Koelvloeistof drupt op straat
-
Robbert
- Donateur (6x)

-
windekind
- Donateur

Bij mijn 99 heb ik ook last gehad van koelvloeistofverlies. Bleek dat de dop van het expansievat poreus was. Onder het rijden verloor ik dus vloeistof en helemaal als ik de motor afzette. De druk loopt dan nog iets op door wat Cornell heat-sink noemt en dan spoot het zo uit het overloop slangetje.
Dit was een makkelijke lekkage. Daarna had ik mijn inlaatspruitstuk vervangen voor die van een dubbele carburateuruitvoering en toen moest ik die beruchte dubbele slang verlengen. Dat heb ik opgelost door er een stukje pijp met een stuk slang aan te zetten, en toen heb ik dus de de originele slang erg vast moeten draaien omdat ie bleef lekken. Uiteindelijk dacht ik de zaak dicht te hebben. Tot er steeds een plas vloeistof onder de auto lag. Oorzaak, die dubbele slang lek, ingesneden door de slangklem. Heel moeilijk te zien.
IK adviseer je dan ook om hier nog eens heel goed naar te kijken, vooral omdat je zegt een alternatieve slang gemaakt te hebben.
!0 km naar huis rijden met een lekkage kan best hoor. fles water meenemen en als de zaak te heet wordt dop los, denk om de eventuele stoom, en bijvullen.
Sterkte!
Trouwens, een lekke koppakking geeft niet altijd een witte pluim.
Dit was een makkelijke lekkage. Daarna had ik mijn inlaatspruitstuk vervangen voor die van een dubbele carburateuruitvoering en toen moest ik die beruchte dubbele slang verlengen. Dat heb ik opgelost door er een stukje pijp met een stuk slang aan te zetten, en toen heb ik dus de de originele slang erg vast moeten draaien omdat ie bleef lekken. Uiteindelijk dacht ik de zaak dicht te hebben. Tot er steeds een plas vloeistof onder de auto lag. Oorzaak, die dubbele slang lek, ingesneden door de slangklem. Heel moeilijk te zien.
IK adviseer je dan ook om hier nog eens heel goed naar te kijken, vooral omdat je zegt een alternatieve slang gemaakt te hebben.
!0 km naar huis rijden met een lekkage kan best hoor. fles water meenemen en als de zaak te heet wordt dop los, denk om de eventuele stoom, en bijvullen.
Sterkte!
Trouwens, een lekke koppakking geeft niet altijd een witte pluim.
-
wiseguy
- Geregistreerd lid
We hebben onlangs deze beruchte slang vervangen door koperen buisjes en wat rubber. Dit is allemaal keurig dicht (houden we goed in de gaten zoals je begrijpt). Ik moet hier eigenlijk nog een fotootje schieten.
Ook tegelijkertijd Flashlube ingebouwd en koelsysteem schoongespoeld, opnieuw gevuld en ontlucht. Ik denk daarom ook dat de waterpomp ditmaal de boosdoener is. Moet morgen nog eens goed kijken met wat hulp (collega's). De koelvloeistof lekt ook echt onder de waterpomp naar de straat. De auto staat momenteel veilig op het DAF-terrein (waar ik werk); ik durf er niet echt mee te rijden zonder water. Morgen testen hoe hard het eruit loopt.
Ook tegelijkertijd Flashlube ingebouwd en koelsysteem schoongespoeld, opnieuw gevuld en ontlucht. Ik denk daarom ook dat de waterpomp ditmaal de boosdoener is. Moet morgen nog eens goed kijken met wat hulp (collega's). De koelvloeistof lekt ook echt onder de waterpomp naar de straat. De auto staat momenteel veilig op het DAF-terrein (waar ik werk); ik durf er niet echt mee te rijden zonder water. Morgen testen hoe hard het eruit loopt.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Daar je zelfgemaakte dubbele slang ook op de waterpomp is aangesloten, blijft deze nog steeds verdacht, maar verder klinkt het inderdaad als waterpomp langs de as lekkage. Als je daarmee doorrijd stroomt het er soms bijna net zo snel uit als je het erin giet. Een lekke waterpomppakking is trouwens ook nog mogelijk, dat lekt wat langzamer. Ik heb met beide ruimschoots ervaring opgedaan aan het begin van mijn '90-carriere'. Ik zou niet naar Menno luisteren (ook al vind ik hem best aardig en zeker niet onkundig, integendeel; maar ik zou geen risico nemen; 10 km is ook prima te slepen als het moet), Paul 99 gaf al aan de de temperatuurmeter in principe aangeeft wat hij 'onder water voelt' . Als het niveau echt te laag is meet hij waterdamp of stoom. >= 100 graden Celsius.
En dat is dan de temperatuur buiten je blok. Binnenin is het heter.
sb153(Cornell) advies is ook van belang. Als zo heet is en je moet koud kraanwater bijvullen, is het metaal hier niet blij mee. Dus met stationair draaiende motor beetje bij beetje bijvullen.
Je kunt overigens ook zonder direct gevaar de dop losser draaien zonder dat 'ie echt los komt. Er zit een "stap" tussen vast en los. Maar dat punt is soms lastig te voelen, dus pas wel op.
En dat is dan de temperatuur buiten je blok. Binnenin is het heter.
sb153(Cornell) advies is ook van belang. Als zo heet is en je moet koud kraanwater bijvullen, is het metaal hier niet blij mee. Dus met stationair draaiende motor beetje bij beetje bijvullen.
Je kunt overigens ook zonder direct gevaar de dop losser draaien zonder dat 'ie echt los komt. Er zit een "stap" tussen vast en los. Maar dat punt is soms lastig te voelen, dus pas wel op.
-
Menno
- Geregistreerd lid
-
Robbert
- Donateur (6x)

-
Menno
- Geregistreerd lid
-
Menno
- Geregistreerd lid