Ik was wat aan het lezen en nadenken…
Toen kwam ik tot de volgende vraag:
Waarom is de slang van intercooler naar inlaat van rubberachtig materiaal? Of siliconen. Waarom niet van metaal?
Van turbo (ttid) naar intercooler is deze deels van metaal.
Rubber/siliconen kan uitzetten en inkrimpen, zoals een ballon, metaal heeft daar veel minder last van.
Gewoon even een dingetje op de dinsdag ochtend.
Turbodruk inlaat
- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Turbodruk inlaat
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- reiernumans
- Donateur 2014 + 2019
- Berichten: 7633
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbodruk inlaat
Omdat de motor kan kantelen onder belasting en die beweging opgevangen moet worden.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Re: Turbodruk inlaat
Goeie!
Zou het helpen om dan de aansluitingen alleen van rubber/siliconen te maken of is dan het effect nagenoeg 0.
Zou het helpen om dan de aansluitingen alleen van rubber/siliconen te maken of is dan het effect nagenoeg 0.
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- reiernumans
- Donateur 2014 + 2019
- Berichten: 7633
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbodruk inlaat
Het idee is dat er genoeg rubber in zit om de beweging van de aandrijflijn onder verschillende belastingen op te vangen zonder dat er iets kapot gaat, bij jouw TTiD was het traject naar het gasklephuis langer en zat er een stuk metalen buis tussen, bij een viercilinder turbo zit het gasklephuis veel dichterbij de aansluiting met de intercooler dus is die slang helemaal rubber (maar het deel van de turbo naar de intercooler, onderlangs, zit wel een aluminium buis in).
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Re: Turbodruk inlaat
Oké helder
Mijn ttid heeft kunstig van luchtfilter naar de turbo’s, het slakkenhuis en buizenframe is metaal en dan weer rubber stuk met een metalen u buis voordat hij aan de intercooler zit.
Laatste stuk naar de inlaat is rubber, maar die originele slang is redelijk soepel.
Ik kwam bij de v6 wel een metalen buis tegen.

Geen idee wat de ‘winst’ is met metaal.
Mijn ttid heeft kunstig van luchtfilter naar de turbo’s, het slakkenhuis en buizenframe is metaal en dan weer rubber stuk met een metalen u buis voordat hij aan de intercooler zit.
Laatste stuk naar de inlaat is rubber, maar die originele slang is redelijk soepel.
Ik kwam bij de v6 wel een metalen buis tegen.

Geen idee wat de ‘winst’ is met metaal.
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- reiernumans
- Donateur 2014 + 2019
- Berichten: 7633
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Turbodruk inlaat
In dit geval (do88) is de winst de grotere diameter van de buizen, en is het metale ervan waarschijnlijk een gevolg van kleinschalige productie van dit soort dingen
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS