Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
- Hansos
- Donateur (2x)
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 07 nov, 2008 22:14
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Mijn Caab M6 heeft met name als die koud is last van stug schakelen. Van de 1 naar de 2, en van de 3 naar de 2 moet ik soms echt even doorduwen. Ik heb al nieuwe olie erin laten zetten, maar dat heeft niet geholpen. Als de bak warm is gaat het een stuk beter.
Vrijdag gaat de Caab naar de specialist voor een klein beurtje, en ik zou graag ook dit euvel willen laten verhelpen. Wie heeft er tips of ervaring hoe dit het beste gedaan kan worden?
Alvast dank!
Vrijdag gaat de Caab naar de specialist voor een klein beurtje, en ik zou graag ook dit euvel willen laten verhelpen. Wie heeft er tips of ervaring hoe dit het beste gedaan kan worden?
Alvast dank!
-- Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE Aniversary 2001 G-Iced (total-loss 2010) / Saab 9-3 Cabrio 2.0T Vector M6 2007 BSR --
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4681
- Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 13:16
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Bij de oude 9-3 ligt dit vaak óf aan de afstelling van de stang / pook, óf aan de rubbers waar motor / bak aan opgehangen zijn.
Wie weet zijn er overeenkomsten tussen oud en nieuw?!
Gr Gijs
Wie weet zijn er overeenkomsten tussen oud en nieuw?!
Gr Gijs
- Hansos
- Donateur (2x)
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 07 nov, 2008 22:14
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
ik las in de wis wel iets over het afstellen van de schakelkabels. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? En verklaard dat wellicht dat die er koud iets meer last van heeft?
-- Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE Aniversary 2001 G-Iced (total-loss 2010) / Saab 9-3 Cabrio 2.0T Vector M6 2007 BSR --
- hannes85
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
nop, afstellen kabels heeft er niet veel mee te maken. Dan zou het altijd en in elke versnelling lastig moeten gaan. Bekend euvel van de F40 bak.
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
tot voor kort had ik hetzelfde probleem met stug schakelen van 1 naar 2.
eerste garage ( officiele saabdealer) beweerde dat het mogelijk aan het synchronisatie mechaniek lag; reparatiekosten plm 1500 Euro
second opinion gevraagd bij tweede garage ( alle merken reparateur) : stroef lopende schakelkabels in een kastje onder de motorkap ( weet niet meer precies wat voor kastje) . met een uurtje werk was het probleem verholpen voor een gering bedrag.
vr.gr
Pim
eerste garage ( officiele saabdealer) beweerde dat het mogelijk aan het synchronisatie mechaniek lag; reparatiekosten plm 1500 Euro
second opinion gevraagd bij tweede garage ( alle merken reparateur) : stroef lopende schakelkabels in een kastje onder de motorkap ( weet niet meer precies wat voor kastje) . met een uurtje werk was het probleem verholpen voor een gering bedrag.
vr.gr
Pim
9.3 SS aero 2009, 1.9 TTID, 180 pk, automaat
- hannes85
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
betwijfel of dat dezelfde symptomen oplevert als waar de topic starter het over heeft Pim. Viel het probleem weg als de motor warm was of bleef het lastig om van 1 naar 2 te schakelen? Als het inderdaad kabels zijn die stroef lopen dan is dat een blijvend symptoom, ook wanneer de motor warm is.
Ennuhh, schakelkabels IN een kastje onder de motorkap? Voor zover ik mij kan herinneren zitten ze gewoon direct op de bak. Je hebt mij in ieder geval wel nieuwsgierig gemaakt .
Ennuhh, schakelkabels IN een kastje onder de motorkap? Voor zover ik mij kan herinneren zitten ze gewoon direct op de bak. Je hebt mij in ieder geval wel nieuwsgierig gemaakt .
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched
- shearwater
- In memoriam †
- Berichten: 5617
- Lid geworden op: zo 17 apr, 2005 22:17
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Zelfde euvel gehad, ook met 6-bak. Het schakelmechaniek in de bak is toen vervangen. Duur ding (weet niet meer hoeveel, en heb nu de nota niet bij de hand) maar weinig werk bij de dealer. Daarmee probleem volledig verholpen.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: do 14 jan, 2010 17:22
- Regio: - kies een regio
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Het stroef schakelen komt mij bekend voor.
Werd bij mij geleidelijk erger totdat er helemaal niet meer viel te schakelen. Bleek het gevolg te zijn van een vastzittende schakeleenheid op de versnellingsbak, schijnbaar een bekend probleem..
Door de dealer gerepareerd dmv een reparatieset, besteld bij elferink (http://www.elferink.nl/artikel.php?Alin" onclick="window.open(this.href);return false; ... rtNr=12501)
schakelt sindsdien weer probleemloos!
Werd bij mij geleidelijk erger totdat er helemaal niet meer viel te schakelen. Bleek het gevolg te zijn van een vastzittende schakeleenheid op de versnellingsbak, schijnbaar een bekend probleem..
Door de dealer gerepareerd dmv een reparatieset, besteld bij elferink (http://www.elferink.nl/artikel.php?Alin" onclick="window.open(this.href);return false; ... rtNr=12501)
schakelt sindsdien weer probleemloos!
9-3 SE '06 1.9 Tid 8v
- hannes85
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Dat is inderdaad waar shearwater het volgens mij ook over heeft. Goede spot Reininga, hier de werkende link;
http://www.elferink.nl/artikel.php?Alin ... rtNr=12501" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elferink.nl/artikel.php?Alin ... rtNr=12501" onclick="window.open(this.href);return false;
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched
- shearwater
- In memoriam †
- Berichten: 5617
- Lid geworden op: zo 17 apr, 2005 22:17
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Ja, precies. Dat ding is bij mij vervangen. Auto had een maand stilgestaan bij Schiphol en was bijna niet meer van z'n plek te krijgen, 's morgens om 7u in de vrieskou na 17 u vliegen vanuit een tropisch land. Erger kan bijna niet (op zo'n moment dan). De WW heeft toen met veel geduw en getrek het zaakje weer gangbaar gemaakt zodat we naar huis konden rijden. Warm ging het nog en klein beetje.
ik was wel wat meer kwijt dan dat ding van Elferink.
ik was wel wat meer kwijt dan dat ding van Elferink.
- hannes85
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Waarschijnlijk heb jij de complete eenheid vervangen gekregen (zal rond de 400 Euro kosten gok ik). Dit is enkel een reparatie kit.
Nu, ik heb hetzelfde probleem als de topic starter (bij koude motor schakelt hij van 1-2-3 en terug haperig). Hadden jullie hetzelfde probleem Reininga\Shearwater of gold het voor alle versnellingen? Ik heb in ieder geval zo een setje besteld en zal het er morgen of zo in zetten.
Eens kijken wat het doet. To be continued...
Nu, ik heb hetzelfde probleem als de topic starter (bij koude motor schakelt hij van 1-2-3 en terug haperig). Hadden jullie hetzelfde probleem Reininga\Shearwater of gold het voor alle versnellingen? Ik heb in ieder geval zo een setje besteld en zal het er morgen of zo in zetten.
Eens kijken wat het doet. To be continued...
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 533
- Lid geworden op: di 24 okt, 2006 19:51
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Ik heb bij mijn MY05 150pk 1.9 TiD hetzelfde euvel. Bij koude motor de eerste paar keer moeilijker schakelen van de 1 naar 2 en van de 3 weer terug naar de 2. Het lukt altijd alleen moet je het met wat beleid doen. Ik heb de auto sinds 2009 en het is niet erger geworden, bij warme motor schakelt de bak perfect.
Inmiddels heeft mijn vader een identieke MY05 1.9 TiD gekocht, met dezelfde kilometerstand, en deze schakelt direct met koude motor al zonder morren. Het kan dus wel anders. Ik zat zelf te denken aan het vervangen van de bakolie bij die van mij maar waarschijnlijk moet ik dus eigenlijk die reparatieset hebben?
Is die set makkelijk zelf te installeren of is het meer een klusje voor de dealer?
Inmiddels heeft mijn vader een identieke MY05 1.9 TiD gekocht, met dezelfde kilometerstand, en deze schakelt direct met koude motor al zonder morren. Het kan dus wel anders. Ik zat zelf te denken aan het vervangen van de bakolie bij die van mij maar waarschijnlijk moet ik dus eigenlijk die reparatieset hebben?
Is die set makkelijk zelf te installeren of is het meer een klusje voor de dealer?
- Hansos
- Donateur (2x)
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 07 nov, 2008 22:14
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Ik heb geloof ik nogal iets teweeg gebracht? Elferink vaart er wel bij hoop ik. Ik heb namelijk ook zo'n set besteld. Mocht dit de problemen oplossen, dan denk ik dat een donatie aan het forum van mijn kant zeker op zijn plaats zal zijn.
Dank en ik laat het resultaat weten.
Dank en ik laat het resultaat weten.
-- Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE Aniversary 2001 G-Iced (total-loss 2010) / Saab 9-3 Cabrio 2.0T Vector M6 2007 BSR --
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Hannes,
ik ben een leek op dit gebied en heb het even voor je nagevraagd bij de garage over het "schakelkastje"
Het betreft een "schakelklok" op de versnellingsbak. In dit kastje zit een hefboompje welke door de schakelkabels wordt bediend.Het hefboompje liep stroef. Omdat het kastje dichtgeklonken zit, wordt het meestal in zijn geheel vervangen, maar met een beetje handigheid kan je de klinknagel verwijderen, kastje openen, hefboompje smeren en kastje met een boutje dichtschroeven.
Aldus de uitleg van de garage. Hoop dat dit duidelijkheid geeft.
vr.gr.
Pim
ik ben een leek op dit gebied en heb het even voor je nagevraagd bij de garage over het "schakelkastje"
Het betreft een "schakelklok" op de versnellingsbak. In dit kastje zit een hefboompje welke door de schakelkabels wordt bediend.Het hefboompje liep stroef. Omdat het kastje dichtgeklonken zit, wordt het meestal in zijn geheel vervangen, maar met een beetje handigheid kan je de klinknagel verwijderen, kastje openen, hefboompje smeren en kastje met een boutje dichtschroeven.
Aldus de uitleg van de garage. Hoop dat dit duidelijkheid geeft.
vr.gr.
Pim
9.3 SS aero 2009, 1.9 TTID, 180 pk, automaat
- hannes85
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?
Hoi Pim,
super dat je de moeite hebt genomen wat meer informatie in te winnen. Het enige dat ik mij kan bedenken is dat de monteur het versnellingspookhuis bedoelt, echter, dat zit dan weer niet onder de motorkap. De schakelklok zegt mij weinig. Als ik morgen met de reparatie kit aan de slag ga dan zal ik nog eens kijken, wellicht dat het enkel iets is dat op de Diesel zit maar kan het mij eigenlijk niet voorstellen.
super dat je de moeite hebt genomen wat meer informatie in te winnen. Het enige dat ik mij kan bedenken is dat de monteur het versnellingspookhuis bedoelt, echter, dat zit dan weer niet onder de motorkap. De schakelklok zegt mij weinig. Als ik morgen met de reparatie kit aan de slag ga dan zal ik nog eens kijken, wellicht dat het enkel iets is dat op de Diesel zit maar kan het mij eigenlijk niet voorstellen.
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched