De 90 laten checken....
-
ralph12
- Geregistreerd lid
-
Jessy
- Geregistreerd lid
Nu we het toch over snelheden en toerentallen hebben: even het volgende raadsel waar ik tegenaan liep. Ik ben natuurlijk in de (vrij unieke) positie dat er bij ons 2 90's voor de deur staan, dus ik heb de gelegenheid om e.e.a te vergelijken. Nu is mij het volgende opgevallen:
Het zijn dus 2 90's met als enige verschil het bouwjaar (de ene is van '85 en de ander van '87). De bandenmaat is naar mijn weten ook gelijk, en al was die dat niet dan vraag ik me af of dat het volgende kan veroorzaken.
De 90 van '85 haalt op de snelweg de 80 km/u bij iets meer dan 2000 rpm. Bij 100 km/u zit je al ruim boven de 2500 rpm. Dit schijnt normaal te zijn volgens mijn garage.
Maar nu de 90 van '87... Deze zit bij 80 km/u pas op 1500 rpm en bij 100 kom je net boven de 2000 uit. De motor van deze 90 klinkt ook echt beduidend rustiger dan die van de '85-er, dus ik heb het idee dat deze ook écht minder toeren maakt bij deze snelheden. Is bijzonder relaxed cruisen. Volgens mijn garage is dit dus niet normaal voor een 90 en kan er mogelijk een andere versnellingsbak onder zitten...
Wat denken jullie? Kan deze afwijking door verschillende bandenmaten (moet ik dus even neuzen onder de 90's?) komen, afwijkende tellers of toch iets anders?
Brand los.
Het zijn dus 2 90's met als enige verschil het bouwjaar (de ene is van '85 en de ander van '87). De bandenmaat is naar mijn weten ook gelijk, en al was die dat niet dan vraag ik me af of dat het volgende kan veroorzaken.
De 90 van '85 haalt op de snelweg de 80 km/u bij iets meer dan 2000 rpm. Bij 100 km/u zit je al ruim boven de 2500 rpm. Dit schijnt normaal te zijn volgens mijn garage.
Maar nu de 90 van '87... Deze zit bij 80 km/u pas op 1500 rpm en bij 100 kom je net boven de 2000 uit. De motor van deze 90 klinkt ook echt beduidend rustiger dan die van de '85-er, dus ik heb het idee dat deze ook écht minder toeren maakt bij deze snelheden. Is bijzonder relaxed cruisen. Volgens mijn garage is dit dus niet normaal voor een 90 en kan er mogelijk een andere versnellingsbak onder zitten...
Wat denken jullie? Kan deze afwijking door verschillende bandenmaten (moet ik dus even neuzen onder de 90's?) komen, afwijkende tellers of toch iets anders?
Brand los.
-
Hannes
- Forum Admin
-
ralph12
- Geregistreerd lid
-
Steve-O
- Donateur (8x)

De gegevens van jouw '87-er 90 corresponderen met mijn '87-er 90.Jessy schreef: De 90 van '85 haalt op de snelweg de 80 km/u bij iets meer dan 2000 rpm. Bij 100 km/u zit je al ruim boven de 2500 rpm. Dit schijnt normaal te zijn volgens mijn garage.
Maar nu de 90 van '87... Deze zit bij 80 km/u pas op 1500 rpm en bij 100 kom je net boven de 2000 uit. De motor van deze 90 klinkt ook echt beduidend rustiger dan die van de '85-er, dus ik heb het idee dat deze ook écht minder toeren maakt bij deze snelheden. Is bijzonder relaxed cruisen. Volgens mijn garage is dit dus niet normaal voor een 90 en kan er mogelijk een andere versnellingsbak onder zitten...
Mogelijk dat de latere 90's met een zogenaamde "lange bak" geleverd werden welke ik ook voor mijn berekeningen heb gebruikt. Je kunt de overbrengingsverhoudingen vinden in de vraagbaak en het orginele werkplaatshandboek deel: "transmission".
Is de toonhoogte van het motorgeluid bij genoemde afwijkende toerentallen wel gelijk? Zo ja? Dan zou de afwijking in de toerenteller gezocht moeten worden.
Ik ben van plan om een aantal metingen te doen met behulp van een geijkte stroboscoop. Dan kun je de afwijkingen van de toerenteller exact bepalen.
Paul99GL83 heeft me uitgelegd hoe het theoretisch mogelijk is dat door het afnemen van de magnetische sterkte in de tellers, afwijkingen/precisie kunnen veranderen. Dit zou ook (een deel) van de verklaring kunnen zijn.
-
wil16V
- Geregistreerd lid
ik kom het ook tegen in mijn nog niet optimaal lopende 90 vooral bij een koude motor, stotter, stotter, pruttel, pruttel, maar met lage toeren +- 1000 in 5 en dan 80 km/u eigenlijk verplicht terugschakelen, op de snelweg bij wegwerkzaamheden is het geen doen om 70 in de 5 te blijven rijden veel te laag het toeretal.
vandaag weer getankt 49 liter en 541 km afgelegd is bij mij berekening: 1 op 11. en naar mijn mening nog steeds niet perfect, zou een afstelling kunnen verlopen na 1 week
vandaag weer getankt 49 liter en 541 km afgelegd is bij mij berekening: 1 op 11. en naar mijn mening nog steeds niet perfect, zou een afstelling kunnen verlopen na 1 week
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ja, daar zou het verschil in kunnen zitten. Je zou eigenlijk met dezelfde toerenteller moeten meten, of die nou geijkt is of niet.ralph12 schreef:Toerentellers schijnen nogal af te wijken. I
Je koppeling zou ook nog kunnen slippen... maar niet waarschijnlijk.
Ja, maar wat heeft te maken met de relatie tussen toerental en snelheid?Carburateurs kunnen afwijken tussen verschillende bouwjaren...
-
Jessy
- Geregistreerd lid
Iets van de afwijking zal ongetwijfeld in de toerentellers zitten, maar het verschil leek me echt te groot om helemaal daaraan toe te schrijven.
@steve-o: dus toch misschien een andere ("langere") bak... klinkt logisch. Binnenkort gaat de '87-er voor de APK, zal ik ze dat meteen even vragen
Toonhoogte verschilt ook aanmerkelijk: de '87-er klinkt op de snelweg een stuk rustiger: kun je makkelijk comfortabel 120 mee rijden. Met de '85-er heb ik maar één keer een stuk 120 gereden, maar dan heb ik echt het idee dat de auto behoorlijk "blaast". 110 is met laatstgenoemde veel prettiger. (ben gelukkig toch meer van het "road-loungeing"
)
@steve-o: dus toch misschien een andere ("langere") bak... klinkt logisch. Binnenkort gaat de '87-er voor de APK, zal ik ze dat meteen even vragen
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Ja, maar wat heeft dat te maken met de relatie tussen toerental en snelheid?josephine schreef:Volgens Saab heeft een 2 liter met Pierburg z'n maximum koppel 500 newtonmeter eerder dan een 2 liter met Zenith-Stromberg.
De relatie toerental-snelheid is alleen afhankelijk van de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak+differentieel en de bandenmaat.
Voorbeeld; (gemakshalve) 1:1 overbrenging en 165x15 banden met een omtrek van ca 2 m.
Bij 1 omwenteling/minuut van de motor maakt het wiel ook 1 omwenteling, legt dus 2 m af en de snelheid is dan 2 m/minuut = 0,12 km/u.
Bij 1000 opm is de snelheid dan 1000 x 0,12 =120 km/u etc. (geen slippende koppeling, geen slippende banden).
Koppel en carburateur komen er niet aan te pas.
Mijn '87 90 had een Stromberg;....en de laatste 90's zijn als het goed is uitgerust met Pierburg.

-
Steve-O
- Donateur (8x)

Je bedoelt ongetwijfeld:josephine schreef: Volgens Saab heeft een 2 liter met Pierburg z'n maximum koppel 500 newtonmeter eerder dan een 2 liter met Zenith-Stromberg ....... en de laatste 90's zijn als het goed is uitgerust met Pierburg.
... z'n maximum koppel bij 500 toeren eerder ...
Het maximumkoppel bedraagt (citaat instructieboekje SAAB 90 1985) 162Nm bij 3500 toeren per minuut.
500Nm zou wel leuk zijn, maar snel je bak aan gort draaien. Tuners van Classic 900's wordt ook geadviseerd om een belangrijk lager in de overbrenging voor een zwaarder model te vervangen, alvorens hun blok op te kloppen.
Volgens jou zou de '87 dus bij 3000 toeren het maximumkoppel al bereikt hebben.
Ik zal nog even kijken wat er in mijn M1987 boekje staat. Niet dat ik je niet direct geloof, want het voelt wel zo. Maar ik ben nieuwsgierig of deze verschillen ook gedrukt zijn.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
-
wil16V
- Geregistreerd lid
Ik heb ook nog even rond gereden,
moest wel saabie had geen stroombeestjes meer had 2 dagen niet gelopen
Alle contacten schoon gemaakt opnieuw aangesloten Powerpack erop ene
de dynamo doet goed zijn werk, dus deze weken eens de accu in de gaten houden,
maar ik kom op de volgende waardes, met een Pierburg 175CD carburatuur. en de versnellingsbak heeft de code: 45607, (excact hetzelfde als wat onder de 99 zit)
in 5, net onder de 2000 toeren en 100 KM/u,
in 5, net onder de 2500 toeren en 123 KM/u,
Ik moet wel toegeven dat dit oud beestje er best vandoor wil gaan, als je hem even op zijn staart tikt, uiteraard maar even want dat betaamd deze .... niet maar wel leuk om even een nagelnieuwe BMW eruit te trekken
maar ik kom op de volgende waardes, met een Pierburg 175CD carburatuur. en de versnellingsbak heeft de code: 45607, (excact hetzelfde als wat onder de 99 zit)
in 5, net onder de 2000 toeren en 100 KM/u,
in 5, net onder de 2500 toeren en 123 KM/u,
Ik moet wel toegeven dat dit oud beestje er best vandoor wil gaan, als je hem even op zijn staart tikt, uiteraard maar even want dat betaamd deze .... niet maar wel leuk om even een nagelnieuwe BMW eruit te trekken
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Heb nog even gekeken in het orginele M1987 boekje dat bij mijn auto hoort: eveneens 162Nm bij 3500 rpm. Ik zal even verder kijken wat ik over de bak kan vinden.josephine schreef:ja, 500 nm zou wel mooi zijn. Ik denk dat 't verschil eerder zit in een andere overbrenging vanaf het moment dat de Pierburg carburateurs gemonteerd werden dan dat de carburateur er wat mee te maken heeft. In principe is het ontwerp niet wezenlijk verandert - alleen het afstellen is met Pierburg wat prettiger.
-
kql
- Donateur (4x)

Van de week ook even gekeken:
saab 90 1986 in z'n 5:
60 @ 1500 rpm
80 @ 2000 rpm
100 @ 2500 rpm
120 @ 3000 rpm
Overigens heeft mijn 90 in z'n 5 vanaf 1500 rpm / 60 km voldoende koppel om comfortabel mee te rijden. Pas bij minder moet ik naar z'n 4.
Boven de 100/110 moet de radio echter wat harder .....
koen
P.S. hebben we de bak-codes van de '87 ers al eens vergeleken met de <87?
saab 90 1986 in z'n 5:
60 @ 1500 rpm
80 @ 2000 rpm
100 @ 2500 rpm
120 @ 3000 rpm
Overigens heeft mijn 90 in z'n 5 vanaf 1500 rpm / 60 km voldoende koppel om comfortabel mee te rijden. Pas bij minder moet ik naar z'n 4.
Boven de 100/110 moet de radio echter wat harder .....
koen
P.S. hebben we de bak-codes van de '87 ers al eens vergeleken met de <87?