goed aan de beurt.. Ook rijden met een aanhanger geeft me met een handbak wat meer vertrouwen, dat je niet de automaat oververhit.
Wat betreft motorkeuze: de 1.8i lijkt me toch minder lang meegaan dan de 1.8t (de 1.8i heeft ook een distributieriem met een interval van 90.000 km) én de 1.8i maakt een stuk meer toeren op de snelweg. Ik maak veel snelweg kilometers, dus vraag me af of de 1.8i daadwerkelijk (of significant) zuiniger gaat zijn dan de 1.8t. Tuning is leuk, maar 150pk is ook voldoende en heb liever een exemplaar die in de basis oké is. Kortgezegd, ik ben me aan het orienteren op de 1.8t (en 1.8T en 2.0T) in de prijsklasse rond de 4 à 5 duizend euro.
Wat is ongeveer een acceptabele kilometerstand bij de turbo blokken (mits goed onderhouden!), zodat je er in ieder geval nog een aantal jaar betrouwbaar mee kunt rijden (circa 100.000 km)?
Bij een handbak hoort koppeling inderdaad bij het onderhoud, maar als er bij een automaat iets kapot gaat ben je meestal ook meteen goed aan de beurt.. Ook rijden met een aanhanger geeft me met een handbak wat meer vertrouwen, dat je niet de automaat oververhit.
- vanderzanden
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
1.8t blokken, 4 ton moet toch goed haalbaar zijn bij normaal onderhoud en gebruik.
Dit lijstje via gaspedaal.nl levert bijvoorbeeld deze blauwe 9.3 1.8t op met 220.500 km voor krap 4k euro.
Een 1.9 diesel is geen optie? Een goed onderhouden diesel rijdt niet verkeerd ......
Dit lijstje via gaspedaal.nl levert bijvoorbeeld deze blauwe 9.3 1.8t op met 220.500 km voor krap 4k euro.
Een 1.9 diesel is geen optie? Een goed onderhouden diesel rijdt niet verkeerd ......
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: ma 17 jan, 2022 20:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
In dit exemplaar heb ik inderdaad afgelopen zaterdag proef gereden.vanderzanden schreef: ↑ma 24 jan, 2022 22:06
Dit lijstje via gaspedaal.nl levert bijvoorbeeld deze blauwe 9.3 1.8t op met 220.500 km voor krap 4k euro.
Diesel ga ik er bij lange na niet uithalen met mijn kilometrage per jaar
- Frans P.
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: di 05 nov, 2019 7:36
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Advies voor eerste 9-3 Estate (XM rijder)
Waarom kijk je met jouw wensen niet naar een Subaru Legacy of Outback?
Toendertijd kocht ik er geen omdat er geen te vinden was met niet al te veel kilometers op de teller.
Het lijkt nu of er veel meer zijn op de markt.
https://www.autowereld.nl/subaru/legacy ... 1627327342
https://www.autowereld.nl/subaru/legacy ... 1627327342
Toendertijd kocht ik er geen omdat er geen te vinden was met niet al te veel kilometers op de teller.
Het lijkt nu of er veel meer zijn op de markt.
https://www.autowereld.nl/subaru/legacy ... 1627327342
https://www.autowereld.nl/subaru/legacy ... 1627327342
Saab 9-3 Sport Estate - 1.8I LINEAR SPORT