Monteren dakrails 9-3 SE

2002-2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Monteren dakrails 9-3 SE

Bericht door Bummer » za 12 mar, 2022 20:37

Vandaag een set dakrails op de kop getikt. Nu nog op het dak ermee :D

Een paar vragen:

De strips zitten met kunststof klemmetjes vast. Hiervan zijn van enkele de lipjes afgebroken. Deze klemmetjes zijn nieuw te krijgen, maar heeft iemand een tip hoe deze netjes te verwijderen (ze zitten gelijmd, lijkt het)?

De kappen op de uiteindes zitten op de rails geklikt, maar hoe krijg ik deze er zonder breuken af? Ergens moet je natuurlijk iets tussen de rail en de kap drukken, maar in welke richting moet ik de kap verschuiven? Van de rail naar 'voren' of 'omhoog'?
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Monteren dakrails 9-3 SE

Bericht door Bummer » di 15 mar, 2022 17:16

Schopje :-S+

Die dakrails zijn hier op het forum al wel eerder van eigenaar gewisseld. Is er nou echt niemand zie ze dan ook gemonteerd heeft en die ervaring met me kan delen :bluethumb:
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
harolddevries
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1919
Lid geworden op: di 10 jul, 2012 20:00
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Monteren dakrails 9-3 SE

Bericht door harolddevries » di 15 mar, 2022 18:56

Saab 9³ Sport Sedan 1.8 linear uit 2004

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Monteren dakrails 9-3 SE

Bericht door Bummer » di 15 mar, 2022 19:23

Dank voor het meedenken!

Het punt is dat ik nu (nog) niet de dakrails erop heb, maar een glad dak. Die rails is wat ik heb liggen en wil monteren om de dakdragers te kunnen monteren. Met deze afbeelding ga ik er van uit dat ik de kapjes resp. naar voren en naar achteren moet bewegen. Nu alleen nog kijken hoe ik de klemmetjes van de strips ga vervangen. Ik heb ze al besteld om de kapotte te vervangen.

Afbeelding
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Monteren dakrails 9-3 SE

Bericht door Bummer » wo 16 mar, 2022 21:10

De eerste vraag heb ik een antwoord op gevonden - de klemmetjes zitten zelf ook geklemd in de strip. Vandaag de nieuwe klemmetjes binnen gekregen en die druk je er heel makkelijk in.

De oude, afgebroken klemmetjes moeten er met beleid uitgewipt worden.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Monteren dakrails 9-3 SE

Bericht door Bummer » do 17 mar, 2022 20:35

Uiteindelijk de kappen op de uiteinden van de dakrails voorzichtig omhoog gedrukt met kunststof binnenbekleding gereedschap.

Wat je op de afbeelding van eSaabparts hierboven niet kan zien is dat onder elke kap een plastic cilinder in een gat van het frame gedrukt zit, in een metalen ring geklemd (nummer 9). Als je de kappen daar eerst omhoog drukt, met gepaste kracht, dan komt uiteindelijk de kap helemaal los, al of niet met de metalen ring.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Monteren dakrails 9-3 SE

Bericht door Bummer » do 14 apr, 2022 12:38

Om de montage nog even 'af' te maken: afdekstrips (gladde dak) met kunststof interieur demontage-set verwijderd. De goot die dan zichtbaar wordt schoongemaakt, metname de samengeklonterde rotzooi op de uiteinden. De kunststof klemmetjes van de nieuwe afdekstrip (met dakrail-gaten) op de plek geschoven en de strip vanaf de voorruit naar achteren met de handpalmen vastgedrukt.

Daikrails voorzien van vier nieuw metalen klemmetjes voor de afdekkappen. Bouten aangedraaid op 12 Nm (volgens WISonline). Afdekkappen erop gedrukt. Klaar!
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
Sytske
Geregistreerd lid
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 17 jan, 2010 9:14
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Monteren dakrails 9-3 SE

Bericht door Sytske » za 23 apr, 2022 21:00

Voor het vervangen van de dakstrip zoek ik ook enkele nieuwe klemmen. Waar heb jij deze besteld? Bvd

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Monteren dakrails 9-3 SE

Bericht door Bummer » zo 24 apr, 2022 7:04

Bij RenD. Dit is onderdeelnummer 12798605. Deze zit officieel niet op de uiteinden van de trimlijst. Als je bij esaabparts kijkt, zie je dat er op de uiteinden een gele of witte klem hoort te zitten. Bij mijn daklijsten die erop zijn gegaan (met dakrail) waren dat gele aan de voorzijde en wit achter. echter op die eraf kwamen waren ze voor wit en achter zwart. De vorm is hetzelfde en ik heb ze allemaal voor zwarte klemmen vervangen. Geen idee of de kleur iets met het verschil in klemkracht te maken heeft, maar bij mijn Estate zit het iig goed sluitend vast. Mocht je twijfelen, dan heeft Schwedenteile.de zowel de gele als de witte in de lijst staan.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Plaats reactie