Bericht
door sb90 » do 13 mar, 2014 18:20
Mijn 2e Saab 90 krijgt zondag een proefkeuring door een kennis. Deze kennis is tevens gerechtigd om APK`s uit te voeren.
m.a.w. zal hij gaan kijken wat er mis is met de Saab en wat het ongeveer zal gaan kosten.
Ik zal vervolgens de keuze gaan maken om de Saab te laten rijden danwel te gaan slopen.
Ik heb de voorbanden vanochtend vervangen omdat deze compleet kaal waren. Er zitten gloednieuwe remblokken op, dus daar is niets mis mee. Saabje remt ook verschrikkelijk goed (en kaarsrecht!).
De homokineethoes LV ziet er als nieuw uit, ik vermoed dat deze recent is vervangen.
Het probleem zit `m bij de homokineethoes RV. Deze is behoorlijk kapot, het vet zit ook op o.a. de onderste fuseekogel en de stuurkogel. M.a.w. zit alles onder het vet door een grote scheur in deze hoes.
Deze zal vervangen moeten worden.
Achter heb ik de banden niet afgehad dus geen idee wat de staat hier is. Ik verwacht echter geen problemen.
Wat betreft mogelijk laswerk;
Er lijkt niets aan te komen voor komende APK.
Wel behoeven de asdoorvoeren aandacht. Ik kan hopelijk nog laswerk voorkomen door op tijd te zijn met het schoonkrabben en tectyleren.
In de kofferbak zit wel een gat in de hoek, links achter zegmaar; het welbekende plekje.
Vanuit de wielkas is niets te zien dus ik hoop dat dit geen APK afkeur is. Zo wel, dan zal dit dicht gelast moeten worden.
Ook op een plat stuk plaat van de kofferbakbodem zit roest, sterker nog; een gat. Hier moet wat aan gebeuren puur omdat het anders verder rot. Voor zover ik kan beoordelen is dit echter (nog) geen APK afkeur.
De wielkasranden (op de wielkas LV na) zijn volledig hard en zien er strak uit. Asdoorvoeren zitten resten van eerder laswerk op, zowel LV als RV.
Ophanging LV begint wel te roesten, vraag is hoe erg dit is. Dit kan meneer de keurmeester beter bepalen dan ikzelf, maar ik verwacht wederom geen APK afkeur hierin.
Verder werken de standaard dingen zoals alle knopjes, de verlichting, etc. Ook hier verwacht ik dus geen problemen.
De dwarsbalk onder de grille is wel redelijk aan het doorroesten. Ik heb geen idee wat ik hiervan moet denken, ik heb de bumper er nog niet afgehaald.
Al met al ben ik eerlijk gezegd wel positief, ik verwacht niet al te veel geks voor komende APK. Het jaar daarop, tsja.. dat is nog even afwachten...
(@etienne; hierboven moet weer voldoende voer te vinden zijn zodat het 90-register weer accuraat is!).