Wat mis ik?
Schutbord zijde loopt meteen water uit, thermostaathuis heb ik volgens mij goed laten doorlopen. Zowel na rijden onder druk als gewoon stationair op de stoep.
Van mijn 99 herinner ik me vooral dat het ontluchten vrij snel gedaan was. Nu paar keer ontlucht en denk ik steeds dat het wel klaar is, maar verwarming wordt niet helemaal warm en de temperatuur loopt hoger op dan ik wil. Wel onder max, ook dankzij fan.
Herinnering van mijn oude 99: meter stond haaks 90 graden bij bedrijfstemperatuur. Bij mijn 90 staat 'ie standaard net een tikje hoger.
Op weg naar werk, na een kilometer of 6, standaard op of net na zelfde fly-over gaat de thermostaatklep open en de meter naar beneden. Dan gaat hij naar bedrijfstemp. Vaak doet de kachel het dan (hand boven voorruit ontwaseming, warm of koud?). Een km of 10 verder loopt het langzaam op en voelt de ventilatie koud.
Meestal rij ik met m'n rechterhand als sensor, dus biven rechter opening op dashboard. Pas viel me op dat de linkerkant warmer wordt dan de rechterkant. Verder staat hij nog op de winterstand, maar dat moet niet echt uitmaken.
Hij heeft een tijdje stilgestaan. Mijn daily met airco moet voor de apk en het is niet meer dodelijk warm, dus afgelopen 3 weken alles met de saab gedaan, want leuk.
Knoppen van ventilatie staan standaard allemaal naar rechts (maximale ontwaseming) en verwarming staat eigenlijk altijd aan, the things you do for love.
Koelsysteem ontluchten/verwarming
-
Foll
- Geregistreerd lid
Re: Koelsysteem ontluchten/verwarming
Als de thermostaat open gaat en de meter zakt, blijft de meter dan lager dan haaks in het midden? Of loopt die dan alsnog hoog op?
Ik denk altijd als eerste aan de thermostaat, als de kachel niet goed warm wordt. Kan zijn dat die slecht is en niet goed weer sluit, als je warmte vraagt vanuit de kachel.
Ik heb de mijne ook altijd in de winterstand staan. Het verschil in de zomerstand is dat het middelste rooster alleen maar koude (niet verwarmde) lucht kan blazen. Zie daar zelf het voordeel niet zo van in.
Ik denk altijd als eerste aan de thermostaat, als de kachel niet goed warm wordt. Kan zijn dat die slecht is en niet goed weer sluit, als je warmte vraagt vanuit de kachel.
Ik heb de mijne ook altijd in de winterstand staan. Het verschil in de zomerstand is dat het middelste rooster alleen maar koude (niet verwarmde) lucht kan blazen. Zie daar zelf het voordeel niet zo van in.
-
Li
- Geregistreerd lid
De meter loopt op tot haaks en een beetje (wat bij de 99 haaks was). Op de fly-over (in de winter wat verder) gaat de thermostaat open en zakt hij tot zeg maar 8 uur.
Dan is een tijdje de lucht warm, tot een km of 10 verder. De wijzer gaat dan naar 10 uur en er komt koude lucht uit.
Dan is een tijdje de lucht warm, tot een km of 10 verder. De wijzer gaat dan naar 10 uur en er komt koude lucht uit.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Toevallig op LPG ?
Of heeft er ooit lpg opgezeten ?
Gewoon bij koude situatie beginnen, warm draaien en dan voelen aan de slangen.
Op de 90 site staat werkplaats handboek, daar staat vast een hoofdstuk met uitleg en tekening van koelwater leiding loop
Ontluchten:
Dop van koel tankje eraf
Kachel kraan open
Ontluchtingsnippel bij kachel kraan open
Slangetje van overloop van het tank je aansluiten op ontluchtingskraan ( kan nu zonder gelek fatsoenlijk doorstromen)
Auto warmdraaien (tot ventilator aanslaat) en dan nog een poosje
Ontluchten bij thermostaat houder ook openen (opletten)
Knijp ook eens een paar keer in de slang van koel tank je naar radiateur , vooral als je net je koelvloeistof hebt vervangen.
Overigens ik rij met meerdere (99) bij alle is de stand van de temp meter verschillend.
Grote verschillen worden ook vaak veroorzaakt door de staat van de radiateur en type thermostaat
Of heeft er ooit lpg opgezeten ?
Gewoon bij koude situatie beginnen, warm draaien en dan voelen aan de slangen.
Op de 90 site staat werkplaats handboek, daar staat vast een hoofdstuk met uitleg en tekening van koelwater leiding loop
Ontluchten:
Dop van koel tankje eraf
Kachel kraan open
Slangetje van overloop van het tank je aansluiten op ontluchtingskraan ( kan nu zonder gelek fatsoenlijk doorstromen)
Knijp ook eens een paar keer in de slang van koel tank je naar radiateur , vooral als je net je koelvloeistof hebt vervangen.
Overigens ik rij met meerdere (99) bij alle is de stand van de temp meter verschillend.
Grote verschillen worden ook vaak veroorzaakt door de staat van de radiateur en type thermostaat
-
Li
- Geregistreerd lid
'Lek' gevonden.
De koelslang naar kachel is niet origineel. Ooit tijdens een vakantie met een T-stukje de boel moeten vervangen. Werkte op zich prima toen hij nog vers was. Nu is de oplossing een paar jaar oud en als het echt warm wordt, dan wordt de slang zachter en knikt hij. Er blijft wel circulatie, maar minder.
In Voorst had ik al een originele vertakte slang gehaald, dus die moet er maar snel in.
De koelslang naar kachel is niet origineel. Ooit tijdens een vakantie met een T-stukje de boel moeten vervangen. Werkte op zich prima toen hij nog vers was. Nu is de oplossing een paar jaar oud en als het echt warm wordt, dan wordt de slang zachter en knikt hij. Er blijft wel circulatie, maar minder.
In Voorst had ik al een originele vertakte slang gehaald, dus die moet er maar snel in.
-
Foll
- Geregistreerd lid
Aha, goed gevonden! Redelijk complex gevormde slang en helaas niet nieuw te koop. Gelukkig heb je er nog eentje kunnen bemachtigen. Die in mijn auto wordt ook minder, misschien maar eens een oplossing maken met universele stukken slang en buis.
-
Li
- Geregistreerd lid
Nope, maar ik denk er sterk over om het in te laten bouwen.
Dat met de overloop had ik 25 jaar geleden al willen weten, dank!Gewoon bij koude situatie beginnen, warm draaien en dan voelen aan de slangen.
Ontluchten:
Dop van koel tankje eraf
Kachel kraan open
Dank!
-
Li
- Geregistreerd lid
Of je checkt bij Saabworld of er nog eentje ligt.Foll schreef: ↑vr 04 sep, 2026 20:54Aha, goed gevonden! Redelijk complex gevormde slang en helaas niet nieuw te koop. Gelukkig heb je er nog eentje kunnen bemachtigen. Die in mijn auto wordt ook minder, misschien maar eens een oplossing maken met universele stukken slang en buis.
Sindsdien heb ik wel allerlei koppel- en verloopstukjes bij me. Idem voor benzineslangen.