De 90 laten checken....

1985-1987
Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 31 mei, 2006 18:32

Hm, "pittig onderin".... Er lag inderdaad zowaar een sambalnootje bij mijn gaspedaal :lol: Thanx

Gebruikersavatar
Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » do 01 jun, 2006 12:05

Nu we het toch over snelheden en toerentallen hebben: even het volgende raadsel waar ik tegenaan liep. Ik ben natuurlijk in de (vrij unieke) positie dat er bij ons 2 90's voor de deur staan, dus ik heb de gelegenheid om e.e.a te vergelijken. Nu is mij het volgende opgevallen:

Het zijn dus 2 90's met als enige verschil het bouwjaar (de ene is van '85 en de ander van '87). De bandenmaat is naar mijn weten ook gelijk, en al was die dat niet dan vraag ik me af of dat het volgende kan veroorzaken.

De 90 van '85 haalt op de snelweg de 80 km/u bij iets meer dan 2000 rpm. Bij 100 km/u zit je al ruim boven de 2500 rpm. Dit schijnt normaal te zijn volgens mijn garage.

Maar nu de 90 van '87... Deze zit bij 80 km/u pas op 1500 rpm en bij 100 kom je net boven de 2000 uit. De motor van deze 90 klinkt ook echt beduidend rustiger dan die van de '85-er, dus ik heb het idee dat deze ook écht minder toeren maakt bij deze snelheden. Is bijzonder relaxed cruisen. Volgens mijn garage is dit dus niet normaal voor een 90 en kan er mogelijk een andere versnellingsbak onder zitten...

Wat denken jullie? Kan deze afwijking door verschillende bandenmaten (moet ik dus even neuzen onder de 90's?) komen, afwijkende tellers of toch iets anders?

Brand los.

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 01 jun, 2006 12:46

2000 toeren bij 100 km/h lijkt me eigenlijk wel erg weinig. Ik rij met mijn 90 uit '86 bij 120 km/h toch al boven de 3000 toeren.

Banden zouden gedeeltelijk dat effect kunnen veroorzaken maar nooit helemaal lijkt me. Dus inderdaad misschien een andere bak of hoger primaire overbrenging.

Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » do 01 jun, 2006 15:25

Toerentellers schijnen nogal af te wijken. Ik zit dacht ik bij 100 km/u op nog geen 2500 toeren. Carburateurs kunnen afwijken tussen verschillende bouwjaren van de 90. Check under the hood.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 02 jun, 2006 0:20

Jessy schreef: De 90 van '85 haalt op de snelweg de 80 km/u bij iets meer dan 2000 rpm. Bij 100 km/u zit je al ruim boven de 2500 rpm. Dit schijnt normaal te zijn volgens mijn garage.

Maar nu de 90 van '87... Deze zit bij 80 km/u pas op 1500 rpm en bij 100 kom je net boven de 2000 uit. De motor van deze 90 klinkt ook echt beduidend rustiger dan die van de '85-er, dus ik heb het idee dat deze ook écht minder toeren maakt bij deze snelheden. Is bijzonder relaxed cruisen. Volgens mijn garage is dit dus niet normaal voor een 90 en kan er mogelijk een andere versnellingsbak onder zitten...
De gegevens van jouw '87-er 90 corresponderen met mijn '87-er 90.
Mogelijk dat de latere 90's met een zogenaamde "lange bak" geleverd werden welke ik ook voor mijn berekeningen heb gebruikt. Je kunt de overbrengingsverhoudingen vinden in de vraagbaak en het orginele werkplaatshandboek deel: "transmission".

Is de toonhoogte van het motorgeluid bij genoemde afwijkende toerentallen wel gelijk? Zo ja? Dan zou de afwijking in de toerenteller gezocht moeten worden.

Ik ben van plan om een aantal metingen te doen met behulp van een geijkte stroboscoop. Dan kun je de afwijkingen van de toerenteller exact bepalen.

Paul99GL83 heeft me uitgelegd hoe het theoretisch mogelijk is dat door het afnemen van de magnetische sterkte in de tellers, afwijkingen/precisie kunnen veranderen. Dit zou ook (een deel) van de verklaring kunnen zijn.

Gebruikersavatar
wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » vr 02 jun, 2006 18:58

ik kom het ook tegen in mijn nog niet optimaal lopende 90 vooral bij een koude motor, stotter, stotter, pruttel, pruttel, maar met lage toeren +- 1000 in 5 en dan 80 km/u eigenlijk verplicht terugschakelen, op de snelweg bij wegwerkzaamheden is het geen doen om 70 in de 5 te blijven rijden veel te laag het toeretal.
vandaag weer getankt 49 liter en 541 km afgelegd is bij mij berekening: 1 op 11. en naar mijn mening nog steeds niet perfect, zou een afstelling kunnen verlopen na 1 week :?:

Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » vr 02 jun, 2006 21:35

ralph12 schreef:Toerentellers schijnen nogal af te wijken. I
Ja, daar zou het verschil in kunnen zitten. Je zou eigenlijk met dezelfde toerenteller moeten meten, of die nou geijkt is of niet.
Je koppeling zou ook nog kunnen slippen... maar niet waarschijnlijk.
Carburateurs kunnen afwijken tussen verschillende bouwjaren...
Ja, maar wat heeft te maken met de relatie tussen toerental en snelheid?

Gebruikersavatar
Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » vr 02 jun, 2006 23:52

Iets van de afwijking zal ongetwijfeld in de toerentellers zitten, maar het verschil leek me echt te groot om helemaal daaraan toe te schrijven.

@steve-o: dus toch misschien een andere ("langere") bak... klinkt logisch. Binnenkort gaat de '87-er voor de APK, zal ik ze dat meteen even vragen :) Toonhoogte verschilt ook aanmerkelijk: de '87-er klinkt op de snelweg een stuk rustiger: kun je makkelijk comfortabel 120 mee rijden. Met de '85-er heb ik maar één keer een stuk 120 gereden, maar dan heb ik echt het idee dat de auto behoorlijk "blaast". 110 is met laatstgenoemde veel prettiger. (ben gelukkig toch meer van het "road-loungeing" ;))

Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 03 jun, 2006 0:33

josephine schreef:Volgens Saab heeft een 2 liter met Pierburg z'n maximum koppel 500 newtonmeter eerder dan een 2 liter met Zenith-Stromberg.
Ja, maar wat heeft dat te maken met de relatie tussen toerental en snelheid?
De relatie toerental-snelheid is alleen afhankelijk van de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak+differentieel en de bandenmaat.

Voorbeeld; (gemakshalve) 1:1 overbrenging en 165x15 banden met een omtrek van ca 2 m.
Bij 1 omwenteling/minuut van de motor maakt het wiel ook 1 omwenteling, legt dus 2 m af en de snelheid is dan 2 m/minuut = 0,12 km/u.
Bij 1000 opm is de snelheid dan 1000 x 0,12 =120 km/u etc. (geen slippende koppeling, geen slippende banden).

Koppel en carburateur komen er niet aan te pas.
....en de laatste 90's zijn als het goed is uitgerust met Pierburg.
Mijn '87 90 had een Stromberg;
Afbeelding

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 04 jun, 2006 0:36

josephine schreef: Volgens Saab heeft een 2 liter met Pierburg z'n maximum koppel 500 newtonmeter eerder dan een 2 liter met Zenith-Stromberg ....... en de laatste 90's zijn als het goed is uitgerust met Pierburg.
Je bedoelt ongetwijfeld:

... z'n maximum koppel bij 500 toeren eerder ...

Het maximumkoppel bedraagt (citaat instructieboekje SAAB 90 1985) 162Nm bij 3500 toeren per minuut.
500Nm zou wel leuk zijn, maar snel je bak aan gort draaien. Tuners van Classic 900's wordt ook geadviseerd om een belangrijk lager in de overbrenging voor een zwaarder model te vervangen, alvorens hun blok op te kloppen.

Volgens jou zou de '87 dus bij 3000 toeren het maximumkoppel al bereikt hebben.

Ik zal nog even kijken wat er in mijn M1987 boekje staat. Niet dat ik je niet direct geloof, want het voelt wel zo. Maar ik ben nieuwsgierig of deze verschillen ook gedrukt zijn.

Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 06 jun, 2006 9:22

Gisteravond nog ff gekeken: iets over de 2500 toeren bij 100 km/u en iets over de 3000 toeren bij 120 km/u.

Gebruikersavatar
wil16V
Geregistreerd lid

Bericht door wil16V » di 06 jun, 2006 11:00

Ik heb ook nog even rond gereden, :oops: moest wel saabie had geen stroombeestjes meer had 2 dagen niet gelopen :oops: Alle contacten schoon gemaakt opnieuw aangesloten Powerpack erop ene :O: de dynamo doet goed zijn werk, dus deze weken eens de accu in de gaten houden,
maar ik kom op de volgende waardes, met een Pierburg 175CD carburatuur. en de versnellingsbak heeft de code: 45607, (excact hetzelfde als wat onder de 99 zit)
in 5, net onder de 2000 toeren en 100 KM/u,
in 5, net onder de 2500 toeren en 123 KM/u,
Ik moet wel toegeven dat dit oud beestje er best vandoor wil gaan, als je hem even op zijn staart tikt, uiteraard maar even want dat betaamd deze .... niet maar wel leuk om even een nagelnieuwe BMW eruit te trekken :wink:

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 06 jun, 2006 17:26

Is een 90 toch luxe uitgevoerd. :)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 06 jun, 2006 23:57

josephine schreef:ja, 500 nm zou wel mooi zijn :lol: . Ik denk dat 't verschil eerder zit in een andere overbrenging vanaf het moment dat de Pierburg carburateurs gemonteerd werden dan dat de carburateur er wat mee te maken heeft. In principe is het ontwerp niet wezenlijk verandert - alleen het afstellen is met Pierburg wat prettiger.
Heb nog even gekeken in het orginele M1987 boekje dat bij mijn auto hoort: eveneens 162Nm bij 3500 rpm. Ik zal even verder kijken wat ik over de bak kan vinden.

Gebruikersavatar
kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » di 04 jul, 2006 21:32

Van de week ook even gekeken:

saab 90 1986 in z'n 5:
60 @ 1500 rpm
80 @ 2000 rpm
100 @ 2500 rpm
120 @ 3000 rpm

Overigens heeft mijn 90 in z'n 5 vanaf 1500 rpm / 60 km voldoende koppel om comfortabel mee te rijden. Pas bij minder moet ik naar z'n 4.

Boven de 100/110 moet de radio echter wat harder .....

koen

P.S. hebben we de bak-codes van de '87 ers al eens vergeleken met de <87?

Plaats reactie