Schudden in bochten met spoorvorming
- t464120
- Geregistreerd lid
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Schudden in bochten met spoorvorming
Na het monteren van nieuwe schokdempers hoopte ik van het fenomeen af te zijn maar het is er nog steeds. In bochten waar er spoorvorming in het wegdek is (ook in lichte vorm) begint de wagen te schudden, alsof ik met mijn stuur korte links rechts bewegingen maak. Nu merk ik wel dat het in de winter minder extreem was als nu. Het geeft een onveilige gevoel en dan vooral voor de passagiers. Het gaat om een 9-3SS van 2003 met sport onderstel. Kent iemand dit fenomeen?
- carlsson
- Geregistreerd lid
Re: Schudden in bochten met spoorvorming
Komt waarschijnlijk door de banden, zomerbanden zijn veelal wat stugger dan winterbanden, en zo'n 45 serie band is niet bepaald het toonbeeld van souplesse omdat er kleinere luchtkamers zijn. Hoe breder en platter de band is hoe meer hij last heeft van spoorvorming en ribbels op de weg. Daarnaast is bekend dat het sportchassi van de 9.3 Sport Sedan eigenlijk te oncomfortabel is, een 9.3 Sport Cabrio Aero heeft daarom een aangepast sport chassi met iets gewijzigde karteristiek van de veren en de schokbrekers. Voor een Sport Sedan zijn FDS schokbrekers van Koni een goede tussenoplossing eventueel met de 10 mm kortere Sport Chassi veren. Zijn de axiaallagers van de McPhersons ook vervangen en is de wagen eventueel uitgelijnd. Een sport chassis heeft tevens een iets negatiever wielvlucht, dat betekent dat de band iets meer op de binnenzijde rust.
De veiligheid is niet in het gedrang maar het stuurt iets nerveuser.
Bij mijn Saab Cabrio zijn wel de twee ophangingrubbers voor vervangen door Powerflex types en hij heeft een veerpootbrug, schudden is dan niet aan de orde met 235/45/17, eerder gaat hij achter wat uitbreken omdat de Re-ax achteras licht meestuurt, overigens voorlopig nog een gewoon standaard chassi.
De veiligheid is niet in het gedrang maar het stuurt iets nerveuser.
Bij mijn Saab Cabrio zijn wel de twee ophangingrubbers voor vervangen door Powerflex types en hij heeft een veerpootbrug, schudden is dan niet aan de orde met 235/45/17, eerder gaat hij achter wat uitbreken omdat de Re-ax achteras licht meestuurt, overigens voorlopig nog een gewoon standaard chassi.
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis
- t464120
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de reactie! Maar de banden kan ik al uitsluiten hij heeft het namelijk ook bij gewone 15inch winterbanden. En de FSD's van koni doen het wel goed bij slecht wegdek maar heeft geen invloed op het schudden. Het is serieus schudden hoor, echt abnormaal eigenlijk (zeer onveilig gevoel!). Heb het onderstel door de dealer en een onafhankelijke garage laten controleren en daar is niets abnormaals gezien. Wat ook opvalt is dat dit enkel voorkomt bij bochten naar rechts (vooral opritten van autostrades). Oja, de axiaallagers zijn vervangen.
Zou het vervangen van de rubbers een oplossing bieden?
Alvast bedankt!
Zou het vervangen van de rubbers een oplossing bieden?
Alvast bedankt!
- carlsson
- Geregistreerd lid
Bij het rijden in een bocht legt het binnenste wiel een kleinere afstand af dan het buitenste wiel, dat wordt dan misschien niet goed gecompenseerd. Dat is dan een versnellingsbak/differentieel probleem, want normaliter wordt dit verschil in afstand van de voorwielen door het differentieel gecorrigeerd
De onderste aluminium draagarm van de voorwielophanging heeft een klein rubber en een groot rubber aan de achterzijde, vooral dat grote rubber dempt ook trillingen. Maar het is natuurlijk belangrijk om de bron van de trillingen op te sporen. Overigens heeft jou Saab een TCS en ESP systeem, die kunnen alleen goed werken wanneer de ABS sensoren op de wielassen goed werken. Mogelijk is een ABS sensor op je wiellager niet in orde. In het aandrijfsysteem kan ook onbalans bestaan, meestal door de aandrijfas of de homokeneet.
Op de site http://www.thesaabsite.com bij de 9.3 03-09 onder frontsuspension staan alle onderdelen aangegeven.
De onderste aluminium draagarm van de voorwielophanging heeft een klein rubber en een groot rubber aan de achterzijde, vooral dat grote rubber dempt ook trillingen. Maar het is natuurlijk belangrijk om de bron van de trillingen op te sporen. Overigens heeft jou Saab een TCS en ESP systeem, die kunnen alleen goed werken wanneer de ABS sensoren op de wielassen goed werken. Mogelijk is een ABS sensor op je wiellager niet in orde. In het aandrijfsysteem kan ook onbalans bestaan, meestal door de aandrijfas of de homokeneet.
Op de site http://www.thesaabsite.com bij de 9.3 03-09 onder frontsuspension staan alle onderdelen aangegeven.
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis
- jwaterink
- Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Lijkt wel wat op cuppende achterbanden.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername
- Garrett
- Lid van verdienste
- Regio: NL - Provincie Gelderland
idd, voel eens over je banden, of ze nog rond zijn?
Zelfde klachten had ik ook toen één band gecupped was.
Je kan er ook forumlid werli eens naar laten kijken... Daar woon je niet ver vandaan.
Zelfde klachten had ik ook toen één band gecupped was.
Je kan er ook forumlid werli eens naar laten kijken... Daar woon je niet ver vandaan.
'98 Volvo V70 2.5i
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
- t464120
- Geregistreerd lid
Vergeet niet dat ik hetzelfde probleem heb bij winterbanden. Ik geef mijn laatste hoop op de rubbers...wat kan het anders zijn?
-
- Geregistreerd lid
hey hey,
Ik zou als ik jouw was de wagen eens laten nakijken op caster en camberinstellingen en indien afwijkingen laten adjusteren natuurlijk dat kost geen geld....en is belangrijk voor weggedrag van een wagen
groeten
Vectorreke
Ik zou als ik jouw was de wagen eens laten nakijken op caster en camberinstellingen en indien afwijkingen laten adjusteren natuurlijk dat kost geen geld....en is belangrijk voor weggedrag van een wagen
groeten
Vectorreke
- gfgf
- Donateur 2014 + 2015
- Regio: Deutschland - Duitsland
Het is natuurlijk koffiedik kijken, maar ik neig er ook naar om eerst eens de uitlijning te laten checken. Bij het monteren van nieuwe schokdempers moet dat eigenlijk sowieso. Het kan zijn dat de sporing aan één kant niet goed staat waardoor het reaxs-systeem verkeerd werkt en de wielophanging misschien gaat oscilleren in de rubbers. Kun je iets meer vertellen over de frequentie van het schudden (je vertelt dat het voelt alsof het stuur van links naar rechts wordt bewogen), is dat snel of langzaam? Verandert het schudden bij aandrijving of gas los? Voel en zie je het ook in het stuur?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk
- t464120
- Geregistreerd lid
De frequentie van het schudden +- 2 keer per seconde soms 1 keer per seconde afhankelijk van de snelheid waarmee ik de bocht neem. Hij moet toch op onderhoud dus ineens laten uitlijnen lijkt mij een goede optie! Maar ik vrees dat het dat is...ik hou jullie op de hoogte!
- Ben Wigny
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Limburg
Beste,
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb draagarmen etc gecontroleerd maar allemaal prima. Ik ben zeer benieuwd naar wat je verder hebt kunnen doen om dit te verhelpen
Gr. Ben
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb draagarmen etc gecontroleerd maar allemaal prima. Ik ben zeer benieuwd naar wat je verder hebt kunnen doen om dit te verhelpen
Gr. Ben
- werli
- Donateur 2016 + 2019
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
heey
dit is echt wel confronterend als laatste zin zeggen "ik houd jullie op de hoogte " na 3jaar komt het topic terug boven en het blijkt een loze belofte te zijn
de toenmalige topic starter schreef nog dat hij de uitlijning ging laten nazien, nadien niks meer vernomen
misschien het beste met daar te beginnen, tevens een snelle inspectie van onderstel is dan mogelijk om dat men onderaan dient te zijn
een veerpootbrug geeft de auto ook wat meer stabiliteit wat nog een optie kan zijn (daar heb ik er nog 1 van )
mvg werner
dit is echt wel confronterend als laatste zin zeggen "ik houd jullie op de hoogte " na 3jaar komt het topic terug boven en het blijkt een loze belofte te zijn
de toenmalige topic starter schreef nog dat hij de uitlijning ging laten nazien, nadien niks meer vernomen
misschien het beste met daar te beginnen, tevens een snelle inspectie van onderstel is dan mogelijk om dat men onderaan dient te zijn
een veerpootbrug geeft de auto ook wat meer stabiliteit wat nog een optie kan zijn (daar heb ik er nog 1 van )
mvg werner
- fozwart
- Donateur (7x)
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
3 jaar? 13 jaar geleden. Misschien even wakker schudden?
Meeste tips zijn al gegeven, de auto moet goed uitgelijnd zijn. Geen twee wiel uitlijning maar vier wiel uitlijning en de zaak moet spelingvrij zijn. Ga voor uitlijning niet naar de firma L en B of naar B. E. Drieger maar naar een goed uitlijnbedrijf. Ook kan het gebruikte type band of verkeerde bandenspanning meespelen.
Meeste tips zijn al gegeven, de auto moet goed uitgelijnd zijn. Geen twee wiel uitlijning maar vier wiel uitlijning en de zaak moet spelingvrij zijn. Ga voor uitlijning niet naar de firma L en B of naar B. E. Drieger maar naar een goed uitlijnbedrijf. Ook kan het gebruikte type band of verkeerde bandenspanning meespelen.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower