Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

2002-2012
reininga
Geregistreerd lid
Berichten: 61
Lid geworden op: do 14 jan, 2010 17:22
Regio: - kies een regio

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door reininga » di 22 mar, 2011 22:16

ik weet niet of de reparatieset zelf te plaatsen is, plaatsing viel volgens de dealer wel mee qua tijd.
Mij is door de dealer verteld dat het zware schakelen (idd mn. versnelling 1,2 en achteruit) komt door corrosie van de schakeleenheid. Alleen smeren lijkt mij dan ook niet genoeg....
Zij wilden aanvankelijk ook de hele eenheid vervangen, maar deze was tijdelijk niet leverbaar (niet zo gek gezien de vele reacties/problemen hier :D ). Na wat zoeken bleek Elferink een mooie oplossing te kunnen leveren.
9-3 SE '06 1.9 Tid 8v

Gebruikersavatar
hannes85
Geregistreerd lid
Berichten: 1571
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door hannes85 » wo 23 mar, 2011 13:00

Binnen! Nu nog er op zetten;

Afbeelding
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched

Gebruikersavatar
Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 07 nov, 2008 22:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door Hansos » wo 23 mar, 2011 14:22

Hij wel! Die van mij is nog niet binnen ;-(+ , ik ga ervanuit dat dat voor vrijdag wel gaat lukken en dan wordt hopelijk die van mij gemonteerd. --wordt vervolgd--
-- Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE Aniversary 2001 G-Iced (total-loss 2010) / Saab 9-3 Cabrio 2.0T Vector M6 2007 BSR --

Gebruikersavatar
Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 07 nov, 2008 22:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door Hansos » wo 23 mar, 2011 17:47

Die van mij is ook binnen. Had echter een zwart-wit kopie van de instructie en vond de plaatjes een beetje klein. Dus heb ik voor de liefhebbers een 'grote' uitvoering in kleur gemaakt. Weet alleen niet hoe ik een pdf in dit topic kan opnemen? Anders ff een pb sturen en je krijgt kopie.
-- Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE Aniversary 2001 G-Iced (total-loss 2010) / Saab 9-3 Cabrio 2.0T Vector M6 2007 BSR --

reininga
Geregistreerd lid
Berichten: 61
Lid geworden op: do 14 jan, 2010 17:22
Regio: - kies een regio

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door reininga » wo 23 mar, 2011 18:24

instructie ook te vinden op: http://www.twostroke.co.uk/content/geartower.html" onclick="window.open(this.href);return false;
9-3 SE '06 1.9 Tid 8v

Gebruikersavatar
hannes85
Geregistreerd lid
Berichten: 1571
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door hannes85 » wo 23 mar, 2011 21:18

Klaar.

Dingen die mij opvielen;

-Schakeleenheid demonteren uit een V6... very time consuming.

-Setje bestaat niet uit wat er in de beschrijving staat. Zo mist de o-ring die je ongetwijfeld gaat zien verdwijnen in je bak als je de schakeleenheid demonteert.

-Het boortje dat bijgeleverd zit is echt prut.

-Dit setje is wayyyyyy overpriced, het enige dat je eigenlijk nodig hebt is de schroef\moer en een "lager". Om daar 120 euro voor te moeten betalen vind ik eerlijk gezegd schofterig. Note: in de handleiding van het setje staat dat het eigenlijk 75 pond kost en dan krijg je er veel meer bij, zoals een DVD, de o-ring en nog wat dingetjes.

Anyways, bij mij heeft het geholpen en schakelen gaat een stuk fijner, ondanks dat bij mij de corrosie niet eens ernstig aanwezig was :)!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched

Gebruikersavatar
Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 07 nov, 2008 22:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door Hansos » wo 23 mar, 2011 21:36

En met stuk fijner bedoel je : absoluut de moeite waard en een groot verschil?

Dank voor de foto reportage bytheway
-- Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE Aniversary 2001 G-Iced (total-loss 2010) / Saab 9-3 Cabrio 2.0T Vector M6 2007 BSR --

Gebruikersavatar
hannes85
Geregistreerd lid
Berichten: 1571
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door hannes85 » wo 23 mar, 2011 22:06

hmmm, dat is een lastige vraag. Ik denk dat het bij mij nog niet in een heel ernstig stadium was als ik sommige reacties hier lees maar ik had gewoon zin om wat uit elkaar te halen en te delen met het forum. Daarbij is de motorruimte van de V6 zo vol gebouwd dat het echt een crime is de schakeleenheid te verwijderen. Bij andere modellen ligt de drempel een stuk lager omdat het dan een karwei van niets is, daar zou ik veel eerder het setje aanschaffen (al is het alleen maar met oog op de toekomst). Echter, ik blijf er bij dat de prijs verschrikkelijk hoog ligt voor een boutje en een moer.

In het kort op je vraag;

-Bij mij is het geen wereld van verschil
-Yes, het is wel de moeite waard
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched

Gebruikersavatar
hannes85
Geregistreerd lid
Berichten: 1571
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door hannes85 » wo 23 mar, 2011 22:43

Als er nu genoeg animo is dan kunnen we wellicht een keer een dag organiseren om het samen te doen, een stuk gezelliger :).

En dan een aantal setjes bestellen via (hoewel ik het Elferink uiteraard ook gewoon gun, het zijn beste mensen daar); http://cgi.ebay.co.uk/Saab-9-3-Gear-tow ... 0542847390" onclick="window.open(this.href);return false;
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched

Gebruikersavatar
Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 07 nov, 2008 22:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door Hansos » do 24 mar, 2011 11:25

Altijd een goed plan! Ik kom dan waarschijnlijk wel alleen voor de gezelligheid, want a.s. vrijdag wordt mijn bak aangepast. Ik laat weten wat de resultaten zijn. Gr. Hans
-- Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE Aniversary 2001 G-Iced (total-loss 2010) / Saab 9-3 Cabrio 2.0T Vector M6 2007 BSR --

Gebruikersavatar
hannes85
Geregistreerd lid
Berichten: 1571
Lid geworden op: zo 09 nov, 2008 11:59
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door hannes85 » do 24 mar, 2011 15:40

ben benieuwd. In de tussentijd kun je wellicht onderstaande thread op saabcentral eens doornemen;
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=169374" onclick="window.open(this.href);return false;
9-3 SS Aero 2.8 V6 '08 Maptuned\Hirsched

Gebruikersavatar
Hansos
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 07 nov, 2008 22:14
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door Hansos » ma 28 mar, 2011 12:56

Ondertussen is mijn Caab bij de specialist in Geldermalsen geweest.

1. Het bleek dat de modificatie set niet echt nodig was, omdat er geen corrosie was en het probleem dan in alle versnellingen merkbaar moet zijn. Modificatie is wel preventief geinstalleerd.
2. Er een onbekende olie in de bak zat; wat wel het probleem kan veroorzaken. De standaard GM transmissie olie is erin gedaan en wordt over een maandje nog een keer gewisseld.

Ik kan echter wel zeggen dat het probleem merkbaar verminderd is. Eersts synchromesh voel je nog wel; ff 'doordrukken'; maar loopt veel soepeler. Tweede synchromesh was eigenlijk het probleem, die voelde je bij een koude bak heel erg en daarna nog steeds een beetje. Dat is nu bijna volledig verdwenen en de bak schakelt weer als een zonnetje en dat zal de komende km's alleen nog maar beter worden nadat de bak goed doorgesmeerd is, en na de volgende 'flush'.

Volgende keer worden ook de veren voor vervangen, omdat de rechter veer corrosie vertoonde (ongeveer 20% door!!) en wordt de onsteker van de rechter Xenon voor lamp vervangen omdat die af-en-toe een storing heeft.

Al met al een zinvolle en leuke trip naar Van der Linde. Ik heb met mijn neus bovenop de werkzaamheden heb gestaan en al mijn vragen werden geduldig beantwoord.
-- Saab 9-3 Cabrio 2.0 SE Aniversary 2001 G-Iced (total-loss 2010) / Saab 9-3 Cabrio 2.0T Vector M6 2007 BSR --

Gebruikersavatar
everlast
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 954
Lid geworden op: vr 08 jul, 2005 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door everlast » ma 09 mei, 2011 17:45

afgelopen zaterdag ook zon reparatiesetje gewaagd aan mijn versnellingsbak bij peter heijnes waar hij tegelijk een apk-keuring met een oliewissel en wat tech2 aanpassingen kreeg.'
de bak schakelt een stuk beter alleen van 1 naar 2 nog een beetje stroef maar al minder dan voorheen,van 2 naar3 en van 3 naar 4 is het helemaal weg.
To crash with a Volvo is extremely safe ..... If you're driving in a Saab!

Lorenzo71
Geregistreerd lid
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 11:32
Regio: - kies een regio

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door Lorenzo71 » ma 09 mei, 2011 21:17

Ik had er ook last van dat als de bak koud was het soms lastig schakelen was. Je moest het echt met beleid doen en ik heb regelmatig tijdens het schakelen even terug naar zijn vrij moeten gaan om daarna weer te proberen de versnelling er in te leggen (ik wilde perse niks forceren)

Bij de beurt heeft de Saabspecialist het mechaniek gesmeerd en het schakelen is er zeer op vooruit gegaan. Nog steeds schakelt de bak fijner als íe warm is maar het worstelen en duwen is (hopelijk voor heel lang) verleden tijd.

Mvg,

Rainer

momentje
Geregistreerd lid
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 jan, 2012 20:05
Regio: - kies een regio

Re: Stugge Bak, zeker koud. Hoe en wat?

Bericht door momentje » di 31 jan, 2012 1:05

De pook van mijn Saab wilde slechts met veel moeite van links naar rechts en omgekeerd.

Ik heb een mooie nylon bus gedraaid die als lager de bus van de schakeleenheid vervangt.
Kost niet te veel en werkt perfect (tot nu toe, slechts enkele dagen mee gereden)

Groet,
Paul

Plaats reactie