Ralph_m's grijze 90

1985-1987
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterhelm
Geregistreerd lid

Re: 90 met dingetjes

Bericht door peterhelm » zo 11 mar, 2012 14:47

esalet schreef:
ralph_m schreef:koplamp vervangen, zat een barst in het glas.
En in een moeite door de bevestigingspunten van het grilletje stukgetrokken, ;-|+
Als iemand er nog een heeft liggen...
Ah, dat heeft mij altijd verbaasd, die hele lichte plastic constructie bij een verder zo solide wagen.
En helaas, ik heb er geen voor je (ja ik heb er één nieuw in verpakking maar die hou ik zelf, sorry).
Er is een vrij nette oplossing te maken door een ijzerdraadje of tiewrapje links en rechts te monteren, die dan het frame van de radiator meepakken.
Deze oplossing gebruik ik ook al jaren, vorige week na vervangen radiator weer opnieuw vast gezet met twee ijzerdraadjes. Werkt perfect.

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » ma 01 okt, 2012 22:36

Vanavond geprobeerd het onregelmatig stationair draaien aan te pakken, maar niet gelukt.

Carb reiniger erin gespoten, lucht thermoklep gechecked (op, af, zonder filter), olie langs de inlaatpakkingen om lekken te vinden, maar noppes helaas. Geen effect.

Blijft op en neer gaan, en wegzakken naar bijna afslaan na kort gas geven....

Dan maar een carb reiniger/ontroeter proberen

Daarom maar even de brandblusser gemonteerd en her en der dinitrol ingespoten 8-)

Binnenkort op zoek naar een tripmeter en rallies gaan rijden !

Verder een mooi rood interieur op het oog...

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door Steve-O » di 02 okt, 2012 0:06

Welk type carburateur heb je? Witte platte dop of blauw tuitje bovenop? Die met de witte deksel heeft meer afstelmogelijkheden.

Heb niet je hele topic gevolgd, maar wat heb je van volgende zaken al gecheckt?

1 - staat vlotterrubber ok?
2 - stationair op 800 - 900 rpm? ( vereist stroboscoop, de toerenteller is nogal onnauwkeurig - lees: nogal een nonlineaire afwijking, staat zomaar een paar 100 rpm te hoog of te laag)
3 - bougies goeie type, goede electrodenafstand en schoon?
4 - timing ( vereist wederom de stroboscoop ) heb je afgesteld op 21 las ik. 23 graden is geen probleem als je er de 7-ES bougies in hebt en sportief rijdt.
5 - olie in bovenkamer van carb op juiste niveau? (ATF-olie of 10W40 als je geen ATF ter beischkking hebt) Vullen tot het juiste nokje
6 - bij de witte deksel versie kun je de terugval afregelen met een schroef. Moet zo staan, dat als je het gas loslaat, het toerental met een pietsje vertraging terugvalt en dan in een constant tempo naar stationair terugvalt om daar op te blijven hangen. Als de terugval te snel gaat kan dat er ook mee te maken hebben.

carburateurreiniger heb ik slechte ervaringen mee. Geef zelf de voorkeur aan voorzichtig openmaken en met doekjes en wattenstaafjes met wasbenzine handmatig nettoieren.

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door esalet » di 02 okt, 2012 9:11

Naast al deze goeie tips nog een stukje herkenning: een zeer wisselend stationair toerental herinner ik me van mijn 90 aantal jaren geleden.
Een volledige carburateur revisie bleek nodig en toen was het weer picobello.

OJa, je hebt toch al een rood interieur? Mocht je je oude wegdoen en het is nog netjes, geef dan mr-toet-toet even een seintje, Die is al tijden op zoek naar een rood interieur voor haar zwarte 90.

En rally-rijden? Stoer!

Gebruikersavatar
mr-toet-toet
Geregistreerd lid

Re: 90 met dingetjes

Bericht door mr-toet-toet » di 02 okt, 2012 12:18

ik vermoed dat jij degene bent die dan het rode interieur van marktplaats heeft gekocht, er was iemand mij namelijk net voor...
grom

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » wo 03 okt, 2012 22:07

@mr toet toet: ja, dat ben ik. sorry. Het mijne is nogal bleek geworden, ook is de bestuurderstoel doorgezakt.
Maar mijne oude moet na overzetten weg dus als je iets wilt hebben, pb me dan even

@ steve-o:
1 - staat vlotterrubber ok?
2 - stationair op 800 - 900 rpm? ( vereist stroboscoop, de toerenteller is nogal onnauwkeurig - lees: nogal een nonlineaire afwijking, staat zomaar een paar 100 rpm te hoog of te laag)
3 - bougies goeie type, goede electrodenafstand en schoon?
4 - timing ( vereist wederom de stroboscoop ) heb je afgesteld op 21 las ik. 23 graden is geen probleem als je er de 7-ES bougies in hebt en sportief rijdt.
5 - olie in bovenkamer van carb op juiste niveau? (ATF-olie of 10W40 als je geen ATF ter beischkking hebt) Vullen tot het juiste nokje
6 - bij de witte deksel versie kun je de terugval afregelen met een schroef. Moet zo staan, dat als je het gas loslaat, het toerental met een pietsje vertraging terugvalt en dan in een constant tempo naar stationair terugvalt om daar op te blijven hangen. Als de terugval te snel gaat kan dat er ook mee te maken hebben.
1) weet ik niet, hoe te checken? Carb demonteren?
2) ja
3) ja
4) ja, is laatst op een dyna bij tovami afgesteld (maakte geen verschil voor en na)
5) check, ga ik nakijken
6) blauw deksel, helaas

@ Esalet: carb. revisie.. Zucht, ja kan ook, maar liever niet. Kost tijd en geld
Wat heb jij destijds laten doen/betaald aan de carb?
Had jij destijds ook schokkerig rijden bij stapvoets?

Rally rijden. Klinkt stoerder dan het is hoor :-)
Maar bij gebrek aan een werkende 96 maar op de 90.
Rijdt en stuurt best hard door de bocht weet ik uit ervaring :headbang3:

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid

Re: 90 met dingetjes

Bericht door sb153b » vr 05 okt, 2012 10:55

Carburateurrevisie kost je een revisiesetje (tientjeswerk0, even de carb goed uitwendig en daarna na demontage inwendig reingen -low budget/facilities bijv met wasbenzine en een kwastje in een verfbakje- en af en uitblazen met perslucht. (evt nareinigen met remmenreiniger) en dan monteren, kan je uit eigen ervaring verzekeren, dat kan uiterst relaxed op schoot voor de tv. Let vooral op de -met hamer intikken met passend dopsleuteldopje op verlengstukje, conroleren met schuifmaat- af te stellen hoogte van de naaldzitting (fabrieks-: meen uit m'n hoofd 2 a 2,5 mm uitstekend), dit luistert voor een goede eindafstellling wel nauw maar is niet moeilijk.
Kost relatief erg weinig allemaal maar knapt er vaak enorm van op, zeker na na afregeling (via blauwe dopje met afstelpiefje) aan de co kast, scheelt vaak ook aan de pomp :wink: .
Bij snelheidssport -zelf ook bijna 2 decennia aan gedaan- komt het oa op drivability en pk's aan, "blueprinten" is vaak de goedkoopste manier van "tuning".

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » vr 05 okt, 2012 21:24

dank je Cornell, had al even zitten kijken in de vraagbaak, maar is niet de moeilijkste carburateur.
Dubbele solex van de 96 is moeilijker.
Toch maar eens op zoek naar een revisiesetje

En blueprinten goedkoop?
Van de carb ok, maar een blok toch juist niet (demonteren, materiaal weg, balanceren, etc)?

Verder wat op mijn to do lijstje gezet:
- compressietest
- klepspeling
- gasklep as speling?
- warmeluchtklep van de inlaat

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » vr 05 okt, 2012 22:11

http://www.corollaae92gts.nl/blueprinten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

bijvoorbeeld

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid

Re: 90 met dingetjes

Bericht door sb153b » za 06 okt, 2012 19:23

Blueprinten kost meestal vooral heeeeeeeeeeeeel veel tijd (maar daar is het ook een hobby voor), relatief weinig geld als je het overgrote deel in eigen beheer kan doen.
Ik heb ooit een Suzuki GX100 SC autoblok en een CBR1000F motorfietsblok op die manier gedaan, wil dat ook met een 92 blok doen tzt.
Aan een Japans blok is doorgaans maar weinig eer te behalen maar toch merk je het, bij een Saabblok vast veel meer al steekt dat op die manier al heel aardig in elkaar.

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » vr 19 okt, 2012 20:32

en heeeeel veeeeel tijd heb ik niet, tenzij ik het uitbesteedt = duur :-)

heb een mooi nieuw grilletje binnen, komend weekend het interieur.
gaan we komende week maar weer met de 90 aan de slag

revisieset voor de carb 175 CD, waar kan ik dit vinden?
Ik vind alleen maar 150 CD setjes..

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » zo 21 okt, 2012 22:52

Nieuwe grille zit erop
Mis alleen nog zo'n blikje met schroefdraai. Mijne oude had er maar 2.
En zit de grille onderaan in rubbers, de gaten zijn nogal ruim.

Verder een alu luchtslang geplaatst, de oude zat vol gaten

Morgen het nieuwe interieur wassen!

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door esalet » ma 22 okt, 2012 15:54

Yup, onderin zitten rubbers waar de pennetjes van de grille in het metaal vallen.

Als je nog van die tectyl-afdop-dopjes hebt, kan dat ook. Wel even de "bodem" er uit snijden, de pinnetjes aan de grille zijn vrij lang.

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door ralph_m » ma 22 okt, 2012 23:33

Mooi

Demperolie van carb bijgevuld en hij loopt stationair weer mooi. Ook terugvallen bij gaslos is. Bleek simpel :smile:

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 90 met dingetjes

Bericht door esalet » di 23 okt, 2012 10:31

ralph_m schreef:. Bleek simpel :smile:
That's a 90 for you, lekker simpel, heerlijk.

Plaats reactie