Carter ontluchting update

2002-2012
Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5534
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Carter ontluchting update

Bericht door rutgerreinier » zo 15 mei, 2022 17:44

Ik had een scheurtje in de kop. Daardoor zat er water bij de olie.
Kop is vervangen maar ze hebben de olie niet vervangen. Vraag mij niet waarom.
Nu liep de diesel ook stuk luidruchtiger dan voor de kop wissel.
Dion vertelde dat de compressie te hoog zou zijn.
Er zit een oliescheider op de carterventilatie. De lucht komt bij de turbo’s terug in het luchtcircuit. Olie in het Carter.
Ik heb alle slangen van de turbo los gehad en constateerde veel damp met olie aan de binnenkant van de turbo slangen.

Verdwijnt dit na een olie beurt?

gisteren de olie vervangen en de motor klonk stuk beter.
maar omdat er veel water bij de olie en de garage die niet vervangen heeft, zit er dus behoorlijk wat water in het luchtcircuit. de olie afscheider had goed zijn werk gedaan.
uiteindelijk komt het wel in de uitlaat, want die gaf een partij rook. Ben een stuk gaan rijden en daarna was de rook over.
maar vanmorgen haperde toch de kleine turbo weer, gisterenavond geen probleem na de solonoid los en vast gemaakt te hebben. ook had ik weer een sterke rookontwikkeling.
het komt door het flexibele deel van de uitlaat (wist dat die niet helemaal luchtdicht is, gezien de rook soms met regenereren).
kan ik het schoonblazen wat versnellen? of is het kwestie van tijd

ook viel mij op dat de onderste actuator lastig ingedrukt kan worden, het stangetje heen en weer. maar dat constateerde ik voordat ik naar huis reed en toen deed zowel kleine als grote turbo het goed.

ik ben maar een leek, maar heb van deze motor nu wel alle onderdelen bekeken en los gehad haha
het is omdat ik veel van mijn saab hou, anders was hij al weggeweest :wink:
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

Plaats reactie