Turbo?
-
Henk-Jan
- Donateur

-
brinky
- Donateur

Henk-Jan, in een 90 ligt toch helemaal geen V4?
Als je een turbo in wilt bouwen, kun je makkelijkste een T8 of T16 blok gebruiken. Neus van de 90 is hetzelfde als van de 99 en daar zijn er al een aantal mensen die dit geklaard hebben (oa Bas Zwolle, FHR, Style&Co, Timo). Blok uit een 900 classic is een straight swap, op het bakdeksel en een motorsteun na. Voorste deel uitlaat moet je wel zelf fabriceren.
Als je een turbo in wilt bouwen, kun je makkelijkste een T8 of T16 blok gebruiken. Neus van de 90 is hetzelfde als van de 99 en daar zijn er al een aantal mensen die dit geklaard hebben (oa Bas Zwolle, FHR, Style&Co, Timo). Blok uit een 900 classic is een straight swap, op het bakdeksel en een motorsteun na. Voorste deel uitlaat moet je wel zelf fabriceren.
-
Impala72
- Geregistreerd lid
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Volgens mij heeft er een tijdje terug nog een rode 90 te koop gestaan die ook op het forum besproken is.
Het blok wat er standaard in een 90 ligt is niet geschikt vanwege de te hoge compressieverhouding, bij een turbo ligt deze een stuk lager (ten slotte moet er nog extra lucht in de cilinders geblazen worden)
Een T8 blok komt er dan het dichtst bij. Naast de uitlaat zal je de kabelboom moeten overzetten en komt de originele accu ernstig in het gedrang.
@Brinky: welke aanpassing is er welk het bakdeksel en welke motrosteun nodig.
Toch denk ik dat het een redelijk simpel klusje is mits je niet terugschrikt van een aardigstukje hobbyen.
Weet iemand trouwens hoe dat qua goedkeuring en verzekeringstechnisch zit?
Ten slotte komt er een bult meer vermogen en koppel vrij...
Cornell
Het blok wat er standaard in een 90 ligt is niet geschikt vanwege de te hoge compressieverhouding, bij een turbo ligt deze een stuk lager (ten slotte moet er nog extra lucht in de cilinders geblazen worden)
Een T8 blok komt er dan het dichtst bij. Naast de uitlaat zal je de kabelboom moeten overzetten en komt de originele accu ernstig in het gedrang.
@Brinky: welke aanpassing is er welk het bakdeksel en welke motrosteun nodig.
Toch denk ik dat het een redelijk simpel klusje is mits je niet terugschrikt van een aardigstukje hobbyen.
Cornell
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
brinky
- Donateur

Je moet gewoon het standaard bakdeksel van een 90 of 99 gebruiken; die van een 900 classic gaat niet passen. Motorsteun rechts moet je van een 900 T16 84 of 85 gebruiken (met de startmotor onder het uitlaatspruitstuk).sb153b schreef:@Brinky: welke aanpassing is er welk het bakdeksel en welke motrosteun nodig.
Cornell
Qua kabelboom en brandstofvoorziening moet je inderdaad ook gaan klussen. Handigste is om er een 900 turbo slopert naast te zetten - dan weet je tenminste zeker dat je (bijna) alles hebt.
Goedkeuring is niet nodig gezien het aantal cilinders hetzelfde blijft en verzekeringtechnisch hebben mensen ook weleens uitgezocht dat dit geen probleem oplevert.
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Met het bakdeksel bedoel je dan zeker het deksel van de primaire aandrijving. Die heb ik ook al een keer moeten wisselen toen ik een 900 bak in m'n 99 moest zetten.
Maar een 84 en een 85-er 900 hebben toch al een starter bovenop (alles na een green blok toch?)?
Dat van die cilinders is voor de APK van toepassing maar het lijkt met toe dat er op een 90 nooit typegoedkeuring met een turbo is verleend hoewel de remmerij volgens mij hoogstens marginaal verschilt van een vroege 99 turbo is er sowieso een hogere topsnelheid mogelijk die bijv al gevolgen heeft voor de snelheidscodering van de banden.
In Zweden schijnt er een regeling te zijn die met het max. vermogen/de vermogensstijging te maken heeft. Is er niet zoiets in NL?
Cornell
Maar een 84 en een 85-er 900 hebben toch al een starter bovenop (alles na een green blok toch?)?
Dat van die cilinders is voor de APK van toepassing maar het lijkt met toe dat er op een 90 nooit typegoedkeuring met een turbo is verleend hoewel de remmerij volgens mij hoogstens marginaal verschilt van een vroege 99 turbo is er sowieso een hogere topsnelheid mogelijk die bijv al gevolgen heeft voor de snelheidscodering van de banden.
In Zweden schijnt er een regeling te zijn die met het max. vermogen/de vermogensstijging te maken heeft. Is er niet zoiets in NL?
Cornell
-
brinky
- Donateur

-
Henk-Jan
- Donateur

-
Thom
- Donateur

verzekering
ik vraag mij af of het verzekeringstechnisch geen probleem is. De RDW geeft aan dat auto's die meer dan 45% aan vermogen winnen een goedkeuringstest moeten ondergaan. Ik zou mij er zelf niet zo aan storen maar als het er op aan komt vraag ik het mij af. Zou het wel interessant vinden dit zeker te weten ivm mijn eigen plannen op dit gebied.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

-
Paul99
- Geregistreerd lid