Accu nr 6?
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
De auto is weer gewoon dood. Ik wilde een OBD2 aansluiten om eventuele foutcodes uit te lezen, maar hij maakt geen verbinding met de ECU. Geprobeerd om te starten, maar niks dus. Toen ik de bleutooth zender aansloot gingen de standlichten branden en de zijknippers. Prutsen aan de zekeringen hielp niet. Auto hangt nu aan de lader.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2142
- Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Accu nr 6?
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik heb soortgelijke klachten gehad met een 9-3 OG. Ene keer prima starten, andere keer helemaal dood, geen lampje, niks. Paar minuten wachten en jawel, probleemloos weer starten.
Mijn broer heeft toen 1 zekering eruit gehaald die iets met de (voor)verlichting te maken had maar bij verwijderen je gewoon alle functionaliteiten behoudt. Daarna nooit meer problemen gehad.
Mijn broer heeft toen 1 zekering eruit gehaald die iets met de (voor)verlichting te maken had maar bij verwijderen je gewoon alle functionaliteiten behoudt. Daarna nooit meer problemen gehad.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5534
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Re: Accu nr 6?
Ik denk ook niet dat je het bij het contactslot moet zoeken.
Lijkt idd in een storing bij de zekeringen.
Lijkt idd in een storing bij de zekeringen.
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Auto start weer, na een dik uur aan de lader. OBD2 zegt dat er geen foutcodes zijn opgeslagen in de ECU.
Zekering 4 lijkt mij dan de hoofdverdachte, hangen twee dingen aan: motorstuursysteem, benzine- en dieselmotor; hoofdschakelaar, benzinemotor. Wat doet die hoofdschakelaar precies?
Zekering 4 lijkt mij dan de hoofdverdachte, hangen twee dingen aan: motorstuursysteem, benzine- en dieselmotor; hoofdschakelaar, benzinemotor. Wat doet die hoofdschakelaar precies?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Zekering 4 verwijderd met draaiende motor: motor valt onmiddellijk uit. Na terug plaatsen van de zekering auto terug gestart. Dan krijg ik volgende foutmeldingen: gearbox malfunction en derde stoplicht werkt niet. Maar ook: tijdsaanduiding op het display is weg en de verlichting van het display werkt maar op halve kracht. Die laatste twee fenomenen heb ik ook elke keer als hij weigert te starten.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
De auto enkele keren gestart. Foutmelding over de versnellingsbak kwam telkens terug (vooraf telkens gewist met "CLEAR") en de display brandde telkens op halve kracht. Toen wilde ik gaan rijden en zette de automaat van stand P in R en de display brandde terug op volle kracht. Na een rit van +/- 8 km de auto stilgelegd en weer gestart. Foutmelding over versnellingsbak was weer terug. Display was gewoon. De melding deze keer gewist met de OBD2. Nog enkele malen gestart, geen foutmeldingen. Alles lijkt weer normaal.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2142
- Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Accu nr 6?
Waarom aan de lader als je toch al weet dat de accu niet de boosdoener is?
Verder zou ik met de info die je nu hebt even een van de commerciële partijen benaderen, die lezen niet allemaal mee en hebben allicht al eens soortgelijke ellende opgelost.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Dat is een goeie vraag, die ik beantwoord met een andere: waarom start hij wel na een uur aan de lader, terwijl er niks anders is veranderd?NeufegliseThierry schreef: ↑di 16 aug, 2022 12:25Waarom aan de lader als je toch al weet dat de accu niet de boosdoener is?
Mijn ervaring is dat die dingen beginnen te vervangen zonder na te denken. Verdachte is meestal eerst de alternator, dus die vervangen we dan maar, daarna de accu, etc... Mijn dochter haar Mazda 6 wilde onlangs ook niet starten, drie dagen later probeert ze opnieuw en hij start gewoon. Volgens mij lag het aan de startonderbreker of het contactslot (een accu kan toch niet uit zichzelf opladen). Bij de garage hebben ze de alternator maar vervangen (€ 600), maar 's anderdaags stond ze er weer. Auto wilde weer niet starten. Uiteindelijk was het wel een fout bij de startonderbreker. Ik wil niet zeggen dat ik het altijd beter weet, maar ik zoek het zelf wel graag uit en hier op het forum zit een ongelofelijke kennis.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2142
- Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Accu nr 6?
Wie zegt dat de auto na een uur niet aan de lader ook gestart had? Afgaande op je eerdere diagnose werk is het niet de accu.
En verder: je hebt wel een erg negatieve insteek t.o.v. garages. Een echte Saabspecialist stelt eerst een diagnose en gaat niks klakkeloos vervangen.
Overigens snap ik je insteek wel om het eerst zelf te proberen, het is natuurlijk wel zo dat het handig is om te weten wanneer je de handdoek moet werpen.
Succes!
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Vorige week maandag, woensdag en vrijdag startte hij pas na aansluiting van de lader, maandagmorgen tweemaal met startkabels en deze morgen terug na opladen. Allemaal toeval?NeufegliseThierry schreef: ↑di 16 aug, 2022 20:00Wie zegt dat de auto na een uur niet aan de lader ook gestart had? Afgaande op je eerdere diagnose werk is het niet de accu.
Teveel slechte ervaringen? En: "de optimist zegt van de realist dat hij een pessimist is"... negatieve insteek t.o.v. garages.
Zijn er nu ook al Saabspecialisten en échte Saabspecialisten? Zo'n beetje zoals liefhebbers en échte liefhebbers?... echte Saabspecialist ...
Dank je!Succes!
Ik had nooit verwacht dat mijn vraag deze toer zou opgaan, daarom terug ontopic:
Accu en alternator zijn geëlimineerd door Auto 5.
Auto 5 "vermoedt" een stroomlek, is niet getest.
Accuklemmen worden niet warm.
Volgens rutgerreinier is het niet het contactslot maar waarschijnlijk een zekering. Welke zekering kan deze storing dan geven?
Vanmiddag ben ik met de auto vertrokken zonder problemen, LPG getankt en terug gestart, naar m'n moeder gereden 20km verder. Deze avond daar ook weer kunnen starten zonder problemen. Tijdens het rijden verloopt alles normaal. Als het zekering 4 zou zijn, die ik eerst verdacht (hoofdschakelaar), zou je verwachten dat die dan ook moeilijkheden zou vertonen tijdens het rijden. Iemand nog suggesties?
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- Robbert_s_
- Geregistreerd lid
- Berichten: 532
- Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Accu nr 6?
Hoeveel V geeft de multimeter aan op de accu voordat je aan het bijladen begint?
Meten is weten.
Meten is weten.
SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: ma 17 jan, 2022 20:06
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Accu nr 6?
Heb je de accu klemmen al eens goed stevig aangedraaid? Ik had een keer bij mijn vorige auto de accu ontkoppeld en daarna niet vast genoeg aangedraaid. Kreeg toen precies dezelfde symptomen als jij beschrijft. Accuklemmen aangedraaid en het probleem was over. Misschien dat wanneer jij de accu aan de lader zet, de ‘lader’ klemmen de accuklemmen tijdelijk weer wat vaster tegen de accu aan zetten.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2142
- Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Accu nr 6?
Nou ja zeg, wel uitgebreid ingaan op mijn reactie maar alleen Rutger de credits geven voor de zekeringoptie terwijl ik die ook gaf. Nou ja, zo groot is mijn ego dan ook weer niet
Anyway: hoop dat je er snel uitkomt maar zoals eerder aangegeven, zo'n slecht idee is het niet om een keer een specialist op te zoeken. En ja, er zijn 'specialisten' en "echte saabspecialisten", van die laatste categorie zijn er niet zoveel. En dan vaak ook niet op het gebied van alle typen.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak
- Bummer
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Accu nr 6?
Het lijkt een beetje zoeken naar een spel in een hooiberg. En daarom is dit ook maar een wild guess, aangezien je nu al zoveel dingen hebt proberen te elimineren waarvan je zou verwachten dat het dan opgelost zou zijn. Ik gooi 'em er maar even in: is de schakeling in het start op benzine en daarna overgaan op lpg nog wel lekker?
+1 En die laatsten zijn vaak ook de èchte liefhebbers (lees: die ook graag de boel betaalbaar houden, ongeacht de beurs van de klant.)NeufegliseThierry schreef: ↑wo 17 aug, 2022 8:29En ja, er zijn 'specialisten' en "echte saabspecialisten", van die laatste categorie zijn er niet zoveel. En dan vaak ook niet op het gebied van alle typen.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Accu nr 6?
Ik had moeten schrijven: "volgens rutgerreinier is het niet het contactslot, blijft dus over de zekeringen". M'n excuses, hé! Ik apprecieer ieders inbreng enorm.
Het is weer zover, helemaal dood. Spanning gemeten: 12,29V.
Accuklemmen zijn goed aangedraaid. Vorige week heb ik de klemmen en de polen nog zuiver gemaakt met een schuurdoekje. Er zat geen noemenswaardige aanslag of oxidatie op.
Ik heb een tijdje gewacht om terug te starten, maar niks. Auto nu terug aan de lader. Benieuwd of hij dadelijk wel gaat starten. En dan is de vraag: wat wordt er getriggerd door de lader/startkabels. De laderklemmen hebben helemaal geen invloed op één of andere kabel of op de accuklemmen. Laadspanning is 12.7V, toch geen groot verschil.
Het is weer zover, helemaal dood. Spanning gemeten: 12,29V.
Accuklemmen zijn goed aangedraaid. Vorige week heb ik de klemmen en de polen nog zuiver gemaakt met een schuurdoekje. Er zat geen noemenswaardige aanslag of oxidatie op.
Ik heb een tijdje gewacht om terug te starten, maar niks. Auto nu terug aan de lader. Benieuwd of hij dadelijk wel gaat starten. En dan is de vraag: wat wordt er getriggerd door de lader/startkabels. De laderklemmen hebben helemaal geen invloed op één of andere kabel of op de accuklemmen. Laadspanning is 12.7V, toch geen groot verschil.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)