NG9-5 stuur in een NG9-3
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

NG9-5 stuur in een NG9-3
af en toe zie ik op internet fotos voorbijkomen waar ng9-3's voorzien zijn van een ng95 stuur (en soms ook tellerunit). De spiebanen zijn verschillend dus het is niet 'bold on'. Iemand enig idee wat er voor nodig is om dat ng 9-5 stuur op een ng9-3 veilig gemonteerd te krijgen? Werkende airbag is de minimale eis. Stuurbediening en schakelflippers minder prio
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: NG9-5 stuur in een NG9-3
Wat ik ook wel eens heb gezien dat iemand een 9-3NG stuur en tellers heeft overgezet in een 9-3OG.
Dat blijkt dus wel te passen…
Maar ik weet niet hoe het met de diameter zit anders opnieuw de splines in het stuur maken met een speciale broots…
Maar ik weet niet hoe het met de diameter zit anders opnieuw de splines in het stuur maken met een speciale broots…
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

wie kan zoiets? En wordt dat veilig? De diameter van de stuurpen van een ng9-3 is groter dan die van een ng9-5. Dat stuur moet dan groter geboord worden. Das beter dan wanneer het andersom wasLuthart schreef: ↑di 21 jul, 2026 16:21Maar ik weet niet hoe het met de diameter zit anders opnieuw de splines in het stuur maken met een speciale broots…
-
busy
- Donateur (4x)

ik was ook al op zoek, want ik heb een 9-5ng stuur liggen Goedkopere oplossing dan recal nieuwe airbag in je 9-3ng Zie alleen op facebook iets
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ja dat is gewoon veilig hoor. De splines zijn genormeerd. Je Moet weten welk type het moet zijn. Een machinefabriek die spline vertanding kan maken. In Krimpen ad Lek zit een bedrijf die dat ongetwijfeld kan doen.Style&Co schreef: ↑di 21 jul, 2026 16:59wie kan zoiets? En wordt dat veilig? De diameter van de stuurpen van een ng9-3 is groter dan die van een ng9-5. Dat stuur moet dan groter geboord worden. Das beter dan wanneer het andersom was
Opboren en dan met de goede broots erdoorheen. Dit gaat met een pers die de broots door het gat duwd. Uiteindelijk heb je dan de splines erin.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Heb je toevallig ook nog een dergelijk bedrijf in het noorden van het land?Luthart schreef: ↑di 21 jul, 2026 18:43In Krimpen ad Lek zit een bedrijf die dat ongetwijfeld kan doen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
In Amersfoort zit ook een bedrijf die dit zou moeten kunnen, machienefabriek Goedhals.Style&Co schreef: ↑di 21 jul, 2026 19:12Heb je toevallig ook nog een dergelijk bedrijf in het noorden van het land?
-
busy
- Donateur (4x)

zou het stuurhuis pakken van een 9-5ng ook kunnen. De stang heeft dan de juiste dikte en vertanding.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

heb ik liggen. Maar om die te monteren (en ws aanpassen) is ook een klus. En dat lijkt me qua veiligheid ingrijpender dan slechts een stuur aanpassen op diameter stuurpen en splines
-
rutgerreinier
- Donateur

Was er ook niet een 9-3 cabrio met 9-5ng dashboard?
https://www.saabplanet.com/saab-phoenix ... ffin-cars/
https://www.saabplanet.com/saab-phoenix ... ffin-cars/
-
busy
- Donateur (4x)

dit is een ander verhaal dat gaat over het gebruik van het phoenix platform met de techniek van de nieuwe SAAB 9-3 die er niet gekomen is. Griffin cars gebruikt de oude body en voorziet deze van de nieuwste techniek van wat ooit de nieuwe saab had moeten zijn.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Dat was vermoedelijk een 9-5 Dame Edna stuur, die heeft dezelfde splines als een 9-3OG. Zit je alleen met de clockspring, maar dat is ook wel te organiseren volgens mij.Luthart schreef: ↑di 21 jul, 2026 16:21Wat ik ook wel eens heb gezien dat iemand een 9-3NG stuur en tellers heeft overgezet in een 9-3OG.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Weet je dat laatste zeker? Ik heb een tijdje terug een stuurspacer besteld voor mijn (inmiddels oude) 9-3 en die zou volgens de fabrikant ook in de Insignia en 9-5NG passen. Dat kan alleen als de spline overeenkomt. Lijkt me ook de enige logische verklaring waarom het af en toe voorbij komt online..Style&Co schreef: ↑di 21 jul, 2026 12:53af en toe zie ik op internet fotos voorbijkomen waar ng9-3's voorzien zijn van een ng95 stuur (en soms ook tellerunit). De spiebanen zijn verschillend dus het is niet 'bold on'.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ik heb een 2009 ng9-3 cabrio staan (sloper) en daar krijg ik met geen mogelijkheid dat ng95 stuur op gedrukt. Misschien doe ik wat verkeerd (alhoewel het geen rocketscience is).reiernumans schreef: ↑di 04 aug, 2026 16:16Weet je dat laatste zeker? Ik heb een tijdje terug een stuurspacer besteld voor mijn (inmiddels oude) 9-3 en die zou volgens de fabrikant ook in de Insignia en 9-5NG passen.
Wat voor stuurspacer heb je besteld?