9-3 estate wil niet op slot

2002-2012
Willem89
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

9-3 estate wil niet op slot

Bericht door Willem89 » ma 27 mei, 2024 21:08

Hallo,

Na verschillende 9-5's nu sinds ongeveer een jaar de trotse eigenaar van een 9-3 estate aero automaat uit 2005 met inmiddels iets meer dan 3 ton op de teller. Super auto en rijdt geweldig! Hier en daar nog wel wat dingetjes die aan de auto moeten gebeuren, zo werken de aux aansluiting en cd wisselaar niet, de radio zelf ook vaker niet dan wel en horen de mensen mij drie straten verderop aan komen zodra ik de airco aan zet (aircocompressor).

Volgens mij is er in het verleden e.e.a. aan het audiosysteem gebeurd. Ik vermoed dat de cd wisselaar en aux aansluiting hierbij niet aangemeld zijn op de radio. M.b.t. de radio die het soms wel maar vaker niet doet, volgens mij is deze aan het overlijden. Heb meestal eerst een tijd geen geluid, daarna alleen ruis, en dan na een poosje een storende zender, die dan op alle frequenties te horen is (bijvoorbeeld storende Joe radio op 87.6, 100.4, 98.7, enz.). Hoop dat het met een andere ontvanger (dat ding heeft een naam, maar kom er even niet meer op, zit op de cd wisselaar geschroefd) opgelost is. Moet wel aangemeld worden als ik me niet vergis.

Aircopomp wil ik binnenkort gaan vervangen, wil de condensor en uiteraard de multiriem dan ook direct meenemen.

Sinds kort is er nog een probleempje bij gekomen waar ik zelf niet echt wakker van lig, maar welke de vrouw toch wel graag opgelost wil hebben. De deuren willen niet meer (elektronisch) op slot. Het een en ander al bekeken en geprobeerd:

Gaat zowel met de afstandsbediening als met het knopje in de auto niet op slot. Afstandsbediening is zeker weten goed, als ik het knopje in druk gaat de kofferklep wel 'op slot'. Ook gaat de binnenverlichting uit zodra ik op de knop druk. Als ik het knopje een paar seconden ingedrukt houd klappen de buitenspiegels in.

Als de auto op contact staat en ik doe een deur open, komt keurig in het display te staan welke deur open is en gaat ook de binnenverlichting aan. Dit geldt voor alle 5 de deuren. Als ik de deuren dicht doe gaat de melding ook weer weg :).

Als ik met de afstandsbediening de auto van het slot doe gaan alle deuren eerst op slot en vervolgens weer van het slot af. Dit is als de auto niet op slot is. Als ik de deuren een voor een handmatig op slot doe gaan ze gewoon los als ik het knopje in druk.

Voordat dit probleem zich voordeed weigerde de deur rechts achter wel eens om op slot te gaan. Ging de laatste tijd echter wel weer goed. Voor de zekerheid het slot van deze deur toch even open gehaald, solderingen zagen er nog goed uit, maar omdat ik hem toch open had wel opnieuw gesoldeerd. Gaf helaas geen verandering.

Auto geprobeerd uit te lezen met een laptop, deursloten staan wel in het lijstje, maar communiceren wil niet. Motor, abs, airbags, automaatbak enz. kan wel mee verbonden worden.

Iemand een idee waarom de sloten weigeren? Tips m.b.t. de andere defecten zijn uiteraard ook welkom! :)

freshman
Geregistreerd lid
Regio: - kies een regio

Re: 9-3 estate wil niet op slot

Bericht door freshman » ma 27 mei, 2024 22:18

Misschien een wat onnozele vraag: zijn de ramen 100% toe? Ik heb zelf eens meegemaakt dat een van de ramen een paar millimeter openstond en de auto daarom niet op slot wou.

Willem89
Geregistreerd lid

Bericht door Willem89 » ma 27 mei, 2024 22:35

[]

Onnozele vragen bestaan niet toch? Ik meen me te herinneren dat ik daar al wel een keer naar gekeken heb, maar zeker weten doe ik het niet. Ga ik morgen voor de zekerheid controleren!
Laatst gewijzigd door Sander op di 28 mei, 2024 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Steve-O » di 28 mei, 2024 11:09

Dit irritante gedrag is mij op de 9-3NG ook al eens opgevallen. Je auto op slot zetten met (nagenoeg) onzichtbaar een kiertje, zodat deze bij warm weer minder opwarmt van binnen is bij die modellen kennelijk een No-No. Is dat met een Tech-2 ook uit te programmeren?
East of the Sun, West of the Moon

Willem89
Geregistreerd lid

Bericht door Willem89 » di 28 mei, 2024 21:41

freshman schreef:
ma 27 mei, 2024 22:18
Misschien een wat onnozele vraag: zijn de ramen 100% toe? Ik heb zelf eens meegemaakt dat een van de ramen een paar millimeter openstond en de auto daarom niet op slot wou.
Helaas, gecontroleerd of alle ramen goed dicht zijn, ook alle ramen voor de zekerheid nog even helemaal open en dicht gedaan, maar geen verandering.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 29 mei, 2024 1:29

Mmm ... zou het kunnen dat een van de deuren niet goed doorgeeft dat het raam helemaal omhoog is geschoven, of zit er wellicht een probleem in het slot van de achterklep?

Willem89
Geregistreerd lid

Bericht door Willem89 » wo 29 mei, 2024 9:42

De kofferklep reageert als enige wel op de sleutel zoals het hoort, kan me haast niet voorstellen dat daar het probleem in zit, maar weet ik natuurlijk niet zeker. Weet alleen niet wat daar verder aan te controleren valt.

M.b.t. de ramen, misschien zou een medeforumer eens willen proberen of een 9-3 SS/SE (neem aan dat er geen verschil in zit qua aansturing sloten) op slot wil met een raam gedeeltelijk open? :)

RonnieW
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door RonnieW » wo 29 mei, 2024 10:04

Onze Estate (bj2006) gaat gewoon op slot met de ramen half open. Als ik daarna het sluitkopje op de sleutel nogmaals indruk en vasthoud sluiten ze automatisch.
Het zou kunnen dat het probleem met het rechter achterslot heeft te maken. Die gaan altijd een keer kapot.
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Sport Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005
Saab 9³ Sport Sedan 2.0T Aero / 2004

MartinvR
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door MartinvR » wo 29 mei, 2024 10:55

Willem,

Bij mijn 9-3 SS (bouwjaar 2008) maakt het geen verschil of een raam op een kiertje staat.
Alles gaat gewoon op slot en het alarm gaat op actief. (Handje door het open raam en toet-toet-toet..)

Ik weet wel dat als een deur niet goed gesloten is, de andere deuren wel op slot gaan bij activeren.
Maar dat geldt niet voor de bestuurdersdeur; dan weigert de auto op slot te gaan.

Het kan dus zomaar zijn dat van jouw auto het bestuurdersslot defect is.

groet Martin
SAAB,veni vidi vici
9-3 SS 2.8T V6 Aero, jan 2008 (Hirsch Stage 1)
9-3 SS 2.8T V6 Aero, dec 2007 (Maptun Stage 1)
9-3 SS 2.0 Turbo Aero, dec 2003 (BSR Stage 1)
9-3 SE 2.0 Turbo Anniversary, 2002
9-3 SE 2.3i, 1998
99 Turbo-2, 1980
99 EMS 1974, ge-upgradet tot model 1980

Willem89
Geregistreerd lid

Bericht door Willem89 » wo 29 mei, 2024 12:18

Bedankt Ronnie en Martin voor de info! Ramen kunnen dus uitgesloten worden.

A.d.v. de beschrijving van Martin lijkt het inderdaad een mogelijkheid te zijn dat de fout bij de bestuurdersdeur zit. Ga, als de tijd het toe laat, komend weekend het slot van die deur te controleren.

Had trouwens ook al even snel naar de bedrading tussen carrosserie en deur gekeken, lijkt op het eerste gezicht niets mis mee, maar misschien nog wel de moeite waard om wat grondiger te bekijken.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » wo 29 mei, 2024 23:19

Dan zit het waarschijnlijk in het slot zelf.

:offtopic:

Wel eens geprobeerd of je auto is uitgerust met de 'anti-vingers-tussen-het-raam" beveiliging? :idea: Niet met je vingers proberen :wow:
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Tissa
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Tissa » do 30 mei, 2024 15:45

Ik heb met mijn estate van 2006 tzelfde probleem, maar het wisselt altijd welke deuren het zijn. Het gaat vaak goed, maar als ik, zoals nu, op reis ben gaan de deuren raar doen. Vannochtend ging linksachter niet open, die moest ik handmatig open doen om erin te kunnen. Een stop later ging linker voordeur niet op slot en vervolgens ook niet open bij handmatig sluiten. Net gingen alle twee de linker portieren niet op slot. En nu doen ze het allemaal weer :D
Ik heb er geen last van, alleen vervelend als alle twee de linker deuren niet open willen...
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 31 mei, 2024 8:06

MartinvR schreef:
wo 29 mei, 2024 10:55
Willem,

Bij mijn 9-3 SS (bouwjaar 2008) maakt het geen verschil of een raam op een kiertje staat.
Alles gaat gewoon op slot en het alarm gaat op actief. (Handje door het open raam en toet-toet-toet..)

Ik weet wel dat als een deur niet goed gesloten is, de andere deuren wel op slot gaan bij activeren.
Maar dat geldt niet voor de bestuurdersdeur; dan weigert de auto op slot te gaan.

Het kan dus zomaar zijn dat van jouw auto het bestuurdersslot defect is.

groet Martin
Het zou goed kunnen dat dit bij mij een combinatie was met de ramen op een kiertje. Ga het bij gelegenheid nog eens opnieuw proberen met de tips hierboven. Ook die met dat nog eens indrukken met het knopje op de remote. Ben benieuwd of het dakraam dan ook mee sluit.

Willem89
Geregistreerd lid

Bericht door Willem89 » di 04 jun, 2024 21:53

Afgelopen weekend niet aan toe gekomen om de bestuurdesdeur open te halen. Komend weekend maar weer proberen. Zodra ik wat wijzer ben laat ik het weten.

baggerboer
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door baggerboer » vr 07 jun, 2024 17:26

Ik herken dit deursloten gedoe zeer zeker. Ik heb wel het idee dat het met temperatuur te maken heeft. Als ie in de zon staat en je denkt in te kunnen stappen zit bestuurderdeur nog op slot. Op afstandsbediening gaan de andere deuren wel van en op slot, kofferbak ook te bedienen. Vaak maak ik de deur met sleutel open en soms ook dicht. Ik heb ondertussen uit Litouwen een deurslot ontvangen maar moet m nog monteren. Maar zoals andere collega’s al schrijven breekt er bij mij meestal wel een pinnetje, beugel of clipje. Na een keer open en dicht nieuwe rammeltjes en kraakjes zit ik niet op te wachten maar soms kan het niet ander.
SAAB 9-3; SPORT ESTATE 2.8 TURBO AERO AUT zwart B284L 184 kW BSR tuned