Dikke plus kabel leggen

2002-2012
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rainer
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 16 dec, 2019 19:25
Regio: NL - Provincie Flevoland

Dikke plus kabel leggen

Bericht door Rainer » di 24 mei, 2022 10:15

Hoi Saab rijders,
Ik wil een dikke kabel vanaf mijn accu richting kofferbak leggen.
Enige tips welke route te pakken, moet ik ergens gat maken vanaf motor naar binnenkant auto,
Of kan het via de buitenkant?

Heb een omvormer nodig ivm mijn werk, hier gaat alleen tijdens het rijden spanning op komen van max 400Watt
Momenteel zit deze op de geschakelde vrije zekering achterin Links achter klepje.
Heb hier zelf een zekering tussen gezet van 10
De omvormer gaat nu dus aan als contact aangaat!!
Knopje op omvormer staat altijd op ON

Toch heb ik het gevoel dat beter dikkere kabel kan leggen.....
Desnoods met een aan uit schakelaar bij dashboard tegen leeglopen accu.
Graag wat tips, bij voorbaat dank
Mijn 9de Saab: Saab 9-3 Sport Estate 1.8i - 2007 - Prins LPG - Z18XE - 400.000 Km`s :O:

Gebruikersavatar
fuga
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 06 sep, 2008 20:54
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dikke plus kabel leggen

Bericht door fuga » di 24 mei, 2022 10:47

Ooit een dikkere kabel vanaf de accu door het schutbord getrokken. Durf niet te zeggen of ik had geboord of niet. Lijkt me stug van wel eerlijk gezegd.

Daarna onder het hoogwaardig plastik bij de dorpels door naar achteren. Weet ff niet meer hoe ik het bij de kofferbak gemaakt had.
Dit was een ss uit 2003 trouwens.
Saab 9³ ss '04 Vector

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Dikke plus kabel leggen

Bericht door DV 9-3 » di 24 mei, 2022 10:54

Ik neem even aan dat je bedoelt dat de inverter met maximaal 400 Watt op 230V belast gaat worden?

Rekening houdend met 10% interne verliezen van de inverter trekt hij dan ongeveer 440 Watt : 12 Volt = 36,66 Ampere aan de 12V kant.
Als 't goed is, gaat de nu door jou geplaatste 10A zekering dat dus hopelijk niet lang volhouden. En gelukkig maar.😉

Voor een dergelijke stroomsterkte heb je mijns inziens minimaal een kabeldikte nodig van 6 mm kwadraat. Maar gezien de vrij lange lengte als je vanaf de accu een kabel naar je kofferbak gaat leggen, zou ik minimaal 10 kwadraat kabeldikte kiezen. Monteer een zwevende zekering direct bij de accupool waar je de kabel aansluit om het hele circuit goed te beveiligen. En gebruik een extra buitenmantel over de hele lengte om schade van de kabelisolatie door schuren of stoten te voorkomen. Als je ergens onderweg wil gaan schakelen heb je een schakelaar nodig die minimaal 40 Ampere kan schakelen. Je kan overwegen om daar een relais voor te gebruiken die je monteert vlakbij de inverter en laat schakelen op de kabel die je nu als voeding gebruikt. Dan schakelt, net als nu, de inverter mee aan en uit met je contactslot. En dan heb je alles veilig en betrouwbaar.

Hoe je de kabel 't beste kan leggen weet ik niet, maar binnendoor zou beslist mijn voorkeur hebben boven buitenlangs...
Al met al best een onderneming! (Maar wel heel tof als 't netjes en veilig zit allemaal.)
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dikke plus kabel leggen

Bericht door MvR » di 24 mei, 2022 13:47

Gebruik laskabel. Dik, stevig en goed buigbaar. Omdat laskabel meestal open-en-bloot op de grond van een werkplaats ligt, kan ook de mantel wel tegen een stootje!!
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Rainer
Donateur
Donateur
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 16 dec, 2019 19:25
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Dikke plus kabel leggen

Bericht door Rainer » di 24 mei, 2022 14:45

DV 9-3 schreef:
di 24 mei, 2022 10:54
Ik neem even aan dat je bedoelt dat de inverter met maximaal 400 Watt op 230V belast gaat worden?

Rekening houdend met 10% interne verliezen van de inverter trekt hij dan ongeveer 440 Watt : 12 Volt = 36,66 Ampere aan de 12V kant.
Als 't goed is, gaat de nu door jou geplaatste 10A zekering dat dus hopelijk niet lang volhouden. En gelukkig maar.😉

Voor een dergelijke stroomsterkte heb je mijns inziens minimaal een kabeldikte nodig van 6 mm kwadraat. Maar gezien de vrij lange lengte als je vanaf de accu een kabel naar je kofferbak gaat leggen, zou ik minimaal 10 kwadraat kabeldikte kiezen. Monteer een zwevende zekering direct bij de accupool waar je de kabel aansluit om het hele circuit goed te beveiligen. En gebruik een extra buitenmantel over de hele lengte om schade van de kabelisolatie door schuren of stoten te voorkomen. Als je ergens onderweg wil gaan schakelen heb je een schakelaar nodig die minimaal 40 Ampere kan schakelen. Je kan overwegen om daar een relais voor te gebruiken die je monteert vlakbij de inverter en laat schakelen op de kabel die je nu als voeding gebruikt. Dan schakelt, net als nu, de inverter mee aan en uit met je contactslot. En dan heb je alles veilig en betrouwbaar.

Hoe je de kabel 't beste kan leggen weet ik niet, maar binnendoor zou beslist mijn voorkeur hebben boven buitenlangs...
Al met al best een onderneming! (Maar wel heel tof als 't netjes en veilig zit allemaal.)
Dank DV 9-3 ,

Super hier ga ik aankomend weekend mee aan de slag!
Betreft het relais: https://www.conrad.nl/nl/p/kraecker-12- ... 41358.html
Is dit het soort relais wat u bedoeld of heeft u andere relais advies?
Mijn 9de Saab: Saab 9-3 Sport Estate 1.8i - 2007 - Prins LPG - Z18XE - 400.000 Km`s :O:

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dikke plus kabel leggen

Bericht door John » di 24 mei, 2022 15:16

Mbt kabel leggen: leg die zo dicht mogelijk tegen metalen deel van frame aan. Ik ben geen EMC-specialist (Elektro Magnetische Compatibiliteit; zeg maar alles wat met elektronische storing te maken heeft), maar weet wel van colleges lang geleden dat het oppervlak van de lus (dus de ruimte tussen + en -; dus tussen +-draad en carrosserie) ter voorkoming van storing op b.v. je radio zo klein mogelijk moet zijn. Je kunt dat deels ondervangen door een filter te plaatsen in de +-draad, maar door de hoge stroom heeft dat weer nadelen mbt energieverliezen. Hoe Saab dit zelf doet met bv draad naar trekhaak weet ik niet (ik vermoed ook tegen carrosserie aan, misschien dat er nog ergens iets als een ferrietkern (zeg maar een donut die stoorsignaal "afvangt") om de +-draad zit).
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Dikke plus kabel leggen

Bericht door DV 9-3 » di 24 mei, 2022 16:58

Rainer schreef:
di 24 mei, 2022 14:45
Dank DV 9-3 ,

Super hier ga ik aankomend weekend mee aan de slag!
Betreft het relais: https://www.conrad.nl/nl/p/kraecker-12- ... 41358.html
Is dit het soort relais wat u bedoeld of heeft u andere relais advies?
Dat relais lijkt me goed bruikbaar inderdaad.

Ik wil je nog één ding meegeven dat belangrijk is om goed te beseffen. Als het ten overvloede is dan mijn excuus, maar better safe than sorry;

Hoewel je met een laagspanning traject aan de gang gaat, iets waarvan veel mensen denken dat het 'niet gevaarlijk want maar 12 Volt' is, speel je letterijk met vuur.

Een 12 Volt autoaccu levert gelijkstroom (thuis hebben we wisselstroom) en kan met gemak een paar honderd Ampère leveren en bijvoorbeeld een steeksleutel of schroevendraaier waarmee serieus kortsluiting gemaakt wordt doen verdampen, hetgeen gepaard gaat met een flinke knal en krachtig vuur. Echt link dus. (Ter vergelijking, de zekeringen thuis zijn 16 Ampere.)

Zorg echt goed dat je veilig werkt, gebruik geschikt verbindingsmateriaal (goeie kabelschoentjes, adereindhulsjes, kabeloogjes, etc), isoleer echt zorgvuldig al je verbindingen, en meet alles goed door voordat je 't op je accu aansluit. Dit is een serieuze klus.

Succes!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Dikke plus kabel leggen

Bericht door 72sonett3 » di 24 mei, 2022 18:46

Rainer schreef:
di 24 mei, 2022 10:15
... spanning op komen van max 400 Watt
... een zekering tussen gezet van 10
Spanning in Volt, stroom in Ampère, vermogen in Watt... wat bedoel je precies?

400 W bij 12 V trekt 400/12 = 33 A, neem voor de veiligheid 40 A.
Bij gaten met scherpe randen moet een rubber doorvoer worden gebruikt.
Als vuistregel voor minimale kabeldikte; 0,1 mm2 per A, voor 40 A dus 4 mm. Voor kabels tot 4 m lengte 50% meer, dus 6 mm2.

40 A leveren houdt een accu ook niet lang vol, de dynamo moet dus ook nogal wat kunnen leveren, zeker als er ook nog andere verbruikers aan staan die veel stroom trekken; groot licht, achterruitverwarming... dat soort dingen.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Plaats reactie