Carterventilatie test
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Carterventilatie test
Hallo allemaal,
Ik had een aantal jaren geleden al eens zo'n beetje alle vaccumklepjes van mijn 2004 Caab 2.0t stage 1 vervangen in een zoektocht naar de oorzaak van een P0300 foutcode. Dat was 4 jaar geleden.
viewtopic.php?f=18&t=166474&sid=2595273 ... cc53a463d8
Kilometerstand is nu 245.000
Op dit moment heb ik echter plotseling een hoog olieverbruik, hoge knock getallen op cylinder 3 en een wat slechtere respons op het gas, alsof de turbo langzaam inkomt, of even eerst druk moet opbouwen.
Verbruik is nu ongeveer 1 liter per 4-5000 km, tot voor kort was het eigenlijk vrijwel niks.
Toch niet weer de cartervertilatie?? Die was 4 jaar geleden ook al stuk.
Er was ooit een aparte versie van de carterventilatieklep voor de Aero, maar die is er niet meer. Het geeft toch wel aan dat Saab kennelijk de reguliere klep niet afdoende vond voor de Aero. En mijn versie is een stage 1 van Dion.
Testen vind ik altijd wat lastig, want het gasklephuis moet er af, en dan moet je met een soort nippel of iets anders geimproviseerds je vaccumtester aansluiten om te zien of je druk kan opbouwen. Zonder dat je echt kan zien of die nippel wel goed afdicht, want echt goed kan je er nog steeds niet bij dan.
Dus stuitte ik op een heel simpele test: klem iets als een boterhamzakje over de olievulopening, start de motor en kijk of dat ding opgeblazen wordt.
Nou dat doet-ie, als je een beetje gas geeft is het net een balonnetje.
Maar ik zit me toch af te vragen: is dit wel een 'conclusive' test? Of kunnen er nog andere oorzaken zijn? Vervangen is namelijk nogal een werk, waar ik neit echt naar vooruit zie. Ik heb er al wel 1 liggen, samen met de pakkingen voor het gasklephuis en het inlaatspruitstuk.
Jan Geert
Ik had een aantal jaren geleden al eens zo'n beetje alle vaccumklepjes van mijn 2004 Caab 2.0t stage 1 vervangen in een zoektocht naar de oorzaak van een P0300 foutcode. Dat was 4 jaar geleden.
viewtopic.php?f=18&t=166474&sid=2595273 ... cc53a463d8
Kilometerstand is nu 245.000
Op dit moment heb ik echter plotseling een hoog olieverbruik, hoge knock getallen op cylinder 3 en een wat slechtere respons op het gas, alsof de turbo langzaam inkomt, of even eerst druk moet opbouwen.
Verbruik is nu ongeveer 1 liter per 4-5000 km, tot voor kort was het eigenlijk vrijwel niks.
Toch niet weer de cartervertilatie?? Die was 4 jaar geleden ook al stuk.
Er was ooit een aparte versie van de carterventilatieklep voor de Aero, maar die is er niet meer. Het geeft toch wel aan dat Saab kennelijk de reguliere klep niet afdoende vond voor de Aero. En mijn versie is een stage 1 van Dion.
Testen vind ik altijd wat lastig, want het gasklephuis moet er af, en dan moet je met een soort nippel of iets anders geimproviseerds je vaccumtester aansluiten om te zien of je druk kan opbouwen. Zonder dat je echt kan zien of die nippel wel goed afdicht, want echt goed kan je er nog steeds niet bij dan.
Dus stuitte ik op een heel simpele test: klem iets als een boterhamzakje over de olievulopening, start de motor en kijk of dat ding opgeblazen wordt.
Nou dat doet-ie, als je een beetje gas geeft is het net een balonnetje.
Maar ik zit me toch af te vragen: is dit wel een 'conclusive' test? Of kunnen er nog andere oorzaken zijn? Vervangen is namelijk nogal een werk, waar ik neit echt naar vooruit zie. Ik heb er al wel 1 liggen, samen met de pakkingen voor het gasklephuis en het inlaatspruitstuk.
Jan Geert
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 6922
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Carterventilatie test
Ik weet niet of die test op deze manier werkt. Het ventiel in je spruitstuk heeft 2 doelen. 1. Afvoeren overdruk in de motor, 2. Voorkomen dat druk van je inlaatspruitstuk in je motor terechtkomt.
Overdruk in de motor wordt alleen afgevoerd via het ventiel als de druk in het spruitstuk lager is dan in je motor. Als de druk in je spruitstuk hoger is (tgv turbodruk) dan wordt het ventiel dichtgedrukt zodat er geen druk in je carter komt. M.a.w. je ventiel staat tijdens het rijden soms open en soms dicht. Lucht kiest de weg van de minste weerstand. De opening van je carterdop is nogal wat groter dan die van je ventiel. Heb het vermoeden dat deze test niet geschikt is voor deze specifieke constructie van carterventilatie.
Overdruk in de motor wordt alleen afgevoerd via het ventiel als de druk in het spruitstuk lager is dan in je motor. Als de druk in je spruitstuk hoger is (tgv turbodruk) dan wordt het ventiel dichtgedrukt zodat er geen druk in je carter komt. M.a.w. je ventiel staat tijdens het rijden soms open en soms dicht. Lucht kiest de weg van de minste weerstand. De opening van je carterdop is nogal wat groter dan die van je ventiel. Heb het vermoeden dat deze test niet geschikt is voor deze specifieke constructie van carterventilatie.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Carterventilatie test
Ik heb de boel toch maar uit elkaar gehaald.
De PCV valve is goed. Wat niet goed is: beide pakkingen, zowel van het spruitsuk als van het gasklephuis, lekken behoorlijk. Aan beide kanten zit nogal wat olie. Ook staat er weer een plasje olie in het spruitstuk zelf.
Meerdeer bouten zaten niet goed (meer) vast. Het voorgeschreven aandraaimoment van het spruitstuk is maar 10nm, dat is nauwelijks meer dan handvast. Wellicht het nadeel van een aluminium blok?
Blijft dat ik niet snap waar al die olie vandaan komt.
De PCV valve is goed. Wat niet goed is: beide pakkingen, zowel van het spruitsuk als van het gasklephuis, lekken behoorlijk. Aan beide kanten zit nogal wat olie. Ook staat er weer een plasje olie in het spruitstuk zelf.
Meerdeer bouten zaten niet goed (meer) vast. Het voorgeschreven aandraaimoment van het spruitstuk is maar 10nm, dat is nauwelijks meer dan handvast. Wellicht het nadeel van een aluminium blok?
Blijft dat ik niet snap waar al die olie vandaan komt.
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 6922
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Carterventilatie test
Meest waarschijnlijke is dat de olie bij je turbo vandaan komt. Je zou de retourleiding van de turbo eens kunnen controleren op verstopping. Je zou ook de turbo kunnen controleren op speling.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
- reiernumans
- Donateur 2014 + 2019
- Berichten: 7633
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Carterventilatie test
Maar een turbo die speling heeft hoeft geen olieverbruik te veroorzaken en een turbo die olieverbruik veroorzaakt hoeft geen speling te hebben. Ik zou vooral controleren of er nattigheid in in/uitlaathuis aanwezig zijn. Mijn ervaring met deze motoren is dat het so far meestal de turbo is die olieverbruik veroorzaakt, heb die PCV klep in het spruitstuk nog niet heel vaak kapot gezien (maar weleens). Ik vind die knocks op cilinder drie wel interessant.. Wellicht dat daar iets niet goed gaat ook mbt olie.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Carterventilatie test
Vandaag nog maar even in de weer geweest. Ik wilde ook de vacuumleidingen maar eens vervangen. De oude zagen er overigens nog prima uit.
Luchtinlaat er af: er zit olie bij de inlaatkant van de turbo. Ik voel geen speling op de impeller. De oude luchtinlaat is best nat, ook richting het luchtfilter ('terug' dus), wat een beetje vreemd is. De turbo solenoid (3-weg klep heb ik ook even vervangen. De uitlaatkant van de solenoid naar de luchtinlaat zat vol olie, wellicht dat daar de olie in de luchtinlaat vandaan komt. Het u-vormige lijntje naar de vacuumbox van de wastegate was zelfs gaan zweten, die was ook van buiten nat. Vreemd, dit was een 'DO88' aftermarket type.
Punt is een beetje: ik heb dit wel eerder los gehad, en er zat daar altijd wel olie op die plaatsen. Toch hoefde ik tussen beurten eigenlijk nooit olie bij te vullen. En nu plotseling 3 liter. Dat is heel erg veel.
Cylinder 3: Ik heb de bougies er uit gehaald, ze zagen er prima uit. ongeveer 30k km zat er op dacht ik. Toch even een nieuwe set, en de bobine van cylinder 3 vervangen met een nieuwe. In het ergste geval heb ik nu een reserve.
De teller van de ESID gaf op alle cylinders een totaal van ongeveer 1500-2000 knock registrations, op cylinder 3 echter 9500. Daarentegen lag de misfire count op cylinder 3 weer wat lager (ongeveer 15%) dan de rest. Lijkt meer een tming issue?
Omdat de accu er uren af is geweest is de hele boel gereset. Dus eerst maar kijken hoe alles zich ontwikkelt. Hij lijkt nog steeds niet lekker op te pakken onderin, maar misschien verandert dat nog na adaptatie.
Luchtinlaat er af: er zit olie bij de inlaatkant van de turbo. Ik voel geen speling op de impeller. De oude luchtinlaat is best nat, ook richting het luchtfilter ('terug' dus), wat een beetje vreemd is. De turbo solenoid (3-weg klep heb ik ook even vervangen. De uitlaatkant van de solenoid naar de luchtinlaat zat vol olie, wellicht dat daar de olie in de luchtinlaat vandaan komt. Het u-vormige lijntje naar de vacuumbox van de wastegate was zelfs gaan zweten, die was ook van buiten nat. Vreemd, dit was een 'DO88' aftermarket type.
Punt is een beetje: ik heb dit wel eerder los gehad, en er zat daar altijd wel olie op die plaatsen. Toch hoefde ik tussen beurten eigenlijk nooit olie bij te vullen. En nu plotseling 3 liter. Dat is heel erg veel.
Cylinder 3: Ik heb de bougies er uit gehaald, ze zagen er prima uit. ongeveer 30k km zat er op dacht ik. Toch even een nieuwe set, en de bobine van cylinder 3 vervangen met een nieuwe. In het ergste geval heb ik nu een reserve.
De teller van de ESID gaf op alle cylinders een totaal van ongeveer 1500-2000 knock registrations, op cylinder 3 echter 9500. Daarentegen lag de misfire count op cylinder 3 weer wat lager (ongeveer 15%) dan de rest. Lijkt meer een tming issue?
Omdat de accu er uren af is geweest is de hele boel gereset. Dus eerst maar kijken hoe alles zich ontwikkelt. Hij lijkt nog steeds niet lekker op te pakken onderin, maar misschien verandert dat nog na adaptatie.
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 6922
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Carterventilatie test
Heb je de olie retour van de turbo gecontroleerd op verstopping. als die verstopt of bijna verstopt is, is de oliedruk in de turbo wat hoger waardoor er lekkage kan ontstaan.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
- Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 857
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Carterventilatie test
Heb je al de compressie gemeten?
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto
)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje
)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje

Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Carterventilatie test
Ik zou dat best willen doen, maar dan moet de auto omhoog, en dat gaat nu niet.
2 weken geleden heeft de auto bij een Saab specialist de jaarbeurt gehad. Bij het verwisselen van de olie is het systeem 'gespoeld', vanwege deze symptomen. Daar weet ik verder de technische details niet van. Misschien eerst maar even kijken wat er nu gebeurt met het olieverbruik.
Daar zit ik al een tijdje aan te denken. Ik heb geen kit, maar even zoeken gisteren leert dat een eenvoudige testkit ook de wereld niet kost. Ga ik binnenkort dan maar even doen.
Bedankt voor de suggesties!
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 18:36
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Carterventilatie test
Hierover heb ik een vraag. Wat is bij een 1.8T de beste/makkelijkste manier om deze olie retour leiding los te krijgen en te controleren? Van onder af is één boutje goed zichtbaar maar bij de andere lijkt de uitlaat in de weg te zitten.
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 6922
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Carterventilatie test
Je moet de turbodrukleiding losnemen, dan kun je er bij.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 18:36
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Carterventilatie test
Ok bedankt voor de reactie. Moet je er dan van de onderkant bij kunnen?
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 6922
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Carterventilatie test
[]
Ja
Ja
Laatst gewijzigd door Sander op za 12 aug, 2023 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 166
- Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Carterventilatie test
voor mij is dit alles helaas niet meer relevant
Na een frontale aanrijding hier in Z Frankrijk zal de auto wel verloren zijn. Hij is inmiddels terug in NL voor expertise. Maar het zal einde verhaal zijn.
Gelukkig zijn we heel. De andere partij (die volledig op mijn baan zat) niet helemaal. Maar ook dat komt goed.


Na een frontale aanrijding hier in Z Frankrijk zal de auto wel verloren zijn. Hij is inmiddels terug in NL voor expertise. Maar het zal einde verhaal zijn.
Gelukkig zijn we heel. De andere partij (die volledig op mijn baan zat) niet helemaal. Maar ook dat komt goed.
- PeterJanssen
- Donateur
- Berichten: 255
- Lid geworden op: zo 04 aug, 2013 14:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Carterventilatie test
Ajjjj 

Saab 9-3 SS 2008
Saab 96V4-1973
Ex 9-3 SS 2003
Ex 9-3NG TiD
Verder:
BMW E91
Ex BMW E36
EX Alfa 147 16V Twinspark
EX Peugeot 207 1.4 VTI
Saab 96V4-1973
Ex 9-3 SS 2003
Ex 9-3NG TiD
Verder:
BMW E91
Ex BMW E36
EX Alfa 147 16V Twinspark
EX Peugeot 207 1.4 VTI